هوش هیجانی چیست؟ راه‌های تقویت آن را می‌شناسید؟

این آزمون از ۴ بعد زیر تشکیل شده است:

  • ارزیابی خود عاطفی (SEA): توانایی فرد برای درک و ارزیابی احساسات عمیق خود و توانایی بیان آن احساسات به طور طبیعی.
  • ارزیابی عاطفی دیگران (OEA): توانایی درک و فهمیدن احساسات سایر افراد.
  • تنظیم عواطف (ROE): توانایی فرد برای تنظیم و مدیریت احساسات خود.
  • استفاده از احساسات (UOE): توانایی هدایت احساسات خود به سمت فعالیت‌های سازنده.

انواع هوش

۴. باانگیزه باشید

این مورد هم ابزار ارزیابی آنلاینی است که بررسی دقیقی از قدرت و توانایی‌های بالقوه هر فرد را نشان می‌دهد. آزمون مذکور برای به دست‌آوردن تصویری از شیوه عملکرد عاطفی هر فرد، نقاط قوت و چشم‌انداز آینده او متمرکز است. بینش حاصل از این آزمون به اشخاص کمک می‌کند که به رهبری مؤثرتر و فردی قوی‌تر تبدیل شوند؛ چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه‌ای.

در هنگام درگیری، طغیان عاطفی و ابراز خشم معمولاً میان افراد رایج است. فردی باهوش هیج، بالا می‌داند که چگونه در موقعیت‌های استرس‌زا آرام بماند.

افراد باهوش عاطفی خودآگاه و شهودی هستند. آنها از احساساتشان و شیوه تأثیرگذاری بر اطرافیان خود آگاه هستند. آنها احساسات و زبان بدن دیگران را هم درک می‌کنند و از چنین اطلاعاتی برای تقویت مهارت‌های ارتباطی خود بهره می‌برند.

۷. آغوش بازی برای پذیرش نقد داشته باشید

هوش هیج،

رابطه هوش هیج، و حل مسئله چیست؟

قدرت نگرش خود را دست کم نگیرید.. افراد باهوش هیج، بالا می‌دانند که اگر مدام منفی‌بافی کنند، روی تصویری که دیگران از آنها در ذهن دارند هم اثر منفی می‌گذارند. بنابراین، سعی می‌کنند که اقدامات مثبت، روحیه خود را شاداب نگه دارند و اثرگذاری خوبی روی آدم‌های دیگر داشته باشند.

۶. خودآگاهی را تمرین کنید

آنها به این فکر می‌کنند که نقد مطرح‌شده، چگونه روی دیگران یا عملکرد خودشان تأثیر می‌گذارد و چگونه می‌توانند به طور سازنده مشکلات را حل کنند.

۸. با دیگران همدلی کنید

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

شناخت هوش هیج،

هوش هیج، د،ل گلمن

در مکالمات، افراد باهوش عاطفی یا همان هیج، فقط به‌دنبال حرف‌زدن نیستند و دقیق و درست به حرف دیگران گوش می‌کنند. این افراد، پیش از آنکه جواب ،ی را بدهند، از این اطمینان حاصل می‌کنند که حرفش را به‌درستی فهمیده‌اند.

درباره هوش هیج، پرسشی دارید؟ از ما بپرسید؟ تجربه‌ یا اطلاعاتی در اختیارتان است؟ ما را هم در جریان بگذارید.

بخش اول شامل ۲۰ سناریو است و پاسخ‌دهندگان باید گزینه‌هایی را در هریک انتخاب کنند که به بهترین شکل، واکنششان را نسبت به هر شرایط نشان می‌دهد. بخش دوم شامل ۲۰ جفت توانایی است و پاسخ‌دهندگان باید از میان هر جفت دست به انتخاب نوعی از توانایی بزنند که به بهترین شکل نقاط قوت آنها را به تصویر می‌کشد.

افراد باهوش هیج، بالا قابل دسترس هستند. آنها لبخند می‌زنند، ،ه‌رو هستند و حضور مثبتی از خود نشان می‌دهند. این افراد از مهارت‌های اجتماعی خود برای برقراری رابطه با دیگران بهره می‌برند. منظور از ارتباطات هم به دو شکل کلامی و غیرکلامی است.

هوش عاطفی در کودکان چگونه است؟

online.hbs.edu

روش‌های تشخیصی مختلفی برای ارزیابی میزان هوش هیج، افراد وجود دارد. به دسته‌بندی زیر نگاه کنید:

  • مقیاس هوش هیج، وانگ (WEIS)
  • پرسشنامه شایستگی عاطفی و اجتماعی (ESCI)
  • تست هوش هیج، مایر-سالوی-کاروسو (MSCEIT)
  • فهرست ضریب عاطفی 2.0 (EQ-i-2.0)
  • پرسشنامه هوش هیج، صفت (TEIQue)
  • نمایه شایستگی عاطفی (PEC)

۱. مقیاس هوش هیج، وانگ (WEIS)

چنین شخصی تصمیمات تکانشی نمی‌گیرد و از بروز مشکلات بزرگ‌تر ناشی از تصمیم‌های آنی دور می‌ماند. افرادی با این ویژگی می‌دانند که در مواقع درگیری به دنبال حل مشکل می‌گردند و رفتار و گفتاری هم‌خوان دارند. در نتیجه می‌توانند بی‌کلک و مشکل، مسائل را حل کنند.

۳. از مهارت‌ گوش‌دادن استفاده کنید

با گذشت زمان، کودکان باهوش هیج، بالا به بزرگسال، با شخصیتی متعادل و معقول تبدیل می‌شوند. منظور از چنین شخصیت‌هایی چیست؟‌ ی،ی ،، که می‌توانند موقعیت‌های پیچیده را به طور منطقی و آرام مدیریت کنند.

هوش هیج، به ورزشکاران کمک می‌کند که اثرگذاری احساسات خود بر عملکردشان را درک کنند. در این صورت، مدیریت رفتارهایشان آسان‌تر می‌شود و از خود واکنش‌های من،‌تری در موقعیت‌های مختلف ارائه می‌کنند. تصمیم‌گیری در بزنگاه‌های مهم ورزشی از توانایی تحلیل موقعیت و واکنش رفتار دیگران اثرات مستقیمی می‌گیرد.

هوش هیج، در خانواده

منابع:

مقوله هوش هیج، از آن دست موضوعاتی است که برای بررسی و آگاهی بیشتر درباره‌اش می‌تو،د به مشاوران مراجعه کنید. دریافت ،ت از مشاوران و روانشناسان هم به کمک ،ت دهی آنلاین سایت دکتردکتر به سادگی مقدور می‌شود.

inc.com

افرادی که هوش هیج، بالایی دارند، مدیریت احساسات خود را به دست می‌گیرند و می‌توانند رفتارها و واکنش‌های من،ی از خود بروز بدهند. اما گاهی هوش هیج، در برخی از افراد پایین است. این موضوع می‌تواند ریشه در مسائل متنوعی از جمله موارد زیر داشته باشد:

  • ضربه‌های دوران کودکی
  • آسیب‌های مغزی
  • سکته

افراد باهوش هیج، بالا خودانگیخته هستند و نگرش آنها به دیگران انگیزه می‌دهد. آنها هدف‌گذاری می‌کنند و در مقابل چالش‌ها مقاوم هستند.

۵. روش‌های حفظ نگرش مثبت را تمرین کنید

روش‌های مختلفی برای تقویت هوش هیج، در افراد وجود دارد. به موارد زیر دقت کنید:

۱. از ارتباط قاطعانه استفاده کنید

افراد دارای هوش عاطفی زیاد می‌دانند چگونه با دیگران همدلی کنند. آنها به ارزش عاطفی همدلی و همدردی با دیگران واقف هستند. همدلی به چنین افرادی کمک می‌کند که در سطحی ارزشمند و انس، با دیگران ارتباط برقرار کنند. چنین رفتاری دروازه‌ها را برای خلق احترام متقابل و درک بین افراد با عقاید و موقعیت‌های متفاوت باز می‌کند.

۹. از مهارت‌های رهبری استفاده کنید

هوش هیج، (EQ) یا ضریب/هوش عاطفی توانایی درک، تفسیر، نشان‌دادن، کنترل، ارزیابی و استفاده از احساسات برای برقراری ارتباط با دیگران و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده با آنها است. این توانایی برای بیان و کنترل احساسات ضروری است، ضمن اینکه توانایی درک، تفسیر و پاسخ به احساسات دیگران هم اهمیت زیادی دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که هوش هیج، برای موفقیت در زندگی مهمتر از IQ است. دکتر روانشناس و مشاور در این زمینه تخصص دارند و می‌توانند ارزیابی‌هایی درباره هوش هیج، افراد داشته باشند.

هوش هیج، چیست؟

با وجود هوش هیج، مطلوب، فرصت برقراری ارتباطات بیشتر در محیط کار فراهم می‌شود. در نتیجه، فرد می‌تواند اوقات خوشایندتری را پشت سر بگذارد و امکان موفقیت بیشتری از نظر حرفه‌ای پیدا می‌کند.

هوش هیج، در فروش

هرچقدر که هوش هیج، فروشندگان و مأموران فروش بیشتر باشد، توانایی بالاتری در برقراری ارتباط با مشتریان مختلف خواهند داشت. ارتباطات زیاد و توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان هم راهی برای اثرگذاری روی افراد و ترغیبشان برای ،ید است.

هوش هیج، در زندگی چگونه است؟

منظور از ،ده مقیاس‌ها، گزینه‌هایی شامل سازگاری، بیان عاطفی، عزت نفس، آگاهی اجتماعی و مدیریت استرس هستند که در این پرسشنامه به سطح و اندازه آنها در هر فرد توجه می‌شود.

۶. نمایه شایستگی عاطفی (PEC)

این پرسشنامه بخش مهمی از تحقیقات در زمینه هوش هیج، (EI) را تشکیل می‌دهد و  به ۲ صورت بلند (LF) و کوتاه (SF) ارائه می‌شود:

  • TEIQue-LF شامل گزارشی با ۱۵۳ بخش و  ۱۵ ،ده مقیاس است و تکمیل آن به ۲۵ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • TEIQue-SF از یک پرسشنامه ۳۰ بخشی تشکیل شده است.

افراد با این نوع از هوش، مهارت‌های رهبری خوبی دارند. آنها ابتکار عمل دارند و مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. برای همین است که معمولاً الگوی دیگران می‌شوند و وضعیت زندگی شخصی و شغلی‌شان مطلوب است.

۱۰. صمیمی و اجتماعی باشید

هوش هیج، به ،وان توانایی درک و مدیریت احساسات خود و شناخت و تأثیرگذاری بر احساسات اطرافیان تعریف می‌شود. به طور هوش هیج، شامل چند مهارت است:

  • آگاهی هیج،، یا توانایی شناسایی و نام‌گذاری و تعریف احساسات خود. توانمندی در مهار احساسات و به کار‌بردن آنها در کارهایی مانند تفکر و حل مسأله هم در همین دسته قرار می‌گیرند.
  •  توانایی مدیریت احساسات، که شامل مدیریت احساسات خود و کمک به دیگران برای انجام همین کار است.

هوش عاطفی یا همان هیج، به شما کمک می‌کند که روابط قوی‌تری ایجاد کنید، در مدرسه و کار موفق شوید و به اه، شغلی و شخصی خود برسید. برخورداری از سطح بالایی از آن باعث می‌شود که خود را بهتر درک کنید و با شناخت توانایی‌ها و استعدادهایتان در مسیر رسیدن به اه، قدم بردارید.

هوش هیج، در ورزش

این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۹۰ از سوی محققان جان مایر (John Mayer) و پیتر سالوی (Peter Salovey) ابداع شد، اما بعداً توسط روانشناس د،ل گلمن (Daniel Goleman) رایج شد.

همیشه رفتاری قاطع با دیگران داشته باشید؛ نه اجازه بدهید که روی شما حساب نکنند و نه بسیار جدی و خشک باشید. افراد باهوش عاطفی بالا می‌دانند که چگونه نظرات و نیازهای خود را به طور مستقیم در میان بگذارند و در عین حال به دیگران احترام بگذارند.

۲. به جای واکنش، پاسخ‌گو باشید

آزمون هوش هیج، Mayer-Salovey-Caruso (MSCEIT)  چهار شاخه از مدل هوش هیج، را می‌سنجد. در طول این ارزیابی، شرکت‌کنندگان در آزمون وظایف خاصی را به عهده دارند که برای تعیین توانایی آنها در مدیریت، درک و شناسایی احساسات طراحی شده است.

این نوع از هوش باعث می‌شود که زندگی خانوادگی افراد هم شادتر و بهره‌ورتر باشد.چرا؟ بدیهی است که شناخت احساسات و واکنش‌های رفتاری خود و اعضای دیگر، منجر به شکل‌گیری بستری می‌شود که در آن، همراهی و هم‌دردی بیشتر است.

راه‌های تقویت هوش هیج، چیست؟

کودکان باهوش عاطفی از احساسات خود آگاه هستند و آزادانه در مورد آنها صحبت می‌کنند. این بچه‌ها در عین حال احساسات اطرافیان خود را هم به‌خوبی تشخیص می‌دهند.

پرسشنامه شایستگی عاطفی و اجتماعی (ESCI) است. این ارزیابی بر اساس آزمونی قدیمی به نام پرسشنامه خود ارزیابی طراحی شده است. در پاسخ‌گویی به این پرسشنامه، فردی که فرد دیگری را می‌شناسد، به او درباره ویژگی‌های احساسی و عاطفی‌اش نمره می‌دهد.

هوش هیج، مجموعه‌ای از مهارت‌ها و رفتارها است. در حالی که برخی از افراد به طور طبیعی در جنبه‌های خاصی مهارت بیشتری دارند، امکان تقویت این نوع از هوش و توسعه آن در هر فرد هم وجود دارد.

تفاوت هوش هیج، و بهره هوشی چیست؟

verywellmind.com

هوش عاطفی یا هیج، در کار مهم است، با وجود آن است که شما می‌تو،د احساسات خود و دیگران را درک و  استدلال کنید. توانایی مدیریت احساسات، امکان راهنمایی و کمک به دیگران را هم می‌دهد.

تونایی پذیرش نقدهای دیگران از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به افزایش هوش هیج،‌تان کمک می‌کند. افراد با EQ یا همان ضریب بالای هوش هیج، ، به جای آزرده شدن یا حالت ت،عی، چند لحظه وقت می‌گذارند تا بفهمند انتقاد از کجا می‌آید.

fellow.app

این آزمون بر اساس سناریوهایی است که فرد در طول زندگی روزمره با آنها مواجه می‌شود. این تست نشان می‌دهد که افراد چقدر در انجام وظایف خود و رسیدگی به چالش‌ها و مسائل عاطفی ابتکار عمل دارند.

اولین مقیاس هوش هیج، ونگ (WEIS) است که از سوی چی-سام وانگ و کنت اس لاو در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد و به ۲ بخش ت،یم می شود.

این آزمون برای نشان‌دادن توانایی‌های اجتماعی و عاطفی طراحی شده است و به تعیین این نکته می‌پردازد که فرد موردنظر رهبری قوی است یا خیر. از این ارزیابی می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • سنجش هوش هیج، در رهبران و متخصصان یک سازمان
  • بهترین‌ها را در تیم‌ها شناسایی کنید.

۳. تست هوش هیج، مایر-سالوی-کاروسو (MSCEIT)

این مفهوم مقبولیت گسترده‌ای پیدا کرده است. با این حال، برخی از روانشناسان معتقدند که با آزمون‌های روان‌سنجی نمی‌تو،م مقدار و سطح این نوع هوش را اندازه بگیریم.

هوش هیج، اکتسابی است؟

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%87%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA/

psyc،logytoday.com

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که علاوه بر شرایط محیطی، مغز هم در بخش‌هایی روی شدت یا کاهش هوش هیج، اثرگذار است. چندین مؤلفه از مغز وجود دارد که با هوش هیج، مرتبط هستند؛ از جمله، لوب پیش، و آمیگدال یا بادامه مغز.

تشخیص میزان هوش هیج، در هر فرد چگونه است؟

تست IQ سنتی برای کودکان، توانایی‌های شناختی را از راه بررسی واژگان، درک مطلب و از حفظ‌خواندن، استدلال و مهارت‌های ریاضی ارزیابی می‌کند.  ارزیابی هوش هیج، جنبه‌های مختلفی از این هوش را بررسی می‌کند:

  • سواد عاطفی
  • همدلی
  • انگیزه درونی
  • نحوه مدیریت احساسات.

هوش هیج، انواعی دارد که در ۴ دسته‌بندی کلی به گروه‌های زیر ت،یم می‌شود:

  • خودآگاهی؛ آگاهی نسبت به احساسات خود و درک شرایطی که در آن هستید.
  • خود مدیریتی؛ توانایی مدیریت احساسات و رفتارهای خود در موقعیت‌های مختلف.
  • آگاهی اجتماعی؛ توانایی درک احساسات و رفتارهای دیگران.
  • مدیریت روابط؛ توانایی رفع تضادها در رابطه با دیگران، اثرگذاری روی آنها و سرپرستی یک گروه.

هوش هیج، اجتماعی چیست؟

هوش اجتماعی به توانایی آگاهی از احساسات خود در لحظه حال اشاره دارد. ،، که از هوش هیج، اجتماعی بالایی برخوردار هستند، در محیط‌های اجتماعی مانند محل کار یا تحصیل می‌توانند با دیگران ارتباط مؤثری برقرار کنند و در کارهای گروهی موفق باشند. این دسته از افراد در کنترل تضادها و اختلاف‌نظرها هم عملکرد من،ی از خود نشان می‌دهند.

هوش هیج، در کار

تست‌های هوش (IQ) توانایی شما را در حل مسائل، استفاده از منطق و درک یا انتقال ایده‌های پیچیده اندازه‌گیری می‌کنند. تست‌های هوش هیج، (EQ) توانایی را در تشخیص احساسات در خود و دیگران و استفاده از این آگاهی برای تصمیم‌گیری می‌سنجد.

عوامل موثر در هوش عاطفی چیست؟

تست هوش هیج،

۴. فهرست ضریب عاطفی 2.0 (EQ-i-2.0)

افرادی که دارای هوش هیج، هستند، رویکردی بهتر نسبت به حل مسائل از خود نشان می‌دهند. آنها با در نظرگرفتن شرایط خود، محیط و داده‌های در دسترس می‌توانند اوضاع را بهتر تحلیل کنند و به تصمیم‌گیری‌هایی دست بزنند که کنترل‌شده و با ارزیابی عواقب و نتایج انتخاب هر گزینه است.

نمایه شایستگی عاطفی (PEC) هم هوش هیج، درون‌فردی و بین‌فردی را به طور جداگانه اندازه‌گیری می‌کند. این ارزیابی بر ۵ ویژگی هیج،/ عاطفی اصلی تمرکز دارد:

  • شناسایی: چگونه عواطف خود و دیگران را شناسایی می‌کنید.
  • درک: چگونه احساسات خود و دیگران را درک می‌کنید.
  • بیان: چگونه احساسات خود را ابراز می‌کنید و به احساسات دیگران گوش می‌دهید.
  • مقررات: چگونه احساسات خود و دیگران را مدیریت می‌کنید.
  • استفاده از احساسات: چگونه از احساسات خود و دیگران استفاده می‌کنید.

انواع هوش هیج، چیست؟

آنها به جزئیات غیرکلامی هر مکالمه هم توجه می‌کنند. چنین رویکردی از بروز سوء‌تفاهم جلوگیری می‌کند و نشانه احترام به طرف مقابل است.