تخصص دندانپزشکی چیست و دکتر دندانپزشک کیست؟

تخصص دندانپزشکی چیست

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، درباره این‌که تخصص دندانپزشکی چیست و دنداپزشک کیست، صحبت خواهیم کرد. دندانپزشک، وظیفه تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان را دارد.

آگاهی از مسئولیت‌های دندانپزشک، کمک می‌کند که در صورت بروز عفونت دندان، لثه، ساییدگی دندان، امور زیبایی و رفع بوی بد دهان، به متخصص مربوطه مراجعه کنید. مراجعه به‌موقع به پزشکی با تخصص دندانپزشکی، از بیماری‌های مثل مشکلات قلبی هم جلوگیری می‌کند.

در ادامه به شما می‌گوییم که کار دکتر دندانپزشک چیست و چه خدماتی به مراجعان خود ارائه می‌دهد. برای مطالعه این مطلب که درباره تشخیص بیماری‌های دهان و دندان و وظایف دندانپزشک و اموری مانند جلوگیری از پوسیدگی دندان نوشته شده، به 6 دقیقه زمان نیاز دارید.

اگر پرسشی درباره این دارید که دکتر دندانپزشک کیست یا سوالی درباره حفظ سلامت دهان و دندان دارید، در انتهای این مطلب بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

تخصص دندانپزشکی چیست؟

تخصص دندانپزشکی به بررسی شرایط دهان و دندان می‌پردازد. دندانپزشک می‌تواند مشکلات این بخش از بدن را تشخیص بدهد و به درمان آن‌ها بپردازد.

دندانپزشکان با معاینات منظم دندان‌ها به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما کمک می‌کنند و می‌توانند انواع درمان‌های بهداشت دهان و دندان از جمله پر، دندان، تاج و بریج را انجام دهند.

دندانپزشک وظایف زیادی بر عهده دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان است. این موضوع به جلوگیری از عوارض در دهان یا سایر ،مت‌های بدن کمک می‌کند.

دندانپزشکان از فناوری و تج،ات مختلف مانند موارد زیر برای انجام عملیات متنوع استفاده می‌کنند:

  • دستگاه‌های اشعه ای،
  • لیزر
  • دریل
  • برس
  • چاقوی جراحی
  • سایر ابزارهای پزشکی

آن‌ها از تج،ات حفاظتی مانند دستکش، ماسک و عینک ایمنی هم استفاده می‌کنند تا از انتشار میکروب‌ها یا باکتری‌ها جلوگیری کنند.

دندانپزشک کیست

دکتر دندانپزشک کیست؟

دندانپزشکان به طیف وسیعی از مشکلات دهان و دندان رسیدگی می‌کنند. دکتر دندانپزشک ،ی است که امور زیر را مدیریت می‌کند:

  • پر، حفره‌ها
  • از بین‌بردن پوسیدگی دندان
  • ترمیم یا برداشتن دندان‌های آسیب دیده
  • بررسی رشد دندان‌ها و استخوان‌های فک
  • آموزش بهداشت دهان و دندان به مراجعان

بنا بر تعریف انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)‌، دندانپزشکی نیاز به رویکرد تیمی دارد و دندانپزشک، رهبر فرایندها است. اعضای این تیم شامل دستیاران دندانپزشک و تکنسین‌ها می‌شوند.

سرپرست تیم، دندانپزشک است؛ پزشکی متخصص در بهداشت دهان و دندان که مدرک دکتری پزشکی دندان یا دکتری جراحی دندان دارد. نظارت دندانپزشکان بر تیم بالینی برای اطمینان از مراقبت ایمن و مؤثر از دهان، بسیار مهم است.

تخصص دندانپزشکی چه فوق تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

گرایش‌های مختلف تخصص دندانپزشکی چیست و افراد مشغول به تحصیل در این رشته در چه زمینه‌هایی ادامه تحصیل می‌دهند؟ در ادامه هرکدام را موردی بررسی می‌کنیم:

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی کودکان که به آن دندانپزشکی اطفال نیز گفته می‌شود، روی درمان کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.

ارتودنسی

این شاخه از دندانپزشکی روی تنظیم مجدد ردیف دندان‌ها و صاف‌، آن‌ها، تمرکز دارد. ارتودنتیست‌ها بریس‌ها، تراز‌کننده‌های شفاف، نگهدارنده‌ها و موارد مربوط به تغییر شکل دندان‌ها و منظم‌، آن‌ها را به کار می‌گیرند.

پروتز دندان

متخصص پروتز دندان، در ایجاد ترمیم‌های دند، با ظاهر طبیعی مانند تاج، بریج و دندان مصنوعی تخصص دارد.

پروتز دندان

متخصص ریشه دندان

یک متخصص ریشه، در انجام درمان ریشه دندان تخصص دارد. دندانپزشکان عمومی هم گاهی این مورد را پیگیری و درمان می‌کنند.

،نتی،

،نتیست، بیماری لثه و سایر بیماری‌هایی را درمان می‌کند. این موارد روی بافت‌های اطراف دندان تأثیر می‌گذارند.

جراحی دهان و فک و صورت

جراحان دهان بیماری‌ها، نقص‌ها و آسیب‌های فک و سایر ساختارهای دهان و صورت را درمان می‌کنند. کشیدن دندان عقل هم گاهی از سوی آن‌ها انجام می‌شود.

متخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت

پاتولوژیست‌های دهان، علل و عوارض بیماری‌های دهان را مطالعه می‌کنند و برای موارد پیچیده، امور تشخیصی را پیش می‌برند.

دندانپزشکی بهداشت عمومی

دندانپزشکان بهداشت عمومی با طراحی برنامه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها، سعی در بهبود سلامت دهان و دندان در جوامع دارند.

دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکان زیبایی، روی بهبود ظاهر لبخند تمرکز می‌کنند. درمان‌هایی که پیگیری می‌کنند هم شامل سفید‌، دندان، استفاده از روکش‌های چینی و کانتور، لثه است. بسیاری از دندانپزشکان زیبایی، درمان‌های پیشگیرانه و ترمیمی نیز ارائه می‌دهند.

دندانپزشکی ایمپلنت

این دندانپزشکان، ایمپلنت‌های دند، را برای جایگزینی دندان در دهان قرار می‌دهند. ایمپلنت دندان به‌جای پر، و کشیدن دندان‌های بسیار ،اب، روش محبوبی است که مراجعان پرشماری دارد.

دندانپزشکی ترمیمی

برخی از دندانپزشکان، در زمینه بازسازی یا توانبخشی کامل دهان تخصص دارند. این مورد شامل درمان افرادی است که حفره‌های وسیع و عمیق در دندان یا بیماری لثه دارند.

دندانپزشکی قانونی

دندانپزشکان قانونی، دندان‌ها را معاینه می‌کنند و سوابق دند، را برای اه، قانونی و پرونده‌های مجرمانه تفسیر می‌کنند. به‌،وان مثال، هنگامی که مجری قانون جسد انس، را پیدا می‌کند، دندانپزشک قانونی می‌تواند دندان‌ها و استخوان‌های فک را برای شناسایی قرب، ارزیابی کند.

تفاوت دندانپزشک عمومی و جراح دندانپزشک

دندانپزشکان عمومی، طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهند و می‌توانند مسائل مختلف سلامت دهان از جمله موارد زیر را مدیریت کنند:

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری‌های لثه
  • مشکلات دندان‌های حساس

جراحان دندان‌پزشک، معمولاً روش‌های پیچیده‌تری مانند موارد زیر را مدیریت و درمان می‌کنند:

  • کشیدن دندان عقل
  • جراحی ایمپلنت دندان
  • جراحی ترمیم مجدد فک

بنا به مشکل و وضعیتی که به آن دچار هستید، باید ببینید که به کدامیک از این تخصص‌ها، مراجعه کنید.

تفاوت دندانپزشک عمومی و جراح دندانپزشک

دکتر دندانپزشک چه بیماری‌ها و مشکلاتی را درمان می‌کند؟

بعد از اینکه دانستید دکتر دندانپزشک کیست، باید به مشکلات و بیماری‌هایی دقت کنید که از سوی او درمان می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

دندان درد

دندان‌درد با بروز علائمی مانند چرک در اطراف دندان، آبسه و تب همراه است. در صورت مشاهده این علامت‌ها، باید سریع به پزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان با بررسی اوضاع، انجام عملیات لازم و تجویز آنتی‌بیوتیک، اقدام به رفع مشکلات دندان‌درد می‌کنند.

رفع لک دندان

مصرف غذاها، داروها، تنباکو و واردشدن ضربه به دندان، باعث بروز لک دندان می‌شود. برای تغییر این وضعیت، باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید. این پزشک می‌تواند با انتخاب روش درست رفع لک به بهبود سلامت و ظاهر دندان‌ها کمک کند.

درمان پوسیدگی‌ها

وجود سوراخ‌های کوچک روی دندان‌ها، حاکی از پوسیدگی است. هنگامی که باکتری ،بناکی به نام پلاک روی دندان‌هایتان جمع می‌شود، به آرامی مینای دندان از بین می‌رود. جهت رفع پوسیدگی‌ها هم باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

پریدگی لبه دندان

مصرف برخی مواد غذایی سفت یا واردشدن ضربه به دندان، می‌تواند باعث لب‌پریدگی آن شود. در چنین موقعیتی هم دندانپزشکان با روکش‌های مخصوص و متنوع، ظاهر دندان را تغییر می‌دهند.

حساسیت به سرما

برخی از افراد نسبت به مصرف مواد سرد و یخ حساس‌اند و دندان‌هایشان دچار مشکل می‌شود. برای رفع این مشکل، دندانپزشکان از روش‌های مختلف مانند پر،، کانال ریشه یا درمان لثه برای جایگزینی بافت از دست‌رفته در ریشه استفاده می‌کنند. گاهی‌اوقات هم فقط خمیردند، خاص تجویز می‌شود.

عمل‌های زیبایی

دندانپزشک زیبایی، می‌تواند مشکلاتی مانند فاصله بین دندان‌ها یا تغییر رنگ آن‌ها را با روش‌ها و مواد مختلف و متنوع، درمان کند. عمل‌های زیبایی متنوعی در حوزه بهبود ظاهر و سلامت دندان و فک انجام می‌شوند.

مشکلات لثه

برای رفع مشکلات لثه مانند خون‌ریزی یا تجمع پلاک در حوالی آن، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان با روش‌های گوناگون، بیماری‌های مختلف لثه را درمان می‌کنند و نمی‌گذارند که مشکلاتی مانند تحلیل‌رفتن لثه یا جراحت‌های آن عمیق و جدی شوند.

کشیدن دندان عقل

دندان عقل برای بسیاری از افراد چیزی جز بروز مشکلات متنوع و درد، به همراه ندارد. متخصصان جراحی یا دندانپزشکان عمومی با کشیدن و درمان مشکلات این دندان، مانع از بروز عوارضی مانند عفونت و دردهای شدید می‌شوند.

خدمات دندانپزشک چیست

خدماتی که دندانپزشک ارائه می‌دهد، چیست؟

خدمات ارائه‌شده از سوی افراد با تخصص دندانپزشکی چیست و چه اموری را مدیریت می‌کنند؟ این موارد را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • دندانپزشکی پیشگیری
  • دندانپزشکی ترمیمی
  • مراقبت‌های اورژانسی دندانپزشکی

توجه کنید که بسته به مشکلتان، باید به دندانپزشکی مراجعه کنید که خدمت مورد نظرتان را ارائه می‌دهد.

دندانپزشکی پیشگیری

دندانپزشکان برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها در برابر باکتری‌های بیماری‌زا، دندانپزشکی پیشگیرانه را پیشنهاد و مشکلات را قبل از شروع آن‌ها، متوقف می‌کنند. درمان‌های پیشگیرانه عبارتند از:

  • معاینات دندانپزشکی
  • ع،‌برداری با اشعه ای، دندان
  • درمان با فلوراید

این اقدامات می‌تواند به حفظ سلامت دندان و دهان، پیش از جدی‌شدن مشکلات ابتدایی کمک کنند.

دندانپزشکی ترمیمی

دندانپزشکان، روش‌های ترمیمی را برای ترمیم یا جایگزینی دندان‌های آسیب‌دیده یا از دست‌رفته انجام می‌دهند. درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی عبارتند از:

  • پر،
  • اصلاح مشکل تاج دندان
  • رفع فاصله‌ میان دندان‌ها
  • انجام ایمپلنت‌های دند،

برای پیگیری هریک از این درمان‌ها، باید به متخصصان خبره مراجعه کنید.

مراقبت‌های اورژانسی دندانپزشکی

بسیاری از دندانپزشکان خدمات اورژانسی دندانپزشکی را ارائه می‌دهند. درمان‌های اورژانسی عبارتند از:

  • کشیدن دندان
  • رفع مشکلات کانال‌های ریشه دندان
  • درمان دندان‌های ش،ته و از بین‌رفته

برای مراجعه جهت رفع مشکلات مختلف، باید به تخصص و حیطه فعالیت دندانپزشک دقت کنید. با علم به اینکه تخصص دندانپزشک چیست و در چه زمینه‌ای تبحر دارد، بهترین گزینه را برای مراجعه در نظر بگیرید.

خدماتی که دندانپزشک ارائه می‌دهد، چیست؟

روش‌های تشخیص در تخصص دندانپزشکی چیست؟

روش‌های تشخیص در تخصص دندانپزشکی چیست و چه مواردی را شامل می‌شود:

  • روش‌های معاینه عینی و فیزیکی
  • استفاده از ابزارها و ع،‌برداری

البته ابزارها و راه‌کارهای متنوع دیگری هم برای تشخیص مشکلات دند، و ده، وجود دارد. با این‌حال این دو مورد، مهم‌ترین ابزار و روش‌های این کار هستند.

روش‌های معاینه عینی و فیزیکی

دندانپزشکان برای ارزیابی وضعیت دندان‌ها و دهان از روش‌های مختلفی برای رسیدن به تشخیص کمک می‌گیرند:

  • بررسی فشار خون
  • اندازه‌گیری درجه حرارت بدن
  • ارزیابی سرعت تنفس و وزن بدن

تست‌های متنوعی از جمله آزمایش میزان لق‌بودن دندان، تراش حفره تشخیصی، بی‌حسی موضعی تشخیصی و موارد مشابه هم انجام می‌شوند. با آگاهی از اینکه تخصص دندانپزشکی چیست و هر پزشک در چه گرایشی تحصیل کرده، برای مشکلات خود باید به فرد متبحر و متخصص مراجعه کنید.

استفاده از ابزارها و ع،‌برداری برای تخصص دندانپزشکی

با ع،‌برداری از دندان‌ها، پزشکان به اطلاعات کافی درباره وضعیت دندان‌ها دست پیدا می‌کنند. از جمله این روش‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رادیوگرافی دندان با تکنیک‌های مختلف
  • تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته
  • استفاده از ام‌آرآی (MRI)
  • سونوگرافی

از تست‌های تشخیصی مکمل مانند بیوپسی یا همان نمونه‌برداری، ایمونولوژی، تست اعصاب مغزی و آزمایش خون هم در روند بررسی مشکلات دهان و دندان استفاده می‌شود.

استفاده از ابزارها و ع،‌برداری برای تخصص دندانپزشکی

روش‌های درمان در تخصص دندانپزشکی چیست ؟

برای رسیدگی به مشکلات دند،، راه‌کارهای مختلفی در تخصص دندانپزشکی وجود دارد. بعضی از آن‌ها، جایگزینی دندان با نسخه مصنوعی آن است و برخی دیگر، روش‌های ترمیم دندان طبیعی هستند. روش‌های درمان تخصصی در تخصص دندانپزشکی عبارتند از:

ایمپلنت

دندانپزشکان از ایمپلنت‌های دند، برای جایگزینی ریشه دندان استفاده می‌کنند. دندان کاشت در استخوان فک جایی قرار می‌گیرد که دندان، از بین رفته باشد.

ایمپلنت، شکل و عملکرد دندان‌ها را بازیابی می‌کند. این روش انواع مختلفی دارد و راه‌کاری بهینه برای ،، است که به‌دلیل پوسیدگی، تصادف یا بیماری‌های ،نتال، دندان خود را از دست داده‌اند.

بریج دندان

بریج دندان، روشی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که پیش از رواج کاشت ایمپلنت، بسیار محبوب بود. دندانپزشکان برای بیمار، که دندان خود را از دست می‌دهند اما هنوز دو دندان طبیعی مجاور قوی دارند، از پل دند، استفاده می‌کنند.

بریج، از دو تاج متصل به ۲ ستون دندان طبیعی و یک دندان جدید در وسط، برای بازیابی شکل و عملکرد دندان از دست‌رفته تشکیل شده است. این نوع ترمیم، از ،ب دندان مصنوعی برای اتصال دندان‌های جدید استفاده می‌کند.

پروتزهای متحرک جزئی

پروتز جزئی متحرک برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست‌رفته در فک ساخته می‌شود. ماده اصلی پروتزهای پارسیل رزین اکریلیک است و با فریم ف،ی Cr-Co یا تیت،وم، ساخته می‌شوند.

پروتزها اغلب دارای قلاب‌های ف،ی هستند و دندان‌های طبیعی باقی‌مانده را در برمی‌گیرند. همچنین این پروتزها، فک را در هنگام انجام عملکرد، ثابت نگه می‌دارند. برخی از پروتزهای مصنوعی، از مواد پ،تیکی انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند.

دندانپزشک کیست

پر، دندان

پر، برای درمان پوسیدگی دندان و رفع حفره‌های دند، استفاده می‌شود. دندانپزشک، پوسیدگی را از روی دندان و حفره پاک کرده و با مواد پرکننده، مهر و موم می‌کند.

از مواد مختلفی برای پر، حفره استفاده می‌شود. بر اساس اندازه، شکل و محل پر،، در مورد من،‌ترین مواد تصمیم‌گیری می‌شود. در این زمینه انتخاب رایج، مواد پرکننده هم‌رنگ دندان (مانند کامپوزیت رزین یا سرامیک) است که می‌تواند ظاهر دندان و شکل و عملکرد آن را بازگرداند.

درمان دندانپزشکی برای ترمیم دندان

دندانپزشک می‌تواند درمان‌های مختلفی را برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده پیشنهاد کند. این درمان‌ها به بازیابی ظاهر، شکل و عملکرد دندان‌ کمک می‌کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

توجه! هزینه ونیر و کامپوزیت با هم متفاوت است.

درمان کانال ریشه

درمان ریشه، شامل جایگزینی پالپ آسیب‌دیده یا عفونی دندان با پر، است. پالپ (که اغلب به آن عصب دندان گفته می‌شود)، در مرکز توخالی دندان قرار دارد و از رگ‌های خونی و رشته های عصبی تشکیل شده است. این بخش، ا،یژن، مواد مغذی و حس دندان را مدیریت می‌کند.

صدمات وارده به دندان یا پوسیدگی پیشرفته، می‌تواند به‌طور غیرقابل برگشتی به پالپ دندان آسیب برساند. در طول درمان ریشه، پالپ آسیب‌دیده برداشته می‌شود. دندانپزشک با دریل و فایل‌های کوچک، کانال‌های ریشه را تمیز می‌کند و شکل می‌دهد.

دندانپزشکان از روش‌های مختلف دیگری مانند ارتودنسی برای نظم‌دهی به دندان، کشیدن آن و تجویز گارد، برای کنترل مشکلاتی نظیر دندان قروچه هم در روند درمان‌ها استفاده می‌کنند.

درمان کانال ریشه

چه زم، باید به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

به‌طور متداول، باید هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک برای چکاپ مراجعه کنید. با این‌حال اگر دچار یکی از شرایط زیر هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

دیدن علائم مختلف دندان درد و مراقبت‌های پیشگیرانه ابتدا، دندانپزشک علائم سرطان دهان، مشکلات لثه یا پوسیدگی دندان را بررسی می‌کند. بررسی منظم این موارد به جلوگیری از مشکلات جدی‌تر کمک می‌کند. دندانپزشک دندان‌ها را برای از بین‌بردن پلاک و جرم دندان که از عوامل پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند، بررسی می‌کند.
درد یا ناراحتی اگر در دندان‌ها، دهان، فک‌ها یا لثه‌های خود احساس درد یا ناراحتی می‌کنید، وقت آن است که به دندانپزشک مراجعه کنید. درد یا تورم در گردن، دهان یا صورت می‌تواند نشانه‌ وجود مشکل باشد. اگر متوجه شدید که لثه‌هایتان خون‌ریزی می‌کند یا اگر در جویدن یا بلع مشکل دارید، باید یک ویزیت دندانپزشکی را نیز برنامه‌ریزی کنید تا ببینید علت آن چیست.
نگهداری و سلامت اگر قبلاً عمل دندانپزشکی انجام داده‌اید، باید مراقب عوارض احتمالی باشید. در شرایطی مانند بارداری هم حواستان به دندان‌ها باشد.

به چکاپ‌های منظم هم دقت داشته باشید و نگذارید که مشکلی در دندان پیش بیاید، ماندگار و جدی شود.

در مراجعه به دکتر دندانپزشک، انتظار چه معاینه‌ها و کارهایی را باید داشته باشیم؟

معاینه دندان و لثه از جمله اقداماتی است که در مراجعه به دندانپزشک، انجام می‌شود. هنگامی که برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه می‌کنید، ویزیت معمولا شامل این بخش‌ها است:

  • تمیز‌، دندان برای از بین‌بردن تجمع پلاک، ی،ی همان لایه ،بنده از باکتری که دندان‌ها را می‌پوشاند.
  • ع،‌برداری با اشعه ای، از دندان‌ها در ویزیت‌های خاص، بسته به سلامت دندان‌ها.

بنا به اینکه وضعیت دندان‌ها چگونه است، اقدامات بعدی مانند پر،، کشیدن، ایمپلنت و… انجام می‌شوند.

دکتر دندانپزشک کیست

در انتخاب بهترین دکتر دندانپزشکی چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

برای اینکه بد،د بهترین دندانپزشک کیست، به نکات زیر دقت کنید:

  • اعتبار و تخصص دندانپزشک
  • خدمات و پوشش‌دهی بیمه از سوی دندانپزشک
  • نظرات مراجعان قبلی درباره خدمات و کیفیت عملکرد دندانپزشک

دکتر دندانپزشک خبره و معتبر، به‌راحتی در زمینه تشخیص بیماری‌های دهان و دندان و درمانشان، اقدام می‌کند. همچنین این پزشک، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، حفظ سلامت دهان و دندان و انجام امور مختلف مانند ارتودنسی یا لمینت، برنامه‌ریزی می‌کند. با مراجعه به‌موقع به دندانپزشک، می‌تو،د درمان بیماری‌های دهان و دندان را ساده‌تر، کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر کنید. زم، که بد،د بهترین دکتر دندانپزشک کیست و جواب این سوال که تخصص دندانپزشکی چیست را بگیرید، روند درمان برایتان آسان‌تر می‌شود.

تخصص دندانپزشکی، طیف وسیعی از خدمات از جمله دندانپزشکی زیبایی، کامپوزیت، رفع مشکلات لثه و… را پوشش می‌دهد. با مراجعه به سامانه دکتردکتر، می‌تو،د با بهترین جراح دندانپزشک یا دندانپزشک زیبایی و عمومی شهرتان آشنا شوید و از او ،ت بگیرید.

سوالات متداول تخصص دندانپزشکی

منابع:

medental

divinedental،me

my.clevelandclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/dental-specialty/

Useful reference for domestic helper. Free & easy ad network.