مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی- 118 پزشکی

برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف سوالات زیادی را برای داوطلبان ایجاد کرده است. یکی از این سوالات به منابع کنکور در نوبت اول و نوبت دوم مربوط می‌شود. گروه اول یا به عبارتی «آرایشگران ماهر» افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش و کشیدن دندان را داشتند. شایان‌ذکر است که فرانسه در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های دندان‌پزشکی برای آرایشگران عمومی را ممنوع اعلام کرد و از آن به بعد این دسته از آرایشگرها تنها به خدمات آرایشگری می‌پرداختند. آیا تو این سال در دانشگاه ما میتونیم فوق تخصص بشیم و اینکه چقدر رتبه نیاز است در کنکور که از رشته دندانپزشکی قبولشیم؟؟ ممنون از شما.

اطلاعات جامع و کامل در مورد رشته دندانپزشکی

مجله خبری پزشکی یک رشته کاملا تخصصی است که حفظ سلامت دهان و دندان را به عهده دارد. داوطلبان گروه تجربی در این رشته نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان، معالجه بیماری‌های دهان و معالجه‌‌های عملی را یاد می‌گیرند. داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته تحصیلی هستند باید با تمامی جوانب مثبت و منفی این رشته آشنا شوند.

دوره تخصصی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی فعالیت‌هایی مانند بررسی سلامت دندان و لثه، عصب کشی دندان، ارتودنسی، خدمات زیبایی دندان، گذاشتن روکش و … را به داوطلبان گروه تجربی آموزش می‌دهد. بنابراین این رشته در حالت کلی تنها به سلامت دهان و دندان مربوط می‌شود. دوره تحصیلی رشته دندانپزشکی کمتر از رشته پزشکی و بیشتر از سایر رشته‌های پیراپزشکی است. دکترای عمومی این رشته پرطرفدار به صورت 6 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان پس از گذراندن 6 سال تحصیلی موفق می‌شوند مدرک دندانپزشکی خود را کسب کنند.

دندانپزشک ، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

اگرچه اهمیت رشته دندان‌پزشکی در شهرهای بزرگ و متوسط تا حدود زیادی روشن است، اما متاسفانه هنوز این رشته نتوانسته است ارزش والای خود را در شهرهای کوچک و روستاها، آن‌چنان که باید نشان دهد. گرایش روزافزون داوطلبان به این رشته و مراجعه رو به افزایش شهروندان به شاغلان این حرفه ، می‌تواند اهمیت قابل ملاحظه و نیاز به متخصصان را در این رشته ، حتی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی به وضوح نشان دهد. امروزه در کشور ایران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است.

با توجه به قانون موجود در کشور، این افراد می توانند به آموزش کلاس های نظری در حیطه تخصصی خود بپردازند. در ایران نیز از سالیان دور درمان دندان درد به کمک عطارها و دارو های گیاهی انجام می شد. زمانی که دارالفنون تاسیس شد، در سال 1307 مدرسه دندانپزشکی نیز در آن دایر گردید. همچنین در ادامه با تاسیس دانشگاه تهران، این رشته به آن منتقل شد و تا به امروز نیز در این دانشگاه و دیگر دانشگاه های برتر کشور تدریس می گردد. دندانهایی که دچار پوسیدگی یا شکستگی و یا اختلال در شکل دندانی می باشند توسط مواد مختلف ترمیمی نظیر کامپوزیت ها و آمالگام ترمیم می گردند. کامپوزیت ها با توجه به اینکه همرنگ دندان می باشند علاوه بر بازسازی ساختار دندان ،باعث ارتقاء زیبایی دندان نیز می گردد.

به عنوان مثال اگر داوطلبی به دنبال قبولی در رشته‌های زیر گروه 1 بود تنها دروس تخصصی مهم این زیرگروه را با توجه به ضرایب مطالعه می‌کرد. تمامی رشته‌های گروه تجربی در یک گروه قرار دارند و داوطلبان باید با توجه به ضرایب جدید دروس تخصصی به سوالات پاسخ دهند. این بدین معنی است که تمامی رشته‌های گروه تجربی دارای ضرایب یکسانی برای دروس تخصصی هستند. و دهان و صورت، رشته دندانپزشکی کودکان و تخصص پروتزهای دندانی هم شاخه های تخصصی دیگر رشته دندانپزشکی است. ما در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی صفر تا صد رشته دندانپزشکی شما را با شرایط تحصیل و کار در این رشته آشنا کنیم.

در تخفیفان، مناسب‌ترین کلینیک را در محل زندگی یا کار خود مشاهده کنید. جواب این سوال کاملا بستگی به نحوه مطالعات داوطلبان و دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزانی که برای کنکور برنامه‌ریزی دقیقی دارند در این مسیر موفق‌تر عمل می‌کنند. همهٔ نوشته‌ها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alike در دسترس است؛ برای جزئیات بیشتر شرایط استفاده را بخوانید. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع، با ارائهٔ منابع معتبر به بهبود این مقاله کمک کنید. در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند.

  • بهره‌گیری از جدیدترین روش‌های درمانی برای بیماران و از طرفی رقابت کاری، لزوم مطالعه و فراگیری دانش روز دندانپزشکی را نشان می‌دهند.
  • رشته دندانپزشکی یکی از کاربردی ترین رشته های درمانی در زندگی بشر است که شاغلین آن می‌تواند تمام مشکلات و مسائل مربوط به دهان، دندان، لثه و حتی استخوان فک‌ها را شناسایی کرده و درمان کنند.
  • گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود.
  • شما چه به دنبال یک خرید آنلاین یا خرید از مغازه‌های نزدیک محل سکونت خود باشید و چه به دنبال یک تجربه خاص، چشیدن یک طعم متفاوت یا یادگیری چیزاهای جدید باشید، با تخفیفان یک خرید هوشمندانه و با قیمت مناسب را تجربه خواهید کرد.