فشار خون بالا بعد از زایمان؛ آیا سلامتتان در خطر است؟

بعد از زایمان طبیعی هم امکان ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد. برای اینکه متوجه بروز چنین مشکل احتمالی شوید، حتماً باید بعد از زایمان طبیعی به اندازه‌گیری فشار خون مادر دقت داشته باشید.

عوارض فشار خون بالا بعد از زایمان چیست؟

با اینکه ریشه علمی این درمان‌ها قوی نیست اما در این بخش به آنچه که از سوی طب سنتی در این زمینه تجویز می‌شود هم اشاره می‌کنیم. عصاره سیر یا روغن ماهی از جمله تجویزات طب سنتی هستند.

منابع:

mydoctor.kaiserpermanente.org

در طول بارداری، قلب برای تأمین خون مادر و بچه باید سخت‌تر کار کند. در نتیجه بدن و دستگاه قلب و عروق تحت فشار بیشتری نسبت به مواقع عادی قرار می‌گیرند. با این‌حال، پزشکان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که علت فشار خون بالا پس از زایمان چیست.

مانند انواع دیگر فشار خون بالا، این وضعیت پس از زایمان هم می‌تواند باعث بروز عوارض ناخوشایند و بلندمدت شود. از جمله عوارض محتمل این مشکل باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • آسیب‌دیدن اندام‌های بدن
  • مشکلات قلبی
  • تشنج
  • تاری دید
  • سکته
  • مرگ

یادتان باشد که شیردهی مشکلی در این زمینه ایجاد نمی‌کند و به زن، که بعد از زایمان دچار فشار خون بالا هستند، توصیه می‌شود که به نوزادشان شیر بدهند. این کار نه برای مادر خطری دارد و نه نوزاد و حتی ممکن است به کاهش فشار خون هم کمک کند.

عواملی هم در بروز این مشکل نقش دارند. در دوران بارداری، حجم کلی خون بیشتر می‌شود و فشار بیشتری به رگ‌های خونی وارد می‌آید. بعد از زایمان، این مشکل معمولاً رفع می‌شود.

این وضعیت نیاز به پیگیری دارد و نباید به حال خود رها شود. فشار خون بالا می‌تواند به طور خاموش و بی‌صدا در جسم تقویت شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنتان وارد کند. هرگونه عارضه و مشکلی که درباره فشار خون بعد از زایمان احساس می‌کنید، نیاز به بررسی نزد دکتر ،ن و پزشک قلب و عروق دارد. در ادامه هم از این مشکل مهم که از عوارض جدی زایمان است، برایتان خواهیم گفت.

علت بالا بودن فشار خون بعد از زایمان چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

utswmed.org

بعد از جراحی سزارین هم امکان ابتلا به فشار خون بالا در مادران وجود دارد؟ بله، این نوع از عمل برای زایمان می‌تواند امکان دچارشدن به فشار خون بالا را بیشتر هم کند. با این حال، از آنجا که بعد از چنین زایم،، مراجعه به پزشک برای بهبود و بازیابی اوضاع بیشتر از زایمان طبیعی است، امکان شناسایی مشکل فشار خون بالا و بی‌علامت مقدورتر می‌شود.

فشار خون بالا بعد از زايمان طبیعی

امکان بالارفتن فشار خون بعد از زایمان وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، گاهی این وضعیت به طور خاموشی در بدن ظهور می‌کند. برای همین است که کنترل فشار خون ،ن بعد از زایمان اهمیت زیادی دارد.

درمان‌هایی که از سوی طب سنتی تجویز می‌شود و در دسته‌بندی درمان گیاهی قرار می‌گیرند، براساس نتایج علمی و تحقیقات آکادمیک تجویز نمی‌شوند. از این روی، باید در مصرف و استفاده از آنها دقت زیادی به ،ج بدهید.

برای درمان فشار خون باید حواستان به رژیم غذایی‌تان باشد. کم‌، مصرف نمک یا همان سدیم در غذاها و خوراکی‌های مصرفی از کلیدی‌ترین اقداماتی است که باید انجام بدهید.

با سالم زندگی‌،، امکان بروز مشکلاتی نظیر فشار خون بالا در دوران‌های مختلف از جمله بارداری و بعد از زایمان هم کم می‌شود. برای پیشگیری از این وضعیت به اقدامات زیر دقت داشته باشید:

  • به طور فیزیکی فعالیت کنید و تحرک داشته باشید.
  • از مصرف نمک خودداری کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • وزنتان را متن، و در تعادل نگه دارید.
  • از مصرف تنباکو و الکل دوری کنید.
  • چکاپ‌های سالیانه را فراموش نکنید.
  • اگر از قبل زایمان به فشار خون مبتلا هستید، حتماً زیر نظر پزشک به تداوم درمان دقت‌نظر داشته باشید.

درمان فشار خون بعد از زایمان چیست؟

امکان ابتلا به فشار خون بالا بدون بروز هیچ نشانه و علامت خاصی وجود دارد. برای همین است که چنین وضعیتی بسیار خطرناک است و باید فشار خون ،ن بعد از زایمان تحت نظر قرار بگیرد.

برای درمان فشار خون نیاز به استفاده از روش‌های تلفیقی تجویز شده توسط دکتر قلب و عروق است. در واقع به مجموعه‌ای از راه‌کارها برای کنترل این مشکل نیاز دارید. باید هم در سبک زندگی‌تان تغییراتی به وجود بیاورید و هم در صورت تجویز پزشک از داروهای مخصوص استفاده کنید. داروهایی مانند لابیتالول (labetalol) از سوی پزشکان توصیه می‌شوند.

فشار خون بعد از زایمان

کنترل فشار خون بالا بعد از زایمان مهم است

فشار خون بالا بعد از زایمان

upmc.com

درباره فشار خون بالا بعد از زایمان پرسش و نکته‌ای مبهم در ذهنتان باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

ورزش‌، هم یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌کارها برای کنترل و درمان فشار خون بالا بعد از حاملگی و زایمان است. اهمیت آن را دست‌کم نگیرید و با انجام این اقدامات خانگی و راحت به خودتان شانس زیستن سلامت و شاد را تقدیم کنید.

درمان گیاهی فشار خون بالا بعد از زایمان

اما اگر علائمی مشابه زیر بعد از زایمان تجربه می‌شود، نیاز مراجعه فوری به مراکز پزشکی وجود خواهد داشت:

  • فشار خون بالاتر از ۱۶۰/۱۱۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر
  • سردرد شدید
  • درد شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تورم دست و صورت
  • تنگی نفس و مشکل تنفسی

فشار خون بالا بعد از زایمان سزارین

فقط در صورت تجویز پزشک است که اجازه مصرف دارو برای درمان وضعیت فشار خون نامتعادل به وجود می‌آید. پزشکان نوع دارو و دوز مصرفی را مشخص می‌کنند. داروهایی مانند لابیتالول برای مادر و نوزاد شیرخوار او مشکلی به وجود نمی‌آورند. البته با مصرف آن، عوارضی مانند سوزش نوک ، در بعضی از مادران دیده می‌شود.

درمان خانگی فشار خون بالا بعد از زایمان

موارد زیر باعث می‌شود که احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از زایمان بیشتر شود:

  • دچاربودن به دیابت یا فشار خون بالا از قبل زایمان
  • اولین زایمان در ۴۰سالگی به بعد
  • اضافه‌وزن داشتن یا کمبود وزن من،
  • زایمان چندقلوها

علائم فشار خون بالا بعد زایمان چیست؟

فشار خون بالا بعد از زایمان یکی از عوارضی است که بسیاری از مادران تجربه می‌کنند. به طور کلی، ۳ تا ۶ روز بعد از زایمان، هم مادران سالم و هم ،، که پیش از بارداری و زایمان به فشار خون بالا دچار بوده‌اند، افزایش فشار پیدا می‌کنند. درد، مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و تغییرات بدن در این دوران از جمله دلایلی است که فشار را افزایش می‌دهند.

در صورت رسیدگی‌ن، به این مشکل، امکان بروز عوارض بسیار خطرناکی وجود دارد. مراجعه به متخصصان را دست‌کم نگیرید و یادتان باشد که یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت ،ت ملاقات با پزشکان متخصص، استفاده از ،ت دهی آنلاین سایت دکتردکتر است.

همان‌طور که می‌بینید، عوارض ابتلا به فشار خون بالا بعد از زایمان بسیار جدی است. با این حال، اگر اوضاع را تحت نظر داشته باشید و اقدامات درم، لازم را پیگیری کنید، هیچ‌یک از این مشکلات رخ نخواهند داد. امکان درمان مؤثر این وضعیت وجود دارد و به تغییر در سبک زندگی هم نیازمند است.

فشار خون بالا بعد از زایمان
فشار خون بالا بعد از زایمان

پیشگیری از فشار خون بالا پس از زایمان چگونه است؟

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86/

Local domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.