پرده بکارت؛ اطلاعاتی مهم درباره تشخیص، پارگی، آسیب و انواع آن

گاهی اوقات ممکن است با پاره شدن پرده ،، خونریزی اتفاق بیفتد. میزان خونریزی در افراد مختلف فرق دارد و در خانم‌هایی که پرده ، آن‌ها از نوع ارتجاعی است و بافت کمی دارد، ممکن است در اولین رابطه ، خونریزی واژینال رخ ندهد. خونریزی ممکن است چند قطره باشد یا حتی چند روز ادامه پیدا کند.

این نوع از پرده ، بسیار خطرناک است که مسیر واژن را به طور کامل مسدود کرده و خون و ترشحات راهی برای خارج شدن از واژن ندارند. پرده ، مسدود، خطرات لگنی، ،بندگی و نازایی را برای خانم‌ها به همراه خواهد داشت. برای درمان این نوع از پرده، پزشک معالج خانم را بیهوش کرده و در پرده ایشان برشی صلیبی شکل برای ،وج ترشحات ایجاد می‌کند.

هایمن ارتجاعی

همانطور که در ،مت‌های قبل اشاره شد، وارد شدن هر جسم خارجی به درون واژن، به پرده ، آسیب می‌رساند. انگشت نیز جز اجسام خارجی است و با وارد شدن آن به درون ناحیه تناسلی، باعث آسیب رساندن به پرده ، و گاهی به پاره شدن آن نیز می‌شود. اما به دلیل قطر کمی که دارد، ممکن است موجب پارگی پرده ، نشده و فقط ،اشیدگی‌هایی روی آن ایجاد کند. در هر صورت توصیه می‌کنیم از انجام این کار خودداری کنید تا پرده ، آسیب نبیند.

آیا جراحی زیبایی باعث آسیب رساندن به پرده ، می‌شود؟

با توجه به محل قرار گیری پرده ، در ناحیه تناسلی، تا حدودی امکان مشاهده پرده ، توسط فرد وجود دارد. اما برای معاینه آن باید حتما به پزشک ،ن مراجعه کنید. چون معاینه پرده ، به پوزیشن من،ی نیاز دارد و توصیه می‌کنیم برای معاینه آن حتما از پزشک کمک بگیرید.

آیا زمان پارگی پرده ، قابل تشخیص است؟

برخلاف تصوری که وجود دارد، انجام ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، رقص، سوارکاری و فعالیت‌های مشابه به پرده ، صدمه‌ای وارد نمی‌کند. فقط وارد ، جسم خارجی و ضربه سنگین به ناحیه تناسلی و ورزش‌های سنگین مانند ژیمناستیک ممکن است سبب پارگی آن شود.

آیا امکان دارد پرده ، وجود نداشته باشد؟

گاهی اوقات ممکن است در هنگام اولین مقاربت و نزدیکی، معاشقه به اندازه کافی انجام شود و در هنگام پاره شدن پرده، زن اصلا احساس درد نکند و خونریزی به وجود نیاید. این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگر، نیست. اما گاهی فرد به هنگام پاره شدن پرده احساس درد شدیدی می‌کند؛ زیرا بافت پرده کمی ضخیم بوده و پاره شدن آن با درد همراه خواهد بود.

یکی از رایج‌ترین نوع پرده ،، هایمن حلقوی است که به صورت گرد بوده و دندانه دار است. این نوع پرده در اثر رابطه ، پاره نمی‌شود و خون ریزی در آن به وجود نمی‌آید.

پرده ، دو سوراخی

اما خون دوران قاعدگی رنگ تیره‌تری داشته و مدت زمان طول،‌تری خونریزی ادامه خواهد داشت. در صورتی که در دوران قاعدگی نزدیکی صورت گیرد، معاینه پارگی پرده ، به وسیله دستگاه‌های مخصوص امکان‌پذیر است. ولی برای افراد عادی این پارگی در دوران قاعدگی قابل تشخیص نیست.

آیا می‌توان پرده ، را ترمیم کرد؟

پاره شدن پرده ،

آیا ممکن است ضخامت پرده ، زیاد باشد و نتوان هیچ دخولی انجام داد؟

پرده ، و هایمن

پرده ، غربالی

در صورتی که خود ارضایی به صورت مستقیم بوده و با وارد ، جسمی در واژن همراه باشد، بله موجب پارگی ، می‌شود. اما در صورتی که خودارضایی به صورت مالشی بوده و هیچ ضربه‌ای به مهبل وارد نشود، پارگی پرده ، اتفاق نمی‌افتد.

آیا امکان دارد پرده ، سالم باشد و خونریزی رخ ندهد؟

خوب است بد،د که جایگاه پرده ، در افراد مختلف، متفاوت است و برخلاف تصور رایجی که بر اساس آن پرده ، در انتهای واژن قرار دارد، هایمن معمولا در فاصله یک تا دو سانتی‌متری از دهانه واژن قرار گرفته است. اما درباره انواع پرده ، باید اشاره کنیم که پرده ، بر اساس شکل ظاهری خود انواع مختلفی دارد و برای تشخیص شکل آن، مراجعه به پزشک یا ماما ضروری است. در ادامه شایع‌ترین انواع پرده ، را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گاهی ممکن است پرده فرد در اثر رابطه ، پاره نشود. در این مواقع او تصور می‌کند که پرده سفتی دارد و با وجود داشتن رابطه ،، پرده از بین نمی رود. اما باید بگوییم‌ در چنین شرایطی پرده ، از نوع حلقوی بوده و گاهی بافت آن تا حدی بالا می‌رود که حتی رابطه ، نیز سبب از بین رفتن آن نخواهد شد.

آیا پاره شدن پرده ، درد دارد؟

برای خونریزی پرده ،، دیواره پرده نقش اصلی را دارد. در صورتی که پرده زیاد ضخیم نباشد، در اثر پاره شدن آن ممکن است خونریزی رخ دهد. اگر دیواره پرده ، خیلی ضخیم و ، باشد، خونریزی بیشتر خواهد شد. در موارد بسیاری نیز پرده ، حالت ارتجاعی داشته و دیواره آن چندان ضخیم نیست که فرد دچار خونریزی شود.

یکی از سوالاتی که برای خانم‌ها پیش می‌آید، این است که اگر در هنگام دوران ،ی رابطه ، برقرار شود، آیا تفاوت میان خون قاعدگی با خونریزی پرده ، را می‌توان تشخیص داد یا خیر؟ برای جواب این سوال باید بگوییم که خون ناشی از پاره شدن پرده ، رقیق و روشن بوده و مداوم نیست.

پرده ، ارتجاعی یک پرده از جنس غشا است که انعطاف‌پذیر بوده و به وسیله رابطه ، پاره نمی‌شود. فقط ممکن است در اثر رابطه کمی آسیب ببیند. این آسیب دیدگی جزئی بوده و تنها به وسیله دکتر متخصص قابل تشخیص است.

در هایمن نوع غربالی، ترشحات و خون ناشی از ،ی به سختی از واژن خارج می‌شود. در واقع این نوع از پرده به شکل غشایی نازک است که تقریبا به طور کامل دهانه واژن را پوشانده و تنها سوراخ کوچکی در وسط آن برای خارج ، ترشحات وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود خانم‌هایی که پرده ، آن‌ها از نوع غربالی است، در هنگام ،ی درد زیادی را تحمل کنند و قاعدگی خطرناکی داشته باشند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%AF%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9/

به طور کلی جراحی‌هایی که در ،مت خارجی ناحیه تناسلی انجام می‌شود و با هدف سفید ، پوست ناحیه تناسلی، لیزر موهای زائد و جراحی‌های لابیاپ،تی انجام می‌شود، به پرده ، آسیبی وارد نمی‌کند و آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

آیا میان خون قاعدگی و خونریزی پرده ، تفاوت وجود دارد؟

ترمیم پرده ، به صورت خودبه خودی اتفاق نمی‌افتد حتی اگر یک بار دخول انجام شده و زمان زیادی از آن گذشته باشد. پس در صورتی که فرد مدت‌ها قبل حتی یک بار رابطه ، را تجربه کرده باشد، به پرده ، آسیب وارد شده و در معاینات پزشکی قابل تشخیص است و به صورت خود به خود، امکان ترمیم آن وجود ندارد.

به طور معمول ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت امکان تشخیص پارگی پرده ، وجود دارد؛ زیرا در مدت زمان گفته شده هنوز خونمردگی و ،اشیدگی روی پرده وجود دارد و پارگی تازه اتفاق افتاده است. پس از این زمان امکان تشخیص پارگی پرده وجود ندارد؛ زیرا لبه‌های پرده ، ضخیم شده و تنها یک پرده پاره قابل مشاهده است.

محل قرارگیری پرده ،

شناخت هایمن یا پرده ، یک آگاهی اساسی برای همه است!

به زبان ساده می‌تو،م بگوییم پرده ، یا هایمن (Hymen)، یک لایه نازک از جنس غشای داخلی واژن است که ،مت‌های خارجی دستگاه تناسلی را از ورودی واژن جدا می‌کند. تصور اشتباهی که درباره پرده ، وجود دارد این است که بسیاری این‌طور تصور می‌کنند پرده ، دهانه واژن را به طور کامل مسدود می‌کند.

در این نوع از پرده ،، در وسط پرده نازک بافت اضافی وجود دارد که باعث به وجود آمدن دو سوراخ کوچک در واژن شده‌ است. یک جراحی جزئی به برداشتن این بافت کمک می‌کند.

پرده ، مسدود

ترمیم پرده ، در موارد خاصی به وسیله جراحی انجام می‌شود و افرادی که در اثر تجاوز یا یک اتفاق سنگین پرده ، خود را از دست می‌دهند، می‌تواند انجام شود.

پاسخ این سوال مثبت است. باید بگوییم بارداری در دختران باکره امکان‌پذیر است؛ هنگامی که اسپرم‌ها در ناحیه تناسلی و روی پرده ، ریخته شوند، حرکت می‌کنند و از طریق وسط هایمن، خود را به تخمک درون رحم می‌رسانند و بارداری رخ می‌دهد‌. فقط به این نکته اشاره کنیم که ریختن مایع منی در سایر ،مت‌های بدن باعث بارداری نمی‌شود.

آیا ممکن است پرده ، با رابطه ، پاره نشود؟

برخی از پزشکان نیز دلیل اصلی درد ناشی از رابطه ، را مربوط به پاره شدن پرده ، نمی‌دانند، بلکه فشار وارد شده به ناحیه واژن را دلیل اصلی حس ناخوشایند در فرد هنگام نزدیکی می‌دانند.

اما این موضوع به این م،ی نیست که عدم خونریزی به م،ای عدم مقاربت است. در واقع مقاربت‌های خارجی و پارگی‌های ریز و ظریف در اطراف پرده ، نیز برای پزشک قابل تشخیص خواهد بود.

آیا احتمال دارد که پرده ، هیچ وقت پاره نشود؟

در صورتی که خونریزی بیشتر از ۳ روز طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید. خوب است بد،د ۴۳ درصد ،ن هنگام تجربه اولین رابطه ، خونریزی ندارند و خونریزی یا عدم آن در اثر رابطه ، دلیلی بر باکره بودن زن نیست.

آیا با وجود پرده ، سالم بارداری امکان پذیر است؟

اما باید بگوییم این موضوع فقط در موارد خاصی صدق می‌کند. به بی، دیگر در بعضی از خانم‌ها پرده ، فاقد منفذ یا هر گونه مجرا است و این افراد هنگام رسیدن به سن بلوغ و عادت ماهیانه‌، برای خارج ، خون از واژن مجبور هستند در پرده ، خود منافذ مصنوعی ایجاد کنند.

گاهی اوقات پارگی تنها در پرده ، رخ داده و جراحت یا آسیبی در واژن رخ نداده است‌. در این مواقع قبل از تشکیل اسکار، امکان ترمیم پرده به وسیله جراحی وجود دارد. اما در صورتی که تعداد دفعات دخول زیاد باشد و حتی زمان زیادی از آن گذشته باشد، به هیچ ،وان امکان ترمیم پرده ، وجود ندارد.

برای درمان این نوع از پرده ، می‌توان به وسیله جراحی ،متی از بافت اضافی پرده را برداشته و دهانه‌ای من، برای ،وج خون را ایجاد کرد. پاره شدن این نوع پرده در هنگام رابطه ، با خونریزی همراه خواهد بود.

پرده ، حلقوی

جواب این سوال را نمی‌توان به صورت قطعی داد. در واقع گاهی ممکن است پرده ، دچار آسیب‌دیدگی شود، اما خونریزی اتفاق نیفتد. مانند حالتی که پرده ، فرد حالت ارتجاعی دارد و از نوع حلقوی باشد. پرده ، از نوع ارتجاعی در هنگام رابطه ، ممکن است هیچ وقت پاره نشود، اما در هنگام زایمان طبیعی پارگی آن امکان پذیر است. گاهی نیز امکان دارد فرد فاقد پرده ، باشد و پارگی در هنگام رابطه رخ ندهد.

آیا فعالیت‌های ورزشی باعث آسیب رساندن به پرده ، می‌شود؟

شاید تصور کنید خانم‌هایی که پرده ، ندارند، حتما قبلا رابطه ، را تجربه کرده‌اند اما این موضوع اشتباه است و این امکان وجود دارد که فردی به صورت مادرزاد پرده ، نداشته باشد یا پرده او بسیار کوچک بوده یا حتی از نوع ارتجاعی باشد.

آبا معاینه پرده ، توسط شخص امکان پذیر است؟

شناخت بدن خانم‌ها و پاسخ به سوالات و شبهات به شما کمک می‌کند تا از وضعیت سلامت جسمی و ، خود خبر داشته و در صورت نیاز بتو،د در زمان من، برای درمان به پزشک مراجعه کنید. از آنجایی که هایمن یا پرده ، عضو حساسی است، توصیه می‌کنیم که از انجام هر کاری که باعث آسیب رساندن به آن می‌شود، خودداری کنید. برای مشاوره با دکتر ،ن نیز می‌تو،د از پلتفرم دکتردکتر ،ت دکتر دریافت کنید.

گاهی اوقات جنس پرده از نوع فیبر بوده و به دلیل سفتی و ضخامت بسیاری که دارد با تماس ، پاره نخواهد شد. این موضوع برقراری رابطه ، را نیز با مشکل رو به رو کرده و زن درد شدیدی را احساس خواهد کرد. ضخامت زیاد پرده ، تا حدی خواهد بود که دخول را نیز امکان‌ناپذیر می‌کند. در این مواقع می‌توان با بی حسی موضعی در مطب، پزشک ،ن پرده را باز کند تا فرد بتواند به راحتی رابطه ، برقرار کند.

آیا انگشت می‌تواند به پرده ، آسیب برساند؟

علائم پاره شدن پرده ،

آیا خود ارضایی پارگی پرده ، را به همراه دارد؟

پرده ، عضوی حساس در بدن خانم‌هاست؛ بافتی ارتجاعی و بدون عضله که در ،مت ورودی واژن قرار گرفته است و خاصیت ترمیم کنندگی ندارد. این بافت ضعیف است و شبکه‌ای مویرگی ندارد و برای همین هر آسیب و فشاری به آن باعث از بین رفتن آن می‌شود. درباره پرده ، یا هایمن معمولا اطلاعات متفرقه زیاد است اما ما قصد داریم تا در این مقاله از مجله دکتردکتر، همه چیز را درباره این عضو خاص ،ن برایتان بگوییم. هر چند که اگر هرگونه مشکلی در این رابطه مشاهده کردید، باید به دکتر ،ن مراجعه کنید. در ادامه، با ما همراه باشید.

پرده ، چیست و چند نوع دارد؟

در این مطلب سعی کردیم تا پاسخ تمام سوالات شما در خصوص پرده ،، انواع آن و روش های آسیب رسیدن به آن را بدهیم. اگر سوال و یا ابهامی در این خصوص دارید، در ،مت نظرات با ما مطرح کنید.

انواع پرده ،

آیا اولین تماس ، همیشه با خونریزی همراه است؟