علت خونریزی غیرطبیعی رحم و درمان آن

مصرف برخی از داروها هم می‌تواند باعث بروز خونریزی غیرطبیعی رحم شود. برای مثال:

  • قرص‌های ضدبارداری
  • قرص وارفارین (Warfarin)
  • قرص‌های مربوط به هورمون‌ها مانند تامو،یفن (tamoxifen)‌ و اسپیرونولاکتون (spironolactone)

علائم خونریزی غیرطبیعی رحم چیست؟

واقعیت این است که علت این اتفاق ریشه در نوسانات هورمونی و استفاده از بعضی داروها دارد. برای پیگیری وضعیت خونریزی غیرعادی باید به پزشک ،ن مراجعه کنید. اما قبل از آن ما در این مقاله از دکتردکتر هم برایتان درباره چنین وضعیتی توضیح داده‌ایم؛ با ما تا به انتهای این مطلب همراه باشید.

علت خونریزی غیر طبیعی رحم؛ دلیل خونریزی خارج از قاعدگی چیست؟

فیبروئیدها هم توده‌هایی کوچک در رحم، پوشش داخلی آن یا ماهیچه‌اش هستند که دلیل بروزشان ناشناخته است. به‌نظر می‌رسد که استروژن در شکل‌گیری این توده‌ها هم نقش مهمی دارد.

بیماری‌های مقاربتی

پزشکان برای کشف علت خونریزی غیرطبیعی رحم از بیمار درباره سوابق پزشکی و چرخه قاعدگی سؤال می‌کنند. با چنین پرسش‌هایی امکان بررسی احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک وجود خواهد داشت.

healthline.com

چنانچه یکی از موارد زیر برایتان پیش آمده هم باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید:

  • درد
  • سرگیجه
  • غش‌،
  • رنگ‌پریدگی
  • فشار خون پایین
  • افزایش ضربان قلب
  • خونریزی با وجود تست بارداری مثبت
  • خونی‌شدن پد بهداشتی در هر یک ساعت

اگر خونریزی بسیار شدید باشد و داروهایی با دوز اندک پاسخگو نباشند، استروژن داخل و، برای درمان کاربرد پیدا می‌کند. برای ایجاد تعادل هورمونی در ادامه این روش، مصرف یک دوره پروژستین خوراکی هم تجویز می‌شود.

دلیل خونریزی غیرطبیعی رحم

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم با طب سنتی چگونه است؟

با بررسی دلایل و علل خونریزی می‌تو،د متوجه وضعیت سلامت‌تان شوید؛ برای مثال، باید ببینید که عفونت رحم دارید؟ بیماری خطرناکی در کمین است؟ یا در کل چه مشکلی پیش آمده است.

درمان من، وابسته به ریشه و دلیل خونریزی غیرطبیعی رحم است. پزشکان براساس علت مشکل، دست به تصمیم‌گیری درباره روش‌های درم، می‌زنند.

علت خونریزی غیرطبیعی رحم

چه مشکلات پزشکی باعث خونریزی رحم می‌شوند؟

برای درمان خانگی خونریزی غیرطبیعی رحم هم راه‌کارهایی وجود دارد. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مصرف موادی مانند انار، کشمش و کره را پیش بگیرید، امکان درمان خونریزی رحم وجود خواهد داشت.

گزینه‌های درم، مختلفی برای درمان خونریزی غیرطبیعی رحم وجود دارد. در بیشتر مواقع، خونریزی دوران نوجو، نیازی به پیگیری و درمان ندارد. در واقع، بدن در سن بلوغ به کمی زمان نیاز دارد تا به تعادل هورمونی برسد.

در بیشتر موارد، خونریزی‌های بی‌موقعی که از رحم به‌ وجود می‌آید، با خطراتی جدی همراه نیستند. با این حال، پیگیری وضعیت و صحبت‌، با پزشک همیشه توصیه می‌شود.

اگر علت خونریزی غیرطبیعی رحم وجود توده‌ای غیرطبیعی است یا دیواره رحم ضخیم شده است، احتمالا از بیوپسی برای تشخیص استفاده می‌کنند. در بیوپسی، نمونه‌ای از بافت رحم برداشته و آزمایش می‌شود.

برای بررسی گلبول‌های قرمز و سطح هورمون‌ها از آزمایش خون استفاده می‌شود. سطح هورمون‌ها می‌تواند پرده از راز خونریزی غیرعادی رحمتان بردارد. اگر دچار خونریزی شدید و طول، هستید، در آزمایش تعداد گلبول‌های قرمزتان پایین نشان داده می‌شود. این کمبود، نشانه‌ای از کم‌خونی است.

بیوپسی آندومتر

اگر بد،د که اوضاع از چه قرار است، خیالتان راحت‌تر می‌شود. برای دریافت زمان ملاقات با پزشک می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

اگر هرگونه دارویی مانند قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید هم باید این موضوع را به اطلاع پزشک برس،د. از روش‌های تشخیص این مشکل، موارد زیر را بشناسید:

  • سونوگرافی
  • آزمایش خون
  • بیوپسی آندومتر

سونوگرافی

دختران در سن بلوغ و ،ن در سنین یائ، چنین چیزی را بیشتر از بقیه افراد تجربه می‌کنند و خونریزی غیرعادی از رحمشان می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد. علت خونریزی غیرطبیعی رحم در نوجوانان و ،ن در دوران یائ، ریشه در به هم خوردن تعادل هورمون‌های ،‌شان دارد.

رنگ خون در این حالت می‌تواند قهوه‌ای، صورتی یا قرمز کم‌رنگ باشد. گاهی نوسانات هورمونی در نتیجه بعضی بیماری‌ها و مشکلات جسمی رخ می‌دهد و گاهی هم نتیجه مصرف بعضی از داروها است.

احتمال دارد که پزشک معالجتان برای بررسی وضعیت اندام‌های باروری از سونوگرافی استفاده کند. با سونوگرافی مشخص می‌شود که توده یا وضعیتی غیرعادی در رحم وجود دارد یا خیر. بررسی خونریزی داخلی هم با این روش مقدور است.

آزمایش خون

در صورت تجربه موارد بالا، برای بررسی علت خونریزی غیرطبیعی رحم باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

دلیل خونریزی غیر طبیعی رحم

تشخیص خونریزی غیرطبیعی رحم چگونه صورت می‌گیرد؟

برای ،، که قصد بارداری و خونریزی اندکی دارند، پزشکان مصرف داروهای تحریک‌کننده تخمک‌گذاری مانند کلومید (clomid)‌ یا همان کلومیفن (clomiphene) را تجویز می‌کنند. تحریک تخمک‌گذاری می‌تواند چرخه قاعدگی را تنظیم و خونریزی را کنترل کند.

be،ywise.com

اگر در زم، به غیر از دوره ، خونریزی داشته باشید، ی،ی دچار خونریزی غیرعادی شده‌اید. در طول چرخه قاعدگی هم خونریزی رخ می‌دهد. اگر علائم زیر را دارید، ی،ی مشکوک به خونریزی غیرعادی هستید:

  • لکه‌بینی.
  • لکه‌بینی در فاصله دو ،.
  • خونریزی شدید در دوران ،.
  • خونریزی همراه با ،ه‌های پرشمار یا بزرگ.
  • اگر خونریزی بیشتر از هفت روز طول بکشد.
  • خونریزی در فاصله کمتر از ۲۱ روز از آ،ین ،.
  • خونریزی در فاصله بیشتر از ۳۵ روز از آ،ین ،.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، علت خونریزی غیرطبیعی رحم می‌تواند وجود مشکلی جسم، و پزشکی باشد. این مشکل با به‌هم‌زدن تعادل هورمونی، موجب خونریزی رحم می‌شود:

  • سندورم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)
  • آندومتریوز
  • پولیپ رحم
  • فیبروئید رحم
  • بیماری‌های مقاربتی
  • بارداری

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

از نشانه‌های رایج دیگر برای خونریزی غیرعادی باید به این موارد هم نگاهی داشته باشید:

  • نفخ
  • احساس فشار و درد در لگن

پولیپ همراه با رشد توده‌ای کوچک در رحم به‌وجود می‌آیند و دلیل به وجودآمدن آنها هنوز هم دقیقا مشخص نیست. با این‌حال این را می‌د،م که تحت تأثیر نوسانات استروژن ایجاد می‌شوند. رگ‌های خونی کوچک موجود در پولیپ‌ها می‌توانند علت خونریزی غیرعادی رحم باشند و برای مثال در فاصله میان دو ،، لکه‌بینی ایجاد کنند.

فیبروئید رحم

اگر لایه داخلی رحم در بیرون از آن رشد کند، آندومتریوز رخ می‌دهد. امکان دارد که این لایه در بخشی مانند تخمدان‌ها رشد کند. مبتلایان به این مشکل در دوران ، دچار خونریزی‌های بسیار شدیدی می‌شوند. اگر علت خونریزی غیرطبیعی رحم ناشی از آندومتریوز باشد، درمان‌های مخصوص پیگیری و تجویز می‌شوند.

پولیپ رحم

خونریزی غیرعادی با حجم و شکل‌های مختلف رخ می‌دهد؛ لکه‌بینی، خونریزی پراکنده یا شدید. منظور از لکه‌بینی خونریزی سبک‌تری نسبت به ، است.

بیماری‌هایی که از راه تماس ، منتقل می‌شوند مانند سوزاک و کلامیدیا هم می‌توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. خونریزی ناشی از این بیماری‌ها معمولاً بعد از رابطه ، و با تحریک و آزردگی زخم‌ها و التهابات ناشی از بیماری رخ می‌دهد.

بارداری

منابع:

هرگونه تغییر غیرعادی در سلول‌های دیواره رحم با بیوپسی مشخص می‌شود. سلول‌های این‌چنینی می‌توانند نشان‌دهنده فقدان تعادل هورمونی یا سرطان باشند. دقت کنید که این‌ها از احتمالات است.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟

علت خونریزی غیرطبیعی رحم می‌تواند از نشانه‌های اولیه بارداری هم باشد.

بررسی و رسیدگی به وضعیت رحم اهمیت زیادی دارد. با اندکی هوشیاری درباره سلامت آن و رعایت نکات سلامت می‌تو،د از ابتلا به سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مشابه پیشگیری کنید.

از روش‌های ضدبارداری مانند آی‌یو‌دی (IUD) و ایمپلنت پروژستین هم برای درمان هورمونی استفاده می‌شود. در صورتی که مایل به بچه‌دارشدن نباشید، پزشکان استفاده از یکی از این روش‌ها را برایتان تجویز می‌کنند.

در زم، خارج از عادت ماهانه دچار خونریزی از واژن می‌شوید؟ نگران هستید؟ بهتر است که علت خونریزی غیر طبیعی رحم را شناسایی کنید تا با آگاهی درباره این موضوع از نگر،‌هایتان کم شود.

این سندروم اختلالی در غدد درون‌ریز است که باعث نامتعادل‌شدن هورمون‌های ، ،نه می‌شود. مبتلایان به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک دچار ،های نامنظم می‌شوند.

آندومتریوز

درمان خونریزی رحم

چه داروهایی باعث خونریزی غیرطبیعی رحم می‌شوند؟

چنانچه دچار خونریزی‌های غیرعادی واژنی و از رحم هستید، پرسش‌هایتان را با ما درمیان بگذارید. مقاله کمکی به رفع نگر،‌هایتان کرده است؟

،یب روش‌های ضدبارداری خوراکی از جمله روش‌هایی است که برای درمان این وضعیت استفاده می‌شود. برای کنترل و تنظیم چرخه قاعدگی از این روش استفاده می‌شود که شامل ،یبی از استروژن و پروژسترون ساختگی است.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%B1%D8%AD%D9%85-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

برای درمان خونریزی غیر طبیعی رحم با داروهای گیاهی و کم‌، از حجم آن در طول ماه می‌تو،د از سبزیجاتی مانند جعفری، اسفناج و نخود سبز استفاده کنید. بروکلی و توت‌فرنگی هم در این زمینه مفید هستند.

علت خونریزی غیرطبیعی را کشف و آن را درمان کنید

Useful reference for domestic helper. Free & easy ad network.