معرفی انواع سیستم هواساز مرکزی-بتا تهویه

تبخیر در حقیقت عامل اصلی انتقال حرارت از آب به سمت اتمسفر خواهد بود. آب ورودی برای پروسه خنک‌کاری، در مدار بسته برج خنک کننده سیرکوله خواهد شد؛ لذا به علت همین تبخیر آب، رفته رفته به میزان غلظت مواد معدنی موجود در آن افزوده میشود. ما برج خنک کننده نیاز داریم ۷۰۰۰ تن تبرید از همکاران پرسیدم گویا شما قبلا کولینگ تاور طرح مارلی کار کردید برای شرکت های همکار لطفا با من تماس بگیرید برای طراحی و مذاکره تلفنی. باید توجه داشته باشید که نصب کولینگ تاور از اهمیت بالای برخوردار میباشد و حتما بایست توسط تکنسینهای ماهر و کار بلد انجام شود. رعایت مواردی از قبیل انتخاب محل درست برای نصب، اجرای فوندانسیون مناسب با توجه به وزن و ابعاد سازه، دقت در زمان مونتاژ برج خنک کننده و… در عملکرد مناسب دستگاه تاثیر مستقیم دارد.

استفاده از پکینگ در کولینگ تاورها

در کلاس 8 نسبت به کلاس 6 میزان رطوبت هوا افزایش یافته و می‌توان تا درصد افزایش رطوبت داشت. از این کلاس معمولا در مکان‌هایی که به هوای کاملا پاکیزه نیاز دارند استفاده می‌شود. با توجه به بالا بودن املاح موجود در آب و احتمال رسوب بستن مسیرهای عبور آب در دستگاه ایرواشر بایستی که از سختی گیر استفاده شود و یک سختی گیر مختص این کار باید نصب شود.

  • در عملکرد گرمایشی دستگاه ایرواشر، توسط کویل گرمایشی آبی، آب گرم شده در موتورخانه یا پکیج وارد لوله‌های کویل آب گرم دستگاه شده و فن دستگاه هوا را از میان کویل به داخل کانال می‌دمد.
  • در فصل سرما، به ویژه در مناطق سردسیر که هوا خشک است و پوست را اذیت می‌کند، هوا را مرطوب و ملایم می‌کنند.
  • پس از آشنایی مختصری که با سیستم ایرواشر‌ها کسب کردیم، لازم است مزایا و معایب دستگاه را نیز بررسی کنیم.
  • درب‌های دسترسی دستگاه ایرواشر جهت دستیابی به نقاط مختلف و تجهیزات درونی دستگاه برای انجام امور سرویس و بازدید‌های ماهانه یا سالیانه می‌باشد.
  • در این فرآیند مقدار گرمای حذف شده از هوا برابر است با مقدار گرمای جذب شده توسط آب به عنوان گرمای نهان تبخیر.

همواره یک مسیر بای پس باید برای مبدل حرارتی در سیستم موتور خانه استخر تعبیه شود تا در زمان تعمیرات و شستشوی مبدل حرارتی اختلالی در سیستم فیلتراسیون استخر به وجود نیاید. نمودار تغییرات سرعت در مقطع صفحه با توجه به عدم وجود ناحیه سرعت پائین یکنواخت است. با توجه به سطح صاف صفحات مبدل امکان صیقلی کردن آن‌ها وجود دارد. دپوی مواد خورده شده با توجه به نرخ بسیار پائین رسوب‌گذاری عملاً ناچیز به‌شمار می‌آید.

پوسته یا shell

از فایده های کولینگ تاور مدار بسته، امکان کنترل و مدیریت پاشش آب بر روی کویل است. به همین علت، و با هدف صرفه جویی در هزینه ها، در موارد زیادی می توان از برج خنک کننده مدار بسته به جای برج هیبریدی استفاده کرد. سیستم کنترل هوشمند برج خنک کن از سنسورهای دما، اینورتر یا درایو و نرم افزار کنترل تشکیل شده است.

می توان گفت که ایرواشر یکی دیگر از انواع سیستم های تهویه اتاق تمیز است که می تواند رطوبت هوا را تنظیم کند. در واقع این سیستم در تمام فصول سال رطوبت محیط را در حد استاندارد نگه می دارد. ما نیز برای درک بهتر در این مطلب راهنمای سیستم ایرواشر اتاق تمیز را قرار داده ایم.

کاربرد سرمایش تبخیری

نکته‌ای که در خصوص هواساز‌ها باید به آن توجه کنید این موضوع است که هواساز‌ها عموما در ابعاد متفاوتی و معمولا به صورت سفارشی تولید می‌شوند تا به نیاز مخاطبین و مصرف کنندگان نزدیک‌تر باشد. این دستگاه ها علاوه بر فیلتر هایی که دارند دارای قابلیت استفاده از فیلتر های نمدی، کاغذی، رول فیلتر و یا فیلتر کیسه ای وجود دارد و با استفاده از این فیلتر ها مقدار هوای تولیدی پاک تر و تازه تری وجود دارد. دستگاه های هواساز می تواند فضاهایی را که بزرگ هستند مانند مساجد، تالار ها، غذا خوری ها، پاساژ ها و . واحدهای یکپارچه یا پکیج ها به دستگاه هایی گفته می شود که به صورت کامل و آماده ارایه می شوند. تمام نصاب ها باید دستگاه را در محل مورد نظر نصب و تنظیم کرده و برق و موارد لازم را به آن متصل کنند. هوای برگشتی و هوای تازه بیرون در محفظه ی اختلاط با هم مخلوط شده و مخلوط هوای حاصل از درون دستگاه عبور کرده و به فضاهای مورد نظر ارسال می شود.

انواع هوارسان بر اساس کاربرد

در سیستم VRF به یونیت های داخلی آنها به دلیل تشابه ظاهری نیز فن کویل گفته می شود، با این تفاوت که لوله های کارگذاری شده در یونیت های داخلی VRF از لوله های مسی و نوع مبرد آنها را گازها تشکیل می دهند. اما نکته اینجاست که آیا در صورت استفاده از فن کویل، امکان تأمین هوای تازه برای ساختمان وجود دارد یا خیر. فن کویل سقفی کاستی با تنوع طراحی بیشتر که در ظرفیت های هوادهی بالاتر نیز تولید می شوند. راندمان مناسب، ظاهر زیبا و اشغال فضای کمتر در مقایسه با سایر سیستم های سقفی، از ویژگی های مثبت دستگاه کاستی هستند. اما از طرفی، هزینه بالای سرویس و کیفیت پایین فیلتراسیون هوا، از جمله معایب آن به شمار می روند.

فن کویل کاستی چهارطرفه کامپکت تراست مدل TMFCC4-300

معرفی انواع سیستم هواساز مرکزی-بتا تهویه

البته در گذشته راهکاهایی مثل طراحی لوله کشی معکوس مورد استفاده قرار میگرفت ولی امروزه از روش‌های جدیدتری برای این کار استفاده میشود. خیلی از شما با واژه ترموستات در دنیای صنعت آشنا هستید و میدانید که وظیفه این قطعه چیست ولی برای عزیزانی که اطلاعات فنی ندارند ترموستات در فن کویل وظیفه کنترل دما در فضاهای مختلف و متفاوت را دارد. فن کویل های صنعتی همان یونیت هیتر ها هستند که قالبا از نظر ظاهری ظرافت کمی دارند اما از نظر استقامت در شرایط مختلف با متریال با کیفت ساخته می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز دریافت مشخصات فنی کامل و استعلام قیمت، با گروه صنعتی تهویه نگار تماس حاصل فرمائید. شایان ذکر است؛ فروش تمامی محصولات این مجموعه در سراسر کشور امکان پذیر خواهد بود.

تماس با تهویه نگار

حتی ممکن نیاز به سفارشی سازی محصول باشد که هزینه ها کمی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل می توانید با مشاوران فروش برج خنک کننده تهویه نوین تماس حاصل نمایید. به همین دلیل در طی فرایند برخورد آب و هوا، آب شروع به تبخیر شدن می کند. این مدل برج خنک کننده برای محیط هایی که رطوبت کمتر و هوای نسبتا خشک تری دارند مناسب است. همان‌طور که می‌بینید، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد سیستم‌های برج خنک کننده وجود دارد. آن‌ها نه تنها عملکردی را انجام می‌دهند که بسیاری از ما نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم (تهویه مطبوع)، بلکه بسیار تکنولوژیک و عالی هستند.

  • اجرای فونداسیون دستگاه برج خنک کننده به عهده کارفرمایان محترم می باشد.
  • این مدل دارای سیستم آب پاش به صورت ثابت و سیستم هوادهی به صورت مکش القایی است.
  • این کار از طریق جوش حرارتی و با کمک دستگاهی به نام جوش اولتراسونیک صورت میگیرد.

از جمله دسته بندیهای مورد استفاده در تعیین قیمت برج خنک کننده میتوان به تقسیم بندی متریال مورد کاربرد در زمینه نازل، پکینگ و فن اشاره نمود. با توجه به موضوع بیان شده در تعیین بهای تمام شده برجها، توصیه میشود به منظور تخمین دقیق تر قیمت کولینگ تاور به نوع قطعات به کار رفته در تولید آن دقت نمود. به کولینگ تاوری که سر راه چیلر قرار گرفته و با خنک کاری اولیه آب باعث کاهش فشار به چیلر تراکمی یا جذبی می‌گردد برج خنک کننده چیلر گفته میشود. کولینگ تاور گالوانیزه برای مدت زیادی در حدود 50 سال در ظرفیتهای پایین ساخته میشدند و در شرایط ایده آل آب و هوایی تقریبا تا 20 سال نیز عمر داشتند. در مناطقی که رطوبت هوا بالا بود و آب ورودی نیز خورندگی داشت خیلی زود با ایجاد زنگ سفید روی گالوانیزه این برجها به سمت فرسایش پیش میرفت.

البته در یک تقسیم بندی کلی دیگر این سیستم ها از نظر نوع فن، سیستم گرمایش و سرمایش، نوع کویل، نوع موتور، نوع رطوبت زن، سیستم کنترلی، ظرفیت و ابعاد نیز قابل تقسیم بندی میباشند. غالباً رطوبت زنی در آب و هوای سرد که گرمایش پیوسته هوا موجب خشکی بیش از اندازه هوا می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکهٔ بخار و عمل رطوبت‌گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود. این فیلتر ها عموما از مواد فیلتر MERV 4 بر ROLL ها استفاده می کنند. یک سنسور برای اختلاف فشار یک موتور کوچک را فعال می کند تا فیلتر را در سیستم هواساز و در جریان هوا بچرخاند. این عمل بر کل جریان هوا مؤثر نیست ولی می تواند به اندازه ی کافی و تا حد قابل قبولی میزان افت فشار را کم کند.

هواساز چیست؟

در طرف دیگر سیال گاز که معمولا هوای محیط می باشد توسط یک فن از روی لوله ها عبور می کند. دمای هوای عبوری از روی لوله ها در اثر تبادل حرارت با سیال گرم افزایش یافته و مجددا به محیط تخلیه می شود. از این مبدل در کاربردهایی استفاده می گردد که امکان استفاده از آب و یا سایر سیالات خنک کننده وجود نداشته باشد. در مبدل های حرارتی پوسته و لوله، ممکن است لوله ها به فُرم مستقیم یا خم شده به شکل U استفاده شوند.

  • طراحی مبدل های صفحه ای به گونه ای است که سیال گرم و سرد در صفحات بصورت یک در میان حرکت می کنند.
  • یک سنسور در خروجی سیال ثانویه دمای آن را کنترل می کند و سیگنالی را برای کنترل کننده فراهم می کند تا دمای واقعی را با دمای تنظیم شده مقایسه کند و در نتیجه، به محرک سیگنال می دهد تا موقعیت شیر کنترل را تنظیم کند.
  • در واقع، این دیواره لوله داخلی است که سطح انتقال حرارت را تشکیل می دهد واغلب جهت دستیابی به سطح بیشتر، فین گذاری می شود.

سیستم کنترل می توان علاوه بر کم کردن دور فن برج خنک کن به صورت هوشمند و با توجه به دمای هوای محیط، میزان آب پاشیده شده بر روی کویل را نیز با کنترل سرعت پمپ، تغییر دهد. به منظور محاسبه ظرفیت باید میزان گرمایی را که از آب باید توسط زمان معین به هوای بیرون انتقال پیدا کند را تشخیص دهیم. بهره جویی از یک شرکت مشاوره مهندسی در تعیین دقیق میزان ظرفیت کولینگ تاور بهترین گزینه پیشنهادی در دسترس می باشد.

در این سیستم ها تمامی جزئیات تنظیم دما و رطوبت و میزان هوای مورد نیاز بنا به عواملی مانند دما، رطوبت، فصل و… تعیین شده و تعریف می شود. هوارسان نیز بر اساس این دیتاها کار خود را درون محیط انجام می دهد. سیستم های کنترلی هوشمند در انواع مختلفی با قابلیت های هوشمند و مختلف طراحی شده اند که امروزه ساختمان و محیط را از بازرسی پیاپی دستگاه هوارسان بی نیاز می کنند.

روش های کنترل دما در هواسازها

این مبدل ها شامل کویل هایی هستند که به صورت حلزونی پیچانده شده و در یک پوسته قرار گرفته اند و یا به صورت چگالنده های هم مرکز و تبخیر کننده های هم مرکز هستند که در سیستم های تبرید استفاده می شوند. ضریب انتقال گرما ، در لوله حلزونی در مقایسه با لوله مستقیم ، بیشتر است. این مبدل ها، برای انبساط گرمایی و سیال های تمیز مناسب هستند ، زیرا تمیز کردن آنها تقریبا غیر ممکن است. مبدل های پوسته و لوله ، از لوله های با مقطع دایره ای که در پوسته های استوانه ای بزرگ نصب شده اند ، ساخته می شوند به طوری که محور لوله ها موازی با محور پوسته است.

ذرات پودری آب که تمایل زیادی به بخار شدن دارند ، حرارت را از هوای عبوری گرفته و دمای هوا را کاهش می دهند. برای ایجاد سرمایش در تابستان، یک پمپ آب درون دستگاه قرار داده شده است که آب را پمپاژ می کند. سپس آب وارد نازل های آب پاش می شود و این نازل ها آب پمپاژ شده را با فشار زیاد در مسیر عبور هوا اسپری و ذرات ریز آب با هوا برخورد می کنند. به این ترتیب دمای هوا را کاهش می دهند و دستگاه، این هوای خنک شده را به داخل محیط ساختمان می فرستد.

بامین تهویه مبدل حرارتی چیست انواع مبدل و کاربرد مبدل حرارتی-بتا تهویه

ولی هواسازها علاوه بر کویل آب گرم دارای کویل آب سرد نیز می باشند. دستگاه ایرواشر می‌تواند در انواع مختلفی شامل کویل آب گرم،‌ کویل آب داغ، کویل بخار و همچنین کوره‌های هوای گرم ساخته شود. در صورت استفاده از کویل‌های فین‌تیوپ، معمولا از لوله مسی با سایز ۵.۸ اینچ استفاده مس شود. همچنین ورقه‌های استفاده شده در پره‌ها، از جنس آلومینیوم می‌باشد. سیستم های تبخیری مانند ایرواشر و زنت برای مناطق گرم و خشک مناسب می باشند.

ایرواشر زیر سقفی

نگهداری آسان و ساده، گنجایش قابل ارتقا با افزودن صفحات بیشتر امکان ذخیره انرژی به کمک بازیابی انرژی برخی از مهم‌ترین مزایای دستگاه مبدل حرارتی صفحه‌ای است. فضایی است که لوله‌های مبدل در آن قرار می‌گیرند و عمل انتقال حرارت در داخل آن صورت می‌گیرد. پوسته به همراه تیوپ شیت ها وظیفه نگهداری لوله‌ها، اتصال ورودی و خروجی ها و … را بر عهده دارد.

مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله (Shell and Tube)

اگر لوله کشی فن کویل به صورت روکار باشد لوله ها مخفی نیستند و بر روی دیوار قرار می گیرند. اما در لوله کشی فنکویل ها به صورت توکار لوله ها در ساختمان قرار می گیرند. از این فن کویل ها در مکان هایی مانند آپارتمان ها، دانشگاه، رستوران، اداره ها و…

فیلترها باید هرچند وقت یکبار تمیز و تعویض گردند در غیر اینصورت باعث کاهش راندمان دستگاه می شوند. 2-تغییر دور فن هواساز که از طریق فرمان ترموستات نصب شده در مکانهای مناسب (اتاق ها وراهروها) انجام میشود. به دلیل فیلتراسیون هوا می‌تواند طول عمر قطعات را بسیار افزایش دهد. مجهز به سیستم هوشمند و برنامه دهی مدت دار که می‌توان با استفاده از هواساز خانگی هوشمند زمان خاموش و روشن کردن دستگاه را نیز تعیین نمود. چنانچه قبل از مطالعه ادامه این متن علاقه دارید از قیمتهای حدودی جهانی این محصول به دلار اطلاعات کسب نمائید.

در نتیجه به منظور تبادل انرژی و گرمای میعانات بخار و گازها چندان مناسب نیست. همچنین در این دستگاه‌ها، مقاومت در برابر جریان بزرگتر از پوسته و لوله است. ضمناَ چنانچه مهر و موم این دستگاه‌ها به هنگام ساخت ضعیف باشد، نیاز به تعمیر در ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالیست که تعمیرات مبدل حرارتی صفحه‌ای، امری سخت و زمانبر است. البته مجموعاَ قدمت بیش از 100 ساله‌ی مبدل‌های صفحه‌ای، نشان از مکانیزم قدرتمند این دستگاه‌ها دارد.

فن کویل ، راهنمای خرید و کاربرد انواع فن کویل-بتا تهویه

در شهرهایی همانند یزد، شیراز، مشهد، تهران، اراک و اصفهان که رطوبت نسبی هوا پایین می‌باشد، بسیار برند بتا تهویه کاربرد دارند. سیستم های کانترفلو راندمان بالاتری نسبت به سیستم کراس یا متقاطع دارند. به طور کلی مسئله رسوب گذاری بیشتر در دستگاه‌های برج خنک کننده مدارباز دیده میشود. رسوب گذاری از طریق ایجاد لایه‌های آهکی انجام می‌شود و خود این لایه‌های آهکی نیز از طریق تجمع مواد معدنی مختلف (سیلیس، منیزیم، کلسیم و کلراید) در آب برج خنک کن ایجاد میگردند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که سختی آب، خود یکی از دلایل رسوب گذاری این تجهیزات می‌باشد.

در نهایت از شیرهای خروجی سیال با دمای مورد نظر خارج شده و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مبدل های حرارتی پوسته و لوله ای U شکل، دارای کم هزینه ترین ساختار هستند، زیرا فقط به یک صفحه لوله نیاز دارند. سطح داخلی لوله ها به دلیل خم U شکل تند، نمی توانند با وسایل مکانیکی تمیز شوند.

۲٫ مبدل حرارتی لوله مارپیچ (hell flow spiral heat exchanger)

در خصوص هواساز باید بگوییم که وظیفه آن اتقال هوا است و به همین دلیل به نام هوارسان هم شناخته می‌شود. عمده‌ترین تفاوت هوارسان‌ها یا همان هواساز‌ها در موتور فن آن خلاصه می‌شود که مکش یا دهش هوا، قدرت پرتاب باد، سر و صدا از تفاوت‌های شاخص آن است. پس اگر در ادامه مقاله از واژه هوارسان استفاده کردیم؛ منظور همان هواساز است.

اما در نوع فن کویل زمینی چهار لوله به دلیل مجهز بودن به دو لوله به جهت آمدن آب به کویل ها و دو لوله به جهت برگشت آب می توان از سرمایش و گرمایش همزمان استفاده نمود. جالب است بدانید که متداول ترین نوع برای خرید فن کویل ها برای استفاده در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی فن کویل زمینی می باشد. قدرت سرمایش و گرمایش مدل زمینی و راندمان هوادهی آن در مدل های مختلف متفاوت اند که لازم است بسته به نیاز و محیط مورد نظر، مدل مناسب را انتخاب و برای خرید فن کویل زمینی اقدام کرد. لوله کشی در حالت توکار درون ساختمان قرار می گیرد و در حالت روکار نیز بر روی دیوار خواهد بود.

در سرمایش هوارسان نیز، مبرد و یا آب سرد شده از درون چیلر که می تواند چیلر جذبی، چیلر تراکمی یا چیلر سانتریفیوژ باشد، به وسیله لوله و یه به صورت مستقیم به درون کویل سرد هواساز انتقال پیدا می کنند. حال با عبور هوا از روی کویل به واسطه ی فشار استاتیکی ایجاد شده توسط فن و الکتروموتور، هوای سرد شده از طریق کانال ها به محیط انتقال پیدا می کند. هواسازها بر اساس محیطی که در آن قرار می گیرند، میزان هوای مورد نیاز و ابعادی که باید پوشش دهند، در ظرفیت های متفاوتی ساخته می شوند. انواع هواسازهای صنعتی با ابعاد و ظرفیت های بالاتر در محیط های صنعتی و تولیدی به کار گرفته می شود و انواع هواساز با ظرفیت کم و ابعاد کوچک نیز به صورت مستقل در محیط های خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

ایرواشر چیست و عملکرد آن آر پی.آسا-بتا تهویه

عملکرد شیرهای سه راهۀ برقی به این ترتیب است که وقتی دمای اتاق به دمای تنظیم شده (توسط ترمستات اتاقی) رسید و یا به هردلیلی فن کویل خاموش شد، ترموستات به شیر سه راهه فرمان قطع جریان داده و این چنین تمام جریان آب دستگاه بای پس می شود. این گونه می توان مجموع دبی آب عبوری از واحدهای ساختمان را تقریباً معادل دبی آب عبوری از چیلر یا دیگ آبگرم تثبیت کرد؛ چراکه دیگر از فن کویلی که خاموش است جریان آبی عبور داده نمی شود. برای یافتن پرسش فن کویل با چی کار میکنه باید به این نکته اشاره نمود که تامین انرژی مورد نیاز برای راه اندازی و کارکرد قطعات و متعلقات دستگاه فن کویل، از طریق جریان الکتریکی صورت می گیرد. توزیع هوای سرد یا گرم در محیط نیازمند چرخش و گردش بلوور و دمنده های دستگاه می باشد. جاری شدن آبگرم و آب سرد در لوله ها و عبور هوای از روی سطح کویل حرارتی، موجب تولید هوای خنک یا گرم می شود. هوای تولید شده از طریق دمنده های دستگاه و با نهایت توان و قدرت به محیط داخلی انتقال پیدا می کند.

  • در ضمن اگر به تنظیم دقیق رطوبت نیاز باشد، بایستی حداقل از یک هواساز در ساختمان استفاده شود.
  • ۸۵ سال پس از تاسیس هانیول در آمریکا، آقای کیومرث زمانی به سمت مدیریت عامل هانیول شاخه‌ی ایران منصوب شدند.
  • در مدل های چهار لوله، دو لوله برای ورود آب گرم و سرد و دو لوله برای خروج و برگشت آب سرد و گرم تعبیه می شود.
  • یکی از دلایل محبوبیت این نوع نصب آسان و ساده آن و کارایی بالای آن است.
  • این دستگاه بخشی از سیستم تهویه مطبوع موجود در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی و … است.
  • فیلترهای تصفیه هوای دستگاه علاوه بر کارایی و کیفیت بالا، قابل شستشو بوده و از طول عمر بهینه و مطلوبی برخوردار می باشند.

با این تفاوت که این نوع فیلتراسیون قادر است آلاینده ها ذرات هوا را تا بزرگی 0.12 میکرون فیلتراسیون کند. هواساز به لحاظ نوع کاربری و در بیانی دیگر به لحاظ محیط تامین هوا به دسته بندی های متنوعی تقسیم می گردد . عموما ظرفیت هواساز بر اساس حجم واحد تولیدی هوا در زمان با واحد های CFM یا فوت مکعب در دقیقه و متر مکعب در ساعت CMH معین می گردد . برای تبدیل واحد CFM به متر مکعب در ساعت کافی است عدد CFM را در 1.7 ضرب کنیم تا عدد حاصل دبی حجمی هوا را بر اساس واحد متر مکعب بر ساعت نمایش بدهد. در هوارسان می توانید کویل های مختلف به همراه فیلتر ها و انواع فن استفاده کنید ولی در ایرواشر محدودیت های زیادی داریم. ایرواشر یک نوع هوارسان است، که مجهز به کویل گرمایی ولی از نظر سرمایش از سرمایش تبخیری همانند کولر آبی استفاده می کند.

مقاومت دمایی بالا بدون تغییر شکل و همچنین مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، اشعه ماورای بنفش خورشید، قابلیت شستشو با اسید جهت نظافت و جرم زدایی. اینها همه از عواملی هستند که در تهیه و ساخت پکینگهای برجهای خنک کننده باید در نظر گرفته شوند. برج خنک کن وسیله ای است که حرارت ایجاد شده در سیکل های صنعتی همانند نیروگاه ها و ذوب آهن یا سیستم های تهویه مطبوع مرکزی مانند چیلر را جذب کرده و به محیط پیرامون منتقل می کند. عمده کاربرد برج خنک کننده در سیکل های صنعتی و سیستم های تهویه خانگی می باشد. برج خنک کننده فایبرگلاس بامین تهویه دارای فن آکسیال فایبر گلاس ایرفول با هاب آلومینیومی بوده که علاوه بر صدا و لرزش پایین دارای قدرت جابجایی هوای بالایی می باشد. و با استفاده از این نوع فن صدا و لرزش به میزان زیادی کاسته شده است.

از لحاظ قیمت فن کویل چهار لوله ای قیمت بالاتری نسبت به دو لوله ای دارد. در حالت کلی فن ها به دو صورت چپ گرد و راست گرد متناسب با نوع فن کویل مورد استفاده قرار می گیرند. فن های با جنس پلیمر عموما در دستگاه های وارداتی به دلیل طراحی زیباتر با صدای کمتر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه قیمت فن های فلزی با مقاومت بیشتر بالاتر ولی قیمت فن های پلیمری پایین تر و صدای باد بسیار کمتری دارند. در فن کویل ها بسته به ظرفیت و طراحی تعداد متفاوتی از فن ها را دارند. قیمت فن کویل به ظرفیت هوادهیِ این دستگاه و همچنین نوع آن از جمله اینکه سقفی باشد یا زمینی، دو لوله ای باشد یا چهار لوله ای بستگی دارد. مانند فن کویل های سقفی، دیواری و یا زمینی که هریک در دو نوع دو لوله ای یا چهار لوله ای طراحی و تولید می شوند که در مطالب فوق به تفصیل توضیح داده شده اند.

برج خنک کننده معرفی کامل انواع برج خنک کن-بتا تهویه

جنس فن استک معمولا اط فایبرگلاس ساخته می شود و این قطعه وظیفه هدایت جریان هاوای خروجی را بر عهده دارد. فن استک مانند دودکش عمل می کند که در بالاترین بخش برج خنک کننده نصب می شود. مهمترین نکته در طراحی و ساخت فن استک این است که باید کاهش دهنده اصطکاک و اتلاف انرژی به حداقل ترین میزان ممکن باشد. مهمترین پارامتر در مشخصات فنی نازل بالتیمور برج خنک کننده ناحیه تحت پوشش دوش است.

فن بک‌وارد کم صدا بوده که این ویژگی سبب شده، دستگاه کاربرد صنعتی داشته باشد. چون فن‌های مورد استفاده در مصرف صنعتی باید به صورت شبانه روزی کار کنند. لرزه‌گیرهای دستگاه‌های هواساز ایرواشر معمولا از نوع لاستیکی تخت به ضخامت ۱۰ میلی‌متر بوده که جهت جلوگیری از انتقال ارتعاشات از دستگاه به فوندانسیون می‌باشد. ضخامت عایق بدنه بنابر نوع کاربرد متفاوت می‌باشد اما به طور معمول در حدود ۱/۵ تا ۲ میلی‌متر می‌تواند ضخامت داشته باشد. ضخامت ورق بدنه استاندارد بوده و با توجه به شرایط کاری و مدل دستگاه و یا حتی استاندارد کارخانه‌ی تولید کننده متفاوت می‌باشد.

از نظر هزینه‌های تعمیرات و نگهداری دستگاه داکت اسپلیت هزینه ی بیشتری نسبت به ایرواشر در بر می‌گیرد و همچنین از نظر مصرف انرژی الکتریکی دستگاه داکت اسپلیت برق بیشتری مصرف می‌کند. وظیفه‌ی پمپ آب در دستگاه هواساز ایرواش، مکش آب از تشتک دستگاه، افزایش فشار آن و انتقال به مدار لوله‌کشی و در نهایت نازل‌های آب می‌باشد. بدنه‌ی دستگاه هواساز ایرواشر به طور معمول از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفتن کلیه‌ی این قسمت‌ها، بدنه‌ی کامل یک دستگاه ایرواشر را تشکیل می‌دهد.

ایرواشر ایستاده

کویل ­ها در واقع مبدل ­های حرارتی هستند، که درون آن ­ها آب (مایع) سرد یا گرم، (آب گرم موجود در بویلر موتورخانه یا آب خنک شده در چیلر) و یا حتی ماده مبرد یا بخار جریان دارد. همانطور که گفته شد ، این دستگاه ، دستگاهی است که پس از سرد ، گرم و نیز فیلتر کردن و تنظیم رطوبت هوا ، هوا را با کانال کشی در سرتاسر ساختمان توزیع می کند و مزایا و معایب آن در نقطه مقابل سیستم های بدون کانال از جمله فن کویل ها قرار دارد. یعنی اینکه در سیستم فن کویل ، به ازای هر اتاق یا قسمت از ساختمان یک فن کویل در نظر گرفته شده و همه فن کویل ها با لوله کشی آب سرد و گرم به چیلر و بویلر متصل می شوند و دیگر از کانال کشی استفاده نمی شود. ولی هواساز برتری که نسبت به فن کویل ها دارد این است که می توان حجم بالایی از هوای تازه را به درون ساختمان تزریق کرد که از این نظر به انواع معمولی و فول فرش تقسیم بندی می شوند. منظور از فول فرش این است که صد در صد هوای عبوری از داخل دستگاه هواساز ، از بیرون (هوای آزاد) تامین شده و هیچ درصدی از هوای داخل ساختمان مجددا وارد دستگاه نمی شود.

  • در واقع وقتی هواساز یا سایر تجهیزات اتوماسیون می شوند مطابق با نیاز محیط عمل می کنند.
  • تعداد زیادی از اجزای آنها باید لزوما هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند تا به درستی در وضعیت مطلوب باقی بمانند.
  • سیستم های دو کانال از یک فن برای انتقال هوا در کویل های خنک کننده و گرم کننده ی هواساز استفاده و هوا را در کانال های مجزای گرم و سرد توزیع می کنند.
  • جداره داخلی آن از ورق استیل ساخته می شود و با به کار گیری پروفیل های ترمال بریک در فریم دستگاه و بهره گیری از فیلترهای بیشتر در طراحی و ساخت آن، برای فضاهای بیمارستانی آزمایشگاه و اتاق های تمیز استفاده می شود.
  • برای محاسبه دقیق ظرفیت تجهیزات، باید از مهندس تاسیسات پروژه بهره بگیرید.

لفظ تن را در این اصطلاح مهندسی، خلاصه شده کلمه تن تبرید یا تن سرمایی می‌دانند که یکی از واحدهای انتقال حرارت حساب می‌شود. تن سرمایی در اصول ترمودینامیک معیار سنجش قدرت دستگاه‌های برودتی به شمار می‌آید. واحد جابجایی انرژی در زمان یعنی تن تبرید هم ارز یکاهایی همچون KW و BTU/H است. هر تن تبرید برابر با 3.51 کیلووات و برابر با 12 هزار پوند انرژی بر ساعت محاسبه میگردد.

برج خنک کننده مدار بسته