انواع قرص های ضد بارداری

انواع قرص ضد بارداری

مصرف قرص های ضد بارداری یکی از رایج ترین راه های جلوگیری از بارداری ناخواسته است. انواع مختلفی از قرص های ضد بارداری ،یبی مانند قرص های مونوفازیک و تری فازیک، قرص های پروژسترون و قرص های اورژانسی در دسترس عموم است. قرص روکائین، قرص یاسمین و قرص مرلین نیز از انواع قرص های ضدبارداری بدون عارضه و عوارض کم هستند. نحوه مصرف قرص های ضد بارداری بسته به نوع آن متفاوت است. در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتر دکتر، علاوه بر اشاره به نحوه استفاده از داروهای ضد بارداری، به سایر کاربردهای درم، آنها نیز اشاره می کنیم. این متن را بخو،د 10 دقیقه طول می کشد. اما اطلاعات کاربردی و مفیدی در اختیار شما قرار می دهد.

اگر در این زمینه سوال یا ابهامی دارید می تو،د در ،مت نظرات همین پست مطرح کنید تا پزشک به آن پاسخ دهد.

قرص ها چیه؟

قرص های ضد بارداری خوراکی حاوی مقادیر کمی هورمون هستند که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود. این قرص ها حاوی ،یباتی شبیه به هورمون های طبیعی بدن در سیکل قاعدگی هستند. قرص های ضد بارداری به روش های مختلف عمل می کنند:

  • می تواند تخمک گذاری را متوقف کند.
  • جلوگیری از روند ماهانه رهاسازی تخمک از تخمدان.
  • تغییر موقت پوشش داخلی رحم. برای کاهش احتمال کاشت تخمک بارور شده در دیواره رحم؛
  • آنها با غلیظ شدن مخاط دهانه رحم از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند.

ذکر این نکته ضروری است که هر یک از این داروها در کنار مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند.

نحوه مصرف قرص های ضد بارداری

فواید مصرف قرص های ضد بارداری

متخصص ،ن مصرف این داروها را در موارد مختلف تجویز می کند. یکی از موارد مصرف قرص های ضد بارداری برای کیست تخمدان است. گاهی برای پوست هم قرص تجویز می شود. در زیر برخی از رایج ترین عملکردهای این دسته از داروها را فهرست می کنیم:

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و رحم
  • بهبود آکنه و کاهش موهای زائد صورت و بدن
  • کاهش احتمال حاملگی خارج از رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری های ،
  • کمک به تسکین درد شدید قاعدگی یا دیسمنوره
  • کاهش تولید آندروژن ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • درمان سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • کاهش کم خونی فقر آهن مرتبط با از دست دادن خون
  • کوتاه ، و منظم ، سیکل قاعدگی
  • کنترل بهتر قاعدگی و علائم طبیعی یائ،
  • پیشگیری و درمان خونریزی شدید مرتبط با فیبروم رحم
  • پیشگیری از میگرن در دوران قاعدگی
  • کاهش تاثیر شرایط بد برای دوره قاعدگی. مانند تشنج
  • درد ناشی از آندومتریوز را کاهش می دهد

علاوه بر این، بین قرص های ضد بارداری و افسردگی یا کنترل نوسانات خلقی رابطه وجود دارد.

انواع قرص های ضد بارداری

در حال حاضر طرفداران زیادی برای استفاده از قرص های ضد بارداری وجود دارد. از این رو انواع قرص های هورمونی با کاربردهای متفاوت برای خانم هایی با شرایط فیزیکی متفاوت طراحی و تولید شده است. در این ،مت به بررسی ویژگی های کلی این محصولات می پردازیم.

قرص های ضد بارداری ،یبی

قرص های ضد بارداری ،یبی حاوی دوزهای متفاوتی از هورمون های استروژن و پروژسترون هستند و بر تخمک گذاری و تغییرات مخاط دهانه رحم تأثیر می گذارند. نمونه های زیر بهترین قرص های ضد بارداری ،یبی ایر، هستند:

  • قرص های ضد بارداری سیپروترون یا CypL؛ برای درمان کیست تخمدان و مشکلات پوستی مانند ریزش مو ناشی از افزایش آندروژن در بدن و یا برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود.
  • تبلت یاسمین 28 یا قرص یاز
  • قرص مارولین
  • او رفته است
  • ارتفاع

پس از آن در مورد مهمترین این داروها صحبت خواهیم کرد.

قرص های تک فازی

قرص های ،یبی بر اساس ثابت ماندن یا تغییر دوز هورمون ها به چند دسته مختلف ت،یم می شوند. که در قرص های ضد بارداری تک فاز یا تک فازهر قرص فعال حاوی همان مقدار استروژن و پروژسترون است. تبلت های فعال آنها حاوی هورمون وپشته های غیر فعالآنها هیچ هورمونی ندارند.

قرص های مونوفازیک در دوره های یک ماهه مصرف می شوند. قرص های هفته آ، این چرخه غیرفعال هستند. قرص روکش دار Drusilla، دورسلی و قرص بلارا این نمونه ای از یک داروی ضد بارداری تک فازی است.

قرص دو فازی

قرص های فعال در گروه قرص های دوفازی حاوی دو ،یب مختلف استروژن و پروژسترون هستند. در واقع سطوح مختلفی از هورمون ها را در یک چرخه یک ماهه در اختیار بدن قرار می دهد. باز هم هفته آ، سیکل برای قرص های غیر فعال است.

قرص های چند فازی

قرص های تری فازیک یا قرص های تری فازیک و چند فازی از قرص های فعال حاوی سه یا چند ،یب از هورمون های استروژن و پروژسترون تشکیل شده اند. محتوای پروژسترون در برخی از انواع قرص های ،یبی چند فازی افزایش می یابد. در موارد دیگر، دوز پروژسترون ثابت می ماند و محتوای استروژن افزایش می یابد.

قرص های طول، اثر

قرص سیکل طول، یک نوع قرص ضد بارداری ،یبی است. معمولاً در فواصل 13 هفته ای توزیع می شود و مدت قرص فعال آن 12 هفته است. در هفته چهاردهم می تو،د قرص های بی اثر را بردارید و سیکل قاعدگی خود را شروع کنید به شرطی که روزهای باقی مانده را فراموش نکنید.

با مصرف طول، مدت قرص، فقط 3 تا 4 بار در سال ، خواهید شد. این داروها باید با مشورت پزشک مصرف شوند.

قرص های حاوی پروژسترون

عملکرد قرص های ضد بارداری بدون استروژن افزایش مخاط دهانه رحم و کاهش ضخامت لایه داخلی آن است. بنابراین، از کاشت تخمک بارور شده جلوگیری می کند. همچنین برای کاهش خونریزی در افرادی که ،های سنگین دارند موثر است.

معمولاً برای افرادی که به دلایلی مانند سابقه سکته مغزی یا بیماری قلبی عروقی نمی توانند از استروژن استفاده کنند تجویز می شود. استروژن می تواند خطر ،ه شدن خون را در افراد بالای 35 سال و افراد سیگاری افزایش دهد. قرص لاینسترول نمونه ای از این دسته است و تمام قرص های آن حاوی هورمون فعال پروژسترون هستند.

قرص های اورژانسی

در شرایط خاص، مانند داشتن رابطه ، محافظت نشده، می تو،د بعد از رابطه ، از قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کنید. البته نباید آن را روش اصلی پیشگیری از بارداری دانست. موج تنسی و قرص لوونورژسترول یا گاز طبیعی مایع به ،وان مثال می توان به قرص های ضد بارداری اورژانسی یا اورژانسی اشاره کرد.

قرص LD

همه انواع قرص های ضد بارداری برای ا،ر ،ن بی خطر هستند، اما دوزهای پایین یا قرص های ضد بارداری با چگالی کم عوارض جانبی احتمالی را کاهش می دهند.

طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، مصرف قرص های ضد بارداری یک روش پیشگیری موفق است. به گفته این سازمان، از هر 100 نفری که در طول سال از این روش استفاده می کنند، تنها 9 نفر ممکن است باردار شوند.

این دسته از قرص ها شامل ،یب قرص های ،یبی و بدون استروژن می شود.

فواید مصرف قرص های ضد بارداری

راه های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. نمونه های رایج عبارتند از استفاده از IUD، بستن لوله ها، وازکتومی، و استفاده از محصولات حاوی هورمون مانند ،ب های ضد بارداری. اما دلایل مهم تری وجود دارد که چرا ،ن ترجیح می دهند از قرص های ضد بارداری استفاده کنند، مانند:

  • مصرف روزانه قرص ها آسان است.
  • این روش 91 درصد موثر است و در صورت استفاده صحیح و منظم از بارداری جلوگیری می کند.
  • این روش برگشت پذیر است و تقریباً بلافاصله پس از قطع باروری بازمی گردد.
  • انواع قرص های ضد بارداری علاوه بر عملکرد اصلی خود، برای اه، درم، مانند تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش خونریزی نیز موثر هستند.

این شرایط یکی از مهم ترین دلایل استفاده ،ن از این داروها محسوب می شود.

قرص های ضد بارداری

عوارض قرص های ضد بارداری

،یبات مورد استفاده در قرص های ضد بارداری مشابه هورمون هایی است که چرخه قاعدگی را در بدن ،ن کنترل می کنند. بنابراین، اغلب عوارض جانبی ندارند یا کم هستند. با این حال، ممکن است واکنش های متفاوتی در بدن افراد ایجاد کنند. عوارض جانبی رایج قرص های ضد بارداری به شرح زیر است:

  1. این قرص ها از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند. برای محافظت در برابر چنین عفونت هایی، باید از کاندوم استفاده کنید.
  2. ممکن است باعث کاهش میل ،، حالت تهوع و سردرد شود.
  3. لکه بینی یا خونریزی بین قاعدگی، حساسیت سینه و افزایش ترشحات واژن می تواند از عوارض احتمالی باشد.
  4. جدی ترین عارضه جانبی قرص های ضد بارداری، به ویژه قرص های ،یبی، افزایش خطر ،ه شدن خون است. این مشکل می تواند علت ترومبوز ورید عمقی، حمله قلبی، سکته مغزی و آمبولی ریه باشد.

قبل از مصرف قرص های ضد بارداری حتما با متخصص ،ن مشورت کنید.

قرص های ضد بارداری چگونه و چقدر موثر هستند؟

درصد قرص های ضد بارداری که مسدود می کنید به شما و تجویز پزشکتان بستگی دارد. اگر نحوه استفاده از قرص های ضد بارداری را بد،د و به درستی از آنها استفاده کنید، بسیار موثر هستند. برای اطمینان، قرص خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

برخی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها مانند ریفامپین و برخی از داروهای ضد ویروسی، ممکن است اثربخشی قرص های ضد بارداری را تغییر دهند.

نحوه مصرف قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری زم، که طبق دستور مصرف شوند به درستی عمل می کنند. بنابراین، مطمئن ترین راه این است که بروشور بسته را بخو،د یا دقیقاً طبق دستور پزشک خود عمل کنید. اما معمولا روش مصرف این داروها به شرح زیر است:

  • برای شروع سریع مصرف قرص، می تو،د اولین شنبه بعد از شروع قاعدگی را انتخاب کنید. اولین قرص برگ زیر را در اولین روز سیکل قاعدگی بعدی خود مصرف کنید.
  • قرص بعد از یک هفته اثر می کند. استفاده از کاندوم در هفت روز اول ضروری است.
  • قرص ها در اشکال مختلفی وجود دارند که 21 روز یا بیشتر دوام می آورند. به طور معمول، هر برگه قرص 28 روزه حاوی قرص های فعال و غیرفعال برای یک چرخه 28 روزه است. روزانه یک قرص برای مدت معینی مصرف کنید. سطح هورمون را بالا نگه می دارند و احتمال بارداری را کاهش می دهند.

نصیحت برای تاثیر بیشتر حتما به این موارد توجه کنید.

نحوه مصرف قرص های ضد بارداری بعد از رابطه ،

هنگام مصرف قرص های ضد بارداری برای تنظیم دوره برای جلوگیری از بارداری باید تمام قرص های فعال و غیر فعال را روزانه مصرف کنید. در برخی موارد، ممکن است پس از مقاربت به پیشگیری از بارداری اورژانسی نیاز داشته باشید.

فراموش ، مصرف قرص های ضد بارداری

ج، زیر راهنمای شما برای از دست دادن دوز قرص است:

تعداد قرص های فراموش شده اقدام لازم قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی روش پیشگیری از بارداری پشتیبان
1 قرص ،یب فعال به محض یادآوری قرص را مصرف کنید حتی اگر نیاز به مصرف دو قرص موثر در یک روز داشته باشید. باقیمانده بسته باید طبق معمول مصرف شود. شما فقط در روزهای اول ، (روزهای 5-7) یا روزهای آ، به پیشگیری از بارداری اورژانسی نیاز دارید. نیازی نیست

(اگر بیش از 12 ساعت از فراموشی مصرف قرص می گذرد، باید به مدت 7 روز در حین مصرف دارو از کاندوم استفاده کنید.)

2 قرص ،یبی فعال آ،ین قرصی را که باید می خوردید فورا بخورید. با بقیه بسته طبق معمول ادامه دهید. اگر در هفته اول ، قرص های ضد بارداری را فراموش کردید و رابطه ، محافظت نشده دارید، از قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کنید. تا زم، که قرص های فعال را به مدت 7 روز متوالی مصرف نکرده اید از کاندوم استفاده کنید.

اگر در هفته سوم قرص ها را فراموش کردید، مصرف روزانه قرص ها را تا پایان قرص های فعال ادامه دهید.

روز بعد، بدون مصرف قرص های غیرفعال، بسته جدیدی را شروع کنید.

1 قرص فقط حاوی پروژسترون است قرص فراموش شده را مصرف کنید و بقیه بسته را طبق معمول مصرف کنید. اگر در پنج روز گذشته رابطه ، محافظت نشده داشته اید، از قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده کنید. تا دو روز متوالی مصرف قرص های ضدبارداری را قطع نکنید از کاندوم استفاده کنید.
1 قرص غیرفعال (از هر نوع) یکی از قرص های غیرفعال را که باید مصرف می شد دور بریزید و طبق برنامه منظم ادامه دهید.

شما هرگز نباید بیش از 7 روز متوالی بین قرص های فعال مصرف کنید.

نیازی نیست نیازی نیست

اگر فکر می کنید یک قرص را به دلیل استفراغ یا اسهال فراموش کرده اید، به زمان سپری شده توجه کنید. اگر کمتر از دو ساعت از مصرف قرص‌تان گذشته است، یا اگر مشکل برای دو یا چند روز ادامه داشت، دستورالعمل‌های فراموش ، یک یا چند قرص را دنبال کنید.

تداخلات دارویی برای قرص های ضد بارداری

از پزشک خود بخواهید بسته به شرایط شما توضیح دهد که کدام داروها با قرص های ضد بارداری تداخل دارند. به طور کلی، اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، احتمالاً قرص های ،یبی برای شما من، نیستند. علاوه بر این، برخی از داروهای ضد ویروسی یا ضد تشنج می توانند با داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشند.

اثربخشی قرص های ضد بارداری بهتر است یا روش های پیشگیری؟

قرص های ضد بارداری در دوران شیردهی

در دوران شیردهی، به خصوص در ماه های اول، بهتر است از مصرف قرص های ضد بارداری حاوی استروژن خودداری کنید. لاجورد و لینسترول دو نمونه از قرص های ضد بارداری در دوران شیردهی وجود دارد.

قرص های ضد بارداری چند روزه موثر هستند؟

مصرف قرص های ضد بارداری یک روش طول، مدت است. بنابراین باید به طور مداوم استفاده شود و طبق دستور پزشک یا دستورالعمل روی بسته مصرف شود.

استفاده از قرص های ضد بارداری به مدت چند ماه، قطع یک یا دو ماهه و شروع مجدد، خطر بارداری ناخواسته را افزایش می دهد. فراموش ، هر از گاهی وقت ملاقات مشکلی ایجاد نمی کند و با یادآوری قابل کنترل است. اما احتمال بارداری تصادفی را افزایش می دهد.

چه نوع قرص ضد بارداری برای شما من، است؟

قرص های ضدبارداری یک روش پیشگیری مداوم یا اورژانسی هستند. آنها اغلب دارای دو هورمون استروژن و پروژسترون یا فقط پروژسترون هستند. این داروها، به ویژه قرص های LD، عوارض جانبی جدی ندارند. برخی از ،ن نگران رابطه بین قرص های ضد بارداری و فشار خون هستند.

بنابراین اگر سابقه پزشکی خاصی دارید و یا در دوران پس از زایمان یا شیردهی هستید، بهتر است با پزشک، ماما یا مشاور بهداشتی مشورت کنید تا از بین انواع قرص های ضدبارداری انتخاب کنید یا از قوی ترین قرص های ضدبارداری و نحوه استفاده از آن استفاده کنید. از آنها استفاده کن. .

قرص های ضد بارداری با مصرف منظم تا حد زیادی از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند. قرص های مونو یا تری فازیک، قرص روکائین، قرص یاسمین، قرص مرلین نمونه هایی از بهترین قرص های موجود هستند.

سوالات متداول در مورد قرص های ضد بارداری

منابع:

Healthline.com

mayoclinic.org

محتوای این مقاله فقط برای اطلاعات عمومی شما است و نسخه تجویز نمی شود.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/birth-control-pills/

Advantages of local domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.