مقابله با آلودگی هوا

هوای آلوده نفس‌های زندگی سالم در شهرهای بزرگ و کوچک را به شماره انداخته است. درصد بیماری‌های ناشی از این مشکل روز به روز بیشتر می‌شود. مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای هم بیشتر از هر زم، در خطر قرار دارند. چه باید کرد؟ برای مدیریت عوارض آلودگی هوا و از بین‌بردن آن باید اراده‌ای جدی از سوی مدیریت کلان وجود داشته باشد وگرنه شمار ،، که باید به متخصص ریه مراجعه کنند، مدام اضافه می‌شود. در این مقاله از دکتردکتر برایتان از راه‌های مق، با آلودگی هوا گفته‌ایم.

راه های مق، با آلودگی هوا چیست؟

دود سیگار می‌تواند احتمال دچارشدن به عفونت‌های گوش و بروز حساسیت‌های غذایی در کودکان را بالا ببرد. عوارض آلودگی هوا روی کودکان بسیار شدید و محسوس است؛ برای مثال، بروز سندرومی مانند نشانگان آسپرگر تحت تأثیر آلودگی هوای محیط است.

10- خانه را از گرد و غبار دور نگه دارید

رادون گازی بی‌رنگ و بی‌بو است. این گاز رادیواکتیو به طور طبیعی از سنگ و بستر خاک نشت می‌کند. وجود آن می‌تواند ناشی از تجزیه اور،وم باشد. امکان دارد که گاز رادون از خاک ساختم، که در آن زندگی می‌کنید به محیط منتقل شود.

اگر از محصولاتی استفاده کنید که قابلیت بازیافت ندارند، هم ورودشان به طبیعت با ایجاد ضرر و زیان همراه می‌شود و هم برای ساخت موردی جدید از آنها نیاز به صرف انرژی بسیار و آلوده‌شدن هوا خواهد بود.

4- مصرف گوشت را کاهش بدهید و از مواد ارگ،ک استفاده کنید

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%84%D9%88%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%A7/

سعی کنید که از ماسک من، آلودگی هوا استفاده کنید و اگر علائم و عوارضی مانند تنگی نفس داشتید، سریع به پزشک مراجعه کنید. برای دریافت ،ت هم می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

منبع:

خودروها عامل مهمی در آلوده‌، هوا هستند و با انتشار مواد خطرناکی مانند ا،ید نیتروژن سلامت ما را به‌ خطر می‌اندازند. وجود این ،یب در هوا باعث کاهش طول عمر و گسترش بیماری‌های ریوی می‌شود.

در خانه سیگار نکشید و نگذارید که ،ی هم این کار را انجام بدهد. سیگار سرشار از مواد سرطان‌زایی است که برای مدتی طول، در هوای داخل منزل باقی می‌ماند. حتی اگر خودتان هم سیگار نمی‌کشید اما در معرض دود آن قرار دارید، امکان ابتلا به انواع بیماری‌ها از شما دور نیست.

با وجود گل‌ها و گیاهان می‌تو،د از عوارض آلودگی هوا بر گلو و اعضای دیگر بدن کم کنید.

7- از روغن‌های عطری استفاده کنید

بسیاری از ذرات آلوده و خطرناک هوای بیرون در گرد و غبار موجود در سطوح خانه پیدا می‌شوند. برای همین است که باید حتماً به نظافت مداوم محیط‌تان دقت داشته باشید.

راه های مق، با آلودگی هوا

آلودگی هوا را کم‌اهمیت ند،د!

زم، که در خانه سیگاری روشن می‌شود، سطح مواد مضر موجود در هوا با موادی مانند سرب، آرسنیک، کربن مونو،ید و آمونیاک از حد مجاز فراتر می‌رود. عوارض آلودگی هوا ناشی از دود سیگار در شهری آلوده به مراتب بیشتر هم هست.

متأسفانه این گاز در برخی از مصالح ساختم، هم وجود دارد و عامل بروز سرطان ریه است. بررسی وجود آن در خانه نیاز به کمک‌گرفتن از کارشناسان متخصص در این زمینه دارد. تهویه هوا و استفاده از دستگاه‌های گردش هوا مانند پنکه‌های سقفی راهی برای کم‌، سطح گاز رادون در منزل است.

9- در خانه سیگار نکشید

نتایج تحقیقات این دانشمندان شگفت‌انگیز بود. درختان لندن در سال، حدود ۸۵۰ تا ۲هزار تُن ذرات آلوده خطرناک را از هوای شهر دور می‌،د. علاوه بر این، حضور درختان باعث کاهش سطح دی‌ا،ید نیتروژن، دی‌ا،ید سولفور، کربن مونو،ید و دی‌ا،ید کربن شده بود. مواد خطرناک دیگری مانند دیو،ین و بنزن هم با وجود درختان از هوا پاک شده بودند.

حضور درختان در حوالی محل زندگی باعث بهبود محسوس هوا می‌شود. محققان دانشگاه ساوث‌همپتون (Southampton) متوجه شده‌اند که درختان موجود در لندن توانایی دفع آلودگی‌های جوی را دارند.

باید راه‌هایی برای زیستن در این شرایط ناگوار پیدا کنیم. توصیه‌های زیر درباره مدیریت اثرات آلودگی هوا در خانه و بیرون از آن را مرور کنید. این روش‌ها برای بهبود اوضاع به کمکتان می‌آیند. در اوج آلودگی هم از ماسک آلودگی هوا استفاده کنید.

آلودگی هوا اثرات منفی و محسوس روی زندگی‌تان داشته است؟ از چه راه‌هایی برای مق، با عوارض این هوای آلوده استفاده می‌کنید؟

در کشورهایی که کشاورزی به طور گسترده انجام می‌شود، آمونیاک و ،یبات حاوی نیتراتی مانند اسیدنیتریک به وفور وارد طبیعت می‌شوند. دامداری و توسعه گلخانه‌ها هم باعث آلودگی هوا می‌شود.

مق، با آلودگی هوا

1- آلودگی‌های خودرویی را کم کنید

روغن‌های اسطوخدوس و اکالیپتوس از جمله موارد آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده هستند. با وجود این عطرها می‌تو،د از سنگینی هوای بد کم کنید و به سیستم تنفسی و اعصابتان کمی آرامش بدهید؛ البته حواستان باشد که به ماده خاصی حساسیت نداشته باشید. در این صورت، شاید استشمام بوی آن برایتان ضرر هم داشته باشد.

8- وجود گاز رادون در خانه را بررسی کنید

زم، که این مواد با هم ،یب می‌شوند، ذراتی به وجود می‌آورند که بسیار خطرناک است. از عوارض آلودگی هوا بر بدن با وجود این ،یبات باید به ت،یب سیستم تنفسی و ایجاد بیماری‌های مزمن اشاره کنیم. تأثیر آلودگی هوا بر مغز هم بسیار قابل اعتنا و خطرناک است.

از روغن‌های عطری که عصاره گیاهان طبیعی خوشبو هستند، برای اه، مختلفی استفاده می‌شود. یکی از کاربردهایشان هم پاک‌سازی هوای درون خانه است. این روغن‌ها هم می‌توانند فضا را خوشبو کنند و هم نقش تسکین‌دهندگی دارند.

یکی از مهم‌ترین راه های مق، با آلودگی هوا  کنترل مصرف سوخت است. سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث انتشار مواد خطرناک پرشماری در هوا می‌شوند:

مراکز بازیافتی در شهرهای مختلف وجود دارند که ،‌ها را هم جمع می‌کنند و آنها را در فرایند بازیافت دوباره قابل استفاده می‌کنند؛ حواستان به بازیافت باشد.

کاشت درخت، مانند بلوط و نارون می‌تواند در مق، با آلودگی هوا نقش داشته باشد. درختان هم تصفیه‌کننده‌هایی طبیعی‌اند و هم می‌توانند در تابستان‌ها دمای هوا را کمی پایین بیاورند. حضور درختان بلند در مسیر غبار و آلودگی‌ها هم راهی برای سد، مسیر و جلوگیری از انتشار آنها است.

برای صرفه‌جویی در سوخت می‌تو،د:

  • با عایق‌بندی درها و پنجره‌ها نگذارید که هوای خانه سرد شود و نیاز به استفاده از سوخت به وجود بیاید.
  • اگر برایتان امکان دارد به استفاده از وسایلی با انرژی خورشیدی فکر کنید.

گازهای گلخانه‌ای ،یباتی از متان هستند که وارد هوا می‌شوند و سلامتمان را به خطر می‌اندازند. کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها هم مواد آلاینده دائمی وارد طبیعت می‌کنند. شاید بپرسید چه موادی؟ هگزاک،وبنزن (hexachlorobenzene)، هگزا ک،و سیکلو هگزان (hexachlorocyclohexane ) و پنتاک،وفنول (pentachlorophenol).

از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، بشر مدام در حال آلوده‌، هوا بوده است. این روزها، فقط نقاط معدودی روی کره زمین سالم مانده‌اند و می‌تو،م آنها را پاک و عاری از هرگونه آلودگی هوا و آب بد،م.

بعضی از انواع آلودگی به طور محسوس و آشکار دیده می‌شوند و برخی دیگر مانند آلودگی هوا در ظاهر مشخص نیستند. البته این روزها، چنان دچار آلودگی‌های صنعتی هوا شده‌ایم که تشخیص آنها در هوا هم آنچنان سخت نیست.

جلوگیری از ورود ذرات نامن، و مضر اجتناب‌ناپذیر است اما با نظافت و گردگیری می‌تو،د از ماندگارشدن مواد آلوده در محیط زندگی‌تان جلوگیری کنید.

خودروهای قدیمی و دیزلی هم نقش مهمی در انتشار این گازها در هوا دارند. هوای شهرهای پرترافیک معمولاً با چنین ،یباتی آلوده می‌شود. برای کاهش آلودگ‌های خودرویی به نکات زیر توجه کنید:

  • زم، که در خودرو منتظر نشسته‌اید، آن را خاموش کنید.
  • از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا اگر خودروی شخصی دارید، تعدادی از افراد هم‌مسیر را هم با خود ببرید.
  • از گازدادن زیاد و حرکت‌ با سرعت زیاد هم خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که مواد و ،یبات سمی و آلوده بیشتری از اگزوزتان خارج شوند.
  • با سرویس‌، خودرو و انجام اموری مانند تعویض فیلتر بخش‌های مختلف آن می‌تو،د از درصد آلایندگی‌اش بکاهید.
  • حواستان به سلامت و وضعیت تایرهای خودرو باشد. زم، که باد ،تیک‌ها کم است یا در وضعیت استانداردی نیستند، نیاز به گازدادن در طول رانندگی هم بیشتر می‌شود. نتیجه گازدادن هم که آلودگی بیشتر است.
  • برای مق، با آلودگی هوا باید حواستان به سفرهای درون‌شهری بی‌مورد باشد. تا جایی که می‌تو،د از خودروی شخصی استفاده نکنید و بد،د که شاید رفاهتان کمی مخدوش شود اما در نهایت، این کار به سود خودتان و دیگران خواهد بود.

2- در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید

این مواد باعث می‌شوند که سلامتی بدن و محیط‌زیست به طور جدی به خطر بیافتد. برای همین است که باید در مصرف سوخت‌ دقت زیادی به ،ج بدهیم. با این کار هم هزینه مصرف سوختمان پایین می‌آید و هم سلامتمان تاحدی نجات پیدا می‌کند.

greentumble.com

با صرفه‌جویی باعث می‌شوید که نیاز به تولید سوخت آلوده‌کننده کمتر شود. هرچند این راه‌کار عمیق و ریشه‌ای نیست اما اگر در ابعاد وسیع و از سوی تمام شهروندان انجام شود، نقش مهمی در مق، با آلودگی هوا خواهد داشت.

کشاورزی سنتی هم بی‌خطر و بدون آلودگی نیست اما درصد مواد آلاینده‌ای که وارد هوا می‌کند در مقایسه با کشاورزی غیرسنتی بسیار کمتر است. مزایای کشاورزی سنتی را مرور کنیم؟

  • نیتروژن موجود در خاک‌های ارگ،ک در کشاورزی سنتی زیاد نیست. در نتیجه، آلودگی‌های کمتری وارد هوا می‌کند.
  • در روش‌های سنتی کاشت و به عمل‌آوردن محصولات، نیتروژن در خاک به دام می‌افتد و در مسیر مثبت رشد گیاهان به کار می‌رود. در نتیجه با ورودش به هوا باعث آلودگی نمی‌شود.
  • خاک سالم می‌تواند به جذب گاز متان موجود در هوا کمک کند و راهی برای مق، با آلودگی هوا باشد.

یکی از راه های مق، با آلودگی هوا در خانه این است که از پ،تیک‌ها و موادی از این جنس استفاده نکنید. موادی از این جنس برای طبیعت ضرر زیادی دارند. دست‌کم به فکر این باشید که محصولات قابل‌بازیافت تهیه کنید.

برای مق، با آلودگی هوا جدیت به ،ج بدهید. حتی اقدامات کوچک در این زمینه هم می‌توانند ناجی سلامت‌تان باشند. این روزها که هوا بسیار نامن، و نامساعد است، کمتر برای کارهای غیرضروری به بیرون از منزل بروید.

راه مق، با آلودگی هوا سیگار نکشیدن در منزل

6- در خانه گل و گیاه داشته باشید

برای بالابردن سطح ا،یژن و تصفیه هوای داخل منزل هم می‌تو،د از گل‌ها و گیاهان کمک بگیرید. گیاه، با برگ‌های بزرگ انتخاب‌های خوبی هستند و به بهبود هوای داخل منزل کمک می‌کنند. از جمله گل‌ها و گیاهان من، برای مق، با آلودگی هوا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بامبو
  • فیلودندرون
  • برگ‌چرمی
  • انجیر گریان
  • گل گوش‌فیلی
  • گل چمچه‌ای

عوارض آلودگی هوا

3- محصولات قابل‌بازیافت ب،ید

با رواج مصرف مواد و محصولات ارگ،ک و کاهش مصرف گوشت، از ورود مواد آلاینده به خاک و هوا جلوگیری می‌کنید و نمی‌گذارید که گازهای گلخانه‌ای وارد جَو شوند.

5- درخت بکارید