تخصص پزشکی هسته ای چیست و پزشک هسته ای کیست؟

تخصص پزشکی هسته ای چیست

نقش تخصص پزشکی هسته ای چیست؟ چگونه به درمان بیماری های مختلف و مشکلات جسمی کمک می کند؟ پزشکی هسته ای از مقادیر کمی از مواد رادیواکتیو برای تشخیص بیماری ها و درمان بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی و غیره استفاده می کند.

رادیوداروها علاوه بر استفاده از دوربین برای اسکن، تصاویر دقیقی از ناحیه مورد نظر بدن تولید می کنند. تحقیقات پزشکی هسته ای به طور مداوم به روز می شود و به تشخیص زودهنگام بیماری ها کمک می کند. اسکن استخوان، اسکن MIBI و توسعه رادیوداروهای جدید در حوزه پزشکی هسته ای قرار می گیرد.

در برخی موارد، نقش پزشکی هسته‌ای برجسته می‌شود و رادیوداروها مستقیماً اندام‌ها را درمان می‌کنند. میزان تشعشع در روش های تصویربرداری هسته ای با استفاده از اسکن PET مشابه تابش دریافتی از اشعه ای، است.

به طور کلی میزان پرتوهای دریافتی در این روش درم، در محدوده مطمئن بوده و خطری ندارد. در این مقاله به شما می گوییم که متخصص پزشکی هسته ای کیست و کاربردهای پزشکی هسته ای را با شما در میان می گذاریم. این دفتر را تقریباً مطالعه کنید 4 دقیقه طول می کشد.

در آ، اگر سوالی در مورد اینکه پزشک هسته ای کیست و وظایف متخصص هسته ای چیست در ،مت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

تخصص پزشکی هسته ای چیست؟

پزشکی هسته ای شاخه ای از پزشکی است که از رادیواکتیویته برای مطالعه فیزیولوژی و متابولیسم بدن استفاده می کند. هدف از استفاده از این مواد شناسایی مشکلات جسمی و در برخی موارد درمان بیماری ها است.

داروها و دستگاه های پزشکی هسته ای برای پرکاری تیروئید (درمان با ید رادیواکتیودر مشکلات مفصلی و برخی از انواع سرطان استفاده می شود.

پزشک متخصص در این زمینه به ،وان مشاور سایر متخصصان نیز عمل می کند. پزشک هسته ای مسئولیت کلی مدیریت بالینی بیمار را بر عهده دارد.

این پزشکان با انجام روش هایی مانند تصویربرداری و اسکن اندام های مختلف به بهبود روند درمان بیماری های مختلف مانند مشکلات غدد، استخوان و قلب کمک می کنند.

پزشک هسته ای کیست؟

کاربردهای تخصص پزشکی هسته ای

کاربردهای رایج پزشکی هسته ای در فرآیند تشخیص و درمان بیماری های مختلف دیده می شود. در زیر با برخی از این ،اصر آشنا خواهید شد:

معاینه قلب، ریه ها، کلیه ها، کیسه صفرا و غده تیروئید

در نوعی از پزشکی هسته ای به نام توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)، دارویی به نام ردیاب برای نشان دادن فعالیت طبیعی سلول استفاده می شود. یکی دیگر از وظایف PET ارائه اطلاعات دقیق تر در مورد نحوه عملکرد اندام ها و نحوه آسیب سلول ها است.

اسکن PET اغلب با توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) ،یب می شود تا تصاویر سه بعدی از اندام ارائه شود.

تشخیص بیماری های قلبی، آ،ایمر و اختلالات مغزی

تصاویری که در اختیار متخصص پزشکی هسته ای است برای تشخیص بیماری های قلبی، اختلالات مغزی و بیماری آ،ایمر استفاده می شود.

ارزیابی و درمان سرطان

داشتن اطلاعات دقیق در مورد تومورهای سرط، برای انتخاب بهترین گزینه درم، در پزشکی هسته ای بسیار مفید است.

هنگامی که پزشکی هسته ای در درمان استفاده می شود، داروی ردیاب اندام یا بافت سرط، را هدف قرار می دهد. رادیواکتیویته رشد سلول های بیمار را از بین می برد یا متوقف می کند.

درمان با ید رادیواکتیو و براکی تراپی

رادیواکتیویته برای درمان بیماری های مختلف در پزشکی هسته ای استفاده می شود. براکی تراپی نوعی رادیوتراپی است که در آن منبع پرتودرم، در ناحیه ای که نیاز به درمان دارد یا در کنار آن قرار می گیرد.

وظایف پزشک هسته ای

پزشک هسته ای کیست؟

پزشکی هسته ای یک تخصص در حال تکامل است که به درمان انواع مشکلات در افراد در هر سنی، از نوزادان تا سالمندان کمک می کند. با توسعه فناوری در زمینه تصویربرداری ،یبی با SPECT/CT، PET/CT و PET/MRI، پزشک هسته‌ای می‌تواند نقش مهمی در فرآیند تشخیص و درمان بیماری‌ها ایفا کند.

پزشکان هسته ای از انواع روش های تصویربرداری استفاده می کنند. در این روش از رادیونوکلئیدها و تصویربرداری رادیوآناتومیک نیز استفاده می کنند.

متخصص پزشکی هسته ای باید در رادیولوژی بالینی نیز مهارت کافی داشته باشد. دامنه بیماری هایی که با رادیو ایزوتوپ ها و پزشکی هسته ای قابل درمان هستند به طور مداوم در حال افزایش است.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، پزشکی هسته ای از مواد رادیواکتیو در داخل بدن برای یادگیری نحوه عملکرد اندام ها یا بافت ها استفاده می کند. از این روش برای هدف قرار دادن و ت،یب اندام ها یا بافت های آسیب دیده نیز استفاده می شود.

توسعه و استفاده ،یبی از رادیو ردیاب های تشخیصی و درم، پیشرفته در درمان نقش مهمی ایفا می کند.

متخصص پزشکی هسته ای

تخصص ها و فلوشیپ های پزشکی هسته ای چیست؟

رشته فوق تخصصی پزشکی هسته ای چیست و چه گرایش ها و فلوشیپ هایی در این زمینه وجود دارد؟ ،، که در این رشته تحصیل می کنند امکان ورود به رشته هایی مانند پزشکی هسته ای و رادیولوژی را دارند.

رادیولوژیست پزشکی هسته ای

رادیولوژیست های پزشکی هسته ای که رادیولوژیست های هسته ای نیز نامیده می شوند، پزشک، هستند که از مواد رادیواکتیو به نام رادیوداروها استفاده می کنند.

از تکنیک هایی مانند سینتی گرافی استفاده می کنند. از طریق این تکنیک ها، رادیوداروها برای تولید تصاویری از اندام های بدن یا به تصویر کشیدن بیماری های خاص استفاده می شوند.

این مواد رادیواکتیو معمولاً به داخل سیاهرگ بیمار تزریق می‌شوند، اما بیمار می‌تواند آنها را استنشاق کرده یا ببلعد.

پزشکی رادیو هسته ای

برای تشخیص و درمان چه بیماری ها و مشکلاتی به پزشک هسته ای مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم بگوییم تخصص پزشکی هسته ای چه بیماری هایی را درمان می کند با طیف وسیعی از موارد مواجه می شویم. این زمینه رو به رشد منجر به پیشرفت های پزشکی فوق العاده ای شده است.

برای تشخیص بیماری ها و ارزیابی وضعیت بیماران مختلف از روش های تشخیصی و اسکن زیر استفاده می شود.

اسکن گالیوم این دستگاه ها می توانند بیماری های عفونی یا التهابی، تومورها و کیست ها را تشخیص دهند.
اسکن قلب این می تواند مشکلات مربوط به جریان خون به قلب را تشخیص دهد، میزان عملکرد قلب را اندازه گیری کند، و میزان آسیب به قلب پس از حمله قلبی را تشخیص دهد.
ذهنم پاک شد اینها مشکلات مربوط به مغز یا جریان خون به آن را بررسی می کنند.
تست سینه اینها اغلب همراه با ماموگرافی برای یافتن سرطان در سینه استفاده می شوند.

از پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان بیماری های زیر نیز استفاده می شود:

تشخیص انسداد کلیه

با معاینه کلیه ها می توان این اعضای بدن را با دقت بیشتری بررسی کرد و مشکلاتی مانند انسداد جریان خون یا سایر عملکردها را ردیابی کرد.

بررسی ن، ها و توده های تیروئید

معاینه تیروئید میزان عملکرد آن را بررسی می کند. پزشکی هسته ای همچنین برای تشخیص گره ها یا گره ها در بدن و توده های آن ،مت استفاده می شود.

تشخیص آرتریت

اسکن استخوان می تواند مفاصل را از نظر آرتریت بررسی کند. ممکن است مشکلاتی در استخوان ها مانند بیماری ها، تومورها یا علت درد و التهاب وجود داشته باشد.

غربالگری حیوانات خانگی

روش های درم، و تشخیصی در پزشکی هسته ای چیست؟

پزشکی هسته ای طیف وسیعی از روش ها و درمان های تشخیصی را شامل می شود. گزینه های تشخیص و درمان در این رشته تخصصی پزشکی به شرح زیر است:

معاینه استخوان

پس از تزریق مواد رادیواکتیو، با دوربین مخصوص (دوربین گاما) تصاویر گرفته می شود. در این فرآیند با جذب ردیاب در استخوان ها، مشاهده این اندام ها امکان پذیر می شود.

به ،وان مثال، اسکن استخوان به پزشک می گوید که آیا استخو، ش،ته یا حاوی رسوبات سرط، است.

این تصاویر به جای آناتومی (همانطور که در اشعه ای، دیده می شود) اطلاعاتی در مورد فیزیولوژی ارائه می دهند. رادیواکتیویته تزریق شده به مفاصل نیز می تواند برخی از اشکال آرتریت را درمان کند.

اسکن قلب

رادیواکتیویته برای بررسی عملکرد (نه آناتومی) قلب استفاده می شود. معاینه قلب به این صورت است؛ هنگامی که بیمار روی تردمیل راه می رود تا به قلب فشار بیاورد، مناطقی از عضله قلب با کاهش جریان خون ظاهر می شود.

بررسی و درمان تیروئید

از ید رادیواکتیو می توان برای تشخیص و درمان پرکاری تیروئید استفاده کرد. رادیوداروها و مواد هسته ای ممکن است در حد مجاز استفاده شوند و آسیبی به بدن وارد نکنند.

اسکن PET و PET/CT

و اگر بپرسید آ،ین پیشرفت در تخصص پزشکی هسته ای چیست؟ باید به رشته نقشه برداری و عکاسی اشاره کنیم. تصاویر به صورت سه بعدی گرفته شده و بر روی تصاویر آناتومیک قرار می گیرند.

این به م،ای تصاویری است که همزمان با استفاده از توموگرافی کامپیوتری اشعه ای، گرفته شده است. سرطان، عملکرد مغز و عملکرد قلب از طریق این امکانات قابل بررسی است.

به متخصص پزشکی هسته ای مراجعه کنید

چه زم، باید به متخصص پزشکی هسته ای مراجعه کنیم؟

تخصص پزشکی هسته ای چه کاربردهایی دارد و چه زم، باید در این زمینه کاری به پزشکی مراجعه کرد؟

  • در زمان ایجاد اختلال در مشکلات تیروئید
  • لنفوم و درد استخوان
  • درگیر شدن با انواع مختلف سرطان

از روش های پزشکی هسته ای در تشخیص و درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در این روش ها از مواد رادیواکتیو، ی،ی رادیوداروها استفاده می شود.

هنگام مراجعه به پزشک هسته ای چه انتظاری باید داشته باشیم؟

معاینه پزشکی هسته ای اندام ها و بافت های مختلف بدن انجام می شود. رادیوداروها نیز در طول تشخیص و درمان به بدن وارد می شوند. هنگام مراجعه به پزشک هسته ای، باید منتظر مراحل زیر باشید:

  • معاینه بدن و دادن ردیاب (رادیونوکلئید) به بیمار
  • ع، گرفتن
  • تفسیر تصاویر

زمان لازم برای تهیه ردیاب و سپس گرفتن ع، از چند دقیقه تا چند روز متغیر است. این زمان به بافت بدن مورد بررسی و معرف مورد استفاده بستگی دارد. برخی از اسکن ها چند دقیقه طول می کشد.

انتخاب پزشک هسته ای

معیارهای انتخاب دکتری پزشکی هسته ای چیست؟

بهترین متخصص پزشکی هسته ای کیست؟ برای انتخاب پزشک هسته ای باید نظر پزشک را جویا شوید که شما را برای تشخیص و درمان کامل به این پزشکان ارجاع دهد.

در واقع، در طول فرآیند درمان مشکلاتی مانند سرطان، پزشک معالج نیاز به مشاوره یا کمک گرفتن از یک پزشک هسته‌ای برای بهبود تشخیص و درمان دارد.

بنابراین، برای مراجعه به پزشک برای تصویربرداری پزشکی هسته ای یا برای اقداماتی مانند اسکن PET، باید با پزشک اصلی خود مشورت کنید.

همچنین بیماران برای درمان بیماری های گوارشی، بیماری تیروئید و طیف وسیعی از مشکلات دیگر به متخصصان هسته ای ارجاع داده می شوند.

حالا که فهمیدم، تخصص پزشکی هسته ای چیست و متخصص آن چه کار می کند؟ با مراجعه به سامانه دکتر دکتر متوجه خواهید شد که بهترین پزشک هسته ای کیست یا بهترین متخصص فیزیک پزشکی کیست. در DoctorDoctor می تو،د به راحتی با آن پزشک وقت بگیرید.

سوالات متداول تخصص پزشکی هسته ای

منابع:

هاپکینز پزشکی

phstrecruitment

bnms

محتوای این مقاله فقط برای اطلاعات عمومی شما است و نسخه تجویز نمی شود.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/what-is-nuclear-medicine-specialty/