تخصص چشم پزشکی چیست | دکتر چشم کیست و متخصص چشم چه می‌کند؟

تخصص چشم پزشکی چیست

اگر برایتان سوال است که تخصص چشم پزشکی چیست باید گفت، شاخه‌ای از علم پزشکی‌ست که به تشخیص و درمان بیماری‌های چشم، می‌پردازد. از رایج‌ترین بیماری‌های چشم می‌توان به آب‌ مروارید، آب‌ سیاه، تنبلی چشم و شب‌کوری اشاره کرد.

حال به این سؤال می‌رسیم که دکتر چشم کیست؟ درمان بیماری‌های چشم به روش‌های مختلف درم، هم پاسخی به این است. مهم‌ترین این روش‌ها، معاینه چشم، تجویز دارو، جراحی چشم، لیزردرم، و تجویز عینک و لنز هستند.

در این مطلب، وظایف چشم پزشک را بررسی کرده‌ایم، به بررسی فرق تخصص چشم و بینایی‌سنجی پرداخته‌ایم و از خدمات و روش‌های تشخیصی دکتر چشم گفته‌ایم.

با مطالعه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر که تنها به 5 دقیقه زمان نیاز دارد، با دانستن اینکه چشم پزشک کیست، می‌تو،د بهترین چشم پزشک را برای حفظ سلامت چشم‌های خود انتخاب کنید.

در پایان، درصورت وجود هرگونه سوال و ابهامی درباره بیماری‌های چشم، آن را در بخش نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

تخصص چشم پزشکی چیست؟

یکی از حوزه‌های پزشکی، تخصص چشم پزشکی است که آموزش‌های لازم را برای بررسی و ارزیابی آناتومی، فیزیولوژی و بیماری‌های چشم آموزش می‌دهد. پزشکان عمومی، پس از گذراندن موفقیت‌آمیز 7 سال تحصیلی، برای ادامه مطالعات خود و دریافت تخصص، می‌توانند تخصص چشم‌ پزشکی را انتخاب ‌کنند.

این تخصص، به تشخیص و مدیریت بیماری‌هایی مانند آب مروارید، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری‌های شبکیه و اصلاح عیوب ان،اری مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می‌پردازد.

دکتر چشم کیست

دکتر چشم کیست؟

چشم پزشک، متخصصی است که علاوه‌بر تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی، در شناسایی بیماری‌های اثرگذار بر عملکرد چشم هم مهارت دارد.

دکتر چشم، از تکنولوژی‌های نوینی مانند لیزر، تصویربرداری‌های پیشرفته، روش‌های دارودرم، و روش‌های جراحی مختلف، برای بهبود بیماران استفاده می‌کند. با ،یبی از دانش پزشکی و فناوری، دکتر چشم، مدیریت و درمان بیماری‌های چشم را بهتر انجام می‌دهد.

تخصص چشم پزشکی چه فوق‌تخصص‌ها و فلوشیپ‌هایی دارد؟

دکتر چشم برای تشخیص دقیق‌تر و درمان موثرتر بیماری‌ها، پس از پایان دوره تخصص، می‌تواند در شاخه‌های مختلف، مطالعات خود را ادامه دهد.

ورود به دوره‌های فوق‌تخصص و فلوشیپ، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در زمینه خاصی از تخصص چشم‌پزشکی، عمیق‌تر شده تا بتوانند روش‌های درم، کارآمدتری را به بیماران خود ارائه دهند. این تخصص‌ها عبارتند از:

فوق‌تخصص قرنیه

پزشک دارای فوق‌تخصص قرنیه، در انجام درمان و جراحی اختلالات قرنیه، همچون پیوند قرنیه، درمان کراتو،وس و برطرف ، عیوب ان،اری چشم تخصص دارد.

فوق‌تخصص شبکیه

فوق‌تخصص شبکیه، بر درمان بیماری‌های شبکیه، انجام جراحی‌های پیچیده شبکیه، درمان رتینوپاتی و پارگی شبکیه متمرکز است.

فوق‌تخصص گلوکوما

تشخیص و درمان گلوکوما، به کمک روش‌های پیشرفته همچون جراحی‌های نوین، برای کاهش فشار داخلی چشم را پزشک فوق‌تخصص گلوکوما برعهده دارد.

تخصص چشم پزشکی چه فوق تخصص ها و فلوشیپ هایی دارد؟

فوق‌تخصص کودکان

فوق‌تخصص کودکان بر مشکلات خاص چشمی اطفال، همچون استرابیسم و تنبلی چشم، متمرکز است.

فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی

تشخیص و درمان بیماری‌های مش، چشم و سیستم عصبی بدن انسان، توسط فوق‌تخصص نوروافتالمولوژی، انجام می‌شود.

فوق‌تخصص جراحی زیبایی

فوق‌تخصص جراحی زیبایی، به انجام جراحی‌های پ،تیک و ترمیمی اطراف چشم و صورت می‌پردازد. درمان افتادگی پلک، برداشتن تومورها و رفع هرگونه اختلالات، برعهده پزشک دارای این فوق‌تخصص است.

تفاوت میان چشم پزشکی و بینایی‌سنجی (اپتومتری) چیست؟

چشم پزشکی و بینایی‌سنجی، دو رشته مرتبط با سلامت چشم هستند اما، تفاوت‌های بزرگی دارند. به همین‌خاطر، نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. به تفاوت‌های این دو رشته در ج، زیر پرداختیم:

تفاوت‌ها متخصص چشم پزشکی اپتومتریست
تحصیلات دوره چهارساله تخصص پزشکی چشم دوره دو یا چهارساله کارد، و کارشناسی
دامنه فعالیت تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها چشمی تشخیص عیوب ان،اری و تجویز عینک و لنز
 جراحی انجام جراحی‌های پیچیده چشم بدون مجوز انجام جراحی
تجویز دارو دارای مجوز تجویز دارو بدون مجوز تجویز دارو

برای درمان برخی بیماری‌های چشمی مانند بهبود و اصلاح دید بیمار، هرکدام از این دو متخصص، بخشی از روند درمان را برعهده دارند. اما نباید آن‌ها را با هم اشتباه گرفت.

دکتر چشم چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر چشم پزشک در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های چشم و سیستم بینایی تخصص دارد. معاینه منظم چشم توسط متخصص چشم پزشک، بهترین راه برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشم و درمان به‌موقع آن‌ها است. رایج‌ترین بیماری‌های چشمی، شامل موارد زیر هستند:

آستیگماتیسم

در اختلال آستیگماتیسم، ناهمواری‌های موجود در شکل قرنیه یا عدسی داخلی چشم، باعث می‌شود نور به‌طور یکنواخت روی شبکیه متمرکز نشود. به‌همین خاطر تصاویر در فواصل مختلف، تار به نظر می‌رسند.

درمان آستیگماتیسم با استفاده از عینک و لنزهای تماسی انجام می‌شود. در صورت نیاز، پزشک متخصص جراحی لیزیک را توصیه می‌کند.

انواع بیماری‌های چشم

پیرچشمی

اختلال پیرچشمی در افراد 40 سال به بالا رخ می‌دهد. در این بیماری، عدسی چشم انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و چشم دیگر نمی‌تواند روی اشیا نزدیک، متمرکز شود.

راه‌های درمان این اختلال، استفاده از عینک‌های دوکانونی یا چندکانونی، جراحی لیزر یا کاشت عدسی، داخل چشم است.

آب مروارید

در بیماری آب مروارید، عدسی چشم، شفافیت خود را از دست می‌دهد. به‌ همین دلیل، نور نمی‌تواند به درستی روی آن متمرکز شود و بینایی فرد کاهش پیدا می‌کند.

بهترین درمان برای آب مروارید، جراحی است. عدسی کدر با یک عدسی شفاف جایگزین می‌شود.

آب‌سیاه

در اثر افزایش فشار داخلی چشم، اعصاب بینایی، آسیب می‌بینند. به همین خاطر، فرد بینایی خود را از دست می‌دهد.

درمان بیماری آب‌سیاه، کاهش فشار چشم است. این کار از طریق استفاده از قطره‌های چشم، لیزردرم،، جراحی و مصرف داروهای خوراکی انجام می‌شود.

آب سیاه

رتینوپاتی دیابتی

با بالا بودن قند خون در افراد دیابتی، رگ‌های خونی شبکیه، آسیب می‌بینند و فرد به بیماری رتینوپاتی دیابتی مبتلا می‌شود. آسیب‌دیدگی رگ‌های شبکیه، تاری دید، دوبینی و درنهایت کوری فرد را به دنبال دارد.

لیزردرم،، تزریق دارو به داخل چشم با هدف جلوگیری از آسیب رگ‌های خونی و جراحی بافت‌های آسیب‌دیده، از راه‌های درم، این بیماری هستند.

مشکلات شبکیه

شایع‌ترین مشکلات شبکیه، شامل پارگی یا جدایی شبکیه، دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید، انسداد رگ‌های شبکیه، ادم و سوراخ شدن ماکولا هستند. متخصص چشم برای هر کدام از این بیماری‌ها، استراتژی درم، منحصربه‌فردی دارد. انواع جراحی، لیزردرم،، کنترل قند خون در دیابتی‌ها و دارودرم، با کورتیکواستروئیدها، از رایج‌ترین روش‌های درم، مشکلات شبکیه به شمار می‌روند.

عفونت‌های چشمی کنژنکتیویت

در بیماری کنژنکتیویت، ملتحمه چشم به دلایلی همچون عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، مواد آ،ژی‌زا و تماس با ،یبات شیمیایی، ملتهب می‌شود. ابتلا به این التهاب، قرمزی، سوزش، افزایش ترشحات و احساس وجود جسم خارجی در چشم را به دنبال دارد.

استفاده از قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین، قطره‌ها یا پمادهای چشمی آنتی‌بیوتیک، کمپرس آب سرد و شستشوی مداوم چشم‌ها از رایج‌ترین راه‌های درمان این بیماری است.

عیوب ان،اری

به دلیل نحوه ش،ت نور توسط چشم، در افراد مبتلا به عیوب ان،اری، تصویر به‌درستی روی شبکیه متمرکز نمی‌شود. این نقص، ناهنجاری‌های نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را به دنبال دارد.

رایج‌‌ترین درمان‌های این اختلال، استفاده از عینک، لنزهای تماسی و انواع جراحی مانند لیزیک است.

تنبلی چشم

بیماری تنبلی چشم، اصولا در کودکی رخ می‌دهد. در این اختلال، یک چشم، بینایی ضعیف‌تری نسبت به چشم دیگر دارد. علت اصلی این اختلال، می‌تواند استفاده ن، از چشم ضعیف‌تر باشد.

از روش‌های متداول برای درمان این بیماری، می‌توان به تمرینات خاص چشمی با هدف بهبود هماهنگی حرکت چشم‌ها اشاره کرد. همچنین استفاده از قطره چشم برای محدود ، قدرت بینایی چشم قوی‌تر از دیگر روش‌های درمان این مشکل است. استفاده از عینک و لنز و پوشاندن چشم قوی‌تر برای استفاده بیشتر از چشم ضعیف‌تر هم توسط پزشک توصیه می‌شود.

تنبلی چشم

خدماتی که چشم پزشک ارائه می‌دهد، چیست؟

متخصص چشم پزشک، خدمات متنوعی شامل معاینه بینایی و تجویز عینک تا تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی ارائه می‌دهد. در ادامه این مطلب، رایج‌ترین و مهم‌ترین خدمات چشم پزشک را معرفی کرده‌ایم:

معاینات اولیه

این معاینات شامل تست بینایی‌سنجی و معاینه سلامت چشم است. تشخیص و ارزیابی عیوب ان،اری چشم، آب مروارید، گلوکوما، رتینوپاتی دیابتی و بیماری‌های مرتبط با شبکیه، جزء این خدمات هستند.

تجویز عینک و لنز تماسی

تجویز عینک و لنزهای تماسی، شامل لنزهای نرم و سخت، با هدف اصلاح نقص‌های بینایی بیمار، از خدمات متخصص چشم پزشک محسوب می‌شود.

درمان بیماری‌های چشم

مدیریت و درمان بیماری‌های چشمی مزمن

مدیریت و درمان انواع بیماری‌های چشمی از بیماری‌های عفونی تا رتینوپاتی دیابتی و انواع آسیب‌دیدگی‌های چشم و اجزای آن، از خدمات متخصص چشم پزشکی است. او متن، با وضعیت بیمار، روش‌های درم، من، همچون دارودرم،، استفاده از عینک یا جراحی را توصیه می‌کند.

انجام جراحی

انجام عملیات جراحی همچون اصلاح بینایی مانند لیزر و لازیک، پیوند قرنیه و جراحی پلک، از جمله خدمات ارائه شده توسط دکتر چشم هستند.

مراقبت‌های پیشگیرانه

در صورت مراجعه به‌موقع به متخصص چشم، پزشک مراقبت‌ها و توصیه‌هایی با هدف حفظ سلامت چشم و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی پیشنهاد می‌دهد. عدم پیشگیری از این بیماری‌ها، می‌تواند برای بیمار پرهزینه باشد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جه، (WHO)، در سطح جهان، حداقل 2.2 میلیارد نفر، دچار عیوب ان،اری چشم هستند و از این تعداد، حداقل یک میلیون نفر آن‌ها با پیشگیری، مبتلا نمی‌شدند.

از دیگر اقدامات پیشگیرانه، مشاوره‌ تغذیه و سبک زندگی سالم و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون هستند.

روش‌های تشخیص در تخصص چشم پزشکی چیست؟

متخصص چشم پزشک، از روش‌ها و ابزارهای متعددی برای تشخیص دقیق اختلالات و بیماری‌های چشمی بهره می‌برد. این روش‌ها، او را قادر می‌سازند تا وضعیت سلامتی چشم بیمار را، کامل ارزیابی و بررسی کند و بهترین راه درم، را به او ارائه دهد.

در ادامه، به اثربخش‌ترین روش‌های تشخیص در چشم پزشکی پرداخته‌ایم:

تست حدت بینایی

در تست حدت بینایی، توانایی چشم بیمار، برای مشاهده حروف و اعداد چارت بینایی، از فواصل دور و نزدیک سنجیده می‌شود. هر چشم به صورت جدا و باهم بررسی می‌شوند.

معاینه چشم

تست ان،ار

در تست ان،ار، از دستگاه فوروتر برای تعیین میزان عیوب ان،اری چشم استفاده می‌شود. این تست با دو هدف تعیین نسخه عینک یا لنزهای تماسی و تشخیص مشکلات بینایی ناشی از اختلالات ان،ار نور انجام می‌گیرد.

تست میدان بینایی

میدان بینایی چشم، محدوده قابل رویت، با نگاه ثابت چشم در یک جهت است. متخصص چشم، این تست را برای ارزیابی فقدان دید محیطی انجام می‌دهد. تست میدان بینایی، برای تشخیص و پیشگیری بیماری گلوکوم و انواع بیماری‌های اعصاب چشم به کار می‌رود.

تست بینایی رنگ

در تست بینایی رنگ، پزشک، صفحاتی با ال،ای رنگی را به بیمار نشان می‌دهد. روی این صفحات، اعداد به‌صورت نقطه نقطه روی زمینه‌ای با رنگ و درجه روشنایی متفاوت قرار دارند. افراد دارای کوررنگی، نمی‌توانند اعداد را از زمینه رنگی تشخیص دهند. عدم تشخیص دو رنگ سبز و قرمز از هم، شدیدترین نوع این اختلال است.

بیماری‌های چشم

معاینه لامپ شکاف

در تست لامپ شکاف یا بیومیکروسکوپ، بیمار روی یک صندلی به سمت لامپ شکاف می‌نشیند. از سوی دیگر، پزشک نوری به سمت چشم می‌تاباند. متخصص چشم، با این کار، پلک، قرنیه، ملتحمه، ،بیه، مردمک، لنز و شبکیه چشم را بررسی می‌کند. با معاینه لامپ شکاف، می‌توان انواع ناهنجاری‌ها، التهاب، انسداد و کاهش بینایی را تشخیص داد.

معاینه اتساع چشم

در معاینه اتساع چشم، متخصص چشم با استفاده از قطره ،کننده مردمک، ،مت‌های داخلی‌تر چشم را بررسی می‌کند. پزشک برای تشخیص انواع بیماری‌های چشم همچون آب‌مروارید، رتینوپاتی دیابتی و انواع اختلالات شبکیه و اعصاب بینایی، این تست را انجام می‌دهد.

تست تونومتری

تست تونومتری، برای ارزیابی فشار داخل چشم استفاده می‌شود. متخصص چشم برای انجام این تست، قطره بی‌حسی و قطره فلوئورسئین را در چشم بیمار می‌چکاند. او با قراردادن تونومتر روی مردمک، فشار داخل چشم را اندازه‌گیری می‌کند.

توپوگرافی قرنیه

توپوگرافی قرنیه، نوعی تصویربرداری غیرتهاجمی از قرنیه چشم است. دکتر چشم با دستگاه توپوگراف، شکل و انحنای قرنیه را به‌صورت سه‌بعدی ثبت می‌کند. این آزمایش برای تشخیص ناهنجاری‌هایی همچون قوز قرنیه، آستیگماتیسم یا نازک ‌شدن قرنیه انجام می‌شود.

پاکی‌متری قرنیه

در روش پاکی‌متری، ضخامت و ناهنجاری‌های قرنیه مانند نازک شدن یا متورم بودن، با استفاده از امواج مافوق صوت ارزیابی می‌شود. پیش از انجام جراحی‌های عیوب ان،اری مانند لیزیک، انجام پاکی متری ضروری است.

چشم پزشک کیست

کراتومتر

متخصص چشم از کراتومتر، برای ارزیابی انحنا و قدرت قرنیه چشم استفاده می‌کند. دستگاه کراتومتر یا افتالمومتر، تصویر بزرگ‌نمایی‌شده از قرنیه را به پزشک نشان می‌دهد. این دستگاه برای تعیین درجه و شدت آستیگماتسم استفاده می‌شود.

همچنین در طی جراحی آب‌مروارید و دیگر جراحی‌های اصلاحی چشم، به پزشک برای ایجاد برش دقیق‌تر کمک می‌کند.

آنژیوگرافی فلورسین

در روش آنژیوگرافی فلورسین، رنگ فلورسین، از طریق رگ‌های بازو، به خون تزریق می‌شود. متخصص چشم، هنگام ورود رنگ فلورسین، به رگ‌های خونی شبکیه، به کمک یک دوربین خاص، وضعیت رگ‌های شبکیه را بررسی می‌کند.

این دوربین، رنگ فلورسین را در رگ‌های خونی، تشخیص می‌دهد. برای تشخیص ناهنجاری‌هایی همچون رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا، فشار خون بالا، مشکلات گردش خون، رشد و تورم شبکیه، از این آزمایش استفاده می‌کنند.

توموگرافی انسجام نوری

توموگرافی انسجام نوری، یک تکنولوژی مدرن برای تصویربرداری از چشم با وضوح بالا است. این روش، با ارائه تصاویر مقطعی از ساختار بافت، اطلاعات ارزشمندی در اختیار متخصص چشم می‌گذارد.

قبل و بعد از عمل کاتارکت، از این تکنیک برای بررسی نتیجه استفاده می‌شود. تصویربرداری از شبکیه با این روش، به تشخیص بیماری‌های رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، جداشدگی شبکیه و خونریزی کمک می‌کند.

متخصص چشم پزشک

روش‌های درمان در تخصص چشم پزشکی چیست؟

روش‌های درمان متخصص چشم پزشک به نوع بیماری و شدت آن بستگی دارد. برخی از روش های درمان رایج در چشم پزشکی عبارتند از:

 درمان دارویی چشم

پزشک چشم، گاهی برای درمان ناهنجاری‌های چشمی، انواع داروها به شکل قطره، قرص و پماد را تجویز می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین این داروها اشاره کرده‌ایم:

  • قطره و پماد آنتی‌بیوتیک برای درمان ورم ملتحمه باکتریایی
  • داروهای ضدویروس برای درمان بیماری‌های ویروسی چشم همچون تبخال چشمی
  • اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم
  • قطره و پماد کورتیکواستروئید برای درمان کانژونکتیویت و ورم ملتحمه چشم
  • قطره و قرص گلوکوم برای درمان گلوکوم و کاهش فشار چشم
  • مکمل‌های ویتامین برای خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا

این داروها برای درمان انواع عفونت‌، التهاب ناهنجاری‌های چشمی و بیماری‌های سیستمیک تاثیرگذار روی چشم تجویز می‌شوند.

تجویز عینک و لنز

دکتر چشم برای اصلاح عیوب ان،اری و بهبودی قدرت بینایی، انواع عینک و لنز را تجویز می‌کند. انواع عینک و لنز شامل موارد زیر است:

  • لنز کروی برای درمان نزدیک‌بینی و دوربینی
  • لنز چندکانونی برای نیازهای روزمره مانند مطالعه
  • لنز توریک برای درمان آستیگمات
  • لنز پانسمان برای محافظت از قرنیه برای زخم قرنیه
  • لنز سخت برای اصلاح آستیگمات قرنیه
  • لنز نرم برای اصلاح عیوب ان،اری چشم
  • عینک‌های دوکانونی، نیمه پایینی برای مطالعه و نیمه بالایی برای دیدن از فواصل دور
  • عینک منشوری برای اصلاح مشکل دوبینی
  • عینک با عدسی ترانزیشن
  • عینک با عدسی دیجیتال برای کاهش اثرات آسیب‌زننده صفحات نمایشگر
  • عینک روزمره برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات

استفاده از عینک، یک راه درم، ساده برای اصلاح عیوب و ناهنجاری‌های چشم است.

لیزر درم،

متخصص چشم، جراحی لیزیک را برای اصلاح عیوب ان،اری مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و کاهش وابستگی به عینک تجویز می‌کند. روش لیزردرم، را با هدف درمان بیماری‌هایی همچون رتینوپاتی دیابتی، دژنراسیون ماکولا و آب سیاه هم انجام می‌دهند.

لیزردرم،

جراحی چشم

در چشم‌ پزشکی، روش‌های جراحی متعددی برای درمان بیماری‌های عملکردی، اصلاح اختلالات حرکتی یا نقص‌های بینایی چشم وجود دارد. در ادامه، به مهم‌ترین این جراحی‌ها پرداخته‌ایم:

  • جراحی آب مروارید؛ برای برداشتن عدسی کدر چشم و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی
  • جراحی آب سیاه؛ برای کاهش فشار داخل چشم و جلوگیری از آسیب به عصب بینایی
  • جراحی پیوند قرنیه؛ برای جایگزینی قرنیه آسیب‌دیده با قرنیه سالم
  • جراحی شبکیه؛ برای درمان پارگی یا جدا شدن شبکیه
  • جراحی پ،تیک و ترمیمی چشم؛ برای ترمیم پلک، مجرای اشکی و سایر ،مت‌های چشم

متخصص چشم، براساس وضعیت چشم و سلامت عمومی بیمار، تصمیم به انجام جراحی می‌گیرد.

چه زم، باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایط متفاوت و متعددی، شما نیاز به ملاقات با یک چشم پزشک خواهید داشت. اما در صورت بروز برخی علائم حاد و مزمن، باید در اولین فرصت، به یک متخصص چشم مراجعه کنید. در ادامه، به بیان این شرایط حاد پرداخته‌ایم:

  • تاری دید، دوبینی، کاهش بینایی و مشکلات دید در شب
  • احساس سردردهای مکرر، درد چشم و درد در نواحی پشت چشم
  • عفونت پلک چشم
  • نامتعادل شدن چشم‌‌ها
  • دیدن حلقه‌های رنگی در اطراف نور
  • مشاهده لکه‌های سیاه در میدان بینایی
  • ترشح بیش از حد اشک
  • قرمزی مداوم و تورم چشم‌ها
  • احساس خارش و سوزش
  • برخورد ضربه به سر یا به چشم
  • احساس فشار داخل چشم

علاوه‌بر این علائم، مراقبت‌های منظم و غربالگری‌های دوره‌ای به‌ویژه برای افراد مسن، به سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی کمک می‌کند.

بیماری‌های چشم

در انتخاب بهترین دکتر چشم چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟

انتخاب بهترین دکتر چشم، در روند درمان و مدیریت بیماری‌های چشم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. درنظر گرفتن برخی معیارها و ویژگی‌ها، می‌تواند انتخاب خوبی برای شما رقم بزند. در ادامه، مهم‌ترین این معیارها اشاره کرد‌ایم:

  • تخصص، صلاحیت و تجربه کافی در زمینه مشکل شما
  • مجهز بودن به تکنولوژی‌های پیشرفته تشخیصی و درم،
  • برخورد و رفتار حرفه‌ای پزشک و کادر درم،
  • بیمه‌های موردقبول پزشک برای کاهش هزینه‌های درم،
  • آسان بودن مسیر دسترسی به مطب یا کلینیک

توجه به این معیارها در انتخاب چشم پزشک، کمک می‌کند تا بهترین مراقبت‌های درم، و تشخیصی را دریافت کنید.

در مراجعه به دکتر چشم پزشکی، انتظار چه معاینه‌هایی را باید داشته باشیم؟

در اولین مراجعه، دکتر چشم پزشک، اقداماتی همچون انجام آزمایش‌های متعدد برای ارزیابی سلامتی چشم و بینایی انجام می‌دهد. رایج‌ترین این آزمایش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • گرفتن شرح حال بیمار؛ سوابق خانوادگی بیماری، زمان بروز علائم و شدت آن‌ها، نوع مشکل و داروهای بیمار
  • معاینه بینایی؛ خواندن حروف و اعداد از روی چارت بینایی
  • اندازه‌گیری فشار داخل چشم؛ برای تشخیص بیماری گلوکوم
  • تست میدان دید؛ سنجش کامل میدان دید برای تشخیص بیماری‌ها
  • معاینه ،مت‌های جلویی چشم؛ بررسی ساختارهای جلویی چشم مانند قرنیه، ،بیه و عدسی با بیومیکروسکوپ
  • معاینه داخلی چشم؛ ارزیابی ساختارهای داخلی چشم مانند شبکیه، عصب بینایی و رگ‌های خونی با افتالموسکوپ
  • تست‌های تشخیص عیوب ان،اری؛ برای تشخیص نوع و شدت نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم

متخصص چشم پزشک، با انجام این معاینه‌ها و اقدامات، به اطلاعات کاملی از وضعیت چشم‌های بیمار دست پیدا می‌کند.

وظایف چشم پزشک

مراجعه منظم به دکتر چشم؛ اولین اقدام برای پیشگیری از بیماری‌های چشم

آگاهی از اینکه تخصص چشم پزشکی چیست و دکتر چشم کیست به بیمار کمک می‌کند تا برای حفظ سلامت چشم‌ها، اقدامات لازم را انجام دهد. بیمار با مراجعه به‌موقع به دکتر چشم، از ابتلا به انواع بیماری‌های چشم مانند آب‌مروارید، آب‌سیاه، تنبلی چشم و شب‌کوری پیشگیری می‌کند.

از مهم‌ترین وظایف چشم پزشک، معاینه چشم با هدف مدیریت و درمان بیماری‌های چشم است. مهم‌ترین روش‌های درم، این بیماری‌ها، تجویز دارو، تجویز عینک و لنز، لیزردرم، و جراحی چشم هستند.

در صورت مشاهده هرگونه علائم آسیب و اختلال در چشم مانند دوبینی، تاری دید، سوزش و التهاب چشم و دردهای مکرر چشمی، حتما به متخصص چشم پزشکی مراجعه کنید. برای آنکه بد،د بهترین چشم پزشک کیست می‌تو،د به سایت دکتردکتر مراجعه کنید.

با ورود به سایت دکتردکتر، متخصص چشم پزشک را جستجو کنید. با انتخاب شهر محل س،ت‌تان و فیلتر بیشترین امتیاز، بهترین چشم‌ پزشک‌های شهر برای شما نمایش داده می‌شوند. شما می‌تو،د از خدمات حضوری، مشاوره تلفنی و آنلاین این متخصصان استفاده کنید.

منبع:

norths،re.org

uclahealth.org

swissmedical.net

سوالات متداول تخصص چشم پزشکی چیست

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/what-is-ophthalmology-specialty/