وسواس در نوجوانان؛ چالشی برای تمام خانواده

تشخیص وسواس در نوجوانان

پیشگیری از بروز وسواس در نوجوانان

علائم وسواس در نوجوانان

دلایل بروز وسواس در نوجوانان

evolvetreatment

نشانه‌های وسواس در هر نوجو، متفاوت است و در واقع هر ،ی تجربه متفاوت و منحصر به فردی از علائم OCD خواهد داشت. اغلب نوجوانان ،یبی از وسواس و اجبار را تجربه می‌کند و گاهی علائم به حدی شدید است که باعث اختلال قابل توجه در زندگی نوجوان حداقل برای یک ساعت در روز می‌شود. این امر می‌تواند مانع فعالیت‌های عادی روزانه او شده و در زندگی اجتماعی، مدرسه، خانواده و غیره فرد اختلال ایجاد کند. این اختلال بین اجبار و وسواس ت،یم می‌شود؛ وسواس‌ها معمولاً فکری و اجبارها رفتاری هستند. برخی از وسواس‌های رایج در جوانان عبارتند از:

  • تردیدها (نگر، وسواسی در مورد بسته بودن یا نبودن درب، بسته بودن کامل زیپ کیف، بسته بودن شیر آب و غیره)
  • آلودگی (وسواس به میکروب‌ها و تمیز ماندن)
  • نظم (با وسواس فکر ، به اینکه همه چیز در یک نظم دقیق باشد)
  • خشونت یا پرخاشگری (وسواس در مورد انگیزه‌های خشونت‌آمیز و ترس از ناتو، در کنترل میل خود)

pacificteentreatment

اختلال وسواس فکری عملی یا Obsessive Compulsive Disorder (OCD) از دو جزء وسواس و اجبار تشکیل شده است که وسواس فکری یا اصرار مداوم، ناخواسته است. ا،ر جوانان مبتلا به وسواس فکری عملی از وسواس‌های خود آگاه هستند، زیرا می‌توانند غیرمنطقی و در برخی موارد نامن، باشند. بخشی از این اختلال این است که نوجوان قادر به کنترل تمایلات و یا افکار وسواسی خود نخواهد بود و این به ،ه خود سطح بالایی از اضطراب را برای نوجوان ایجاد می‌کند. جزء دیگر، اجبارها، تشریفات یا رفتارهای تکراری هستند که برای کاهش اضطراب ناشی از افکار وسواسی انجام می‌شوند.

علت یا علل دقیق اختلال وسواس فکری اجباری هنوز مشخص نیست. صرف نظر از این موضوع، مطالعات نشان می‌دهد که برخی از عوامل خاص باعث می‌شود برخی از نوجوانان به مراتب بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به OCD باشند:

1. عدم تعادل شیمیایی

بنابراین زندگی با یک نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما کارهایی وجود دارد که می‌تو،د برای حمایت از فرزندتان انجام دهید و به ،ه خود، تأثیر اختلال او بر سایر اعضای خانواده را مدیریت کنید:

  1. خودتان را آموزش دهید: تحقیق کنید و تا آنجا که می‌تو،د در مورد اختلال وسواس فکری-اجباری بیاموزید. با علائم، رویکردهای درم، و راه‌های حمایت از فرزندتان آشنا شوید.
  2. با نوجوان خود صحبت کنید: ،ه‌رو باشید و به نوجوان خود بگویید که می‌خواهید صحبت کنید. فرزند خود را تشویق کنید تا در مورد چالش‌ها و نگر،‌های خود صحبت کند. نکته مهم این است که شما اگرچه نمی‌تو،د نوجوان خود را مجبور کنید تا صحبت‌هایش را باز کند، اما می‌تو،د به او اجازه دهید وقتی او آماده صحبت ، است بداند که آنجا هستید.
  3. مواظب خود باشید: داشتن یک نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری به سلامت روان و رفاه شما آسیب می‌رساند. مواقعی وجود خواهد داشت که احتمالاً احساس ناامیدی، عصب،ت یا درماندگی داشته باشید؛ بنابراین، مهم است که از خود مراقبت کنید. ارتباط با یک روان‌درمانگر و همچنین ارتباط با دوستان و خانواده می‌تواند به شما در حفظ سلامت روان کمک کند.
  4. یک سبک زندگی سالم و متعادل را الگوبرداری کنید: نوجوانان از والدین خود یاد می‌گیرند؛ ایجاد و نشان دادن یک سبک زندگی سالم (از نظر خواب، تغذیه، معاشرت، مراقبت از خود و غیره) به تشویق فرزند شما به انجام همین کار کمک می‌کند.
  5. نوجوان خود را سرزنش یا شرمنده نکنید: داشتن فرزندی با اختلال وسواس فکری-عملی می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. با این حال، بسیاری از رفتارهای دشواری که او نشان می‌دهد، احتمالاً عمدی نیستند و بنابراین فریاد زدن، تنبیه یا سرزنش فرزندتان کار درستی نخواهد بود. به نوجوان خود در جستجوی درمان کمک کنید و همچنان او را تشویق کنید تا برنامه درم، و اقدامات توصیه شده را دنبال کند.

عوامل افزایش‌دهنده بروز وسواس در نوجوانان

دوران نوجو، مرحله پرچالشی از زندگی است که در طول این مدت، در تلاش برای مدیریت عوامل استرس‌زا، در نوجوان عادت‌ها و خصلت‌های خاصی شکل می‌گیرد. OCD یا اختلال وسواس فکری اجباری یک وضعیت سلامت رو، شدید و مادام العمر است که بسیاری از بزرگسالان را مبتلا می کند و برای ا،ر افراد مبتلا به این بیماری، شروع آن در سال‌های نوجو، است. OCD قابل کنترل است، اما اگر به آن توجه نشود، می‌تواند منجر به اثرات سوء جدی بر کیفیت زندگی نه تنها نوجوان، بلکه برای سایر اعضای خانواده شود.

درخواست کمک هرگز آسان نیست، اما شما تنها نیستید! اگر شما یا شخصی که می‌شناسید نیاز به درمان سلامت رو، دارید، قویاً شما را تشویق می‌کنیم که در اسرع وقت برای مشاوره به روانشناس مراجعه کنید؛ چرا که بسیاری از مشکلات سلامت روان بر زندگی فرد در درازمدت تأثیر می‌گذارد. روان‌درم، و مشاوره در ابتدای راه می‌تواند فرد را در بهترین موقعیت قرار دهد تا یاد بگیرد چگونه خود را به شیوه‌ای سالم مدیریت کند تا بتواند به زندگی شاد و رضایت‌بخش ادامه دهد. شما می‌تو،د برای ملاقات با بهترین پزشکان روان‌شناس و روانپزشک در تهران یا هر شهر دیگری که هستید از امکان دریافت ،ت دکتر پلتفرم دکتردکتر اقدام کنید.

از آنجایی که دقیقاً مشخص نیست که چرا برخی از نوجوانان به OCD مبتلا می‌شوند و احتمالاً یک جزء بیولوژیکی و عصبی در بروز این اختلال دخیل است، راه قطعی برای جلوگیری از ایجاد وسواس در نوجوانان وجود ندارد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مشکلات سلامتی در دوران بارداری و تولد ممکن است OCD را در دوره نوجو، فرد بیشتر کند، که یکی از دلایل مهم برای حمایت از سلامت ،ن در دوران بارداری است.

درمان وسواس در نوجوانان

فشار و استرس علائم OCD را ظاهر می‌کند و اغلب با تغییرات عمده زندگی، مانند از دست دادن یکی از عزیزان، طلاق، مسائل مربوط به رابطه، مشکلات در مدرسه یا سوء استفاده مرتبط است.

به نوجوان وسواسی خود کمک کنید!

winchester،spital

مهم است که والدین بتوانند علائم بالقوه OCD را در نوجوانان تشخیص دهند. هر چه زودتر بتو،د در شروع یک چالش سلامت روان مداخله کنید، شانس دستیابی به یک نتیجه موفق‌آمیز بیشتر است. OCD اغلب در طول زمان به کندی ایجاد می‌شود. با شروع تدریجی علائم، همراه با تمایل طبیعی والدین برای محافظت و تسکین، ممکن است برای بزرگسالان دشوار باشد که علائم OCD را در کودکی یا اوایل نوجو، که شروع به ظاهر شدن می‌کنند، درک کنند.

mclean،spital

بنابراین لازم است برای حفظ سلامت روان کل خانواده، در صورت بروز رفتارهای وسواسی در نوجوان هر چه سریعتر با روانشناس مشورت کنید. این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر گامی در جهت افزایش آگاهی شما در مورد علائم، علل و راهکارهایی برای رفتار با یک نوجوان دچار وسواس است؛ با ما همراه باشید.

اختلال وسواس فکری عملی در نوجوانان چیست؟

خبر خوب این است که اختلال وسواس اجباری در نوجوانان به طور موثر قابل درمان است. البته بهتر است بگوییم اگرچه هیچ “درم،” وجود ندارد، گزینه‌های زیادی وجود دارد که به نوجوان شما کمک می‌کند تا علائم خود را مدیریت کند و به طور کلی کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.

روان درم، انفرادی

درنهایت، اگر تجربه‌ای درخصوص وسواس در نوجوانان دارید، یا سوالی برایتان پیش آمده، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

علائم OCD برای بزرگسالان کاملاً رشد یافته به اندازه کافی سخت است، اما در مورد نوجوان، که تازه شروع به نشان دادن علائم و نشانه‌های اختلال وسواس جبری می‌کنند، آن هم دقیقاً زم، که در حال رشد به سمت فردگرایی و شکل‌گیری احساسات خود هستند، قطعا دشوارتر است. نوجوان، که احساس استقلال خود را به دست آورده‌اند، ممکن است بخواهند مسائل را به تنهایی مدیریت کنند؛ بنابراین مهم است که به ،وان یک والد آگاه ناظر عملکرد او باشید تا در صورت ،وم به او کمک کنید تا در مسیر درست قرار بگیرد.

علائم وسواس در نوجوانان

با توجه به استرس و اضطراب شدیدی که می‌تواند ناشی از اختلال وسواس فکری اجباری در نوجوانان باشد، گاهی اوقات داروهایی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، برای کمک به مدیریت علائم دشوار تجویز می‌شود. دارو می‌تواند تسکین لازم را از علائم OCD فراهم کند تا نوجوانان را قادر سازد در درمان‌های دیگر مانند روان درم، شرکت کنند و از آنها بهره‌مند شوند.

treatmyocd

polaristeen

برخی از رایج ترین نمونه‌های وسواس در نوجوانان عبارتند از:

  • ترس از اینکه قرار است بمیرند یا بیمار شوند، مهم نیست که چه کاری انجام دهند.
  • نگر، از این که یکی از عزیزان بیمار، صدمه دیده یا کشته شود.
  • نگران باشد که او یک قانون را زیر پا گذاشته و به خاطر آن مستحق مجازات شدید است.
  • ترس از دست زدن به وسایل به دلیل ،یف بودن بالقوه
  • وسواس با اطمینان از اینکه هر شی به شیوه‌ای خاص، یکنواخت و منظم قرار می‌گیرد.
  • نگر، از اینکه اگر کاری به ترتیب خاصی انجام نشود، به نتیجه بدی منجر می‌شود.

دلایل بروز وسواس در نوجوانان

فرق وسواس در نوجوانان با وسواس در بزرگسالان

معمولاً متخصصان سلامت روان علت اختلال وسواس فکری اجباری را از نظر عدم تعادل بیوشیمیایی توصیف می‌کنند. وقتی صحبت از عدم تعادل شیمیایی در مغز و OCD می‌شود، مطالعات بر روی انتقال دهنده عصبی خاص سروتونین تمرکز می‌کنند. سروتونین ماده شیمیایی اولیه در مغز است که مسئول تنظیم خواب، حافظه و اضطراب است.

2. ژنتیک

مطالعات ژنتیکی تمایل به اضطراب در خانواده‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر یکی از اعضای خانواده یک نوجوان از یک اختلال اضطرابی رنج می‌برد، احتمال ابتلای او نیز به این اختلال، از جمله اختلال وسواس فکری جبری، بیشتر است. در واقع، اگر سابقه OCD در خانواده یک نوجوان وجود داشته باشد، احتمال ابتلای او نیز تا چهار برابر بیشتر است.

3. عوامل محیطی

درمان وسواس در نوجوانان

شیوه رفتار با نوجوان وسواسی

هر خانواده‌ای که نیاز به درمان برای سلامت روان دارد باید برنامه‌ای را انتخاب کند که به بهترین وجه با نیازهایش مطابقت داشته باشد. وقتی یکی از اعضای خانواده با مشکل مواجه می‌شود، بر همه اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد. به منظور به حدا،ر رساندن مزایای درمان، روانشناسان از نزدیک با کل خانواده کار می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند که همه در این زمان‌های سخت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)  یک درمان پرکاربرد برای اختلال وسواس فکری-اجباری در نوجوانان است. CBT نوعی روان درم، است که هدف آن اصلاح افکار و رفتارهای ناسالم و آموزش مهارت‌های مدیریت احساسات است. CBT نتایج پایداری را برای بسیاری از نوجوانان مبتلا به OCD نشان داده است.

ارزیابی بیشتر برای تشخیص دقیق وسواس کودکان و نوجوانان گرفتن تاریخچه دقیق از وسواس‌ها و اجبارها، تاریخچه رشد و مصاحبه جداگانه با فرد مورد نیاز است. وسواس های فکری، مانند وسواس ، در بین نوجوانان رایج است و ممکن است فرد تمایلی به افشای آن در مقابل بستگان نداشته باشد.

لیست‌های بالا نمونه‌هایی از مواردی هستند که در یک نوجوان مبتلا به OCD مشاهده می‌شود. اگرچه برخی از جوانان ممکن است از OCD خود آگاه باشند و حتی بدانند که وسواس‌ها و اجبارهای آنها غیرمنطقی است؛ اما برخی دیگر متوجه وجود مشکل خود نیستند. نکته مهم این است که بد،د بروز علائم OCD در مرحله نوجو، بسیار رایج است.

زم، که یک نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری است، غیرمعمول نیست که تمام خانواده تحت تأثیر قرار بگیرند و فضای خانواده بسیار پر استرس شود. مشاهده رفتارهای به ظاهر عجیب فرزندتان می‌تواند باعث سردرگمی‌ و ترس شود. خواهر و برادر نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری-اجباری به دلیل عدم درک ممکن است به راحتی هنگام نمایش رفتارهای OCD آزرده شوند. سایر چالش‌های داشتن یک نوجوان وسواسی عبارتند از:

  • درگیر شدن در رفتارهای OCD: نوجوانان مبتلا به OCD اغلب والدین خود را به روش‌های مختلف درگیر رفتارهای وسواسی اجباری خود می‌کنند؛ گاهی حتی با التماس از والدین یا خواهر و برادر برای انجام کارهای وسواس گونه درخواست می‌کنند.
  • خشونت یا خشم: نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری اغلب به شدت عصب، می‌شوند، طغیان می‌کنند و گاهی اوقات حتی زم، که اعضای خانواده در رفتارهای OCD او را همراهی نمی‌کنند، خشن می‌شوند.
  • فقدان ارتباط: پنهان کاری در بین نوجوانان رایج است؛ با این حال، اگر فرزند شما مبتلا به اختلال وسواس باشد و از صحبت درباره علائم خود امتناع کند، می‌تواند برای والدین یا مراقبان و خواهران و برادران بسیار چالش برانگیز باشد.

sheppardpratt

sbtreatment

درمان پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) نیز نوعی از درمان شناختی رفتاری استکه کاهش قابل توجهی در علائم OCD برای بسیاری از افراد نشان داده است. درمان پیشگیری از مواجهه و پاسخ، فرد مبتلا به OCD را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که در معرض وسواس یا وسواس‌های خود قرار می‌گیرند و در عین حال از انجام اقدام اجباری که معمولاً برای کاهش اضطراب استفاده می‌شوند، جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه، ERP عمداً اضطراب را به روشی کنترل‌شده القا می‌کند، تا به تدریج به فرد مبتلا به OCD نشان دهد که می‌تواند بدون اینکه به شیوه‌ای اجباری عمل کند، از اضطراب جان سالم به در ببرد.

خانواده درم،

حقیقت این است که هر ،ی هر از گاهی افکار ناخواسته‌ای دارد. تفاوت بین افکار ناخواسته گاه به گاه و OCD در این است که در OCD، نوجوانان نمی‌توانند به این افکار فکر نکنند و ممکن است توسط آنها فلج شوند. اغلب، این وسواس‌ها آنقدر بد هستند که آنها نمی‌توانند به چیز دیگری فکر کنند.

تشخیص OCD در جوانان به طور کلی مشابه بزرگسالان است؛ با این حال، نوجوانان کمتر احتمال دارد که بینش غیرمنطقی وسواس‌ها و اجبارهای خود را داشته باشند، که احتمالاً به دلیل مهارت‌های فراشناختی توسعه نیافته است. علاوه بر این، در نوجوانان مهم است که اجبارهای واقعی را از روال عادی یا رفتارهای تشریفاتی که معمولا گذرا هستند و جای نگر، ندارند، متمایز کنیم. برای مثال، بسیاری از کودکان و نوجوانان روتین‌های خاصی را هنگام خواب مانند گفتن شب بخیر به روشی خاص به والدین یا بردن یک ،اب‌بازی‌ خاص با خود به درون تخت نشان می‌دهند. برای اینکه یک رفتار اجباری یا وسواس‌گونه در نظر گرفته شود، باید ناراحت‌کننده یا آسیب‌رسان باشد.

منابع:

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B3-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86/

 

انواع مختلفی از رفتارهای اجباری وجود دارد که می‌تواند در نوجوانان مبتلا به OCD رخ دهد. مثال‌های زیر شامل برخی از رایج‌ترین اجبارهایی است که در افراد جوان نشان داده می‌شود:

  • شمارش (شمارش مداوم با صدای بلند یا در سر برای کاهش اضطراب)
  • چک ، (بررسی مداوم برای اطمینان از اینکه یک کار به درستی انجام شده است، به ،وان مثال: بستن درب یخچال)
  • سفارش دادن (اطمینان از اینکه چیزها دقیقاً به یک ترتیب هستند)
  • اقدامات تکراری (مثال: ضربه زدن مکرر به پا برای جلوگیری از عمل به اصرارهای نامن، خود)
  •  وسواس شستشو یا تمیز ، دائمی‌ (دست‌ها، بدن، وسایل و غیره)

ژن‌ها ممکن است برای برخی نوجوانان در ایجاد OCD نقش داشته باشند. داشتن یک خویشاوند مبتلا به OCD خطر ابتلا به این اختلال را در نوجوان افزایش می‌دهد. از طرفی OCD اغلب در افرادی رخ می‌دهد که زمینه سایر بیماری‌های سلامت روان را نیز دارند؛ این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اختلالات اضطرابی
  • افسردگی
  • سندرم تورت
  • اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD)
  • سوء مصرف مواد
  • اختلالات اشتها
  • برخی اختلالات شخصیتی
  • PANDAS (اختلالات عصبی خودایمنی کودکان مرتبط با عفونت های استرپتوکوک) یک بیماری در کودکان است که باعث OCD یا اختلال تیک می‌شود.

مواردی مانند استرس و سبک‌های فرزندپروری به ،وان عوامل محیطی ذکر شده است که ممکن است در ایجاد اختلال وسواس فکری جبری نقش داشته باشد. رویدادهای استرس‌زا یا آسیب‌زا در دوران کودکی یا سبک‌های شخصیتی مضطرب که توسط والدین مدل‌سازی شده‌اند احتمال ابتلای کودک به اختلال او سی دی را افزایش می‌دهند.

تشخیص وسواس در نوجوانان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

kidshealth

پویایی خانواده می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر نتیجه درمان یک نوجوان مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری داشته باشد. خانواده درم،، که اغلب بخشی از یک برنامه درم، OCD است، نه تنها از فرد مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری، بلکه از والدین و خواهر و برادر او نیز حمایت می‌کند و به آنها می‌آموزد تا بهتر با مشکلات نوجوان مبتلا به OCD مق، کنند، به آنها پاسخ دهند و با درک و همدلی با او رفتار کنند.

دارو درم،

Desatascos 24 horas castellfollit de la roca. Free ai powered designer ecommerce store. Link.