بیماری عفونی چیست؟ وظایف یک متخصص عفونی و یک پزشک عفونی

دکتر متخصص داخلی عفونی

در مواجهه با بیماری های عفونی، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ بیماری عفونی چیست؟ چگونه به درمان شما کمک می کند؟ تشخیص و درمان بیماری های ناشی از باکتری ها، ، ها، ویروس ها و قارچ ها بر عهده متخصص بیماری های عفونی داخلی می باشد.

متخصص بیماری های عفونی علت بیماری های عفونی مختلف را پیدا می کند. درمان بیماری هایی مانند آبله مرغان، هپاتیت، تب، سرخک، بیماری های مقاربتی و عفونت های تنفسی بر عهده پزشکان این تخصص می باشد.

برای تشخیص بیماری های عفونی و بررسی علائم آن مانند تب و ،ز در بدن باید به پزشک عفونی مراجعه کرد. بیماری های عفونی را با بررسی علائم آنها مانند گلودرد، بدن درد و آبریزش بینی درمان می کند.

روش های درمان با توجه به شرایط و مشکل هر بیمار متفاوت است. متخصص بیماری های عفونی می تواند با کمک روش های تشخیصی علت مشکلات را دریابد و درمان های دارویی مختلف از جمله تجویز آنتی بیوتیک را در نظر بگیرد.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتر دکتر به شما می گوییم پزشک عفونی کیست و چه می کند. تقریبا برای خواندن این مقاله 4 دقیقه شما نیاز به زمان دارید.

در پایان اگر همچنان در مورد وظایف متخصص عفونی یا موارد دیگر سوالی دارید می تو،د در انتهای همین صفحه در ،مت نظرات بنویسید.

بیماری عفونی چیست؟

تخصص عفونی علائم بیماری ها را بررسی می کند و مشکلات ناشی از معرفی پاتوژن ها یا عوامل عفونی را درمان می کند. یک پزشک عفونی در شناسایی و درمان طیف وسیعی از این بیماری ها تخصص دارد.

وظایف یک پزشک عفونی

پزشک عفونی کیست؟

یک پزشک عفونی با درمان بیماری های عفونی سروکار دارد. وقتی بدن آلوده شد باید به پزشک عفونی مراجعه کنیم. متخصص بیماری های عفونی در تشخیص، مدیریت و درمان عفونت های نادر، پیچیده، جدی یا مزمن مهارت دارد.

همانطور که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تعریف شده است، بیماری های عفونی ناشی از ورود میکروب ها (باکتری ها، ، ها، ویروس ها و قارچ ها) به بدن هستند و می توانند باعث عفونت شوند.

بیماری های عفونی معمولاً از طریق غذا، آب و خاک آلوده و یا از طریق نیش ،ات و حیوانات از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این بیماری ها می توانند پوست، مجاری ادراری، ریه ها، خون و تقریباً هر ناحیه از بدن را درگیر کنند.

گرایش ها و فلوشیپ ها در بیماری های عفونی چیست؟

امکان ادامه تحصیل برای متخصصین عفونی در رشته های مختلف وجود دارد. پزشکان پس از اخذ مدرک تخصصی می توانند در رشته های مختلف به ادامه تحصیل و اخذ فوق تخصص بپردازند. دوره های فلوشیپ کوتاه مدت نیز برای تسلط بر زمینه خاصی از تخصص در زمینه بیماری های عفونی برگزار می شود.

گرایش ها و تخصص های عفونی عبارتند از:

عفونت داخلی

یک متخصص داخلی عفونی بیماری هایی را درمان می کند که بر اندام ها و سیستم های داخلی بدن تأثیر می گذارد. عوامل بیماری زایی که این اندام ها را بیمار می کنند عبارتند از قارچ ها، ، ها، باکتری ها و ویروس ها.

میکروبیولوژی پزشکی

مطالعه میکروارگ،سم های بیماری زا مانند باکتری ها و ویروس ها نیز یکی از جهت گیری های بیماری های عفونی است. پزشکان علاقه مند به تحقیق و فعالیت در این زمینه ها می توانند در این زمینه ادامه تحصیل دهند. نام دیگر میکروبیولوژی پزشکی ویروس شناسی است.

طب گرمسیری

در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بیماری هایی مانند مالاریا شایع است. یکی از جهت گیری های بیماری های عفونی طب گرمسیری است که به تشخیص و درمان این بیماری ها می پردازد.

روند بیماری های عفونی چگونه است؟

پزشک عفونی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

متخصصان عفونی بیماری های مختلفی را درمان می کنند. آنها درمان مشکلات ناشی از عفونت های مختلف ویروسی، باکتریایی، قارچی یا ،ی را تشخیص داده و سازماندهی می کنند. این عوامل عفونی باعث بیماری های مختلفی می شوند. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اچ‌آی‌وی

این ویروس بدن را ضعیف و ضعیف می کند و باعث از بین رفتن سلول های مهمی به نام لنفوسیت می شود. برای درمان HIV ارجاع به متخصص بیماری های عفونی ضروری است.

ذات ا،یه

هنگامی که یک یا هر دو ریه ملتهب می شوند، پلوریت یا ذات ا،یه رخ می دهد. برای درمان چنین مشکلی مراجعه به پزشک عفونی ضروری است.

بیماری های مقاربتی

ویروس های زیادی وجود دارند که از طریق تماس ، منتقل می شوند. همه انواع زگیل تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی ناشی از رابطه ، و عفونت شریک ، به ویروس است.

روش های درمان بیماری های عفونی توسط پزشک

بیماری های ناشی از نیش ،ات

برخی از ،ات با گاز گرفتن و نیش زدن می توانند باعث بیماری های جدی و حتی کشنده شوند. مالاریا یکی از این بیماری هاست که در اثر نیش پشه ای به همین نام ایجاد می شود.

عفونت های دستگاه ادراری

،مت های مختلف دستگاه ادراری و دستگاه تناسلی نیز از عفونت های مختلف رنج می برند. عوامل مختلفی بر این عفونت ها تأثیر می گذارد. برای درمان چنین مشکلاتی باید به پزشک عفونی مراجعه کنید.

انواع هپاتیت

هپاتیت نوعی التهاب کبد است که به دلیل وجود ویروس در بدن ایجاد می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد مانند A، B، C.

عفونت های پوستی

انواع مختلفی از عفونت های پوستی وجود دارد. از آن جمله می توان به تاول های عفونی، یرقان، سلولیت عفونی و … اشاره کرد.

پزشک عفونی کیست؟

خدمات پزشکی با تخصص بیماری های عفونی چیست؟

پزشک بیماری های عفونی متخصص در تشخیص، مدیریت و درمان بیماری های حاد (ناگه،) و مزمن (طول، مدت) است. بیماری های ناشی از پاتوژن های زیر. با بررسی وضعیت هر بیمار می توان آسیب را تشخیص داد و روش درم، را پیشنهاد کرد.

با دانستن اینکه چه خدمات پزشکی در زمینه بیماری های عفونی تخصص دارند، می تو،د در صورت ابتلا به چنین بیماری هایی روند درمان را به درستی دنبال کنید.

عفونت های جدید و در حال ظهور را شناسایی کنید

متخصصان بیماری های عفونی می توانند انواع مختلف ویروس ها یا سایر میکروارگ،سم های بیماری زا را شناسایی کنند. ویروس‌های جدید مانند انواع آنفولانزا یا کروناویروس‌ها نیز توسط متخصصان بیماری‌های عفونی در حال بررسی هستند.

تشخیص بیماری های عفونی و تجویز درمان

پزشک عفونی با بررسی عفونت در بدن بیمار، منشا مشکل را کشف می کند. این پزشک با توجه به شرایط هر بیمار آنتی بیوتیک، وا،ن و داروهای ضد ویروسی را تجویز می کند.

روش های تشخیصی در تخصص بیماری های عفونی چیست؟

برای تشخیص بیماری های عفونی، متخصص بیماری های گرمسیری و عفونی از طیف وسیعی از روش ها استفاده می کند. واقعیت این است که دست او برای کمک از ابزارهای مختلف باز است. مجموعه ای از آزمایش ها، روش های نمونه برداری و تصویربرداری در این زمینه به او کمک کرد.

تست های آزمایشگاهی

بسیاری از بیماری های عفونی علائم و نشانه های مشابهی دارند. نمونه های مایعات بدن می تواند شواهدی از وجود میکروب های بیماری زا را نشان دهد. در این روش از آزمایش خون و ادرار استفاده می شود.

گاهی اوقات با استفاده از سواب (شئی شبیه به گوش پاک کن برای برداشتن نمونه ای از مخاط) از گلو یا سایر ،مت ها نمونه برداری می شود. در برخی موارد، برای بررسی عفونت ،ی، ممکن است نیاز به نمونه برداری و آزمایش مدفوع باشد.

تپ ستون فقرات (پن،یون کمری) نیز راهی برای به دست آوردن نمونه مایع مغزی نخاعی است. در این روش، یک سوزن نازک با احتیاط بین استخوان‌های ،مت پایین ستون فقرات وارد می‌شود. در طی این روش معمولاً از فرد خواسته می شود که به پهلو دراز بکشد و زانوهای خود را به سمت قفسه سینه بیاورد.

روش های تشخیصی پزشک عمومی

اسکن عکاسی

روش های تصویربرداری مانند اشعه ای،، سی تی اسکن و ام آر آی می توانند به تشخیص دقیق و رد بیماری هایی با علائم مشابه کمک کنند.

بیوپسی ها

در بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت اندام داخلی برای آزمایش گرفته می شود. به ،وان مثال، نمونه بافت ریه برای یافتن علت بیماری هایی مانند ذات ا،یه گرفته می شود.

روش های درمان در تخصص بیماری های عفونی چیست؟

راه حل پزشک متخصص بیماری های عفونی چیست و چگونه بیماری ها را درمان می کند؟ این پزشکان باید منبع عفونت را بدانند و بر این اساس روش های درم، من، را انتخاب کنند. در زیر روش های درم، مختلفی که متخصصان این رشته برای درمان بیماری های عفونی استفاده می کنند را می خو،د.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها گروهی از داروهای مختلف هستند که به درمان مشکلات ناشی از باکتری های عفونی کمک می کنند. اگر پزشک بداند بیمار دارای چه نوع باکتری است، درمان دقیق تر خواهد بود.

آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های ویروسی بی تاثیر هستند. گاهی اوقات انتخاب آنتی بیوتیک من، مشکل است و اگر پزشک نتواند گزینه من،ی را به بیمار ارائه دهد، درمان او با مشکل مواجه می شود.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها نیز بدن را نسبت به برخی از انواع باکتری ها بی تفاوت می کند. در واقع مصرف آنتی بیوتیک در چنین شرایطی نمی تواند بدن را از عفونت ها نجات دهد و نوعی مقاومت دارویی در بدن ایجاد می شود.

آنتی ویروس ها

داروهایی برای درمان برخی از ویروس ها ساخته شده است، اما هیچ درم، برای همه ویروس ها وجود ندارد. از جمله بیماری های ویروسی که با دارو قابل درمان هستند باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • HIV/AIDS
  • تبخال
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C

داروها همچنین درمان برخی از انواع آنفولانزا هستند.

متخصص عفونی و گرمسیری

ضد قارچ ها

داروهای ضد قارچ موضعی را می توان برای درمان عفونت های پوست یا ناخن ناشی از قارچ استفاده کرد. برخی از عفونت های قارچی مانند عفونت های ریه با داروهای ضد قارچ خوراکی درمان می شوند.

عفونت های قارچی شدید اندام های داخلی در برخی موارد نیاز به استفاده از داروهای ضد قارچی داخل و، دارد. این درمان برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند استفاده می شود.

،ه کش ها

برخی از بیماری ها، از جمله مالاریا، توسط ، های کوچک ایجاد می شوند. داروهایی برای درمان این بیماری ها وجود دارد، اما برخی از انواع ، ها نسبت به داروها مقاوم به نظر می رسند.

چه زم، باید به متخصص گوارش مراجعه کنیم؟

اگر علائم عفونت مانند تب یا ،ز دارید، باید به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید. اگر مشکلاتی مانند موارد زیر وجود داشته باشد، پزشک عفونی داخلی شما در تشخیص و درمان به شما کمک می کند:

  • نیش ،ات و بیماری های گرمسیری
  • ابتلا به سرماخوردگی و ویروس های مشابه مانند کرونا
  • عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک
  • عفونت های پوستی و استخو،
  • عفونت مجاری ادراری
  • مشکلات تنفسی مانند ریه

التهاب، خستگی، بی حالی و حالت تهوع می تواند از علائم بیماری های عفونی باشد. در صورت بروز آنها به پزشک عفونی مراجعه کنید.

هنگام مراجعه به پزشک عفونی باید منتظر چه آزمایشات و کارهایی باشیم؟

در مطب پزشک بیماری های عفونی، باید منتظر معاینه فیزیکی باشید. بسته به مشکل شما، این پزشک شما را معاینه می کند و در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد.

اگر مشکل یا بیماری دیگری دارید یا دارو مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. برای تشخیص برخی از بیماری های عفونی، سوالاتی در مورد موارد زیر از شما پرسیده می شود:

ارتباط با حیوانات خانگی برخی از حیوانات می توانند ناقل ، ها و پاتوژن ها باشند.
سفر به کشورهای دیگر در سفر به کشورهای دیگر احتمال ورود ویروس ها و باکتری های جدید و متفاوت به بدن وجود دارد.
تماس با مواد شیمیایی و محیط قرار گرفتن در معرض مواد و محیط های حاوی مواد شیمیایی یکی از علل بیماری های عفونی است.

پس از بررسی سابقه پزشکی، علائم و معاینات معمول، پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند خون، مدفوع یا ادرار را نیز تجویز کند.

بیماری عفونی چیست؟

معیارهای انتخاب پزشک متخصص بیماری های عفونی چیست؟

با رعایت توصیه ها و مراقبت های بهداشتی می توان از ابتلا به بیماری های عفونی مانند کرونا و آنفولانزا پیشگیری کرد. با این حال، همیشه احتمال عفونت وجود دارد. اگر بیمار شدید، باید به متخصص مراجعه کنید. یکی از وظایف متخصص عفونی، درمان و مراقبت از راهکارهای بهبودی بهینه برای مراجعین است.

برای انتخاب پزشک با سابقه بیماری های عفونی به نکات مختلفی توجه کنید. مثلا:

  • با بررسی گرایش های تخصصی بیماری های عفونی متوجه شوید که آیا پزشک مورد نظر می تواند مشکل شما را حل کند یا خیر.
  • آیا متخصص عفونی که انتخاب کرده اید معتبر است یا خیر؟
  • نظر مراجعان قبلی پزشک عفونی در مورد روند درمان و خدمات وی چیست؟
  • آیا بیمه شما خدمات پزشکی مورد نظر شما را پوشش می دهد یا خیر؟

برای اینکه بد،د بهترین پزشک عفونی کیست، یک راه حل جذاب دارید. می تو،د به سامانه دکتر دکتر و نظرات کاربران در مورد آن مراجعه کنید متخصص بیماری های عفونی مشاهده ب

در دکتر دکتر با بهترین متخصص بیماری های عفونی آشنا شوید و از همین سامانه به صورت آنلاین ،ت بگیرید. وقتی می د،د بیماری عفونی چیست، می تو،د به راحتی در زمان بیماری به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد بیماری های عفونی

منابع:

bmj

کلینیک کلیولند

کلینیک مایو

محتوای این مقاله فقط برای اطلاعات عمومی شما است و نسخه تجویز نمی شود.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/what-is-infectious-specialty/