کنترل فشار خون بالا بدون مصرف داروهای شیمیایی

تغییر عادات غذا خوردن شما آسان نیست، اما با رعایت این نکات می‌تو،د یک رژیم غذایی سالم را بپذیرید:

  • یک دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید؛ با نوشتن و نظارت بر آنچه می‌خورید، چقدر، چه وقت و به چه دلیل حتی برای یک هفته، می‌تو،د شناخت بهتری را در مورد عادت‌های غذایی خویش بدست آورید.
  • مصرف پتاسیم را افزایش دهید؛ پتاسیم می‌تواند اثرات سدیم بر فشار خون را کاهش دهد. بهترین منبع پتاسیم غذا، به جای مکمل‌ها، میوه و سبزیجات است. با پزشک خود درباره میزان پتاسیم که برای شما من، است صحبت کنید.

مصرف سدیم خود را کاهش دهید

با این‌حال برای مشاوره با پزشک متخصص، می‌تو،د ،ت دکتر را از پلتفرم دکتردکتر به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

اگر فشار خون بالا دارید، حتی کاهش کوچکی در سدیم در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و فشار خون شما را در حدود 5 تا 6 میلی متر جیوه کاهش دهد. بجای استفاده از غذاهای فرآوری شده از غذاهای تازه استفاده کنید و سعی کنید به جای نمک از ادویه‌جات و گیاهان استفاده کنید. ا،ر دستورالعمل‌ها برای کاهش فشار خون، توصیه می‌کنند که مصرف سدیم کاهش پیدا کند.

کاهش مصرف قند و کربوهیدرات‌ها

healthline.com

mayoclinic.org

بسیاری از مطالعات علمی نشان می‌دهد که محدود ، مصرف قند و کربوهیدرات های تصفیه شده می‌تواند به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک کند. مطالعه‌ای در سال 2010 به مقایسه یک رژیم کم کربوهیدرات با رژیم کم چرب پرداخت. هر دو رژیم غذایی باعث کاهش وزن شدند، اما رژیم کم کربوهیدرات در کاهش فشار خون بسیار موثرتر بود. رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش فشار خون به میزان 4.5 الی 5.9  میلی‌متر جیوه می‌شود. رژیم کم چرب، فشار خون را تنها به میزان 0.4 الی1.5 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. با داشتن یک رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کم قند شما علاوه بر کاهش فشار خون خود خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند دیابت را کاهش می‌دهید.

کنترل فشار خون بالا بدون دارو

کاهش وزن

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

علاوه‌بر موارد گفته شده، داشتن خواب کامل و آرام، انجام یوگا و مدیتیشن، خوردن شکلات تلخ، عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مصرف مکمل‌های طبیعی کاهنده فشار خون و اندازه‌گیری منظم فشار خون در خانه و مراجعه مرتب به پزشک می‌توانند در کاهش و کنترل فشار خون بالا مفید واقع شوند.

سبک زندگی در درمان فشار خون بالا، نقش مهمی دارد. شما می‌تو،د با یک شیوه زندگی سالم با موفقیت فشار خون خود را کنترل کنید، شما ممکن است نیاز به مصرف دارو نداشته باشید. روش‌های موثر برای کاهش و کنترل فشار خون را برای شما توضیح می‌دهیم:

اگر فشار خون بالا دارید داشتن یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب و چربی اشباع شده کم و کلسترول کم می‌تواند فشار خون شما را تا 11 میلی‌متر جیوه کاهش دهد.

برای بررسی این که آیا کافئین فشار خون شما را افزایش می‌دهد یا خیر؟ فشار خون خود را در عرض 30 دقیقه پس از نوشیدن یک نوشیدنی کافئین‌دار بررسی کنید. اگر فشار خون شما 5 تا 10 میلی‌متر جیوه افزایش پیدا کند، ممکن است کافئین بر فشار خون شما تاثیرگذار باشد. با پزشک خود درباره اثرات کافئین بر فشار خون صحبت کنید.

استرس خود را کاهش دهید

مصرف نمک در سراسر جهان بالا است. به دلیل اقبال به غذاهای فرآوری شده و آماده این شرایط بدتر شده است. به همین دلیل، سازمان‌های بهداشت عمومی تلاش‌های زیادی به منظور کاهش مصرف نمک در صنایع غذایی هدف قرار می‌دهند. در بسیاری از مطالعات، نمک با فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، مانند سکته مغزی مرتبط است. با این‌حال، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رابطه بین سدیم و فشار خون بالا کمتر مشخص است.

مصرف دارو می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، مصرف دارو ممکن است باعث عوارض جانبی مانند گرفتگی عضلات پا، سرگیجه و بی‌خوابی شود. خوشبختانه ا،ر افراد می‌توانند به‌طور طبیعی بدون مصرف داروهای شیمیایی، با مصرف داروهای گیاهی و انجام اقداماتی فشار خون خود را پایین بیاورند.

کنترل فشار خون بالا بدون مصرف دارو

خوردن غذاهای غنی از کلسیم

هر سیگار که دود می‌کنید، فشار خونتان را چند دقیقه پس از پایان آن افزایش می‌دهد. توقف سیگار کشیدن باعث می‌شود فشار خون شما به حالت طبیعی برسد. ، سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی شما را کاهش دهد و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

کاهش مصرف کافئین

در انتها اگر سوالی دارید، می‌تو،د از مشاور سلامتی مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر بپرسید.
منبع:

ورزش ، یکی از روش‌هایی است که شما می‌تو،د برای کاهش فشار خون بالا انجام دهید. ورزش منظم به شما کمک می‌کند که قلب خود را قوی‌تر کرده تا با پمپاژ کارآمدتر خون باعث کاهش فشار در شریان‌ها شود. در واقع، 150 دقیقه تمرین متوسط، مانند پیاده‌روی و یا 75 دقیقه ورزش شدید مانند دویدن، در هفته می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب کمک کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

medicalnewstoday.com

اگر شما نمی تو،د تمام عوامل استرس زا را از بین ببرید، می‌تو،د حداقل با آنها به‌طور صحیح مق، کنید. سعی کنید:

  • انتظارات خود را تغییر دهید؛ به‌،وان مثال برای روز خود برنامه‌ریزی کنید و بر اولویت‌هایتان تمرکز کنید. درک برخی چیزهایی که نمی‌تو،د تغییر دهید یا کنترل کنید، اما می‌تو،د بر روی نحوه واکنش به آنها تمرکز کنید.
  • تمرکزتان را روی مسائلی بگذارید که می‌تو،د کنترل کنید و برنامه‌هایی برای حل آنها داشته باشید؛ اگر مشکلی در کار دارید، سعی کنید با مدیر خود صحبت کنید. اگر با بچه ها یا همسرتان اختلاف دارید، اقدام به حل آن کنید.
  • اجتناب از عوامل استرس‌زا؛ سعی کنید از رخ دادن آنها جلوگیری کنید.
  • زم، را برای استراحت و انجام فعالیت‌هایی که لذت می‌برید بگذارید؛ هر روز وقتی را برای فعالیت‌های لذت‌بخش و سرگرم‌کننده در برنامه خود بگذارید.

کنترل فشار خون بالا

کنترل عوامل دیگری نیز روی کنترل فشار خون بالا تاثیر می‌گذارد

کنترل فشار خون سخت و پیچیده نیست هرچند که بهتر است از راه‌های کم ضرر و توصیه شده توسط دکتر قلب و عروق این کار را انجام دهید. برای کنترل این عارضه، راه‌های مختلفی وجود دارد که ما اینبار در این مطلب از  مجله دکتردکتر قصد داریم تا کنترل فشار خون بالا بدون مصرف داروهای شیمیایی را مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

کنترل فشار خون بالا بدون مصرف داروهای شیمیایی

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88/

برخی از مکمل‌های طبیعی نیز ممکن است به درمان فشار خون بالا کمک کنند. در اینجا به برخی از  اصلی‌ترین مکمل‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عصاره سیر؛ عصاره سیر به ،وان یک درمان مستقل و همراه با درمان‌های معمول برای کاهش فشار خون توصیه می‌شود.
  • پروتئین آب پنیر (Whey protein)؛ مطالعه در سال 2016 نشان داد که پروتئین آب پنیر باعث بهبود فشار خون و عملکرد رگ‌های خونی می‌شود.
  • روغن ماهی؛ با توجه به تاثیر مثبت مصرف روغن ماهی در سلامت قلب ممکن است مصرف روغن ماهی برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مفید باشد.
  • مصرف گیاهان دارویی؛ مصرف دم‌نوش‌های گیاهان دارویی همانند گل گیاه ختمی می‌تواند برای سلامتی قلب شما مفید واقع شود. آنها غنی از آنتوسی،ن‌ها و پلی‌فنل‌هایی هستند که ممکن است فشار خون پایین بیاورند.

خوردن غذاهای غنی از منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که به شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. در حالی‌که کمبود منیزیم بسیار نادر است، بسیاری از مردم به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که کمبود منیزیم با فشار خون بالا مرتبط است. داشتن یک رژیم غذایی غنی از منیزیم یک راه توصیه شده برای جلوگیری از فشار خون بالا است. شما می‌تو،د با مصرف سبزیجات، محصولات لبنی، حبوبات، مرغ، گوشت، منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

، ، سیگار

اغلب به دلیل افزایش وزن، فشار خون افزایش پیدا می‌کند. داشتن اضافه وزن می‌تواند در هنگام خواب (sleep apnea) باعث اختلال تنفس شود که باعث افزایش فشار خون شما می‌شود. کاهش وزن یکی از موثرترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون است. حتی اگر وزن کمی دارید با کاهش مقداری از وزن خود می‌تو،د فشار خون خود را کاهش دهید. به‌طور کلی، ممکن است به ازای هرکیلوگرم کاهش وزن، فشار خون شما حدود 1 میلی‌متر جیوه کاهش پیدا کند.

پیاده‌روی و ورزش منظم

فشار خون بالا (hypertension) که از آن به ،وان قاتل خاموش نیز یاد می‌شود بر میزان زیادی از جمعیت جهان تأثیر می‌گذارد. فشار خون بالا هیچ علائم خاصی ندارد، اما باعث افزایش خطر ابتلا به قاتلان نظیر حمله قلبی و سکته مغزی، همچنین آنوریسم (رگ برآمدگی)، کاهش شناختی و نارسایی کلیه می‌شود. در حالی‌که مصرف داروهای شیمیایی یکی از راه‌های درمان این بیماری هستند، بسیاری از تکنیک‌های طبیعی وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد.

نقش کافئین در فشار خون هنوز در حال بحث است. در افرادی که به ندرت قهوه مصرف می‌کنند کافئین می‌تواند فشار خون را تا 10 میلی‌متر جیوه افزایش دهد؛ اما افرادی که قهوه را به طور منظم می‌نوشند ممکن است فشار خونشان کم و یا هیچ تاثیری بر آن نداشته باشد.

افراد مبتلا به کمبود کلسیم اغلب دارای فشار خون بالا هستند. در حالی که مصرف مکمل‌های کلسیم بر پایین آوردن فشار خون  هنوز ثابت نشده‌اند، رژیم‌های غنی از کلسیم با سطح سلامت بدن ارتباط دارند. برای ا،ر بزرگسالان، میزان پیشنهادی مصرف کلسیم  روزانه،1000 میلی‌گرم است. برای ،ن بالای 50 سال و مردان بالای 70 سال، این مقدار، 1200 میلی‌گرم در روز است. علاوه‌بر لبنیات شما می‌تو،د کلسیم را از سبزیجات، گردو، لوبیا، ساردین و مواد غذایی از این دست دریافت کنید. رژیم غذایی غنی از کلسیم با فشار خون سالم مرتبط است.

مصرف مکمل‌های طبیعی برای درمان فشار خون بالا

استرس یک عامل کلیدی در فشار خون بالا است. استرس مزمن ممکن است به افزایش فشار خون بالا کمک کند. هنگامی که شما استرس مزمن دارید، بدن شما در حال آماده‌باش کامل است، این به‌م،ی سرعت سریع ضربان قلب و رگ‌های خونی است. وقتی استرس را تجربه می کنید، ممکن است بیشتر درگیر رفتارهای دیگر مانند نوشیدن الکل یا خوردن غذای های ناسالم شوید که می تواند فشار خون را بالا ببرد.