ویار بارداری چیست و چه علتی دارد؟

چون جایگزین من، برای این مواد غذایی خطرناک، ماهی پخته شده و سبزیجات دارای برگ تیره هستند. پس یکی دیگر از دلایل ویار بارداری، تلاش برای مق، با کم خونی و فقر آهن است.

چون حس بویایی و جوانه‌های چشایی یک زن در دوران بارداری تغییر می‌کند. پس شاید این تمایلات به قدری در ذهن زن باردار تقویت شود که میل به خوردن یک غذای خاص پیدا کند. البته ذکر این نکته ضروری است که ویار بارداری در هر شخصی، می‌تواند کاملا متفاوت از سایر مادران باردار باشد و این موضوع به ملیت وابسته نیست.

بهترین غذاها برای ویار بارداری

شدت ویار بارداری در بانوان متفاوت است. مثلا نوع شدت یافته‌ای از ویار زن حامله، منجر به کاهش وزن مادر و نوزاد می‌شود. چون زن حامله نسبت به یک خوراکی حساسیت دارد و همین موضوع باعث بر هم خوردن برنامه غذایی او شده است.

ویار زن حامله همیشه در میل به خوردن یک خوراکی خاص خلاصه نمی‌شود. گاهی اوقات این ویار تبدیل به انزجار و حساسیت نسبت به یک نفر از عزیزان می‌شود. مثلا شاید زن باردار نسبت به بوی بدن همسر خود حساس بوده و دچار تهوع شود. یا بلافاصله پس از اینکه بوی یک ماده خاص را حس کند، حالت استفراغ داشته باشد. پس وجه دیگر ویار بارداری، تنفر است.

درمان ویار بارداری با استفاده از روش‌های خانگی و طب سنتی

چیپس، قهوه، الکل، فست‌فود، لبنیات غیراستریل و انواع فست فود از جمله خوراکی‌های خطرناک برای سلامت جنین و زن باردار است. اما چگونه می‌توان از مصرف این خوراکی‌های مضر دوری کرد؟ شاید رعایت نکات زیر، کمک‌حال شما برای درمان و کنترل ویارهای بارداری نامن، باشد:

  • برای اینکه چشم شما به خوراکی‌های غیر سالم نخورد و هوس خوردن آن به سرتان نزند، از یک نفر دیگر بخواهید تا این قبیل ،یدها را انجام دهد.
  • از ترفند خودفریبی استفاده کنید. مثلا به جای خوردن یک همبرگر چرب در رستوران‌های شهر، خودتان یک ساندویچ را با گوشت بدون چربی در منزل درست کنید. یا برای این‌که اسیر خوردن شکلات‌های خوش قیافه موجود در آشپزخانه نشوید، به تماشای برنامه تلویزیونی بپردازید.
  • ساعات خواب خود را تنظیم کرده و به قدر کافی استراحت کنید. چون معمولا میل به مصرف خوراکی‌های مضر در افراد کم خواب بیشتر از بقیه مردم است.
  • وعده‌های غذایی کامل و منظم داشته باشید. مثلا به جای سه وعده غذایی مفصل در روز، شش وعده کوچک‌تر و سیر کننده داشته باشید. بهترین راهکار در این زمینه، کنترل میزان کا،ی مصرفی مورد نیاز بدن است.
  • بیشتر از غذاهای با شاخص گلیسمی (GI) استفاده کنید. چون این غذاها باعث اضافه وزن نمی‌شوند و برای ساعت‌های طول، حس سیر بودن خواهید داشت. نان‌های سبوس‌دار، میوه‌های تازه، جو دو سر پخته و لوبیای پخته از جمله خوراکی‌هایی هستند که باعث قطع ویار بارداری شما به خوراکی‌های ناسالم می‌شوند.

درمان ویار بارداری با استفاده از داروهای گیاهی

تنفر غذایی در دوران بارداری

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%88%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D9%85%D9%84%DA%AF%DB%8C/

پس به‌همین‌خاطر سراغ غذاهایی می‌رود که حاوی چنین موادی هستند. اما هدف نهایی حفظ سلامتی است و نباید به بهانه ،ب مواد مغذی، به هر خوراکی مختلفی روی آورد. مثلا برای تامین کلسیم لازم نیست که به سراغ ماست‌های پاستوریزه نشده، بستنی‌های و،لی سرشار از کا،ی و یا حتی خاک رس و گچ بروید.

ویار زن حامله در اغلب موارد یک خوراکی ساده و بدون ضرر است. مثلا زن به یکباره هوس خوردن یکی از خوراکی‌های زیر را می کند:

  • مواد غذایی ترش
  • پنیر، خامه ترش و دیگر لبنیات
  • قهوه
  • سبزیجات و میوه
  • الکل
  • کربوهیدرات‌های پرکا،ی و نشاسته‌ای همچون چیپس
  • آبمیوه، شکلات و بستنی
  • آب‌نبات و شیرینی

ویار دوران حاملگی را نمی‌توان به طور کامل حذف کرد. چون بخشی از ویار مربوط به تغییرات هورمونی بوده و اجتناب ناپذیر است. اما بخش دیگری از آن که مربوط به رژیم غذایی است را می‌توان تا حدودی کنترل کرد. ی،ی برای ،ب ویتامین‌های مغذی و مورد نیاز بدن خود، یک برنامه غذایی خاص داشته باشیم. چون با داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، می‌توان سلامت مادر و جنین را تضمین کرد.

این وضعیت در اثر کمبود مواد معدنی و کم خونی رخ می‌دهد که در اصطلاح به آن «پیکا» می‌گویند. احتمال وقوع چنین وضعیتی در جوامع پیشرفته که بانوان تغذیه من، دارند، کم است. بهرحال برای درمان ویار بارداری در چنین شرایطی، باید با یک ماما یا پزشک متخصص ،ن مشورت کرد.

برای بانو، که درگیر ویار بارداری به غذاهای ناسالم هستند، لازم است که دمنوش‌های زیر را به ،وان میان وعده مصرف کنند:

  • دمنوش پونه
  • دمنوش ن،ا و بادرنجبویه
  • دمنوش میوه و برگ توت فرنگی
  • دمنوش ،یبی سیب و به
  • دمنوش برگ تمشک قرمز
  • دمنوش زنجبیل

این خوراکی‌ها از ویارهای رایج در بین ا،ر بانوان است. ولی ویار همیشه به این اندازه سالم نیست و گاهی اوقات خوراکی‌های ناسالمی همچون سوسیس، کالباس، فست‌فودهای رستور، و شکلات‌های مضر را هم شامل می‌شود. حتی گاهی اوقات ویار کمی خاص و خنده دار می‌شود. مثلا زن حامله هوس خوردن صابون یا خاک رس می‌کند. ی،ی دلش چیزی را می‌خواهد که حتی جزو خوراکی‌ها نیست.

اما موضوع همیشه به‌همین سادگی نیست و گاهی باید به یک دکتر متخصص ،ن و زایمان برای بررسی مراجعه کرد. ویار در بارداری موضوع خطرناکی نیست و بسیار طبیعی است اما به‌منظور انتقال آگاهی در این رابطه، در این مطلب از مجله دکتردکتر به بررسی زوایای مختلف آن می‌پردازیم.

ویار بارداری چیست؟

 

داشتن ویار در حالت کلی هیچ گونه مشکلی نداشته و در اغلب موارد مفید است. چون ریشه ا،ر تمایلات زن باردار، ناشی از کمبود مواد مغذی در بدن است. پس شاید با خوردن این خوراکی بخشی از این کمبودها جبران شود.

این نوع از ویار نسبت به دیگر ویارهای رایج در دوران بارداری خاص‌تر است چون این بار ویار خوردن یک خوراکی خاص نیست؛ بلکه حساسیت نسبت به شوهر و یا یکی از نزدیکان است.

نکته بعدی مربوط به مصرف ن، الکل است. چون مصرف هر میزان از الکل در دوران بارداری و حتی بعد از آن، سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. البته با مشخص ، یک رژیم غذایی من، در دوران بارداری، دیگر نیازی به ویار مواد غیر خوراکی نخواهد بود.

بیشتر تغییرات اساسی هورمون بدن در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهند. حالتی که بیشتر شبیه به سندروم پیش از قاعدگی (PMS) البته باشدت بیشتر است. این تغییرات هورمونی باعث عوض شدن روحیه و حس بویایی زن حامله می‌شود و ولع او را نسبت به برخی خوراکی ها تغییر می‌دهد.

این‌که زن باردار شما هوس یک خوراکی کرده و مجبور به فراهم ، آن شوید، مشکل یا بیماری نیست که نیازی به درمان داشته باشد. پس داشتن ویار بارداری موردی نداشته و ا،ر پزشکان این موضوع را تایید کرده‌اند. پس در حالت کلی نیازی به درمان ویار بارداری نیست.

چون تنها یک متخصص می‌تواند درم، من، برای رفع چنین تمایلاتی تجویز کند که به نفع مادر و فرزند باشد. اما اگر به متخصص ،ن و زایمان دسترسی ندارید، گزینه مشاوره تلفنی هم می‌تواند راه چاره باشد. پس به راحتی مشکل خود را با این افراد در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند.

ویار بارداری نسبت به شوهر چیست؟

معمولا داشتن ویار بارداری در بانوان یک امر طبیعی و عادی است. چون بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد بانوان در دوران حاملگی، تجربه ویار را دارند؛ که البته جای نگر، نیست. معمولا ویار بارداری از هفته ابتدایی حاملگی شروع شده و در هفته‌های نهم و دهم به اوج خود می‌رسد.

همانطور که مشاهده کردید، در این مطلب به طور کامل به بررسی ویار بارداری و علائم و نشانه‌های آن پرداختیم. همچنین اشاره کردیم که گاهی اوقات ممکن است ویار بارداری ناسالم بوده و سلامتی مادر به خطر بیفتد. در این مواقع می‌تو،د با مراجعه به پزشک متخصص راه درمان این تمایلات ناسالم را پیدا کنید. برای این موضوع می‌تو،د برای پیدا ، بهترین دکتر، از سایت ،ت‌دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

ویار فقط هوس‌، یک خوراکی نیست و گاهی اوقات با نوعی انزجار همراه است. ی،ی زن حامله نسبت به بعضی خوراکی‌ها یا حتی افراد نیز حساس می‌شود به طوری‌که با دیدن آن‌ها، حالت تهوع به او دست می‌دهد.

ویار بارداری از چه زم، شروع و تمام می‌شود؟

دلیل ویار بارداری چیست؟

بر اساس همین تغییرات است که خانم‌ها در خصوص خوردن بیشتر یک غذا و یا کنار گذاشتن آنها تصمیم می‌گیرند. حتی تغییرات هورمونی در برخی بانوان باعث قوی شدن حس بویایی می‌شود. ی،ی بوی برخی غذاها را از فاصله‌های دور حس می‌کنند.

۲. تغییر باورهای ذهنی

با مصرف این دمنوش‌ها علاوه بر تامین مواد مغذی بدن، اشتهای زن باردار نسبت به برخی خوراکی‌ها تعدیل می‌شود.

درمان ویار بارداری در طب سنتی

اما شما از دوران بارداری چه تجربه‌هایی دارید؟ آیا ویار را تجربه کرده‌اید؟ از چه راهی برای رفع آن اقدام کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

اما مشکل مربوط به زم، است که ویار بارداری یک تغذیه ناسالم باشد. مثلا خوردن بیش از اندازه شیرینی باعث اضافه وزن، ابتلا به دیابت بارداری و پوسیدگی دندان خواهد شد. یا اگر به بهانه داشتن ویار خاک بخورید، باید منتظر مشکلات گوارشی باشید.

البته حالت برع،ی هم وجود دارد. ی،ی مادر بر این باور است که خوردن یک غذای خاص به نفع خود او و جنین است. بنابراین میل بیشتری به خوردن آن خوراکی از خود نشان می‌دهد. پس شاید ریشه این انزجار یا هوس دوران بارداری، همان باورهای ذهنی باشد.

۳. تغییر نیازهای تغذیه‌ای

یکی از پیچیده‌ترین و جالب‌ترین دور، که ا،ر بانوان در طول زندگی خود تجربه می‌کنند، بارداری است. بدن هر خانمی به‌،وان میزبان تولدی جدید، دچار یک سری تغییرات هورمونی و غذایی می‌شود. ی،ی روند طبیعی ،مت‌هایی از بدن تغییر یافته و ذائقه غذایی زن باردار عوض می‌شود. اما از ویژگی‌های مش، اغلب بانوان در این دوران، ویار بارداری یا ویار حاملگی است. اصطلاحی که نه تنها بانوان، بلکه ا،ر مردان متاهل نیز با شرایط آن آشنا هستند؛ به‌قول معروف حتی اگر زن طلب شیرمرغ داشته باشد، همسر او باید آن را پیدا کند!

آیا ویار بارداری فوایدی دارد؟

ویار بارداری، تجربه‌ای جدید برای مادران!

بر اساس مطالعات انجام شده، ویار بارداری در ،ن جهان بر اساس فرهنگ آن‌ها تعیین می‌شود. مثلا ویار ا،ر بانوان باردار آمریکایی، شکلات است. اما ،ن حامله در ژاپن بیشتر هوس خوردن برنج را دارند. این تمایلات ریشه در روان و تغییرات هورمونی آن‌ها دارد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

بنابراین باید در کنار تغییرات هورمونی بدن به دنبال دلایلی باشیم که بر روی حس چشایی و بویایی نیز تاثیر می‌گذارد. در این بین، چند نظریه مختلف برای علل ویار وجود دارد که آنها را توضیح می‌دهیم:

۱. تغییرات هورمونی بدن

ا،ر مردم دلیل ویار بارداری را در افزایش نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌دانند. ی،ی زن باردار مانند قبل نیست و باید غذای دو نفر یا بیشتر را تامین کند. پس دلیل اصلی ویار را به خاطر کمبود مواد غذایی می‌دانند. اما جالب اینجاست که تاکنون هیچ‌گونه شواهد علمی مبنی بر ارتباط بین ویار بارداری و کمبود مواد غذایی پیدا نشده است.

چون تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق خوراکی‌های سالم تامین می‌شود و عطش خوردن خوراکی‌های غیر سالم در زن باردار فروکش خواهد شد.

چه زم، و به چه دکتری مراجعه کنیم؟

البته نباید تمایلات پس از زایمان را با ویار بارداری اشتباه گرفت زیرا در این دوران مادر باید علاوه‌بر غذای خود به فکر شیردهی نوزادش باشد.

در واقع دوران بارداری زمان من،ی برای گرفتن رژیم نیست. چون یک مادر علاوه بر حفظ سلامت خود، باید به فکر تغذیه نوزادی باشد که در شکم دارد. پس تمرکز خود را بر روی انتخاب غذاهای سالم بگذارید تا بدن شما توانایی زایمان و دوران نقاهت بعد از آن را داشته باشد. استفاده از مواد غذایی زیر، می‌تواند به تقویت بدن شما و رشد جنین در دوران بارداری کمک کند:

  • آهن؛ بدن یک زن باردار روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارد. برای تامین این میزان از آهن، بهتر است که از سبزیجات رنگ تیره، گوشت، لوبیا، غلات سبوس‌دار و آجیل استفاده کنید. اما اگر نیاز بدن شما به آهن با این مواد غذایی تامین نشد، گزینه بعدی استفاده از مکمل‌های آهنی است.
  • کلسیم؛ معمولا برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن در دوران بارداری، مصرف یک سری خوراکی‌ها مانند دانه کنجد، محصولات لبنی، غلات و سبزیجات برگ دار را توصیه می‌کنند. چون با خوردن میزان قابل توجهی از این مواد غذایی، نیاز روزانه شما به حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم تامین می‌شود.
  • پروتئین؛ بدن زن باردار در دوران حاملگی، بیشتر از هر چیزی به پروتئین نیاز دارد. ی،ی به طور متوسط روزانه باید ۷۵ گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کرد. تخم مرغ، لوبیا، نخود فرنگی، گوشت، ماهی و آجیل از جمله مواد غذایی‌های سرشار از پروتئین هستند.
  • اسید فولیک؛ یکی از خطرات موجود برای جنین در داخل شکم مادر، مواجه شدن با اختلالات نقص عصبی است. بدن مادر برای محافظت از جنین در برابر چنین تهدیدی، به اسید فولیک نیاز دارد. این ماده موجب افزایش خون رس، در دوران بارداری می‌شود. یک روش ساده برای دریافت اسید فولیک، خوردن قرص‌های ویتامین است. روش دیگر، مصرف غذاهایی همچون مرکبات، لوبیا، عدس، آجیل و سبزیجات برگ سبز است.

مانند زم، که ویار بارداری زن حامله صابون، یخ، خاک رس و یا چیزهای عجیب و غریب باشد. حتی شاید زن باردار دچار عارضه پیکا شده و خطر مسمومیت گوارشی سلامت او را تهدید می‌کند.

این حساسیت‌های روحی در اثر یک سری تغییرات ایجاد شده در بدن رخ می‌دهد. مثلا شاید قبلا خوردن یک غذا لذت‌بخش بوده است؛ اما پس از بارداری از آن بیزار شده و باعث استفراغ و حالت تهوع می‌شود. زیاد شدن میل به خوردن یک خوراکی نیز در همین دسته قرار می‌گیرد.

داشتن ویار بارداری در حالت کلی خطرناک نیست. چون این هوس خوردن و یا انزجار از یک خوراکی، ناشی از تغییراتی است در بدن زن حامله ایجاد می‌شود. اما خوراکی‌های ویار همیشه نرمال نیستند و گاهی موضوع خطرناک می‌شود.

یا اینکه زن حامله سابقه اعتیاد به الکل دارد و ویار او در دوران بارداری مصرف مواد مخدر یا الکل باشد. موضوعی که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما گاهی اوقات سهل انگاری در این خصوص منجر به بروز نقص‌های احتمالی در جنین خواهد شد. با مشاهده هر کدام از این علائم در زن باردار، باید به پزشک متخصص ،ن و زایمان مراجعه کرد.

البته کاهش وزن در ماه‌های ابتدایی از دوران حاملگی عادی بوده و جای نگر، ندارد. اما شاید نوع ادامه داری از این عارضه منجر به زایمان زودرس، سقط جنین و یا کم وزنی نوزاد شود.

اما اگر با وجود رعایت تمامی این نکات همچنان ویار مصرف خوراکی‌های ناسالم را دارید، پس به پزشک مراجعه کنید. البته یک سری راهکارهای درم، در طب سنتی و گیاهی وجود دارد که در ادامه یک اشاره کوتاهی به آنها خواهیم داشت.

در طب سنتی نیز یک سری راهکار برای کنترل ویار بارداری به مواد غذایی ناسالم وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • خوردن آب انار ملس در ماه‌های ابتدایی از بارداری
  • خوردن انجیر خشک و تازه
  • بو ، یک تکه لیمو ترش
  • خوردن ترشی‌های سالم مانند آلو خشک، رب انار و لواشک خانگی (برای بانوان گرم مزاج)
  • مصرف زیاد آب و دیگر مایعات مقوی
  • مصرف روغن زیتون به قدر کافی
  • خوردن ،ما و سنجد به صورت ناشتا

عوارض ویار بارداری چیست؟

فقط زم، ویار بارداری مضر می‌شود که خوراکی مضر و یا غیر معمول باشد. مانند مواردی که در جای جای این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم.

البته شاید دردسرهای این نوع ویار بیشتر از پیدا ، خوراکی های خاص باشد. چون بهرحال ویار خوردنی را به هر قیمتی هم که شده می‌توان پیدا کرد. اما چگونه می‌توان با تنفر زن باردار نسبت به شوهرش کنار آمد؟

آیا ویار بارداری فوایدی دارد؟

پیشگیری از ویار حاملگی

تمامی این موارد از نشانه‌های ویار بارداری هستند. پس اگر اول صبح از خواب بیدار شده و به یکباره هوس خوردن غذای ترش و شیرین یا شکلات در دوران بارداری به سرتان زد، خیلی تعجب نکنید.

ویار بارداری از چه زم، شروع و تمام می‌شود؟

بسیاری از هوس‌ها و بیزاری‌های دوران حاملگی، ریشه در باورهای ذهنی دارد. مادری که تا دیروز سابقه حساسیت غذایی نداشت، امروز برای محافظت از جنین داخل شکم خود برخی خوراکی ها را کنار می‌گذارد. مثلا از عوارض مصرف گوشت نیمه‌پخته برای آلودگی باکتریایی جنین مطلع است، پس آن را مصرف نمی‌کند و به‌طور کلی سمت غذاهای ناسالم مانند استیک نیمه‌پخته، قهوه و الکل نمی‌رود.

ویارهای رایج بارداری

اگر ویار بارداری شما به مواد غذایی لبنی و پروتئینی بود، از نوع پاستوریزه و پخته شده آن استفاده کنید. چون احتمال ابتلا به باکتری‌های اشریشیا و سالمونلا وجود دارد که باعث یک سری بیماری‌ها همچون تو،وپ،موز یا لیستریا می‌شوند.

اهمیت مصرف مواد مغذی همچون آهن و کلسیم برای زن باردار، به مراتب بیشتر از غذاهای دیگر است. چون مادر برای تقویت استخوان‌های خود و فرزندش به کلسیم نیاز دارد. یا برای اینکه دچار کم‌خونی نشود، باید آهن مورد نیاز خود و جنینش را با خوردن یک سری خوراکی‌های ارزشمند تامین کند.

اغلب مردم بر این باورند که ویار حاملگی همان هوس‌، خوراکی‌های مختلف است که زن حامله در دوران بارداری دلش می‌خواهد. اما برخلاف تصور عامه، به تهوع و استفراغ زن باردار در هفته‌های ابتدایی از حاملگی ویار گفته می‌شود.

البته شدت این حساسیت در افراد متفاوت است و معمولا تا هفته ۱۶م بارداری ادامه دارد. موضوع زم، خطرناک می‌شود که زن باردار هوس خوردن یک خوراکی ناسالم یا خطرناک را کند. در چنین شرایطی باید برای رفع چنین تمایلی به پزشک یا روانشناس متخصص مراجعه کرد.

جهاز البصمة, جهاز بصمة حضور وانصراف.