درمان های غیر جراحی دیسک

درمان های غیر جراحی دیسک

درمان های غیر جراحی دیسک شامل روش‌های درم، موثر برای رفع درد دیسک گردن و دیسک کمر می‌شود. فیزیوتراپی، ماساژ، ورزش، گرما درم، و سرما درم، روش‌های اولیه برای تسکین درد کمر هستند. مصرف دارو، طب سوزنی و تغییر سبک زندگی هم جز توصیه‌های رایج پزشکان به‌،وان روش‌های درمان بدون جراحی دیسک گردن و ستون فقرات است. مزایای درمان غیر جراحی دیسک برای بیماران، کمترشدن احتمال نیاز به عمل جراحی و کنترل درد و التهاب با روش‌های ساده و کم‌عارضه است. علاوه‌براین، هزینه درمان غیر جراحی دیسک نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌تر است. با وجود طول، بودن درمان به‌،وان یکی از معایب درمان غیر جراحی دیسک، بیشتر این روش‌ها هنوز می‌توانند بهترین روش درمان برای کمک به بازیابی قدرت و تحرک بدنی بیمار باشند.

مطالعه این مقاله درباره درمان های بدون جراحی دیسک، حدودا 10 دقیقه زمان نیاز دارد.

محتوای پزشکی این مطلب توسط دکتر امیر خدایاری ،م، متخصص پزشکی فیزیکی و توان‌بخشی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

دکتر امیر خدایاری ،م

اگر سوالی درباره این موضوع دارید، می‌تو،د در ،مت نظرات در پایین همین صفحه، بنویسید تا مشاور سلامتی مجله دکتردکتر به آن پاسخ دهد.

درمان بدون جراحی دیسک چیست؟

دیسک‌ها مانند بالشتک انعطاف‌پذیری بین مهره‌های گردن و کمر شما هستند. ضربه به ستون فقرات یا فرسایش مهره‌ها در اثر انجام فعالیت‌های تکراری و انجام حرکت‌های بدنی اشتباه، می‌تواند باعث آسیب دیسک کمر یا ازجادررفتن آن شود.

در بیشتر موارد دیسک پس از مدتی به‌طور طبیعی، به محل اولیه برمی‌گردد. بااین‌حال، پزشکان روش‌هایی برای درمان های غیر جراحی دیسک توصیه می‌کنند. این اقدامات درم، کمک می‌کند دیسک گردن یا ستون مهره‌ها به وضعیت معمول خود بازگردد و بدنتان دوباره قدرت و انعطاف‌پذیری خود را به دست آورد.

درمان های بدون جراحی دیسک
درمان های بدون جراحی دیسک

انواع درمان های بدون جراحی دیسک

درد گردن یا ستون فقرات مشکلی رایج است. درمواردی که درد شدید یا ادامه‌دار باشد، درمان زیر نظر پزشک ضروری است، اما اگر به‌تازگی درد یا گرفتگی خفیفی در ناحیه گردنی یا کمری ستون فقرات احساس می‌کنید، امتحان‌، روش‌های زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

1. استراحت مطلق

چند روز استراحت به کاهش درد‌ استخوان و مفاصل کمک می‌کند. با فاصله‌گرفتن از فعالیت‌های سنگین، مثل حمل بار یا ورزش، اجازه دهید بدن مسیر بهبودی طبیعی را طی کند. البته استراحت بیش‌از‌اندازه یا ضعیف‌،ردن بدن و ماهیچه‌ها، می‌تواند آسیب‌دیدگی شما را بدتر کند. بنابراین پس از 3 تا 5 روز استراحت باید فعالیت را شروع کنید.

2. بی‌حرکت‌، ستون فقرات (استفاده از کمربند طبی)

ممکن است بعد از معاینه، به شما توصیه شود ناحیه آسیب‌دیده را مدتی بدون حرکت نگه دارید. در این شرایط باید از کمربند طبی ستون فقرات استفاده کنید.

کمربند طبی اصطلاحا برای حمایت ستون فقرات و محکم نگه داشتن جایگاه آنها استفاده می‌شود. از این وسیله می‌توان برای کاهش کمردرد، بهبود وضعیت صحیح قرارگیری بدن و ستون فقرات و جلوگیری از صدمات، کمک گرفت. استفاده از این وسیله برای مدتی نسبتا طول،، باعث می‌شود که گردن یا کمر، هرچه زودتر در موقعیت صحیح خود تثبیت شوند.

3. فیزیوتراپی

در گذشته، توصیه رایج برای دردهای دیسک کمر و گردن استراحت یک تا دو هفته‌ای بود. پزشکان امروزی دریافته‌اند بازیابی قدرت بدن نیاز به فعالیت بدنی دارد. اگرچه استراحت‌دادن به نواحی آسیب‌دیده ضروری است، اما باید تا جایی که می‌تو،د، فعال بم،د.

تشخیص مرز فعالیت و واردن، فشار به کمر و گردن کار آس، نیست. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند متوجه شوید باید چه‌اندازه ورزش کنید، یا چه حرکت‌هایی برای کمک به بهبود دیسک گردن و کمر مفید است. علاوه‌براین، به شما کمک می‌کند تا بدون آسیب‌دیدگی، وضعیت بدنی خود را بهبود دهید. فیزیوتراپی برای دیسک کمر یا گردن اغلب شامل تمرین‌های فعال یا غیر فعال می‌شود.

درمان فعال
درمان فعال

4. ماساژ

ماساژ بافت‌های عمیق یا DTM روشی برای کار روی لایه‌های عمیق ماهیچه‌ها با ،یبی از ضربه‌های آرام و محکم است. این روش، نوعی درمان غیرفعال است و باید توسط فرد آموزش‌دیده انجام شود. فشاری که ماساژدرم، به بدن وارد می‌کند جریان خون را افزایش می‌دهد. بنابراین باعث کاهش التهاب و اسپاسم یا گرفتگی ماهیچه‌ها می‌شود.

ماساژ از طریق حرکت‌دادن بافت نرم یا STM یکی دیگر از روش‌های فیزیوتراپی است. برای این کار فیزیوتراپیست یا ماساژور فشارهایی را در عمق‌ها و با مدت زمان متفاوت به بدن وارد می‌کند.

5. کایروپراکتیک تراپی

روش درمان کایروپراکتیک توسط فردی حرفه‌ای انجام می‌شود. در این وضعیت ستون فقرات با حرکت‌های دست تنظیم و مهره‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند. هدف از آن کاهش فشار روی دیسک و عصب‌های متصل به نخاع است.

6. تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

این روش مانند ماساژدرم،، جز تمرین‌های غیر فعال ماهیچه‌ها است و با اعمال نیروی بیرونی انجام می‌شود. برای رساندن جریان‌های الکتریکی به ماهیچه‌ها و اعصاب ناحیه آسیب‌دیده از طریق پوست، دستگاه TENS مورد استفاده قرار می‌گیرد. جریان الکتریکی با تحریک عصب‌های شما کمک می‌کنند تا اندورفین در بدن ترشح شود. این ماده، نوعی مسکن طبیعی درون بدن است.

7. تمرین کشش کمر

یکی از درمان های بدون جراحی دیسک، کشش بافت‌های نرم و کمک به کاهش فشار روی مفاصل یا استخوان‌ها، به‌وسیله تقویت ماهیچه‌ها و مفاصل است. حرکت‌های کششی اصلاحی برای درمان بیرون‌زدگی یا فتق دیسک، با هدف کاهش فتق با کشش آرام اطراف نخاع، انجام می‌شود.

در این درمان فعال، ناحیه درد در کمر و عضلات هدف، به‌طور مستقیم منقبض و شل‌ می‌شوند. موارد زیر نمونه‌هایی از حرکت‌های فعال برای کمک به بهبود درد دیسک گردن و کمر هستند.

تمرین هوازی

ورزش هوازی با افزایش جریان خون در اطراف ستون فقرات باعث کاهش گرفتگی دیسک می‌شود. شنا، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی سریع چند مثال خوب برای تمرین‌های هوازی مفید برای درمان دیسک هستند.

تمرین تقویتی

گاهی ارتوپد یا فیزیوتراپیست، به شما توصیه می‌کند ماهیچه‌های مرکزی و پشت را با ورزش تقویت کنید. اگر ماهیچه‌ها قوی‌تر شوند، بهتر می‌توانند از وزن بدن و استخوان‌ها حمایت کنند. بنابراین فشار کمتری روی ستون فقرات و دیسک بین مهره‌ها وارد می‌شود.

تمرین کششی

یکی از اه، فیزیوتراپی، افزایش انعطاف‌پذیری کمر است. تمرین‌های کششی از سفت‌شدن عضلات جلوگیری می‌کنند. بنابراین اگر دیسک کمر دارید، روی تمرین‌های کششی تمرکز کنید. فیزیوتراپیست حدود انعطاف‌پذیری بدن و تمرین‌های من، را به شما آموزش می‌دهد.

تمرینات کشش کمر
تمرینات کشش کمر

8. گرما و سرما درم،

سازوکار دو روش گرمادرم، و سرمادرم،، کمی با هم متفاوت است. سرما التهاب را کم می‌کند و باعث تسکین درد می‌شود. برای این کار می‌تو،د از تکه‌های یخ پیچیده در حوله و گذاشتن آن روی ناحیه دردناک استفاده کنید.

از سوی دیگر در گرمادرم، انتظار داریم گردش خون افزایش یابد و به بهبودی ناحیه آسیب‌دیده کمک کند.

این دو روش روی درد دیسک تاثیر متفاوتی دارد. بنابراین ابتدا با سرمادرم، شروع کنید. هنگامی که تازه آسیب واردشده یا ستون فقرات درگیر التهاب است، کمپرس یخ دردتان را تسکین می‌دهد. با گذشت زمان می‌تو،د از کیسه آب گرم برای سرعت‌بخشیدن به روند بهبودی کمک بگیرید.

9. دارودرم،

پزشک ممکن است برای تسکین درد دیسک گردن یا کمر، دارو تجویز کند. هنگامی که درد شدید باشد، شاید داروهای تجویزی به‌،وان درمان اصلی استفاده شود. برای درد خفیف یا قابل کنترل، ممکن است که پزشک، داروهای بدون نسخه را پیشنهاد کند. این نوع دارو درد پس از فیزیوتراپی یا سایر درمان های بدون جراحی دیسک را کاهش می‌دهد.

برخی از داروهای رایج درمان دیسک و نحوه اثرگذاری آن‌ها را در ادامه می‌خو،د:

استامینوفن

استامینوفن درد را تسکین می‌دهد، اما اثر التهاب را کم نمی‌کند. برای درمان دیسک مصرف مقدار من،ی از استامینوفن قابل قبول است، ولی بهترین درمان نیست. بدون کاهش تورم، تنها درد را سرکوب می‌کند. تسکین موقت دردها، بدون تلاش برای کاهش التهاب، می‌تواند شما را در معرض خطر پیشرفت فتق دیسک قرار دهد.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs

مثال آشنای NSAIDها ایبوپروفن، ناپرو،ن و آسپرین است. این داروها علاوه‌بر تسکین درد، التهاب را کاهش می‌دهند و برای بهبود دیسک کمر و گردن بهتر هستند و در نهایت، خطر آسیب بیشتر را کمتر می‌کنند. اگر بنابر دلایل پزشکی، نمی‌تو،د داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف کنید استامینوفن بخورید.

برای درمان درد شدید و جدی فتق دیسک پزشک احتمالا یکی از داروهای زیر را تجویز کند:

داروهای ضد تشنج

پزشکان داروهای ضد تشنج را معمولا برای درمان صرع من، می‌دانند اما مراکز معتبری، مانند سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، کاربرد آن‌ها را برای درمان درد عصبی هم تایید می‌کند. اگر فتق دیسک شما باعث درد سیاتیک شود، ممکن است با داروی ضد تشنج بهتر شوید. عوارض جانبی این داروها می‌تواند احساس خستگی و خواب‌آلودگی باشد.

داروهای ضد افسردگی

پزشکان داروهای ضد افسردگی تری‌سیکلیک را بیشتر برای کمردرد مزمن تجویز می‌کنند. با ،فته مصرف دارو، انتقال‌دهنده‌های عصبی در ستون فقرات شما افزایش می‌یابد. این مولکول‌ها می‌توانند درد را تسکین دهند.

داروهای شل‌کننده عضل،

شل‌کننده‌های ماهیچه‌ای مانند بنزودیازپین‏ها، ممکن است وابستگی ایجاد کنند و همین باعث شده تا برای درمان دردهای شدید ناشی از فتق دیسک من، باشند. این داروها با شل‌، ماهیچه‌های شما تا اندازه زیاد،ی می‌توانند برای آرام‌، درد موثر باشند.

داروهای اپیوئیدی

این دسته جز داروهای مخدر قرار می‌گیرند. مانند داروی شل‌کننده عضله، تنها برای درمان کمردردهای شدید تجویز می‌شوند. با اینکه اثر تسکین‌دهندگی بالایی دارند اما لازم است که آن‌ها را زیر نظر پزشک مصرف کنید. مهم‌ترین بخش در عملکرد اپیوئیدها، سرکوب احساس درد از طریق ترشح اندورفین است.

استروئیدها

داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب جواب می‌دهند. با‌این‌حال اگر بیش‌ازاندازه مصرف کنید، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهند. بنابراین پزشکان استروئیدها را بااحتیاط پیشنهاد می‌دهند.

10. اوزون درم،

ممکن است پزشک شما برای درمان فتق دیسک اوزون‌تراپی یا تزریق اوزون به ستون فقرات را توصیه کند. اوزون تزریق‌شده می‌تواند فشار روی عصب و درنتیجه درد را کاهش دهد.

روش های درمان بدون جراحی دیسک
روش های درمان بدون جراحی دیسک

11. اولتراسوندتراپی

هدف درمان درد دیسک کمر با اولتراسوندتراپی، کمک به افزایش جریان خون در نواحی دردناک است. خونرس، کافی به کاهش اثرات التهابی و درد کمک می‌کند و می‌تواند روش مکمل درم، باشد.

12. تزریقات محلی

گاهی برای درمان دردهای شدید ستون فقرات، جراح ارتوپد از تزریق مستقیم دارو به ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌کند. به‌،وان مثال تزریق بلوک عصبی یا SNRB یکی از روش های درمان بدون جراحی دیسک کمر است.

در این روش کم‌تهاجمی سیگنال‌های درد بین اعصاب نخاعی و مغز شما قطع می‌شود. درواقع ماده تزریقی حاوی نوعی بی‌حس‌کننده موضعی و در بعضی موارد کورتیکواستروئید، برای کاهش التهاب و تسکین درد است.

پزشکان ممکن است از SNRBبرای دو هدف تشخیصی یا درم، استفاده کنند. اگر تزریق درد را آرام کند، پزشک مطمئن می‌شود ریشه عصبی علت درد کمر بوده است. از نظر درم، هم اثر تسکین‌دهندگی دارد.

هنگام تزریق دارو به بافت‌های اطراف نخاع احتمالا پزشک شما از روش‌هایی مانند فلوروسکوپی استفاده می‌کند، تا اطمینان یابد دارو دقیقا به ناحیه مورد نظر وارد می‌شود.

کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (ncbi) نرخ موفقیت تزریق بلوک عصبی را، برای تسکین درد فتق دیسک کمر، حدود 75 درصد در سال گزارش کرده است.

13. درمان با لیزر

باتوجه به تعداد بالای افرادی که با مشکلات دیسک بین مهره‌ای روبه‌رو هستند، روش‌های درم، غیر تهاجمی یا کم‌تهاجمی به‌طور دائم درحال پیشرفت است. درمان با لیزر نمونه‌ای از درمان های بدون جراحی دیسک هم می‌تواند برای تسکین درد و بهبودی شما مفید باشد. در این روش، استفاده از اشعه لیزر روی بافت آسیب‌دیده منجر به بازسازی و ترمیم دیسک می‌شود.

14. درمان بدون جراحی دیسک کمر در خانه

بدن شما می‌تواند دردهای خفیف را به‌طور طبیعی بهبود دهد. علا‌وه‌براین با روش‌هایی مانند گرمادرم، و سرمادرم، و فعالیت‌های بدنی سبک، مثل پیاده‌روی، می‌تو،د درد گردن یا کمرتان را در خانه مدیریت کنید.

15. آموزش و تغییر سبک زندگی

هنگامی که درگیر بیماری دیسک مزمن رنج هستید مبارزه با التهاب اقدامی موثر است. یکی از راه‌های کاهش سطح التهاب تغذیه سالم و افزایش میزان مصرف امگا6 است. مثلا شیر بادام نسبت امگا 6 به امگا 3 بالایی دارد و منبع بسیار خوبی برای تامین امگا 6 است.

همچنین با تغییر سبک زندگی و استفاده از تج،ات ارگونومی برای محیط کار می‌تو،د به بدنتان فرصت بازسازی بافت‌های صدمه‌دیده را بدهید و از آسیب‌های بعدی پیشگیری کنید. بهتر است از پزشکتان بخواهید شما را برای اصلاح شیوه زندگی راهنمایی کند.

16. پیاده‌روی

پیاده‌روی با فعال‌نگه‌داشتن بدن و کمک به افزایش گردش خون می‌تواند به بهبود طبیعی درد دیسک کمر یا گردن کمک کند.

با روش‌های مختلف درمان غیرجراحی، درمان دیسک چقدر طول می‌کشد؟

هرکدام از روش‌های غیر جراحی دیسک گردن و کمر، بسته به تمرکز، شرایط بدنی فرد، تشخیص پزشک و بسیاری از عوامل فیزیکی دیگر، ممکن است طول درمان متفاوتی داشته باشند. در ج، زیر، به مدت زمان بهبودی تقریبی هرکدام، اشاره کرده‌ایم:

روش درم، مدت زمان تقریبی بهبودی
فیزیوتراپی از 6 هفته تا 7 ماه (بسته به شدت مشکل)
ماساژ 6 تا 8 هفته
کایروپرتیک تراپی 3 ماه به بالا
تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست حدودا 10 هفته
تمرین کشش کمر 12 هفته به بالا
گرما و سرما درم، بیشتر از 8 هفته
دارودرم، بیشتر از 6 هفته
اوزون درم، بیشتر از 3 ماه
اولتراسوندتراپی حدودا 10 جلسه در 4 هفته
تزریقات محلی 8 هفته
درمان با لیزر 8 تا 30 جلسه
درمان بدون جراحی دیسک کمر در خانه حدودا 3 ماه یا بیشتر
تغییر سبک زندگی 8 هفته تا 6 ماه
پیاده‌روی حدودا 6 هفته

برای اطلاع از اینکه کدام یک از این روش‌ها با توجه به وضعیت بدنی شما، سریع‌ترین و بهترین نتیجه را می‌دهند، باید با پزشک معالجتان هماهنگ کنید.

درمان غیر جراحی دیسک برای چه افرادی قابل استفاده است؟

اگر علائم دیسک کمر یا گردن شما خفیف باشد، ممکن است با استراحت و درمان‌های خانگی جواب بگیرید. آسیب‌های جزئی هم با درمان های غیر جراحی دیسک بهبود پیدا می‌کند. اما درد شدید تا جایی که زندگی عادی را مختل کند، نباید نادیده گرفته شود. طول،‌مدت‌شدن علائم، پس از 3 تا 4 ماه، اخطاری جدی است و نیاز به معاینه و تشخیص متخصص ستون فقرات دارد.

اگر علائم فتق دیسک شما شدید باشد ممکن است نیاز به درمان تخصصی‌تری، مانند عمل جراحی دیسک کمر، داشته باشید. بنابراین فرصت را از دست ندهید و با کمک پزشک ارتوپد باتجربه درمان را شروع کنید.

درمان غیر جراحی دیسک برای چه افرادی تجویز نمی‌شود؟

اگر علائم دیسک کمر و گردن برای مدت طول،‌تری ادامه داشته باشد، جراحی ممکن است گزینه‌ای برای کاهش فشار روی عصب آسیب‌دیده باشد و شما را از این درد، خلاص کند. بنابراین اگر پزشک به شما توصیه کرده که جراحی کنید و در عین‌حال، پیشرفت کندی را در روند درمان خود مشاهده کرده‌اید، حتما به نظر تخصصی او گوش فرا دهید. 

برای درمان جراحی بدون دیسک به کدام دکتر مراجعه کنیم؟
برای درمان جراحی بدون دیسک به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

برای درمان جراحی بدون دیسک به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

درد کمر یا درد گردن جز بیماری‌ها و مشکلات ارتوپدی است. پزشک متخصص مفاصل و استخوان‌ها می‌تواند با تشخیص دقیق مشکل شما و تعیین میزان آسیب بهترین روش درمان را تجویز کند. ممکن است دردتان با درمان غیر جراحی دیسک برطرف شود. این مسیر درم، اغلب شامل فیزیوتراپی، ورزش، ماساژ، مصرف دارو، طب سوزنی و گرما درم، یا سرما درم، است. گاهی تغییر سبک زندگی هم می‌تواند نقش موثری بر بهبود دردهای کمری داشته باشد.

عمل جراحی تنها برای دردهای شدید و مشکلات مزمن ستون فقرات توصیه می‌شود. مهم‌ترین مزایای درمان غیر جراحی دیسک گردن و دیسک کمر درگیرنشدن با عوارض عمل و امکان بهبودی در مراحل اولیه شروع علائم است. علاوه‌براین، هزینه درمان غیر جراحی دیسک نسبت به جراحی پایین‌تر است. اما شاید برجسته‌ترین معایب درمان غیر جراحی دیسک طول، بودن درمان باشد.

درهرصورت جراح ارتوپد، با تشخیص دقیق نوع مشکل، می‌تواند به شما کمک کند. در طول معاینه ممکن است متخصص ارتوپد، علاوه‌بر گرفتن شرح حالتان، از شما بخواهد دراز بکشید و پاها را در موقعیت‌های مختلف حرکت دهید. معاینه عصبی ازجمله بررسی رفلا،‌ها، قدرت عضل، یا توانایی راه‌رفتن هم جز مراحل تشخیص دیسک کمر و گردن است.

منابع:

nyulangone.org

mdpi.com

سوالات متداول درمان‌های غیرجراحی دیسک کمر

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/nonsurgical-disc-treatments/

Local domestic helper. Free & easy ad network.