کم خونی ناشی از فقر آهن چیست و چطور درمان می‌شود؟

medicalnewstoday.com

برای پیگیری وضعیت کم‌خونی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت ،ت هم استفاده از سیستم سایت ،ت دهی پلتفرم دکتردکتر است.

مقدار آهن موردنیاز برای دختران نوجوان با پسران نوجوان متفاوت است. دختران در سنین ۱۴ تا ۱۸ سال به ۱۵ میلی‌گرم آهن در روز و پسران در این بازه سنی به ۱۱ میلی‌گرم آهن نیاز دارند.

کودکان

میزان و مقدار آهنی که بدن هر فرد در دوره‌های سنی مختلف نیاز دارد، گوناگون و متفاوت از رده‌های سنی دیگر است. برای اینکه بد،د که وضعیت آهن بدنتان چگونه است، باید با این موضوع آشنا باشید. در ادامه به مقدار آهن لازم برای بدن افراد در سنین مختلف پرداخته‌ایم.

سالمندان

در آزمایش خون مقدار موارد زیر ارزیابی می‌شود:

  • هماتوکریت
  • هموگلوبین
  • فریتین
  • اندازه و رنگ گلبول‌های قرمز

درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن چیست؟

از جمله موادی که برای تدارک‌دیدن رژیمی سرشار از آهن کاربرد دارند، موارد زیر هستند:

  • حبوبات؛ نخود، لوبیا، پنیر توفو یا پنیر سویا
  • نان و غلات؛ نان با آرد کامل، غلات سبوس‌دار و با گندم
  • سبزیجات؛ اسفناج، بروکلی، کلم، سیب‌زمینی، گوجه و کلم برو،ل
  • پروتئین؛ گوشت ،، مرغ، تخم‌مرغ، جگر و ماهی
  • میوه‌ها؛ انجیر، ،ما، کشمش

کم خونی ناشی از کمبود آهن

آیا کم خونی فقر آهن باعث سرطان می‌شود؟

کم خونی ناشی از فقر آهن شدید می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های  قلبی یا ریوی را بالا ببرد. برای مثال، ضربان قلب سریع غیرطبیعی یا تاکی‌کاردی (tachycardia) یا نارسایی قلبی از جمله این بیماری‌ها خواهد بود. در نتیجه چنین وضعیتی، قلب قادر به پمپاژ خون کافی در بدن با فشار من، نیست.

چه زم، باید به پزشک مراجعه کرد؟

my.clevelandclinic.org

بیشتر نوزادان بنا به سن حاملگی مادر، وضعیت آهن بدن مادر و زمان بستن بند ناف، آهن کافی در بدن خود دارند. این مقدار تا حدود  ۶ ماه نخست زندگی کافی است. با این حال، تا سن ۶ ماهگی، نوزادان به منبعی خارجی برای تأمین آهن به غیر از شیر مادر نیاز دارند. این مقدار را پزشک مشخص می‌کند.

منابع:

مصرف آهن روزانه برای مردان هم در طیف سنی ۱۹ تا ۵۰ سال در حدود ۸ میلی‌گرم است.

نوجوانان

دلیل اصلی کم خونی ناشی از فقر آهن ریشه در از دست‌دادن خون دارد. از دلایل دیگر این مشکل هم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خون‌ریزی در مجرای گوارشی یا ابتلا به وضعیت‌هایی مانند سرطان روده
  • خون‌ریزی در مجاری ادراری
  • از دست‌دادن خون در اثر جراحی یا آسیب‌دیدگی
  • ،های سنگین
  • اهدای خون متداوم
  • دادن آزمایش خون مداوم

از نتایج این شکل از کم‌خونی، وقوع عوارضی مانند تنگی نفس یا خستگی است. این نشانه‌ها به مرور زمان به وجود می‌آیند و با تشخیص مشکل کم‌خونی، نیاز به مصرف مکمل‌های آهن پیش می‌آید. پزشکان برای نتیجه‌گیری درباره این وضعیت از آزمایش‌های مختلف و پرسش سؤالات مختلف کمک می‌گیرند.

با مصرف مکمل‌های آهن می‌تو،د با مشکل کم‌خونی ناشی از فقر این ماده در بدن مق، کنید. گاهی‌اوقات از مکمل‌های تزریقی و گاهی هم از قرص‌های خوردنی در این زمینه استفاده می‌شود.

ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن باعث بروز عوارض و مشکلاتی برای بیمار هم می‌شود. از جمله این عوارض به موارد زیر دقت کنید:

  • خستگی مزمن و کمبود انرژی از عواقب دچارشدن به کم‌خونی ناشی از کمبود آهن است.
  • امکان دچارشدن به عفونت بالا می‌رود.
  • مشکلات ریوی و قلبی محتمل‌تر می‌شوند.
  • در صورت بارداری، مشکلاتی رخ می‌‌دهد.

افراد مسن باید در طول روز، ۱۰ میلی‌گرم آهن مصرف کنند. این مقدار در افراد سالم و مسن قابل جذب و استفاده در بدن است.منظور از سالمندان هم افراد بالای ۵۰ سال است.

،ن

کم خونی فقر آهن در کودکان چگونه است؟ در رده سنی ۹ تا ۱۳ سال کو دوران کودکی به حساب می‌آید، افراد به حدود ۸ میلی‌گرم آهن در طول روز نیاز دارند. در بازه سنی ۴ تا ۸ سال هم این مقدار در حدود ۱۰ میلی‌گرم است. کودکان ۱ تا ۳ساله هم به ۷ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند.

نوزادان

پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن چگونه است؟

بیشتر افراد، به واسطه از دست‌دادن خون زیاد یا جذب‌نشدن آهن در بدنشان به کم خونی ناشی از فقر آهن مبتلا می‌شوند. با کشف علت این دو مشکل است که روش‌های درم، مختلف هم در نظر گرفته می‌شود. گاهی با درمان علت و ریشه این دو مشکل است که کم‌خونی هم خودبه‌خود درمان می‌شود.

مکمل آهن

تا،می نوعی کم خونی است که باعث کاهش سطح هموگلوبین می شود. این موضوع  گلبول‌های قرمز را شکننده و کم‌عمر می‌کند. نباید آن را با کم خونی فقر آهن اشتباه بگیرید، چون به طور معمول، تا،می ارتباطی با کمبود آهن ندارد.

علائم کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

شرایط هر، درباره مصرف مکمل‌های آهن متفاوت است. پرونده پزشکی هر فرد مخصوص به خود او است و از روی سوابق و شرایط، پزشکان درباره مصرف مکمل‌ها و مقدارشان برای بیمار تصمیم می‌گیرند.

عوارض مکمل آهن

mayoclinic.org

نشانه‌های فقر آهن و کم‌خونی ناشی از آن به مرور در فرد نمایان می‌شوند. در ابتدا، علائم خفیف است و کم‌کم بیشتر می‌شود. از نشانه‌های رایج این مشکل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خستگی
  • ،ز
  • تنگی نفس
  • ضعف
  • درد قفسه سینه
  • مشکل در تمرکز،
  • سرگیجه
  • کبودی بدن
  • سردرد
  • ابتلا به سندروم پاهای بی‌قرار

دلایل کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟

تحقیقات و شواهد پزشکی نشان می‌دهند که کم‌خونی هم عاملی برای بروز سرطان است و هم می‌تواند از عوارض دچارشدن به سرطان‌های گوناگون باشد. در جریان درمان سرطان هم احتمال بروز چنین وضعیتی زیاد است.

کم خونی فقر آهن شدید با بروز مشکلات و عوارض آزاردهنده‌ای همراه است.

فقر آهن باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

برای کم‌خونی آهن در بعضی از موارد از شربت مالتوفر (Maltofer) استفاده می‌شود. این گزینه هم می‌تواند برای افرادی که امکان استفاده از موارد دیگر را ندارند، مفید باشد.

اگر شرایط بیمار طوری باشد که بدنش در جذب آهن ناموفق عمل می‌کند، از روش‌هایی به جز مصرف قرص‌های مکمل آهن استفاده خواهد شد. در این موقعیت‌ها، آهن مکمل به‌طور و، تزریق و وارد بدن فرد می‌شود.

شربت کم خونی فقر آهن

وضعیت هر فرد با دیگری متفاوت است. اگر تحت درمان بیماری خاصی هستید یا شرایطی دارید که خون زیادی از دست می‌دهید هم باید برای ارزیابی وضعیت خود به پزشک مراجعه و طبق نظر او اقدام به ارزیابی سطح آهن بدن کنید.

چه افرادی در معرض کم خونی هستند؟

از جمله موادی که برای تنظیم سطح آهن خون و جلوگیری از کم‌خونی، نباید مصرف شوند هم به موارد زیر دقت کنید. در واقع، این مواد مانع جذب آهن در بدن می‌شوند. پس اگر دچار مشکل کم‌خونی هستید، باید برای مصرف این مواد با پزشک مشورت کنید:

  • چای و قهوه
  • شیر و برخی ز محصولات لبنی
  • خوراکی‌های حاوی تانن (tannins)، مانند انگور و ذرت
  • مواد حاوی اگزالیک اسید (oxalic acid) مانند شکلات، گردو و جعفری

عوارض کم‌خونی کمبود آهن چیست؟

اگر درباره این وضعیت پرسش دیگری هم دارید، حتما ما را در جریان بگذارید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%DA%A9%D9%85-%D8%AE%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%A2%D9%87%D9%86/

برای اینکه بد،د وضعیت آهن بدنتان چقدر است، باید چکاپ‌های دوره‌ای را در نظر داشته باشید. هر سه ماه، یک‌بار به پزشک مراجعه کنید و آزمایش‌های لازم برای ارزیابی وضعیت را انجام بدهید.

پیش از آنکه وارد مقوله کم خونی ناشی از فقر آهن شویم، خوب است که درباره تامین آهن بدن هم برایتان بگوییم. آهنی که از مواد غذایی و خوراکی‌ها به بدن راه پیدا می‌کند، از طریق جریان خون در روده کوچک جذب می‌شود. در این میان، مشکلاتی مانند بیماری سلیاک که اختلالی در روده ایجاد می‌کند، بر توانایی این عضو بدن در جذب مواد مغذی از غذای هضم‌شده اثر می‌گذارد. چنین چیزی باعث فقر آهن و تبعاتی مانند کم‌خونی ناشی از کمبودش می‌شود.

 تفاوت کم خونی فقر آهن با تا،می چیست؟

،ن در سال‌های پیش از بارداری به ۱۸ میلی‌گرم آهن در طول روز نیازمند هستند اما مقدار آهن موردنیاز در دوران‌های مختلف برای ،ن فرق می‌کند:

  • ،ن باردار؛ در دوران بارداری، ،ن به مصرف حدود ۲۷ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. مصرف بیش از این مقدار هم خطرناک است.
  • ،ن یائسه؛ بعد از سن یائ،، آهن روزانه موردنیاز ،ن به ۸ میلی‌گرم می‌رسد.

مردان

فقر آهن

بدن به چه مقدار آهن نیاز دارد؟

درمان هم معمولا با تجویز مکمل‌های آهن پیش می‌رود. از دلایل اصلی بروز چنین نوعی از کم‌خونی در هر فرد باید به کاهش آهن بدن در اثر بارداری یا از دست‌دادن مقدار زیادی خون اشاره کنیم. در این مقاله درباره کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در بدن بیشتر می‌خو،د.

کم خونی فقر آهن چیست؟

از ۷ تا ۱۲ ماهگی مقدار لازم آهن روزانه ۱۱ میلی‌گرم است. از تولد تا ۶ ماهگی هم حدود ۰.۲۷ میلی‌گرم آهن برای نوزادان لازم است. با وجود این ارقام، باید با تجویز و دستور پزشک درباره میزان آهن مصرفی نوزادان تصمیم‌گیری شود.

ج، مقدار آهن روزانه در سنین مختلف
سن مردان ،ن بارداری شیردهی
از تولد تا ۶ماهگی 0.27 mg 0.27 mg
7–12 ماهگی 11 mg 11 mg
1–3 سالگی 7 mg 7 mg
4–8 سالگی 10 mg 10 mg
9–13 سالگی 8 mg 8 mg
14–18 سالگی 11 mg 15 mg 27 mg 10 mg
19–50 سالگی 8 mg 18 mg 27 mg 9 mg
51+ سال 8 mg 8 mg

تامین آهن بدن چگونه است؟

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، وارد، موادی حاوی آهن به رژیم غذایی است. حتما دوست دارید که بد،د، کدام مواد دارای آهن هستند و به تامین و جذب این ماده کمک می‌کنند. در ادامه خواهید خواند.

برای جبران کم خونی ناشی از فقر آهن چه بخوریم و چه نخوریم؟

کم‌خونی در اثر فقر و کمبود آهن در بدن اختلالی است که گلبول‌های قرمز را با مشکل مواجه می‌کند. زم، که بدن آهن کافی برای تولید هموگلوبین نداشته باشد، این اختلال رخ می‌دهد. هموگلوبین هم ماده ای در گلبول‌های قرمز است که به آنها اجازه ا،یژن‌رس، به نقاط مختلف بدن را می‌دهد.

علائم کم خونی

تشخیص کم‌خونی آهن چطور است؟

کم خونی ناشی از فقر آهن از رایج‌ترین انواع کم‌خونی و در واقع، اختلالی است که روی گلبول‌های قرمز خون اثر می‌گذارد. نشانه‌های این مشکل به مرور زمان خود را نشان می‌دهند. برای رفع این مشکل باید به پزشک قلب و عروق مراجعه شود تا با بررسی وضعیت هر فرد به علت ایجاد کم‌خونی پی ببرد.

مصرف مکمل‌های آهن با عوارضی مانند یبوست یا تیرگی و سیاهی مدفوع همراه است. در صورتی که با چنین شرایطی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، باید با مشورت پزشک از ملین‌ها و روش‌های درم، دیگر جهت رفع یبوست کمک بگیرید.

آمپول برای کم خونی فقر آهن

برای تشخیص کم خونی ناشی از فقر آهن از آزمایش‌های خون استفاده می‌شود. برای کشف علت کم‌خونی باید آزمایش خون بدهید. در این آزمایش هم موارد زیر بررسی می‌شود:

  • گلبول‌های قرمز زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند و در صورت وجود کم‌خونی، این گلبول‌ها به جای رنگ قرمز درخشان به حالت کم‌رنگ و کوچک‌ نمایان می‌شوند.
  • مقدار آهن موجود در خون هم اندازه‌گیری می‌شود.
  • مقدار ترانسفرین (transferrin) یا همان پروتئینی که آهن را حمل می‌کند هم اندازه‌گیری می‌شود.
  • فریتین (ferritin) ی،ی پروتئینی که در ذخیره‌سازی آهن در بدن نقش دارد هم در آزمایش خون بررسی می‌شود.
  • امکان تجویز کلونوسکوپی برای کشف علت کمبود آهن هم محتمل است. از آندوسکوپی و سونوگرافی هم در کنار این موارد در بعضی اوقات، استفاده می‌شود.

کم خونی فقر آهن در آزمایش

،ن بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند. آنها به دلیل قاعدگی ماهانه با احتمال بیشتری دچار کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شوند. نوزادان کم‌وزن هم بیشتر از دیگران با بحران کم خونی ناشی از فقر آهن روبه‌رو می‌شوند. این دسته از افراد باید با نظارت پزشک دست به مصرف مکمل‌ها بزنند.