میانگرایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ کسانی که بین خطوط می‌رانند!


 شاید درباره برونگرایی و درونگرایی شنیده باشید اما میانگرایی چیست و چیزی از آن هم به گوشتان خورده است؟ این هم یکی از انواع دسته‌بندی شخصیت است.

شخصیت شما شکل و شیوه تعاملتان با آدم‌های دیگر و دنیا را مشخص می‌کند. برای همین دقیق‌شدن روی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی هر فرد مهم است. اگر در شهر شلوغ و پرهیاهویی مثل تهران زندگی می‌کنید، گاهی در این زمینه به کمک روان درمانگر تهران هم نیاز پیدا خواهید کرد.

در این مقاله از دکتردکتر هم می‌خواهیم درباره شخصیت‌های میانگرا برایتان بگوییم؛ از ،، که جایی در میان طیف برونگرایی و درونگرایی قرار می‌گیرند.

می‌د،د که میانگرایی چیست و چه تعریفی دارد؟

ایده دسته‌بندی شخصیت افراد براساس برونگرایی و درونگرایی، پیش از همه در سال‌های ۱۹۰۰ میلادی از سوی روانشناس معروف ی،ی کارل یونگ (Carl G. Jung)‌ مطرح شد. او اعتقاد داشت که برخی از افراد، انرژی رو، خود را از جمع و اجتماع می‌گیرند (برونگراها) و بعضی هم برای تأمین انرژی به درون خود مراجعه می‌کنند (درونگراها).

این دسته‌بندی‌ها با طیف مشخص می‌شوند. در واقع، برونگرایی سر یک طیف و درونگرایی هم سر دیگر آن است. آدم‌ها در نقاط مختلف این طیف قرار می‌گیرند. گاهی بعضی به سر طیف درونگرایی نزدیک‌تر هستند و برخی هم به سمت دیگر.

اگر در جایی میان این طیف قرار می‌گیرید، شما میانگرا هستید. افراد میانگرا بنا به هر موقعیت و شرایط به یکی از سمت‌های طیف مذکور نزدیک می‌شوند. در واقع، معمولاً ویژگی‌هایشان منطبق بر شاخصه‌هایی است که در میان طیف درونگرایی-برونگرایی اعلام می‌شود. گاهی به سمت درونگراها می‌روند و گاهی هم برونگراها.

میانگرایی چیست

تفاوت میانگرایی با درونگرا و برون‌گرا‌ بودن

اگر می‌خواهید بد،د که میانگرایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، باید ابتدا با دو مفهوم دیگر هم آشنا شوید. برونگراها (extrovert) آدم‌هایی هستند که از حضور در کنار افراد دیگر لذت می‌برند و اصطلاحاً اجتماعی هستند. این‌ها معمولاً معاشرتی و خوش‌صحبت هستند.

درونگراها ( introvert) بیشتر اهل تنهایی و تأمل هستند. آنها از سپری‌، اوقات به تنهایی یا چند دوست محدود لذت می‌برند. برای تأمین و بازیابی انرژی روحی هم نیاز به گذران اوقاتی به دور از جمع دارند.

گاهی به‌اشتباه این باور وجود دارد که درونگراها خجالتی‌اند. چنین چیزی صحت ندارد. در واقع، درونگراها هم می‌توانند بسیار اجتماعی ظاهر شوند و از هیچ‌، خجالت نکشند اما تفاوتشان با برونگراها در میزان انرژی است که از جمع می‌گیرند.

،، که میان طیف درونگرایی و برونگرایی قرار می‌گیرند و ویژگی‌هایی از هر دو سر طیف را دارند، میانگرا (ambivert) نامیده می‌شوند. این دسته از افراد، گاهی ویژگی‌هایی درونگرایانه بروز می‌دهند و گاهی هم رفتاری برونگرا دارند.

ویژگی‌های میانگرایی چیست و چه علائمی دارد؟

اگر ویژگی‌های زیر را در رفتار و شخصیت خود می‌بینید، احتمالاً میانگرا هستید:

  • شنونده خوبی هستید و راحت ارتباط برقرار می‌کنید.
  • به‌سادگی رفتارهای خود را کنترل و تنظیم می‌کنید.
  • هم به حضور در جمع علاقه‌مند هستید و هم اوقات تنهایی.
  • ذاتاً ویژگی همدردی با دیگران در شما قوی است.
  • در ایجاد توازن و تعادل در زندگی متبحر هستید.

شنونده خوبی هستید و راحت ارتباط برقرار می‌کنید

درونگراها دوست دارند که بیشتر گوش کنند و برونگراها هم بیشتر اهل صحبت‌، هستند. میانگراها اما می‌دانند که چه زم، صحبت کنند و چه موقع شنونده باشند. برای مثال، زم، که در جمعی حاضر می‌شوند، برایشان آسان است که سر صحبت را باز کنند اما به متکلم وحده تبدیل نمی‌شوند و دیگران را هم وارد بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

به‌سادگی رفتارهای خود را کنترل و تنظیم می‌کنید

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های میانگرایی چیست و چطور بروز پیدا می‌کند؟ از مهم‌ترین ویژگی‌های این دسته‌بندی شخصیتی باید به توانایی در کنترل و تنظیم رفتارها اشاره کنیم. میانگراها خوب می‌دانند که در هر موقعیت چه رفتاری از خود بروز بدهند. آنها با در نظرگرفتن شرایط و حال‌وهوای خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

برای مثال، اگر در آسانسور با افرادی دیگر همراه می‌شوند، نه مانند برونگراها شروع به صحبت می‌کنند و نه مانند درونگراها خودشان را به آن راه می‌زنند و حواسشان را برای حرف‌نزدن با دیگران پرت می‌کنند. میانگراها در چنین موقعیتی، بنا به آدم‌هایی که با آنها در یک جا قرار دارند و حس‌وحال خودشان تصمیم به حرف‌زدن یا نزدن می‌گیرند.

هم به حضور در جمع علاقه‌مند هستید و هم اوقات تنهایی

افراد میانگرا در میانه طیف برونگرایی-درونگرایی قرار دارند. برای همین، بنا به هر موقعیت و متن، با شرایط است که درباره موضوعات مختلف رفتارهایی برونگرایانه یا درونگرایانه بروز می‌دهند.

برای مثال، اگر دوستی به آنها زنگ بزند و نزدیک غروب، پیشنهاد حضور در یک مهم، یک‌دفعه‌ای را مطرح کند، شاید بروند و شاید هم نه. برونگراها خیلی سریع به چنین موقعیتی بله می‌گویند. درونگراها هم به‌ احتمال بسیار زیاد نه را در آستین دارند.

اما افراد میانگرا شرایط را سبک‌وسنگین می‌کنند و شاید بروند و شاید هم نه. در واقع، میانگراها هم برای تنهایی ارزش قائل‌اند و هم حضور در جمع. فقط باید اوضاع را بسنجند و بعد درباره هریک از این‌ها تصمیم بگیرند.

ویژگی های افراد میانگرا

ذاتاً ویژگی همدردی با دیگران در شما قوی است

اگر میانگرا هستید، احتمالاً ویژگی همراهی و همدردی با دیگران در شما بسیار پررنگ است. چنانچه دوستی با مشکل روبه‌رو شده باشد، برونگراها سریعاً سعی در ارائه راه‌کاری برای او دارند.

درونگراها هم به مشکل خوب گوش می‌دهند و به فرد مقابل اجازه دردِدل‌، می‌دهند اما واکنش فردی روی طیف میانگرایی چیست و چه رفتاری خواهد داشت؟ او خوب به مشکل گوش می‌کند تا با درک دقیق شرایط بتواند راه‌کاری ارائه بدهد.

در ایجاد توازن و تعادل در زندگی متبحر هستید

افراد میانگرا در ایجاد توازن و تعادل در هر موقعیتی بسیار ماهر هستند. برای مثال، اگر در جمعی حاضر شوند که سکوتی سرد همه‌جا را فراگرفته است، خیلی راحت می‌توانند با صحبتی کوتاه و باز، سر بحث به ش،تن یخ جمع کمک کنند.

آنها اعتماد افراد درونگرا را هم به خوبی جلب می‌کنند و باعث می‌شوند که چنین شخصیت‌هایی هم راحت‌تر  با دیگران وارد گفت‌وگو شوند.

شخصیت میانگرا

مزایا و معایب درونگرایی چیست ؟

میانگرایی باعث می‌شود که آدم‌های دارای این نوع از شخصیت، گاهی برونگرا باشند و گاهی درونگرا. برای همین هم از مزایای ویژگی‌های رفتاری هر دو سر طیف بهره‌مند هستند و هم از معایب آنها. اجازه بدهید که به تفکیک درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

مزایای میانگرایی

  • روابط
  • سبک مدیریتی
روابط

افراد میانگرا هم ویژگی‌هایی از برونگراها دارند و هم شاخصه‌هایی از درونگراها. این موضوع باعث می‌شود که مدیریت روابط برای آنها کار بسیار ساده‌ای باشد و ارتباطات خوب و عمیقی با دیگران پیدا کنند. این افراد هم می‌توانند به‌سادگی وارد گفت‌وگو و رابطه با آدم‌های دیگر شوند و هم روابط عمیق و پایداری با آنها بسازند.

سبک مدیریتی

مدیران میانگرا اصولاً بسیار موفق هستند. این دسته از افراد می‌توانند درک درستی از نیروهای کاری خود داشته باشند و به موقع به حرف‌هایشان حسابی گوش کنند. از سوی دیگر در ابراز نظر خود و کنترل افراد هم توانمند هستند و در واقع، با ایجاد تعادل در محیط، کارها را بهتر پیش می‌برند.

معایب میانگرایی

،، که میانگرا محسوب می‌شوند، انعطاف‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند به سمت درونگراشدن یا برونگرایی در حرکت باشند. این انعطاف‌پذیری گاهی از سوی آدم‌های دیگر به‌طور نادرستی درک می‌شود.

در واقع، به بهانه اینکه چنین شخصیت‌هایی منعطف هستند، گاهی از سوی محیط و آدم‌های دیگر به آنها فشار وارد می‌شود. این در حالی است که میانگراها هم با وجود انعطاف‌پذیری گاهی نیاز دارند که خواسته‌هایشان را بی‌بحث و کوتاه‌آمدن به کرسی بنشانند.

مغز میان گراها چگونه کار می‌کند؟

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که مغز افراد برونگرا گیرنده‌های دوپامین (extroverts)‌ بیشتری دارند. این ماده انتقال‌دهنده عصبی حس خوب است. از آنجا که مغز برونگراها گیرنده‌های بیشتری برای دریافت این ماده دارد، ی،ی به مقدار بیشتری از آن هم نیازمند است.

آنها با حرف‌زدن، فعالیت و معاشرت‌، مدام در حال تحریک ترشح بیشتر دوپامین هستند تا احساسات بهتری نصیبشان شود. اما درونگراها این‌طور نیستند و نیازی به تحریک مغز برای ترشح بیشتر دوپامین ندارند. برای همین هم هست که فعالیت‌های اضافی و معمولاً اجتماعی که موجب تحریک ترشح دوپامین می‌شود، برایشان زیاد از حد و ناخوشایند است.

در واقع، دوپامین بیشتر برای درونگرایان به م،ای مضطرب‌شدن و تشویش است. میانگراها ویژگی‌هایی متوازن و متعادل دارند. در واقع، ترشح دوپامین در مغز آنها و اثرگذاری‌اش متعادل است.

میانگرایی چطور تشخیص داده می‌شود؟

آزمون‌های علمی مختلفی برای بررسی تیپ شخصیتی افراد وجود دارد. برای اینکه بد،د، میانگرا هستید یا ویژگی‌هایتان در دو سر دیگر طیف برونگرایی-درونگرایی تعریف می‌شود، باید از این تست‌ها کمک بگیرید.

با طرح چند پرسش روانشناسانه از شما مشخص می‌شود که در کدام نقطه از طیف قرار می‌گیرید و آیا شخصیتی میانگرا دارید یا خیر.

رفتار من، با میانگراها چگونه است؟

میانگراها معمولاً افرادی منطقی هستند که شیوه ابراز احساسات و عقاید خود را می‌دانند. آنها فاقد ویژگی‌های افراطی درونگراها یا برونگراها هستند و از همین روی انعطاف‌پذیری بالایی دارند.

برای تعامل و ارتباط برقرار، با آنها دشواری خاصی وجود ندارد. این افراد از منطق، استدلال، ارتباطات خوب و درک دیگران بهره‌مند هستند. همه این‌ها ی،ی افراد خوشایندی برای دوستی و معاشرت هستند.

مشاغل من، میانگراها چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که من،‌ترین مشاغل متن، با میانگرایی چیست و این افراد باید در چه زمینه‌های شغلی کار کنند. به طور کلی، میانگراها در مشاغلی موفق می‌شوند که تلفیقی از ارتباطات و استقلال در آنها وجود دارد. برای مثال:

  • فروش
  • مدیریت پروژه
  • تهیه‌کنندگی
  • طراحی داخلی
  • تدریس

فروش

،، که در زمینه فروش فعال هستند، هم باید توانایی شنیدن مشتریان را داشته باشند و هم توجیه‌، آنها را. ارتباطات خوب هم که از واجبات در این زمینه شغلی است. میانگرایان با برخورداری از ویژگی‌های ارتباطی خوب و توانایی درک عمیق دیگران در چنین مشاغلی موفق خواهند بود.

مدیریت پروژه

در مدیریت پروژه‌ها، نیاز به فردی میانگرا وجود دارد که ضمن رهبری و برقراری تعامل با آدم‌ها مختلف، در سکوت و خلوت خود درباره راهبردهای لازم برای پیش‌برد کار هم به نتیجه‌گیری مطلوب برسد.

تهیه‌کنندگی

تهیه‌کنندگان باید با طیف وسیعی از آدم‌های مختلف در ارتباط باشند و در ضمن دید و نگاه عمیقی مشابه درونگرایان در آنها موجود باشد. در این صورت است که می‌توانند برای کارهای مختلف از جمله تهیه فیلم و موسیقی به تصمیم‌های بهتر نزدیک شوند.

طراحی داخلی

طراحان داخلی باید شنوندگان خوبی باشند و متوجه سفارش‌ها و خواسته‌های مشتریان خود باشند. از سوی دیگر، برقراری ارتباط و تعامل سازنده با آنها هم به پیش‌برد کارشان کمک شای، می‌کند. این ویژگی‌ها در چه ،، قابل تجمیع است؟‌ میانگرایان.

تدریس

برای درس‌دادن باید طیف وسیعی از توانمندی‌های آدم‌های برونگرا و درونگرا را در خود داشته باشید. ضمن اینکه لازم است، انعطاف‌پذیری بالایی در رفتارتان موجود باشد. برای همین است که تدریس هم برای میانگراها شغل خوبی خواهد بود.

آدم‌های میانگرا

میانگرایی تعریفی از تعادل و توازن است

در مرور شخصیت‌های مختلف نمی‌تو،م هیچ یک را بر دیگری برتر بد،م. با این حال، میانگرایی باعث می‌شود که فرد رفتاری متعادل و من، از خود نشان بدهد. در واقع، چنین فردی متن، با هر موقعیت، تصمیم‌گیری‌ها و واکنش‌هایی من، ابراز می‌کند.

آدم‌ها بسیار پیچیده هستند و امکان دارد که تجربه‌های زندگی، تغییرات فکر و تحولات محیطی روی تیپ و نوع شخصیتشان هم اثر بگذارد. برای باز، گره‌های رو، و شخصیتی هم گاهی نیاز به مراجعه به مشاوران وجود دارد.

برای دریافت ،ت ملاقات با مشاوران می‌تو،د از سیستم ،ت دهی اینترنتی دکتردکتر هم کمک بگیرید. شما میانگرا هستید یا درونگرا؟ شاید هم برونگرا هستید؟

منبع:

therapychanges.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/