تصمیمی که بیست‌ساله می‌شود – پایگاه خبری پزشکان ایرانی


به تازگی رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عزم خود برای رایزنی با شورای‌عالی بیمه سلامت خبر داد. وی هدف این مذاکرات را حل مشکلات تعرفه‌های درم، ،وان کرد. اشاره شهریاری به صحبت‌هایی است که طی چند هفته اخیر با محوریت افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۳ مطرح می‌شود.

رییس زاده، رییس سازمان نظام پزشکی، طی هفته گذشته با انتقاد از ،یب شورای عالی بیمه سلامت، گفت:«این ،یب باید تغییر کند، زیرا در تصمیم گیری های تعرفه‌ای، ،یداران خدمت که همان بیمه‌ها باشند، وزنه سنگین‌تری نسبت به ارائه دهندگان خدمت که جامعه پزشکی است، دارند. در حالی که ،یدار خدمت هیچ وقت نمی‌آید خدمت را به قیمت واقعی ،یداری کند و در نتیجه، شاهد تعرفه‌های غیر واقعی هستیم.»

تصمیمی که بیست‌ساله می‌شود

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این در سال ۸۳ کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی را به سازمان نظام پزشکی سپرده بود. نتیجه‌ این اقدام بی‌سابقه چنان شد که طی یک سال، تعرفه‌ی بخش خصوصی افزایشی ۱۲۱ درصدی را تجربه کرد. در حالی که تا پیش از آن، تعرفه‌ بخش عمومی و خصوصی برابر بود.

این تغییر ناگه، نه تنها باعث شد که دیگر تعرفه‌های درم، در بخش عمومی و خصوصی با هم برابر نباشد، بلکه هر ساله فاصله‌ی بین آن‌ها نیز بیش‌تر شد. تا جایی که در سال جاری تعرفه بخش خصوصی به سه تا چهار برابر بخش ،تی رسیده است. صرفه اقتصادی فعالیت در بخش خصوصی، اساتید و پزشکان متخصص را از مراکز ،تی به بخش خصوصی کشاند. به این ترتیب بار کاری بیمارستان‌های ،تی نیز روی دوش رزیدنت‌ها (دستیار تخصص پزشکی) و اینترن‌ها (کارورز پزشکی عمومی) قرار گرفت.

از سوی دیگر برخی از پزشکان متخصص، بیماران را از بیمارستان‌های ،تی به خصوصی منتقل می‌،د تا درآمد بیشتری عایدشان گردد. این افزایش تعرفه‌ هیچ‌گاه نتوانست زیرمیزی را از بین ببرد. چرا که به گفته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس زیرمیزی در پزشکان با درآمد بالا، بیش‌تر دیده می‌شود.

کمیسیون بهداشت را تقویت کنید

سازمان نظام پزشکی در حالی به ۲۰ سالگی خود نزدیک می‌شود که قانون تشکیل این نهاد صنفی و غیر،تی با چالش‌های مختلفی همراه بود. قانونی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نقش مهمی در تصویب آن داشت. برخی مواد این قانون از جمله اختیار تعیین تعرفه بخش خصوصی، جزو سوال برانگیزترین اقدامات کمیسیون بهداشت طی دو دهه اخیر است. برخی کارشناسان این‌گونه تصمیمات را نتیجه تک‌قطبی بودن فضای کمیسیون می‌دانند. چرا که طی ۲۰ سال اخیر از هر پنج نماینده‌‌ حاضر در این کمیسیون، چهار نماینده را پزشکان تشکیل می‌دادند. این در حالی است که مسئله بهداشت و درمان علاوه بر حوزه درمان، از موضوعاتی همچون اقتصاد، حقوق و محیط زیست نیز اثر پذیری دارد.

نمایندگان مجلس در حالی برای شرکت در انتخابات پیش‌رو خیز برداشته‌اند که ،یب اعضای کمیسیون بهداشت همواره مورد بحث کارشناسان بوده است. انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع سلامت در کشور، شرایط به ‌گونه ‌ای فراهم شود که نمایندگان با تخصص‌های متنوع‌تری در این کمیسیون شرکت کنند. به این ترتیب می‌توان شاهد تهیه‌ی طرح‌ها و اظهارنظرهای تخصصی‌تری از سوی کمیسیون بهداشت و درمان بود.




منبع: https://pezeshkanirani.ir/medical-trade-news/10312/

Useful reference for domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.