ناباروری در زنان؛ علل‌های نازایی حتی مواردی که فکرشان را نمی‌کنید!

ورزش متعادل بهترین راه برای کاهش چربی بدن و بهبود سلامت است. این می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع، دو آهسته، شنا یا دوچرخه‌سواری معمولی و غیره باشد. همچنین یوگا و تای چی نیز برای کاهش سطح استرس و ترویج آرامش مفید هستند.

یائ، زودرس و تأثیر آن بر ناباروری ،ن

ناباروری در ،ن چگونه است

مواد مخدر و الکل و تأثیر آن بر ناباروری ،ن

تولید ضعیف تخمک یکی دیگر از مشکلات رایج در ناباروری است که می‌تواند از عوامل زیادی مانند آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و کیست تخمدان تاثیر پذیرد. گزینه‌های درم، برای تولید تخمک ضعیف شامل داروهای باروری، IVF و تغییر شیوه زندگی هستند.

ناهنجاری‌های رحم می‌تواند لانه گزینی تخمک بارور شده یا رشد و نمو جنین را دشوار کند. ناهنجاری‌های دهانه رحم می‌تواند ورود اسپرم به رحم یا رسیدن اسپرم به تخمک را دشوار کند.

اگر زنی پس از تلاش برای باردارشدن به مدت 12 ماه یا بیشتر نتوانسته باردار شود، یا چندین بار سقط‌جنین یا مرده‌زایی داشته باشد، می‌توان گفت که نابارور است. ناگفته نماند، ناباروری همیشه یک عارضه دائمی نیست و راهکارهای زیادی برای کمک به ،ن به‌منظور غلبه بر آن وجود دارد.

رابطه سن و ناباروری در ،ن

در بعضی موارد، علت ناباروری در ،ن ناشناخته است. با این حال، عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و اضافه‌وزنی یا حتی کم‌وزنی نیاز می‌تواند به ناباروری در ،ن کمک کند.

فیبروم ها همچنین می‌توانند باعث انحراف رحم و ناهمواری پوشش داخلی شوند که می‌تواند در لانه گزینی تخمک بارور شده اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، فیبروم ها می‌توانند با تداخل در تولید طبیعی هورمون‌ها باعث ناباروری شوند که می‌تواند منجر به تخمک‌گذاری نامنظم شود.

اختلال مربوط به لوله‌‎های فالوپ در زن، که باردار نمی‌شوند

علت ناباروری ،ن

علت ناباروری در ،ن و مردان

کیفیت پایین تخمک عامل اصلی ناباروری است که می‌تواند ناشی از افزایش سن، ناهنجاری‌های ژنتیکی و عوامل محیطی باشد. گزینه‌های درم، برای کیفیت پایین تخمک عبارت‌اند از IVF تخمک اهدایی؛ فریز ، تخمک و تغییر سبک زندگی هستند.

پرولاکتین هورمونی است که معمولاً با شیردهی در ،ن مرتبط است و در تولیدمثل یا ناباروری نقش دارد. سطوح بالای پرولاکتین در خون می‌تواند در توانایی بدن برای تخمک‌گذاری اختلال ایجاد کرده و در لانه گزینی و رشد تخمک بارور شده اختلال ایجاد کند.

هیپوتالاموس یک ساختار کوچک اما بسیار مهم در مغز است که وظیفه کنترل تولید و ترشح هورمون‌های مختلف در بدن را بر عهده دارد. به‌این‌ترتیب، اختلال در عملکرد هیپوتالاموس می‌تواند تأثیر عمیقی بر باروری ،ن داشته باشد. اختلال عملکرد هیپوتالاموس  باعث وقفه در ترشح طبیعی هورمون‌هایی مانند هورمون لوتئینیزه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH) می‌شود. این هورمون‌ها نقش اساسی در تنظیم چرخه‌قاعدگی، تخمک‌گذاری و تولید تخمک دارند.

اختلال عملکرد تیروئید همچنین می‌تواند بر اندومتر تأثیر بگذارد و باعث ضخیم یا نازک شدن بیش از حد آن شود که می‌تواند منجر به عدم موفقیت لانه‌گزینی شود. از طرفی ،ن مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است در معرض خطر سقط‌جنین و زایمان زودرس قرار داشته باشند.

تأثیر اختلال عملکرد هیپوتالاموس بر ناباروری ،ن

ناباروری در ،ن می‌تواند ناشی از علت های مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، سن، مسائل جسم، و عوامل سبک زندگی باشد. همچنین شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند اندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

استفاده از مواد مخدر و الکل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در باروری ،ن داشته باشد. مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل می‌تواند تعادل طبیعی هورمون‌های لازم برای تخمک‌گذاری و باروری را مختل کند. زن، که مقادیر زیادی الکل می‌نوشند می‌توانند چرخه قاعدگی نامنظم، کاهش ذخیره تخمدان و تضعیف کیفیت تولید تخمک را تجربه کنند. علاوه بر این، مصرف مواد مخدر می‌تواند به لوله‌های فالوپ و رحم آسیب برساند و در این حال رسیدن به اسپرم به تخمک و کاشت جنین دشوار است.

کمبود خواب و تأثیر آن بر ناباروری ،ن

توجه به این نکته ضروری است که تشخیص ناباروری بدون دلیل به این م،ا نیست که زن قادر به بارداری نیست. بسیاری از زوج‌ها پس از مدتی می‌توانند بدون مداخله پزشکی باردار شوند اما با این حال گزینه‌های درم، در دسترس هستند که ممکن است به زوج‌ها در رسیدن به بارداری موفق کمک کنند.

مشکلات دستگاه گوارش و تغذیه‌ای مانند بی اشتهایی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در باروری یک زن داشته باشد. بی‌اشتهایی و بولیمی می‌تواند منجر به کمبودهای غذایی شود که می‌تواند منجر به عدم‌تعادل هورمونی شود و در تخمک‌گذاری تداخل داشته باشد. تغذیه ضعیف همچنین می‌تواند منجر به کاهش کیفیت تخمک شود که می‌تواند بر احتمال لقاح موفق و کاشت تأثیر منفی بگذارد.

فیبروم‎ها می‌توانند در کاشت تخمک بارور شده اختلال ایجاد کنند یا باعث ایجاد مشکلاتی در رشد جنین شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث انسداد لوله‌های فالوپ شوند و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کنند. بسته به اندازه و محل فیبروم‎ها، ممکن است جراحی برای بهبود باروری ضروری باشد.

مشکل پولیپ در ناباروری بانوان

،بندگی رحم می‌تواند با انسداد لوله‌های فالوپ و جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک باعث نازایی ،ن شود. این ،پندگی همچنین می‌تواند شانس لانه گزینی موفقیت‌آمیز را کاهش دهد زیرا تخمک قادر به رفتن به رحم نیست. ،بندگی رحم همچنین می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام مقاربت شود و باردارشدن را دشوار می‌کند.

فیبروم و ناباروری ،ن

ندومتریوز در ناباروری ،ن

مشکل فیبروم رحم در ناباروری ،ن

اختلال عملکرد هیپوفیز می‌تواند طیف وسیعی از اثرات بر ناباروری ،ن داشته باشد. مشکلات هیپوفیز می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود و بر سیستم تولیدمثل تأثیر بگذارد.

کیفیت پایین تخمک

زن، که اضافه‌وزن دارند و چاق هستند در معرض خطر بیشتری برای ناباروری هستند و خطراتی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، آندومتریوز و اختلالات تیروئید آن‌ها را تهدید می‌کند. اضافه‌وزن همچنین می‌تواند در تخمک‌گذاری تداخل داشته و تصور یک زن را در بارداری سخت‌تر کند. همچنین زن، که از اضافه‌وزن رنج می‌برند، ممکن است سطح هورمون‌های کمتری مانند استروژن و پروژسترون داشته باشند که می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد. علاوه بر این آن‌ها به احتمال زیاد در دوران بارداری عوارضی مانند دیابت حاملگی، پره اکلامپسی و سقط‌جنین را تجربه می‌کنند.

غده تیروئید عضو مهمی در بدن است که مسئول تولید هورمون‌هایی است و بسیاری از فرآیندهای متابولیک را تنظیم می‌کند. کم کاری تیروئید، می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله ناباروری در ،ن شود. کم کاری تیروئید ،ن و اختلال عملکرد غده تیروئید به این‌صورت است که اگر سطح آن پایین باشد، تخمک‌گذاری تحت تأثیر آن قرار گرفته و منجر به ناباروری می‌شود.

اختلالات چرخه قاعدگی یا عادت ماهانه می‌تواند با تداخل در روند تخمک‌گذاری باعث ناباروری شود. اگر زنی تخمک‌گذاری نداشته باشد، بدن او تخمک را برای لقاح آزاد نمی‌کند و نمی‌تواند باردار شود. در برخی موارد، اختلالات چرخه قاعدگی ممکن است باعث ایجاد عوارضی در رحم شود که می‌تواند مانع از کاشت تخمک بارور شده و تبدیل آن به بارداری شود. در موارد دیگر، اختلالات چرخه قاعدگی ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شود که می‌تواند از تخمک‌گذاری جلوگیری کند.

مشکل اندومتریوز در ناباروری ،ن

کمیت و کیفیت تخمک در نازایی ،ن تأثیر دارد. به‌صورت کلی می‌توان در این رابطه توضیحات زیر را ارائه داد:

بدون شک بیشتر بانوان در مورد نازایی و علت‌های آن سؤال یا نگر،‌هایی دارند. ناباروری در ،ن همان‌طور که در این مطلب مورد بررسی واقع شد از عوامل مختلفی ناشی می‌شود، اما بازهم در بیشتر مواقع جای نگر، وجود ندارد چون علم پزشکی به‌خصوص در زمینه ،ن و زایمان تا حدود زیادی پیشرفت‌های چشمگیری داشته و هم‌اکنون برای بیشتر علل‌های ناباروری در خانم‌ها راه‌کار یافته است.

انتخاب سبک زندگی می‌تواند نقش مهمی در ناباروری ،ن داشته باشد. انتخاب‌های نامن، سبک زندگی، مانند سطوح بالای استرس، سیگار کشیدن، مصرف الکل و تغذیه نامن، همگی می‌توانند به ناباروری در ،ن کمک کنند. علاوه بر این، اضافه‌وزن یا چاقی نیز می‌تواند خطر ناباروری در ،ن را افزایش دهد زیرا می‌تواند بر تولید هورمون‌های موردنیاز برای تخمک‌گذاری تأثیر بگذارد. در نهایت، عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها نیز می‌تواند منجر به ناباروری در ،ن شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از علل اصلی ناباروری در ،ن است. این سندرم با تشکیل کیست روی تخمدان‌ها مشخص می‌شود که می‌تواند درروند تخمک‌گذاری اختلال ایجاد کند و منجر به مشکل در باردارشدن شود. گزینه‌های درم، ممکن برای این هدف شامل داروهایی برای تحریک تخمک‌گذاری، تغییر سبک زندگی و جراحی با نظز پزشک است.

تأثیر عملکرد غده تیروئید بر ناباروری

طبق تحقیقات انجام شده ،ن اوایل سن 30 سالگی 25 درصد احتمال ناباروری دارند، در حالی که این آمار برای اوا، 30 سالگی 35 درصد است. زم، که ،ن به سن 40 سالگی خود می‌رسند، احتمال نازایی به 45درصد افزایش پیدا می‌کند. به‌طورکلی، سن یکی از عوامل اصلی ناباروری ،ن است و با افزایش آن احتمال ناباروری به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

تأثیر اختلال‌های تخمک‌گذاری در نازایی بانوان

ناباروری ،ن، ناتو، زن در باردارشدن پس از یک سال رابطه ، بدون جلوگیری از بارداری است. علل ناباروری در ،ن را می‌توان به دو دسته ناباروری اولیه و ناباروری ثانویه ت،یم کرد. نازایی بانوان به دلایل مختلفی مرتبط می‌شود که در این مطلب از مجله دکتر دکتر قرار است در مورد ابعاد مختلف این مسئله توضیحاتی ارائه دهیم.

بدون ترشح من، این هورمون‌ها، یک زن ممکن است دوره‌های نامنظم یا غایب را تجربه کرده و نتواند تخمک‌گذاری کند و  در نتیجه نتواند باردار شود. درمان جایگزینی هورمون یا سایر داروهایی که برای بازگرداندن تعادل هورمونی بدن طراحی شده‌اند، درمان اختلال عملکرد هیپوتالاموس است.

تأثیر اختلال عملکرد هیپوفیز بر ناباروری ،ن

زخم در رحم می‌تواند از راه‌های مختلفی باعث ناباروری شود. اول، زخم در رحم می‌تواند منجر به تشکیل بافت اسکار در رحم شود که می‌تواند لوله‌های فالوپ را مسدود کرده و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کند.

در صورت عدم درمان، این عفونت‌ها می‌توانند آسیب دائمی به سیستم تولیدمثل ایجاد کنند و حتی در برخی موارد منجر به بستن لوله یا هیس،تو می‌شوند؛ بنابراین، مهم است که ،ن به طور مرتب آزمایش بدهند و در صورت داشتن علائم این عفونت‌ها، سریعاً به دنبال درمان باشند.

مشکلات دستگاه گوارش و تغذیه‌ای بر ناباروری ،ن

هیدروسالپین، (Hydrosalpinx) وضعیتی است که در آن لوله فالوپ توسط یک کیسه پر از مایع مسدود می‌شود. این عارضه می‌تواند ناشی از عفونت، اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن باشد. در این شرایط کیسه پر از مایع مانع از حرکت تخمک از طریق لوله فالوپ می‌شود که می‌تواند منجر به ناباروری شود.

علت ناباروری ،ن

افزایش سطح هورمون پرولاکتین و تأثیر آن بر ناباروری ،ن

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86/

اختلال عملکرد لوله رحمی می‌تواند باعث ناباروری شود زیرا می‌تواند مانع از عبور تخمک بارور شده از لوله فالوپ و رسیدن به رحم شود. این می‌تواند از لانه گزینی تخمک در رحم جلوگیری کند و در نتیجه زن قادر به باردارشدن نباشد.

ناهنجاری‌های رحمی همچنین می‌تواند عبور تخمک بارور شده از رحم را دشوار کرده و منجر به حاملگی لوله‌ای یا حاملگی خارج از رحم شود. برخی از ناهنجاری‌های رحمی می‌توانند باعث ایجاد بافت اسکار یا انسداد شوند که همچنین می‌تواند منجر به ناباروری ،ن خواهد شد.

بانو، که مورد باروری خود نگر، دارند و به دنبال راه‌کارهایی برای باردار شدن هستند، باید با پزشک ،ن در تهران یا دیگر شهرها مشورت کنند، بااین‌حال در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ناباروری در ،ن چگونه است؟ چه زم، می‌توان گفت که یک زن نابارور است؟

علت ناباروری بدون دلیل هنوز ناشناخته است، اما علل بالقوه آن ممکنه شامل سن، عوامل سبک زندگی، اختلالات ژنتیکی، اندومتریوز یا سایر عدم تعادل هورمونی باشد. همچنین درمان‌ها ممکن است شامل داروهایی برای بهبود تخمک‌گذاری، تلقیح داخل رحمی (IUI)، لقاح آزمایشگاهی (IVF)، یا سایر تکنیک‌های کمک باروری باشد.

ناهنجاری رحم

 هیدروسالپین، چیست و چگونه باعث ناباروری می‌شود؟

فیبروم های رحمی توده‌های غیر سرط، هستند که می‌توانند در داخل یا اطراف رحم ظاهر شوند. آن‌ها بسیار شایع هستند و تا 70 درصد از ،ن را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می‌دهند. در حالی که بسیاری از ،ن مبتلا به فیبروم رحم هیچ علامت یا عارضه‌ای را تجربه نمی‌کنند، اما در برخی موارد می‌توانند مشکلاتی در باروری ایجاد کنند.

اختلالات خود ایمنی می‌تواند به طرق مختلفی بر باروری ،ن تأثیر بگذارد. آن‌ها می‌توانند باعث التهاب اندام‌های تولیدمثل، آسیب به تخمدان‌ها یا رحم یا تولید آنتی‌بادی‌هایی شوند که در لقاح یا لانه گزینی تخمک اختلال ایجاد می‌کنند. برخی از اختلالات خود ایمنی رایج مرتبط با ناباروری ،ن عبارتند از:

  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE)
  • سندرم آنتی فسفولیپید (APS)
  • تیروئیدیت خود ایمنی
  • بیماری آدیسون
  • بیماری سلیاک
  • دیابت نوع 1
  • ،رودرمی
  • روماتیسم مفصلی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • میاستنی گراویس

رابطه سبک زندگی با ناباروری ،ن

علاوه بر این، مایع موجود در هیدروسالپین، می‌تواند باعث تحریک رحم شود که در نهایت منجر به تشکیل بافت اسکار و ،بندگی شود. این امر می‌تواند جریان تخمک به رحم را مسدود کرده و از لانه گزینی جلوگیری کند.

چگونه ،ن به ،بندگی رحم مبتلا می‌شوند؟

علت دقیق آندومتریوز هنوز ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که به ،یبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی مربوط می‌شود. همچنین آندومتریوز می‌تواند لوله‌های فالوپ را مسدود کند، از برخورد تخمک و اسپرم جلوگیری کرده و در کل روند بارداری در خانم‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

شایع‌ترین علت ناباروری در ،ن اختلالات تخمک‌گذاری است که می‌تواند در اثر عدم تعادل هورمونی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، مشکلات رحم یا سایر شرایط بهداشتی ایجاد شود. سایر دلایل ناباروری در ،ن شامل لوله‌های مسدود شده فالوپ، سن و آندومتریوز است.

علاوه‌براین، زخم در رحم می‌تواند منجر به عفونت در اندام‌های تناسلی شود که می‌تواند باعث التهاب و آسیب به اندام‌های تناسلی شود و می‌تواند منجر به ناباروری شود. در نهایت، زخم در رحم می‌تواند باعث اختلال در تولید هورمون‌هایی شود که برای عملکرد صحیح تولیدمثل ضروری هستند.

تومور یا کیست رحم و ارتباط آن با ناباروری

زن، که یائ، زودرس را پشت سر می‌گذارند، به طور معمول کاهش سریع و ناگه، در ذخایر تخمدان خود را تجربه می‌کنند و منجر به کاهش تولید تخمک‌ها و خطر بیشتر ناباروری می‌شوند. در نتیجه، زن، که یائ، زودرس را تجربه می‌کنند ممکن است باردارشدن آن‌ها سخت‌تر باشد.

در برخی موارد، افزایش سطح هورمون پرولاکتین می‌تواند با تحریک تخمک‌گذاری به بهبود باروری کمک کند.

نارسایی زودرس تخمدان و ناباروری ،ن

پولیپ ها رشد غیرطبیعی بافتی هستند که می‌توانند در رحم ایجاد شوند که می‌تواند در باروری زن اختلال ایجاد کند. پولیپ ها می‌توانند لوله‌های فالوپ را مسدود کنند یا محیطی را در رحم ایجاد کنند که با لقاح یا لانه گزینی جنین مخالف باشد. پولیپ ها همچنین می‌توانند باعث خونریزی قاعدگی نامنظم و درد لگن شوند. درمان پولیپ اغلب شامل هیستروسکوپی و پولیپکتومی خواهد بود که برداشتن پولیپ با جراحی است.

زخم در رحم چگونه باعث ناباروری می‌شود؟

فیبروم ها رشد ماهیچه‌ها و بافت همبند هستند که می‌توانند در رحم ایجاد شوند. آن‌ها معمولاً خوش‌خیم هستند و اندازه آن‌ها از غیرقابل تشخیص تا بسیار بزرگ متغیر است. فیبروم ها می‌توانند با مسدود ، لوله‌های فالوپ، جلوگیری از برخورد تخمک و اسپرم و جلوگیری از ورود اسپرم به رحم باعث ناباروری ،ن شوند.

روش‌های درم، تومور یا کیست ممکن است برای بازگرداندن باروری ضروری باشد و باید با مشورت پزشک انجام بگیرد.

چگونه ناهنجاری‌ها و ضایعات رحمی باعث ناباروری می‌شوند؟

یکی از اختلالات مربوط به لوله‌های فالوپ در زن، که باردار نمی‌شوند، ناباروری فاکتور لوله‌ای است. این زم، اتفاق می‌افتد که لوله‌های فالوپ آسیب دیده یا مسدود می‌شوند و باعث می‌شود تخمک‌ها به رحم بروند و اسپرم به تخمک برسد. سایر علل ناباروری فاکتور لوله‌ای شامل اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و جراحی‌های قبلی بر روی لوله‌های فالوپ است. درمان ناباروری فاکتور لوله‌ای ممکن است شامل جراحی، لقاح آزمایشگاهی یا داروهای باروری باشد که پزشک متخصص ،ن و زایمان باید آن را توصیه کند.

ناباروری بدون دلیل در ،ن

ناباروری ،ن

اختلالات خودایمنی در ناباروری ،ن

اختلال عملکرد لوله رحمی می‌تواند ناشی از تعدادی از عوامل مختلف از جمله عفونت، بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، فیبروم، جای زخم یا ناهنجاری‌های مادرزادی باشد.

بروز ناهنجاری در رحم یا دهانه رحم و تأثیر آن بر ناباروری

،بندگی رحم در اثر تعدادی از عوامل مختلف مانند بیماری التهابی لگن، اندومتریوز، عفونت، جراحی قبلی رحم، تروما، پرتودرم، یا حتی علل ناشناخته ایجاد می‌شود. در برخی موارد، ،بندگی رحم ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما در موارد دیگر باعث درد لگن، خونریزی قاعدگی نامنظم و ناباروری می‌شود.

این ،ن همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل آمنوره (عدم وجود دوره قاعدگی) داشته باشند که بازهم باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرانجام، اضطراب و استرس ناشی از اختلالات خوردن نیز ممکن است با القای وضعیتی استرس زا در مغز بر باروری تأثیر بگذارد که می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی و کاهش باروری شود.

اضافه‌ وزن و تأثیر آن بر ناباروری ،ن

نازایی در میان مردان و ،ن رایج است و تنها موردی ،نه نیست. اگر نازایی در مردان و ،نرا به دو بخش متفاوت ت،یم کنیم، ناباروری در مردان، ناباروری می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله تعداد اسپرم کم، عملکرد اسپرم غیرطبیعی، عدم تعادل هورمونی، مشکلات جسمی با اندام‌های تولیدمثل و اختلالات ژنتیکی ایجاد شود.

نارسایی در پیوند کاشت زم، اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم ن،بد؛ اگر ب،بد رشد و نمو نمی‌کند. نارسایی در پیوند کاشت می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله محیط غیرطبیعی رحم، تخمک یا جنین غیرطبیعی یا اسپرم غیرطبیعی رخ دهد. همچنین می‌تواند ناشی از عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و حتی چاقی باشد.

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که رحم را می‌پوشاند (آندومتر) خارج از رحم رشد می‌کند. این یک علت شایع ناباروری ،ن است و می‌تواند تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و سایر ،مت‌های دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد. آندومتریوز همچنین می‌تواند باعث درد، خونریزی نامنظم و ناباروری شود.

هورمون تیروئید برای سلامت رحم و پوشش داخلی رحم که برای یک بارداری موفق ضروری بوده بسیار مهم است. سطح پایین هورمون تیروئید می‌تواند منجر به پوشش غیرطبیعی رحم شود و لانه گزینی تخمک بارور شده را دشوار کند.

یائ، زودرس که به ،وان شروع یائ، (توقف عادت ماهانه) قبل از 40 سالگی تعریف شده است، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در باروری یک زن داشته باشد.

ناهنجاری‌های رحمی همچنین می‌تواند باعث شود که رحم قادر به حمایت از بارداری نباشد و منجر به سقط‌جنین شود. اندومتریوز، وضعیتی که در آن بافتی که معمولاً رحم را می‌پوشاند در خارج از رحم رشد می‌کند، می‌تواند با ممانعت از لانه‌گزینی تخمک بارور شده در رحم، باعث ناباروری شود و از دریافت مواد مغذی موردنیاز جنین برای زنده ماندن جلوگیری کند.

چگونه اختلال عملکرد لوله رحمی باعث ناباروری می‌شود؟

ناباروری ثانویه نیز دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد اشاره کرد:

  • کاهش تخمک‌ها؛ تخمک ،ن به دلیل کاهش تعداد و کیفیت آن می‌تواند با افزایش سن کاهش یابد و این عارضه در بارداری ثانویه بسیار رایج است.
  • ناهنجاری‌های رحم؛ ناهنجاری‌های رحم، مانند فیبروم، پولیپ رحم و آندومتریوز، می‌تواند از کاشت تخم بارور در رحم جلوگیری کند و منجر به ناباروری شود.
  • آسیب لوله؛ آسیب به لوله‌های فالوپ به دلیل بیماری التهابی لگن، آندومتریوز یا جراحی‌های قبلی ممکن است رخ دهد. این می‌تواند منجر به ناباروری شود زیرا تخمک و اسپرم قادر به برخورد نیستند.
  • عدم تعادل هورمونی؛ عدم تعادل هورمونی مانند اختلالات تیروئید می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد.
  • سبک زندگی؛ سیگار کشیدن، مصرف الکل و چاقی همه می‌توانند به ناباروری کمک کنند.
  • استرس؛ استرس می‌تواند تأثیر منفی بر باروری، از نظر جسمی و روحی داشته باشد.

شایع‌ترین علل ناباروری ،ن

اختلالات رایج تخمک‌گذاری شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، نارسایی زودرس تخمدان و آمنوره هیپوتالاموس هستند. درمان اختلالات تخمک‌گذاری نیز شامل داروهای باروری، هورمون درم، یا جراحی است که صددرصد باید تحت‌نظر پزشک متخصص ،ن و زایمان انجام شود.

اختلالات تخمک‌گذاری می‌تواند باعث ناباروری ،ن شود زیرا این عمل به‌م،ی آزاد شدن تخمک از تخمدان زن بوده که برای لقاح و بارداری لازم است. زم، که اختلال تخمک‌گذاری رخ می‌دهد، ممکن است بدن تخمک آزاد نکند یا تخمک در زمان من، آزاد نشود. در این‌صورت اگر اسپرم وجود داشته باشد، نمی‌تواند تخمک را بارور کند و در نتیجه ناباروری ایجاد می‌شود.

در برخی موارد، داروهایی مانند درمان جایگزینی هورمون و درمان‌های باروری ممکن است بتواند به باردارشدن زن مبتلا به POF کمک کند. با این حال، در بیشتر موارد، POF یک وضعیت غیرقابل‌برگشت است و ،ن مبتلا به این عارضه قادر به باردارشدن نخواهند بود.

نارسایی در پیوند کاشت و ارتباط آن با ناباروری ،ن

مثلا کمبود هورمون پرولاکتین می‌تواند در تخمک‌گذاری اختلال ایجاد کند، در حالی‌که کمبود هورمون لوتئینه‌کننده و هورمون محرک فولیکول می‌تواند در بلوغ تخمک و آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها اختلال ایجاد کند. علاوه‌براین، تولید بیش از حد پرولاکتین می‌تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان‌ها و ضخیم شدن دیواره رحم و در نهایت ناباروری شود.

تاثیر اضافه وزن در نازایی

استرس و تأثیر آن بر ناباروری ،ن

تعداد تخمک معیاری برای سنجش باروری است، اما داشتن تعداد تخمک کم به م،ای ناباروری فرد نیست. در صورتی که تعداد تخمک ،ن کم باشد، ممکن است پزشک متخصص درمان‌های باروری را پیشنهاد کند.

رابطه بین سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و ناباروری

درمان آندومتریوز به شدت بیماری و علائم بیمار بستگی دارد. درمان‌های احتمالی برای این عارضه شامل هورمون درم،، جراحی و روش‌های نوین فناوری پزشکی است. فن‌آوری‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) می‌تواند به دور زدن برخی از مسائل مرتبط با اندومتریوز کمک کند و شانس باردارشدن ،ن را بهبود بخشد.

اختلال های تخمک‌ گذاری در نازایی

مشکلات مربوط به تعداد و کیفیت تخمک در ناباروری

با افزایش سن، احتمال ناباروری ،ن به دلیل کاهش ذخیره تخمدان و تغییرات هورمونی افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌براین، مسائل مربوط به سن مانند آندومتریوز، فیبروز یا سایر شرایط سلامتی، می‌تواند باروری را کاهش دهد.

استرس با اختلالات تخمک‌گذاری، عدم تعادل هورمونی و علائم جسمی مانند درد لگن و آندومتریوز مرتبط است. استرس همچنین می‌تواند منجر به مشکل در تصور بارداری و افزایش خطر سقط‌جنین شود. استرس همچنین می‌تواند باعث کاهش میل ، و تمایل ، شود که می‌تواند بیشتر بر باروری تأثیر بگذارد. استرس همچنین می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب و سایر موارد سلامت روان شود که می‌تواند بیشتر بر باروری تأثیر بگذارد.

فعالیت بدنی بیش از حد و تأثیر آن بر ناباروری

عفونت‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا می‌تواند اثرات طول،‌مدت جدی بر باروری ،ن داشته باشد. این عفونت‌ها می‌توانند باعث انسداد در لوله‌های فالوپ شوند که می‌تواند منجر به فزایش احتمال خطر بارداری خارج رحمی شود. علاوه بر این، عفونت‌ها می‌توانند منجر به درد مزمن لگن و سایر مواردی شوند که می‌توانند بر باروری تأثیر بگذارند.

کمبود خواب می‌تواند منجر به کاهش هورمون‌های باروری زن و همچنین افزایش خطر سقط‌جنین شود. همچنین می‌تواند باعث تغییر در چرخه قاعدگی یک زن شود و تصور حاملگی را برای او سخت‌تر می‌کند. همچنین کمبود خواب می‌تواند منجر به استرس و افسردگی شود که هر دو می‌توانند تأثیر منفی بر باروری داشته باشند. سرانجام، کمبود خواب می‌تواند منجر به افزایش چربی بدن شود که این امر همچنین می‌تواند تأثیر منفی بر باروری داشته باشد.

تأثیر سوزاک و کلامیدیا بر ناباروری ،ن

تومورها یا کیست‌های رحم می‌توانند با ناباروری همراه باشند، اما همیشه این‌طور نیست. در برخی موارد، وجود تومور یا کیست رحم می‌تواند به دلیل انسداد لوله‌های رحمی یا به دلیل اختلال در تولید طبیعی هورمون منجر به ناباروری شود.

تعداد تخمک

فعالیت بدنی بیش از حد می‌تواند تأثیر منفی بر باروری ،ن داشته باشد. ورزش منظم برای سلامت کلی مهم است، اما فعالیت بدنی بیش از حد می‌تواند منجر به کاهش مواد مغذی مهم، کاهش منابع انرژی، افزایش سطح کورتیزول و عدم تعادل هورمونی شود؛ بنابراین، پیدا ، تعادل بین ورزش منظم و استراحت مهم است.

علاوه بر این، زن، که از بی اشتهایی یا بولیمی رنج می‌برند ممکن است در حفظ وزن طبیعی مشکل داشته باشند که می‌تواند منجر به عدم تعادل بیشتر هورمونی شود که در باروری دخالت می‌کند.

خوشبختانه، درمان‌هایی برای کمک به زن، که یائ، زودرس را تجربه می‌کنند، در دسترس است. این موارد شامل جایگزینی هورمون برای کاهش شدت علائم، تغییر سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی و درمان باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) است.

دلایل ناباروری ثانویه در ،ن

ناهنجاری‌ها و ضایعات رحمی می‌توانند با انسداد لوله‌های فالوپ، جلوگیری از تجمع تخمک و اسپرم در رحم، یا با انسداد مسیر تخمک بارور شده به رحم باعث ناباروری شوند.

نارسایی زودرس تخمدان (POF) وضعیتی است که در آن تخمدان‌های زن قبل از 40 سالگی از کار می‌افتند. این عارضه می‌تواند منجر به ناباروری ،ن شود، زیرا تخمدان‌ها دیگر تخمک آزاد نمی‌کنند و زن نمی‌تواند باردار شود.

تولید ضعیف تخمک

درمان نارسایی در پیوند کاشت می‌تواند شامل هورمون درم،، جراحی برای اصلاح ناهنجاری‌های آناتومیکی یا فناوری‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) باشد.

چگونه اختلال چرخه قاعدگی باعث ناباروری می‌شود؟

اگر دوست دارید در مورد نازایی و ناباروری با پزشکی متخصص و مجرب مشورت کنید هم‌اکنون با استفاده از پلتفرم ،ت‌دهی سایت دکتر دکتر، فهرست بهترین و مجرب‌ترین متخصص ،ن در کل کشور را مشاهده کنید و بنابر نیاز و انتخاب خود با استفاده از گزینه ،ت‌ دهی اینترنتی قرار ملاقاتی با پزشک مد نظر خود رزرو کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

در ،ن، ناباروری می‌تواند در اثر عوامل مرتبط با سن، عدم تعادل هورمونی، لوله‌های مسدود شده فالوپ، اختلالات تخمک‌گذاری، آندومتریوز و اختلالات ژنتیکی ایجاد شود. علاوه بر این، عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و استرس نیز می‌تواند به ناباروری کمک کند.

علم پزشکی همیشه معجزه می‌کند، حتی در ناباروری