پارگی مینیسک زانو؛ آسیبی جدی که باید سریع‌تر درمان شود

برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • قوی نگه داشتن ماهیچه ران با ورزش
  • گرم ، بدن، قبل از انجام تمرینات ورزشی
  • بین ورزش به بدن خود استراحت دهید، خستگی عضلات از مهم‌ترین عوامل خطر هستند که می‌توانند احتمال آسیب‌دیدگی را افزایش دهد.
  • کفش‌های مقاوم و سایز من، انتخاب کنید.
  • هرگز شدت تمرینات خود را ناگهان افزایش ندهید.

آیا پارگی مینیسک زانو ترمیم می‌شود؟

با تشخیص و مراجعه به موقع به پزشک متخصص می‌تو،د از عوارض جبران ناپذیر پارگی مینیسک زانو جلوگیری کنید.

مینیسک داخلی ۵برابر با آسیب بیشتری از مینیسک خارجی آسیب پیدا می‌کند و این به علت اتصالات بیشتر مینیسک داخلی و تحمل بیشتر وزن در این ناحیه است.

پزشک برای مقایسه زانوی آسیب دیده با زانوی سالم هر دو زانوی شما را معاینه می‌کند. زانوی آسیب دیده برای بررسی علائم پارگی مینیسک زانو از جمله ورم، التهاب و مایع داخل مفصل زانو باید معاینه شود.

در این حالت مینیسک بین دو استخوان دچارگرفتگی می‌شود و در این وضعیت اگر نیروی چرخشی یا پیچشی اضافه گردد، مینیسک به دام افتاده، از مرکز کنده و پاره می‌شود.

سطح داخلی استخوان‌های ران، استخوان ساق و کاسه زانو با لایه‌ای غضروف پوشیده شده‌اند. وجود این سطح موجب می‌شود استخوان‌ها بتوانند بدون صدمه به یکدیگر، روی هم حرکت کنند و بچرخند.

انواع مینیسک زانو

مینیسک زانو گاهی هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی شدید، فشار یا ضربه مستقیم حاصل از چرخش یا پیچ خوردن که نیروی شدید را به زانو وارد می‌کند، ایجاد می‌شود.

برای تشخیص پارگی مینیسک زانو می‌تو،د به علائم خاص و مشخصی توجه کنید که عبارتند از:

  • درد زانو به‌خصوص به‌هنگام چرخاندن زانو
  • تورم زانو
  • حساسیت نسبت به لمس زانو
  • حرکات محدود مفصل زانو
  • احساس سفتی در زانو
  • مشکل در صاف ، زانو
  • احساس قفل شدگی زانو

بهتر است تحت نظر یک فیزیوتراپ تمرینات کششی، حرکتی، استقامتی را در منزل انجام دهید. این کار به روند بهبود پارگی مینیسک زانو بسیار کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی برای پارگی مینیسک زانو

وجود رگ‌های خونی در لبه‌های مفصل در بعضی از موارد فرصت بهبودی را برای مفصل ایجاد می‌کند. علاوه بر این استراحت باعث بهبودی مفصل می‌شود.

پزشک همچنین ممکن است مصرف دارو‌های ضدالتهابی مانند (آسپرین، ایبوپروفن) و استفاده از کمپرس یخ را روی مفصل زانو برای کاهش درد و التهابات به بیمار توصیه کند.

پارگی مینیسک معمولاً در اثر یک حادثه رخ می‌دهد و پیشگیری از آن سخت است. اما برخی از اقدامات محتاطانه می‌توانند خطر آسیب دیدگی زانو را کاهش دهد.

در زانو دو مینیسک وجود دارد؛  مینیسک می، که در ،مت داخلی زانو قرار گرفته و مینیسک جانبی که در ،مت بیرونی زانو قرار دارد.

بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، تنیس که همراه با چرخش و توقف ناگه، هستند، احتمال بروز این مشکل در آن‌ها از سایرین بیشتر است.

انواع پارگی مینیسک زانو

با تشخیص به موقع و درمان من، امکان ترمیم پارگی مینیسک بسیار زیاد وجود دارد. فرد می‌تواند به سطح توانایی قبل از آسیب دیدگی بازگشته و فعالیت‌های قبل را ادامه دهد.

پارگی مینیسک زانو را جدی بگیرید

اگر دچار پارگی مینیسک زانو شده‌اید، می‌تو،د به دکتر ارتوپد مراجعه کنید، اما قبل از آن در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر همراه ما باشید تا درباره پارگی مینیسک زانو و روش‌های تشخیص و درمان آن نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مینیسک زانو چیست؟

نوع درم، که پزشک متخصص برای شما در نظر می‌گیرد نسبت به نوع پارگی، اندازه، محل و مدت زم، که از پارگی گذشته است متفاوت است.

مینیسک زانو از لحاظ شکل در آسیب‌شناسی مینیسک به انواع مختلفی از جمله پارگی عرضی، افقی، طولی، شعاعی، دسته سطلی، فلپ و  منقاری ت،یم‌بندی می‌شود.

هنگام فعالیت‌های شدید بدنی مانند ورزش ، یا هنگامی که زانو کاملاً چرخیده و فشار وزن روی زانو افتاده، امکان پارگی مینیسک وجود دارد.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر در این زمینه تجربه یا نظری دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

این روش یکی از مؤثر‌ترین راه‌های درمان و ترمیم پارگی مینیسک زانو است. در بسیاری از موارد افراد بدون جراحی می‌توانند سلامت خود را به دست بیاورند. در این حالت افراد می‌توانند با فیزیوتراپی روند بهبود پارگی را تسریع کنند.

درمان جراحی مینیسک زانو

برخی از گیاهان دارویی که بر تسکین درد زانو موثر هستند به شرح زیر است:

سرکه سیب

چرخش یا حرکت محوری ناگه،، سر پا ماندن و نشستن طول، مدت یا بلند ،‌ اشیا سنگین علت پارگی مینیسک زانو است.

دلیل این اتفاق وجود غضروف پاره شده است که از حرکت طبیعی زانو جلوگیری می‌کند.

پس از پارگی مینیسک زانو، بیمار بلافاصله باید استراحت کند تا بافت آسیب دیده فرصت بهبود داشته باشد. همچنین پزشک شما ممکن است توصیه‌هایی از قبیل راه رفتن با عصای زیربغلی را توصیه کند.

در صورتی که زانو قفل نکرده باشد، بررسی زانوی آسیب‌دیده از طریق خم‌، و صدای بین مفاصل می‌تواند تشخیص مشکل را به مراتب ساده‌تر کند. همچنین استفاده از ‌MRI، تصویر‌برداری با اشعه ای، و سی‌تی‌اسکن از دیگر راه‌های تشخیص میزان آسیب‌دیدگی شما خواهد بود.

درمان پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو از چیست؟

علت پارگی مینیسک زانو

زردچوبه می‌تواند پیشرفت رماتیسم مفاصل که یکی از دلایل اصلی زانو درد است را کندتر کند.

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

سن، بیماری‌های دیگر و اینکه میزان تحرک روزانه شما در تصمیم پزشک برای انتخاب نوع درمان مؤثر است.

درمان غیر جراحی

در ابتدای آسیب، ممکن است بدون هیچ محدودیتی به فعالیت‌های خود ادامه بدهید، اما پس از ایجاد التهاب و مصدومیت جدی، این احتمال وجود دارد که زانوی شما آسیب بیشتری ببیند. برای همین بهتر است بلافاصله پس از آسیب به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

علائم رایج پارگی مینیسک زانو

یک درمان مؤثر و طبیعی برای کاهش درد زانو زردچوبه است. زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی ا،ید، دارد و به کاهش درد کمک می‌کند.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%DA%A9-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88/

از علائم شایع مینیسک که ا،ر افراد تجربه می‌کنند می‌توان به درد و تورم شدید اشاره کرد. یکی دیگر از علائم این بیماری قفل شدن مفصل و عدم توانایی در صاف ، آن است.

سرکه سیب به دلیل اثر قلیایی، به تجزیه مواد معدنی تجمع یافته و سموم مضر موجود در مفصل زانو کمک می‌کند.

  • دو قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. این مخلوط را در طول روز کم‌کم بنوشید. این داروی مقوی را روزانه بنوشید تا زم، که به طور کامل بهبود پیدا کنید.
  • شما همچنین می‌تو،د دو فنجان سرکه سیب را به یک وان حمام آب گرم اضافه کنید. زانوی آسیب دیده را به مدت ۳۰ دقیقه در آب غوطه‌ور سازید.

زنجبیل

در این مطلب به طور کامل به بررسی نکات مربوط به پارگی مینیسک زانو پرداختیم. اگر شما هم دچار این بیماری هستید، می‌تو،د برای ،ت دکتر از بهترین پزشکان متخصص ارتوپدی از سایت دکتردکتر اقدام نمایید.

پارگی مینیسک زانو یکی شایع‌ترین آسیب‌های زانو است. این عارضه ممکن است در شرایط مختلفی رخ دهد اما احتمال بروز آن در ورزشکاران و افراد مسن به مراتب بیش‌تر است.

اثربخشی زنجبیل از وجود ،یبات ضدالتهابی در آن است. زنجبیل می‌تواند تورم زانو را در این ناحیه را کاهش دهد.

  • یک قطعه کوچکی از ریشه تازه زنجبیل را له کنید، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوش،د. محلول را صاف کرده و به آن مقداری عسل و آبلیمو اضافه کنید. دو تا سه فنجان از این چای زنجبیلی را هر روز بخورید تا زم، که درد از بین برود.
  • شما همچنین می‌تو،د زانوی آسیب دیده را با روغن زنجبیل دو یا سه بار در روز ماساژ دهید تا زم، که از نتیجه راضی شوید.

زرد چوبه

سپس از راه شکاف‌های کوچک دیگر ابزار‌هایی را وارد زانوی شما می‌کند تا با کمک آن‌ها ،مت پاره شده مینیسک را ترمیم یا از زانوی شما خارج کند.

درمان مینیسک زانو با طب سنتی

هنگامی که پنجه و ساق پا نسبت به ران چرخش خارجی داشته باشند، مینیسک داخلی بیشتر آسیب می‌بیند و هنگامی که پنجه و ساق پا به سمت داخل بچرخد، مینیسک خارجی بیشتر آسیب می‌بیند.

مینیسک را می‌توان از نظر خون‌رس، به دو ،مت بیرونی و داخلی ت،یم کرد. ،مت بیرونی مینیسک که به کپسول مفصلی زانو ،بیده، عروق خونی را از آن دریافت می‌کند ولی ،مت‌های مرکزی‌تر، فاقد عروق خونی هستند.

شما باید بعد از به وجود آمدن علائم مینیسک به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای معاینه و تشخیص شدت مینیسک شاید از شما بخواهد کمی راه بروید و فعالیت کنید.

این آسیب‌ها می‌توانند هنگام خم شدن مفصل و یا باز شدن ناگه، بعد از خم بودن اتفاق بیفتد.

چند نمونه از فعالیت‌هایی که برای درمان مینیسک به روش غیر جراحی می‌تو،د انجام دهید عبارتند از:

  • چند بار در روز زانو را با یک باند کشی بسته و یخ را روی آن قرار دهید تا کمپرس شود.
  • دراز بکشید و زانویتان را بالاتر از سطح قلب‌تان بگیرید تا تورم زانو کم شود.
  • استفاده از داروی مسکن جهت کاهش تورم و درد زانو موثر است.

استراحت ، و سرد ، مفاصل

جراحی آسیب‌های مینیسک زانو توسط آرتروسکوپی و در دسته جراحی ارتوپدی انجام می‌پذیرد. در این روش پزشک از راه شکاف کوچکی که در روی پوست زانوی شما ایجاد می‌کند یک دوربین را وارد زانو می‌کند تا بتواند داخل را مشاهده کند.

پارگی مینیسک زانو

عوارض پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو

تمرین‌های ورزشی برای بهبود پارگی مینیسک زانو

لازم به ذکر است که نوع عرضی این عارضه بیش‌تر در سالمندان و در آسیب‌های ورزشی بیشتر طولی دیده می‌شود.

آسیب داخلی و خارجی و پارگی مینیسک زانو

مینیسک نوعی غضروف مهم در مفصل زانو است. مینیسک بین غضروف و استخوان قرار گرفته و موجب ثبات مفصل می‌شود. این غضروف نقش بسیار مهمی در قدرت حرکت و اعطفا دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

بدون وجود این دو نوع از مینیسک و در همچنین عدم توزیع متعادل وزن بدن روی پایین‌تنه، نیرویی بیش‌از ‌حد به دو پا وارد شده و همین درنهایت منجر به آرتروز زودرس می‌شود.

علائم پارگی مینیسک زانو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

،مت بیرونی چون خون‌رس، دارد در صورت آسیب دیدن، این قابلیت را دارد که مینیسک را ترمیم کند. البته این بدان م،ی نیست که هر پارگی مینیسک که در ،مت حاشیه‌ای آن باشد، ترمیم می‌شود.

این امر باعث شود که زانو به طور مکرر قفل شده یا با هر بار گیر، این زائده در بین دو استخوان زانو این احساس به فرد دست دهد که چیزی از زیر زانویش در می‌رود.

تشخیص پارگی مینیسک زانو

ترمیم مینیسک زانو مانند جوش خوردن ش،تگی نیاز به شرایط خاصی دارد که اگر مهیا نباشد، صورت نمی‌گیرد. اگر ترمیم پارگی مینیسک درمان نشود، پارگی کم‌کم افزایش پیدا کرده و ممکن است ،مت پاره شده، به صورت یک زائده در کنار مینیسک در داخل زانو حرکت کند.