قفل شدن زانو؛ با شناسایی علت، نحوه درمان مشخص می‌شود

درصورتی‌که زانوهای شما هنگام راه رفتن و حرکت دادن قفل می‌شود و درد شدیدی هم در آن‌ها حس می‌کنید، بهترین کار این است که از انجام برخی کارها که باعث می‌شوند به زانوهای شما فشار وارد شود خودداری کنید. به‌،وان مثال:

  • ورزش‌های سنگین مخصوصاً ورزش‌های کششی پا
  • بلند ، اجسام سنگین
  • انجام کارهای سنگین در خانه
  • بالا رفتن یا پایین آمدن سریع و مداوم از پله
  • دویدن
  • نشستن روی زانوها

قفل شدن زانو هنگام راه رفتن

قفل شدن زانو

انواع قفل شدن زانو

قفل شدن‌های زانو هنگام نشستن، اغلب قفل شدن‌هایی کاذب هستند. زم،‌که برای مدت طول، می‌نشینید، به‌ویژه در حالتی که چهارزانو نشسته باشید، ممکن است زانو برای مدت زمان موقتی قفل کند که جای نگر، نیست و پس از مدت کوتاهی به حالت عادی برمی‌گردد.

قفل شدن پشت زانو

قفل شدن زانو ممکن است برای هر،ی پیش بیاید. اگر به‌صورت کاذب باشد که خودبه‌خود حل می‌شود و جای هیچ نگر، نیست اما حتی اگر واقعی هم باشد، دلایل بروز آن قابل تشخیص و درمان هستند. به‌ویژه اگر قرار باشد بهترین متخصصین ارتوپد تهران ویزیت و جراحی بیمار را برعهده داشته باشند.

به‌،وان مثال، ممکن است با لمس ، مفصل زانو یا با‌استفاده از ضربه زدن به‌وسیله یک چکش کوچک، میزان حساسیت به درد را در شما ارزیابی کند. پس از آن، برای ارزیابی دقیق مشکل مفصل، به سراغ تست‌های تکمیلی خواهد رفت.

تصویربرداری اشعه ای، (X-Ray)

البته می‌تو،د از برخی روغن‌های گیاهی نیز برای ماساژ دادن استفاده کنید:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • اکالیپتوس
  • و روغن آرگان

ضربه و آسیب‌های شدید می‌توانند کشکک زانو را از محل خود خارج کرده، و باعث قفل شدن زانوها شوند.

التهاب مفصل زانو

دلایل بروز پارگی مینیسک نیز می‌تواند عوامل زیر باشد:

  • چرخش ناگه، زانو
  • وارد شدن فشار مستقیم به زانو
  • آرتروز زانو
  • و برخی ورزش‌های سنگین

در قفل شدن کاذب زانو، خبری از بیماری و وجود مانع مک،کی در میان مفصل زانو نیست. عمده‌ترین علت‌های بروز قفل شدن کاذب زانو، موارد زیر هستند:

تورم مفصل زانو

گاهی مایع درون کپسول مفصل زانو، متروم شده و باعث می‌شود به مفصل فشار وارد شود. این فشار، مانع حرکت و خم و راست شدن زانو می‌شود و درنتیجه، فرد احساس می‌کند زانوی او قفل کرده است.

التهابات مفصلی

مینیسک زانو، یک لایه ضخیم ساخته‌شده از غضروف است که سطح درونی مفصل را به‌صورت کامل پوشش داده است. مینیسک زانو، علاوه ‌بر این‌که به‌ ،وان یک ضربه‌گیر عمل می‌کند، در روان‌سازی حرکت مفصل نیز تاثیر بسزایی دارد.

یکی دیگر از روش‌های درم، برای قفل ، زانو‌ها، استفاده از داروهایی است که می‌توانند به بهبود التهابات کمک کرده و علت بروز قفل شدگی را از بین ببرند. این داروها، خود به دوسته داروهای گیاهی و داروهای پزشکی ت،یم‌بندی می‌شوند.

قفل ، زانو می‌تواند در دو نوع اتفاق بیافتد:

قفل شدن واقعی زانو

قفل شدن زانو، ممکن است یکی از مشکلاتی باشد که مادران باردار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. زانوها، در دوران بارداری به دلایل مختلف تحت فشار هستند:

  • تغییرات هورمونی؛ مثل ترشح هورمون ریلا،ین که از کشش رباط‌ها و تاندون‌های لگنی ،ن می‌کاهد
  • اضافه وزن؛ که با بزرگ‌تر شدن جنین بیشتر می‌شود
  • افتادن‌های ناگه، و آسیب به زانو؛ که ممکن است به دلیل افت فشارخون یا علت‌های دیگر باشد
  • پیاده‌روی یا ایستادن طول، مدت؛ که در ،ن باردار بیشتر از افراد عادی زانو را تحت فشار قرار می‌دهد
  • و کمبود کلسیم؛ که در مادران باردار بسیار شایع است.

از آن‌جا که بااستفاده از این مدل تصویربرداری، تصاویری دقیق‌تر از بافت‌های نرم مفصل زانو تهیه می‌شود، مشکلات و آسیب‌های مربوط به تاندون‌ها، غضروف و مینیسک نیز کاملاً قابل شناسایی و تشخیص هستند.

کشکک زانو، استخوان کاسه‌ای شکلی است که در ،مت جلویی زانو قرار گرفته است. گاهی ممکن است این کشکک، در جای خود به درستی عمل نکند و باعث قفل شدن موقتی زانو در فرد شود. ورزش‌های شدید می‌توانند باعث بروز این مشکل در زانو شوند.

قفل ، پشت زانو معمولاً به دلیل روی هم افتادن و گرفتگی‌های تاندونی است.

مفصل زانوی ما به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند خم و راست شده و حتی تاحدودی بچرخد. وقتی زانو قفل می‌شود یا قفل می‌کند، درست مثل این است که چیزی در میان مفصل آن گیر کرده است و زانو دیگر نمی‌تواند خم و راست شده یا بچرخد.

قفل شدن زانو، به‌ویژه اگر بار اولی نیست که اتفاق می‌افتد و چندین بار نیز تکرار شده است، به احتمال زیاد ناشی از وجود یک مانع در مفصل زانوی شما است یا ممکن است نشانه ابتلا به بیماری‌هایی مثل آرتروز باشد. به همین دلیل، اگر دچار این عارضه می‌شوید و درد در زانوها هم دارید، لازم است در اولین فرصت به یک دکتر ارتوپدی مراجعه کنید.

تشخیص قفل شدن زانو

می‌تو،د بااستفاده از زا،ندهای مخصوص یا بانداژ، مفصل زانوی خود را محکم و فشرده ببندید تا ثابت بماند. حرکت دادن و خم و راست ، مفصل، وقتی دچار قفل شدگی شده است، بیشتر به آن آسیب رسانده، باعث درد، تورم و التهاب بیشتر در آن می‌شود.

بالا نگه‌داشتن پا

برای بررسی علت‌های قفل ، زانو، بهتر است دلایل قفل شدن واقعی و کاذب را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم.

علت‌های قفل شدن واقعی زانو

به مرور زمان، تکه‌های مت،‌شده این غضروف‌های فرسوده وارد مفصل زانوها شده، و حرکت آن را مختل می‌کنند و باعث می‌شوند زانوها قفل کنند.

برای تشخیص این‌که قفل شدن زانو به‌صورت واقعی و به دلیل مانع مک،کی است یا علت دیگری دارد و کاذب است، انجام یک‌سری تست‌ها توصیه می‌شود:

معاینه فیزیکی

درمان‌های قفل شدن زانو باتوجه به این‌که قفل شدن در چه حدی باشد و علت بروز آن چه باشد، متفاوت هستند. قطعاً وقتی علت بروز مشکل، بیماری‌های عفونی و التهابی حاد است، نیاز به درمان‌های پیشرفته و تحت نظر پزشک متخصص خواهد بود، اما اگر صرفاً به خاطر بد چرخیدن روی مفصل، زانوی شما قفل کرده باشد، می‌توان با برخی اقدامات ساده درم، در خانه هم آن را بهبود بخشید.

درمان خانگی قفل شدن زانو

ورزش ، می‌تواند هم در جلوگیری از بروز مشکلات زانو مورداستفاده قرار گیرد، و هم پس از بروز مشکل برای درمان آن کاربرد دارد. حتی پس از انجام بسیاری از جراحی‌های زانو و مفصل نیز انجام یک‌سری ورزش‌ها برای ،ب بهبودی توصیه می‌شوند.

بااستفاده از سی‌تی اسکن، که کلیه بافت‌های مفصل را به‌صورت برش‌های افقی نشان می‌دهد، می‌توان مشکلات موجود در هر نقطه از مفصل زانو را بررسی کرده و علت بروز قفل زانو را تشخیص داد.

آزمایش خون

مهم‌ترین دلیل‌های قفل شدن زانو نیز، که آرتروز و التهابات مفصلی هستند، در میان سالمندان رواج بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان انتظار قفل شدن زانوها در سنین بالا را داشت.

درصورت پارگی مینیسک زانو، ممکن است تکه‌ای از آن در مفصل زانو گیر کرده و باعث قفل شدن زانو شود. این مورد، یکی از اصلی‌ترین علت‌های بروز قفل شدن زانو است که باعث ایجاد دردهای شدید در زانو نیز می‌شود. درواقع، علت صاف ‌نشدن زانو و حتی درد زانو هنگام خم ‌شدن، در اغلب موارد همین پارگی مینیسک است.

دررفتگی کشکک نیز یکی دیگر از علت‌های قفل شدن زانو است که در آن، کشکک از محل اصلی خود در ،مت جلویی زانو خارج شده و به اصطلاح درمی‌رود و باعث قفل شدن زانو می‌شود.

قفل شدن زانو هنگام نشستن

در واقع، زم،‌که در اثر ورزش شدید یا سنگین، ماهیچه‌های خارجی ران دچار ضعف یا گرفتگی می‌شوند، تعادل کشکک زانو نیز به هم می‌خورد و در‌این‌‌صورت، زانو قفل می‌کند.

رباط‌ها، نوارهای ا،تیکی هستند که استخوان‌های زانو را به یکدیگر متصل کرده‌اند. گاهی ممکن است به دلایل مختلف، این رباط‌ها پاره شوند. مواردی مثل:

  • تغییر جهت ناگه،
  • پرش‌های بلند
  • و یا فرود ناگه، و بافشار

اگر در پلیکای می، یا همان شکاف روی بافت سنوویال پوشاننده مفصل زانو تنش ایجاد شود، سندرم پلیکا به‌وجود می‌آید. این سندرم، باعث ایجاد محدودیت در حرکات و چرخش‌های مفصل زانو شده و درواقع، باعث قفل شدن زانو می‌شود.

روی دو پا ایستاده و پشتی صندلی را با دو دست بگیرید. پنجه پای خود را تا حدی روی زمین بکشید که عضلات پشت ران و ، منقبض و سفت شوند.

صاف، و بالا آوردن پاها

ورزش‌های شدید و سنگین، باعث کشیده شدن ماهیچه ران در افراد می‌شوند که خود یکی دیگر از علت‌های قفل شدن زانو است. درواقع، اگر در ماهیچه‌های خارجی ران ضعف یا گرفتگی ایجاد شود، در تعادل کشکک زانو نیز اختلال ایجاد خواهد شد و در‌این‌‌صورت، تا زم، ‌که ماهیچه به حالت عادی خود باز نگردد، کشکک زانو نیز در همان حالت باقی می‌ماند.

این اتفاق، به‌ویژه با بالاتر رفتن سن بیشتر مشاهده می‌شود زیرا ابتلا به آرتروز و التهابات مفصلی در سنین بالا رایج‌تر است.

قفل شدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی

سالمندان بیشتر از دیگر افراد در معرض قفل شدن زانوها قرار دارند. ا،ر سالمندان، قادر به صاف ، زانوهای خود نیستند و نمی‌توانند به خوبی از پله بالا و پایین بروند. دلیل این امر آن است که با افزایش سن، غضروف پوششی استخوان‌های زانو فرسوده شده و شروع به از بین رفتن می‌کند.

درمان سریع قفل شدن زانو

پیشگیری از قفل شدن زانو

روش‌ جراحی ارتوپدی بسیار به ندرت پیشنهاد می‌شود و اغلب زم، انجام می‌شود که شدت و وسعت عارضه به حدی زیاد است که با انجام روش‌های غیرجراحی بهبود نمی‌یابد. روش جراحی قفل شدن زانو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترمیم مینیسک آسیب‌دیده زانو
  • تعویض مینیسک زانو
  • پیوند مینیسک زانو
  • جراحی مینیسکتومی یا برداشتن کلیه ،مت‌های پاره‌شده مینیسک
  • جراحی مفصل و برداشتن تمام بخش‌های آسیب‌دیده مفصل زانو
  • جراحی آرتروسکوپی
  • خارج ، غضروف آسیب‌دیده
  • تعویض مفصل یا آرتروپ،تی زانو با پروتز ف،ی یا پ،تیکی

چند توصیه برای درمان سریع قفل شدن زانو

درصورتی‌که زانوهایتان قفل می‌کند یا در ناحیه زانو درد دارید، می‌تو،د برای ،ت‌دهی دکتر از سایت دکتردکتر اقدام نمایید.

از طرفی، ممکن است غضروف زانو کاملاً از بین برود که در چنین حالتی نیز تراشه‌های استخو، در مک،سم مفصل زانو اختلال ایجاد خواهند کرد. همان‌چیزی که از آن، تحت ،وان قفل شدن زانو یاد می‌شود. به این شرایط در اصطلاح پزشکی استئوکندریت دیسکان (Osteoc،ndritis Dissecan) گفته می‌شود.

ورزش‌های سنگین

برای درمان خانگی قفل شدن زانو، بهترین و رایج‌ترین روش که بیشتر در مورد قفل ،‌های ناشی از پارگی مینیسک هم توصیه می‌شود، روش درم، رایس (RICE) است. این کلمه، درواقع مخفف حروف اول چهار کاری است که باید انجام بدهید:

استراحت ،

با تصویربرداری از مفصل زانو، به راحتی می‌توان وجود موانع فیزیکی مثل استخوان را در مفصل شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام کرد.

آرتروز زانو

از آن‌جا که ممکن است حین عمل، تکه‌هایی از رباط در داخل مفصل ممانعت ایجاد کند، یا ،ه‌های خونی ایجاد شده، تورم و التهابات به وجود آمده به داخل مفصل ورود پیدا کرده یا به آن فشار وارد کنند، می‌توان انتظار داشت که زانو دچار قفل شدگی شود.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%82%D9%81%D9%84-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88/

تصویربرداری اشعه ای، از زانو، موانع فیزیکی و مک،کی استخو، موجود در آن را نشان خواهد داد. این روش، یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای تشخیص بیماری‌ها و عارضه‌های مفصل و استخوان است.

تصویربرداری پرتو مغناطیسی (MRI)

این عوامل، دست‌به‌دست هم می‌دهند و باعث بروز قفل شدگی زانو در دوران بارداری می‌شوند. برای درمان این عارضه در دوران بارداری، می‌تو،د توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

  • انجام نرمش‌های سبک
  • استراحت دادن به پاها
  • استفاده از کفش‌های من،
  • کنترل افزایش وزن
  • و استفاده از زا،ندهای طبی

قفل شدن زانو

قفل شدن زانو عارضه خطرناکی نیست…

تا می‌تو،د استراحت کنید. قفل شدن زانو، حتی اگر مانع و علت آن هم برطرف شود، مدتی زمان می‌برد تا کاملاً بهبود یافته و مفصل بتواند حرکات روان خود را از سر بگیرد. به همین دلیل، اولین و بهترین کاری که می‌تو،د بکنید این است که حسابی به آن استراحت بدهید.

کمپرس سرد یا یخ

بعد از آن‌که اندکی درد فروکش کرد، در اولین فرصت به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

در چنین شرایطی، حتی اگر کشکک زانو هم مجدداً تعادل خود را به‌ دست آورد، طول می‌کشد تا دامنه‌ حرکتی طبیعی زانو به روال عادی خود برگردد.

دررفتگی کشکک زانو

به‌،وان مثال، قفل شدن زانو هنگام نشستن می‌تواند نوعی از قفل شدن کاذب باشد که علت آن ربطی به مانع مک،کی ندارد. نشستن‌های طول، مدت بخصوص به حالت چهار زانو، حرکت مفصل را مختل کرده و باعث قفل شدن آن می‌شود که معمولاً هم پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

علائم قفل شدن زانو

علت‌های قفل شدن زانو

وجود استخوان ضعیف و شکننده در ساختار زانو

علت‌های قفل شدن زانو

جراحی رباط صلیبی زانو

البته، علاوه بر روش رایس، برخی راه‌کارهای درم، دیگر نیز می‌توانند کارساز باشند. از جمله:

  • استفاده از کمپرس گرم یا پدهای گرمایی
  • انجام برخی ورزش‌های مخصوص
  • ماساژ دادن مفصل زانو
  • و مواردی از این دست…

معرفی چند ورزش برای درمان قفل شدن زانو

درنهایت، اگر تجربه‌ای درخصوص قفل شدن زانو دارید، یا سوالی برایتان پیش آمده که مطلب بالا نتوانسته جوابگوی آن باشد، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

در قفل شدن کاذب زانو (Pseudo Locked Knee)، خبری از مانع مک،کی در مفصل زانو نیست. معمولاً قرار گرفتن در یک وضعیت خاص باعث بروز قفل ، کاذب زانو در افراد می‌شود.

با بالاتر رفتن سن، غضروف‌ها بیشتر تحلیل رفته و به مرور زمان فرسوده می‌شوند. با فرسودگی غضروف‌ها و تکه‌تکه شدن آن‌ها، مفصل زانو دچار التهاب می‌شود. در این حالت تکه‌های غضروف آسیب‌دیده در مفصل گیر کرده و باعث قفل ، زانو‌ها می‌شوند. یکی از مهم‌ترین علت‌های قفل شدن زانو در خواب، همین التهاب زانو است که بیماری‌های زیر زمینه‌ساز بروز آن هستند:

  • استئوآرتریت
  • آرتروز
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

ش،ته ‌شدن استخوان زانو، اغلب به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • ابتلا به آرتروز زانو
  • استئوکندریت دیسکان
  • وارد شدن ضربه به زانو

قفل شدن زانو در سالمندان

قفل شدن کشکک زانو

مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد سندرم پلیکا در افراد می‌شوند عبارتند از:

  • آسیب دیدگی مستقیم
  • حرکات سریع و مکرر زانو
  • خمیدگی طول، مدت
  • بیماری‌هایی مثل آرتروز یا سینوزیت
  • و ضعف عضل،

چه زم، به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر برای لحظاتی زانوهایتان قفل کرد و نتوانستید آن‌ها را حرکت دهید، بهتر است تلاش برای ادامه فعالیتی که انجام می‌دادید را کنار گذاشته، روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و سپس از کمپرس سرد روی مفصل خود استفاده کنید. برای این منظور، با گذاشتن چند تکه یخ روی زانوهایتان، دردش را کاهش داده و سپس یک حوله گرم را روی زانوهایتان قرار دهید تا گرم شوند.

کمپرس سرد یا استفاده از یخ می‌تواند به بهبود تروم و التهابات کمک کرده و درد مفصل را نیز تا حد زیادی تسکین دهد. برای این منظور، کافی است چند دفعه به مدت 15 الی 20 دقیقه کمپرس سرد یا یخ روی زانوی خود قرار دهید.

فشرده‌سازی

قفل شدن واقعی زانو، ناشی از گیر ، یک مانع مک،کی در میان مفصل زانو است. بااین‌حساب، برای بررسی علت‌های این نوع از قفل ، زانو، باید به دنبال دلایل ایجاد مانع مک،کی موردنظر باشیم. شایع‌ترین علت‌هایی که منجر به ایجاد مانع در میان مفصل زانو شده و به قفل شدن آن می‌انجامند عبارتند از:

پارگی مینیسک زانو

متخصص فیزیوتراپی، ابتدا در مورد مشکلی که دارید و علائم‌تان از شما سوالاتی را می‌پرسد. سپس بااستفاده از معاینه فیزیکی، قدرت عضل، شما را ارزیابی کرده و دامنه حرکتی مفاصل شما را اندازه‌گیری می‌کند تا بتواند من،‌ترین تمرینات را برای شما ارائه دهد.

تشخیص قفل شدن زانو

سی‌تی اسکن (CT)

استفاده از کمپرس سرد، بعد از آن استفاده از یک حوله یا دستمال برای گرم ، و در نهایت، پس از بهبود حرکت و التیام درد، مراجعه به یک متخصص برای ریشه‌یابی مشکل و درمان قطعی آن.

قفل شدن زانو در خواب

عمده‌ترین دلیل قفل شدن زانوها هنگام خواب، التهاب مفصل زانو است. در خواب، نه تحرک چند، برای قفل شدگی کاذب زانو انجام می‌شود و نه چیزی؛ قفل شدن‌های شبانه زانو، زم،‌که خواب هستیم، اغلب قفل شدن‌های واقعی هستند و لازم است ریشه‌یابی شده و درمان شوند.

اقدامات درم، فیزیوتراپی، معمولاً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • برنامه تمرینی ورزشی
  • توصیه‌های عمومی به‌منظور افزایش سطح فعالیت‌ها و جلوگیری از آسیب‌دیدگی
  • درمان‌های تسکین‌دهنده مثل استفاده از گرما یا سرما، تحریکت الکتریکی عصبی، ماساژ درم، و غیره…
  • و تهیه ابزارهای کمکی برای راه رفتن یا اسپیلینت

درمان قفل شدن زانو با جراحی

به پشت دراز کشیده و کف پای خود را روی زمین قرار دهید. پای دیگر را صاف کرده، عضلات آن را منقبض و سپس کل پا را به سمت بالا بکشید. زاویه پایی که صاف کرده‌اید نباید بیشتر از 30 درجه (با زمین) باشد.

درمان دارویی قفل شدن زانو

وقتی زانو واقعاً قفل شده است، درواقع یک مانع مک،کی مثل استخوان یا غضروف از حرکت مفصل جلوگیری می‌کند. این نوع از قفل شدن زانو می‌تواند دردناک بوده یا کاملاً بدون درد باشد. مشکل حرکتی به‌وجود آمده در نوع واقعی قفل ، زانو، اغلب صاف‌ شدن زانو است که فرد نمی‌تواند پای خود را صاف کند.

قفل شدن کاذب زانو

دلایل قفل شدن زانو

قفل شدن زانو در کودکان

بااین‌حال، اگر این قفل شدن‌ها تکرار می‌شود و فقط یک‌بار اتفاق نیافتاده، ممکن است قفل شدن واقعی نیز باشد و لازم است فرزندتان را به یک پزشک ارتوپدی ماهر نشان دهید.

قفل شدن زانو در سالمندان

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نتو،د زانوی خود را خم و راست کنید و احساس کنید که گیر کرده است. این حالت، که اصطلاحاً به آن قفل شدن زانو گفته می‌‌شود، ممکن است دردناک باشد و کاملاً حرکت شما را دچار اختلال کند، یا بدون درد بوده و باعث شود نتو،د درست راه بروید.

گاهی این آسیب‌ها به قدری شدید و جدی هستند که نیاز به جراحی رباط صلیبی وجود دارد.  یکی از عوارض شایع جراحی رباط صلیبی، قفل شدن زانو است.

علت‌های قفل شدن کاذب زانو

درصورتی که هنگام راه رفتن یا مخصوصاً بلند شدن، پشت زانوی شما قفل می‌کند، در آن احساس درد دارید یا حس می‌کنید صدای تق‌تق می‌دهد، احتمالاً تاندون‌های زانوی شما دچار گرفتگی یا روی‌هم‌رفتگی شده و لازم است برای معاینه، به دکتر مراجعه کنید.

قفل شدن زانو در بارداری

داروهای گیاهی ضدالتهاب، که بیشتر در طب سنتی توصیه می‌شوند عبارتند از:

  • دارچین
  • زنجبیل
  • زردچوبه

برای انجام این ورزش لازم است روی زمین نشسته و پاهای خود را دراز کنید. کف دست‌ها را روی زمین در دو طرف پاها قرار داده، همزمان با خم ، بدن، دستان خود را به سمت پاشنه پا بکشید. با تکرار این روش، قفل شدگی زانو و درد آن التیام پیدا می‌کند.

کشش عضلات چهار سر ران

گاهی ممکن است زانوی شما، به دلایل مختلف هنگام راه رفتن قفل شود. این قفل ، ممکن است واقعی باشد یا کاذب، اما به هرحال، اولین کاری که لازم است انجام بدهید این است که گوشه‌ای نشسته، زانوی خود را دراز کنید و کلیه اقدامات درم، سریع که در بالا اشاره شده است را انجام بدهید.

مهم‌ترین دلایل بروز این نوع التهابات در مفاصل زانو، بیماری‌هایی مثل آرتروز روماتوئید یا نقرس هستند.

سندرم پلیکا

با افزایش سن، اغلب افراد دچار آرتروز زانو می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز قفل شدن زانو، که عامل اغلبِ دردهای زانو در این دوران و خشکی و دشواری خم شدن زانوها نیز هست. در‌واقع، با افزایش سن، غضروف پوششی استخوان‌های زانو فرسوده شده و به ‌مرور زمان از بین می‌رود. این فرایند باعث می‌شود تا غضروف، به مرور زمان تکه‌تکه شده و در محیط مفصل شناور شود و آرتروز زانو را به‌ وجود بیاورد.

در این نوع التهاب، خبری از کنده‌شدن غضروف و ورود آن به داخل مفصل نیست. بااین‌حال، التهاب مفصل باعث می‌شود تا حرکت مفصل دچار اختلال شود و فرد نتواند آن‌طور که باید، زانوی خود را حرکت داده و خم و راست کند.

اگر نمی‌تو،د زانوی خود را حرکت داده یا خم و راست کنید، یا در آن احساس درد شدید می‌کنید ولی نمی‌د،د زانویتان قفل کرده است یا مشکل چیز دیگری است، علائم قفل شدن زانو را در خود چک کنید. رایج‌ترین نشانه‌های قفل ، زانو عبارتند از:

  • ناتو، در حرکت دادن زانو
  • درد و تورم در ناحیه زانو
  • احساس سفتی مزمن در زانو
  • محدود شدن دامنه حرکتی مفصل
  • شنیده ‌شدن صدای تق‌تق یا کلیک از مفصل زانو
  • قرار گرفتن زانو در یک زاویه خاص (که معمولاً ۴۵ درجه است)
  • ناتو، در راه رفتن
  • بی‌ثباتی در مفصل زانو
  • حساس ‌شدن به لمس مفصل زانو و دردناک بودن آن
  • درد شدید هنگام خم و راست ‌، زانو
  • تب، عفونت و آبسه مفصل زانو
  • کشیدن غضروف زانو
  • ناتو، در ایستادن به دلیل دردناک بودن و ساییده شدن زانو

دلایل قفل شدن زانو

اگر قادر به حرکت زانوی خود نیستید، بهترین کار مراجعه به یک متخصص ارتوپدی است تا خیال‌تان از بابت این‌که مشکل حادی وجود ندارد راحت باشد. برای این‌که با علت‌های این اتفاق بیشتر آشنا شوید، این مطلب از دکتردکتر را از دست ندهید.

قفل شدن زانو چیست؟

قفل شدن زانو، در کودکان اغلب مربوط به قفل شدن‌های کاذب است. کودکان، معمولاً جنب‌وجوش زیادی دارند و ممکن است مفصل زانوی خود را در وضعیتی قرار دهند که نتواند حرکت کند و به اصطلاح قفل شود. همان‌طور که ،وان شد، ممکن است چرخیدن روی پا باعث قفل شدن زانو شود. در اغلب کودکان نیز دلیل بروز عارضه همین عامل است.

همیشه اولین روش تشخیصی برای انواع بیماری‌ها و عارضه‌ها، روش معاینه فیزیکی است. در گام اول، پزشک ارتوپدی از شما درمورد علائمی که دارید سوال کرده، با توجه به شرح حال شما، بیماری‌های زمینه‌ای که دارید و آسیب‌های احتمالی که ممکن است به زانوی شما وارد شده باشد، وضعیت مفصل زانو را بررسی می‌کند.

یکی از عوارض شایعی که افراد پس از جراحی‌های رباط صلیبی با آن روبه‌رو هستند، قفل شدن زانو است. مفصل زانو، ساخته شده از استخوان، غضروف، تاندون و رباط است و طبیعی است که وقتی یک عمل جراحی روی زانو صورت می‌گیرد، به نحوی باعث آسیب دیدن یکی از این موارد می‌شود. همین آسیب دیدن، زمینه‌ساز قفل ، زانو بعد از عمل می‌شود.

بهترین تمرینات ورزشی که می‌توانند قفل شدگی زانو را برطرف کنند موارد زیر هستند:

واقعاً افتاده هم همین است. درواقع، وقتی زانو قفل می‌شود، به احتمال زیاد یک مانع مک،کی مثل مینیسک پاره‌شده، غضروف یا استخوان در میان مفصل آن گیر کرده و از حرکت آن جلوگیری می‌کند. البته، این مربوط به قفل شدن واقعی زانو (Locked Knee) است. بله! یک قفل شدن کاذب زانو هم داریم که در ادامه ،ت به معرفی آن هم می‌رسد.

سعی کنید وقتی می‌نشینید یا دراز کشیده‌اید، یک یا چند بالشت زیر پای خود قرار دهید تا سطح زانو، بالاتر از سطح قلب‌تان قرار بگیرد.

در برخی موارد، ممکن است تکه‌ای از استخوان مفصل زانو، که ضعیف و شکننده بوده است ش،ته شده و پس از جدا شدن، در وارد محیط مفصل زانو شود. در‌این‌‌حالت نیز درست مثل مورد پاره‌ شدن منیسک زانو، اگر این استخوان ش،ته ‌شده وارد ،مت می، مفصل زانو شود، در آن‌جا گیر کرده و باعث قفل شدن زانو در یک موقعیت خاص می‌شود.

اما داروهای پزشکی، که به هیچ‌،وان نباید خودسرانه مصرف شوند و برای استفاده از آن‌ها باید زیرنظر پزشک درمان را شروع کنید، معمولاً موارد زیر هستند:

  • مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSADs)
  • مصرف داروهای شُل‌کننده عضلات
  • تزریق کورتیزون
  • تزریق پ،مای غنی‌شده با پلاکت (PRP)

فیزیوتراپی برای قفل شدن زانو

درصورتی که پزشک، بر اساس علائم موجود در بیمار، به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید مشکوک شود، آزمایش‌های RF و CRP را تجویز می‌کند تا بااستفاده از این تست‌ها، التهاب احتمالی در بدن را تشخیص دهد.

درمان قفل شدن زانو

درمان قفل شدن زانو

کشش همسترینگ

Urgencias de desatascos roda de bará 24 horas. Seamlessly. Link.