تخصص اورولوژی چیست و اورولوژیست کیست؟ با یک نفرولوژیست آشنا شوید

متخصص اورولوژی

برای درمان تمام مشکلات کلیوی، باید به پزشک کلیه مراجعه کنید، اما ابتدا باید این را بد،د. تخصص اورولوژی چیست؟ متخصص اورولوژی کیست؟ متخصص اورولوژی یا نفرولوژیست پزشکی است که مشکلات کلیوی و مجاری ادراری را در مردان، ،ن و کودکان تشخیص داده و درمان می کند.

نفرولوژیست می تواند به شناسایی و درمان بیماری هایی که بر سیستم تناسلی فرد تأثیر می گذارد کمک کند. بیماری های دستگاه ادراری شامل عفونت های دستگاه ادراری، سنگ کلیه، سرطان پروستات و مشکلاتی است که در دستگاه تناسلی ایجاد می شود.

این مقاله دکتر دکتر به این سوال پاسخ می دهد که نفرولوژیست کیست و چگونه در پیشگیری یا درمان بیماری های مجاری ادراری نقش دارد. این مقاله را بخو،د 4 دقیقه طول می کشد.

اگر در مورد کلیه ها و مجاری ادراری سوال یا نکات نامشخصی دارید، در انتهای این مقاله بپرسید تا پزشک به آنها پاسخ دهد.

تخصص کلیه، مجاری کلیه، دستگاه تناسلی ادراری یا اورولوژی چیست؟

اورولوژیست پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های سیستم ادراری تخصص دارد. یک متخصص اورولوژی یا نفرولوژیست می داند که چگونه شرایط مختلفی را که در اندام های تناسلی و غده فوق کلیوی رخ می دهد شناسایی کند.

غدد فوق کلیوی در بالای کلیه ها قرار دارند. از طرفی تأثیر دستگاه ادراری بر دستگاه تناسلی در مردان و ،ن بسیار زیاد است. هر گونه مشکل در این ،مت ها با مراجعه به متخصص کلیه و ناحیه تناسلی پیگیری و درمان می شود.

آگاهی از تخصص اورولوژی و اینکه پزشکان چه خدماتی در این زمینه ارائه می دهند به تسریع روند شناسایی و درمان بیماری های مربوط به این متخصصان کمک می کند.

نفرولوژیست کیست؟

نفرولوژیست و اورولوژیست کیست؟

برای اینکه بد،م نفرولوژیست کیست و چه می کند، باید ،مت هایی از بدن را که درمان می کند ذکر کنیم. متخصص کلیه و مجاری ادراری اعضای بدن زیر را به خوبی می شناسد و مشکلات و بیماری های مرتبط با آنها را شناسایی و درمان می کند:

کلیه اندامی مهم برای دفع مواد زائد و تصفیه خون
مثانه کیسه ای برای جمع آوری ادرار در دستگاه تناسلی
می،ی ماهیچه های نازک ادرار را به مثانه منتقل می کنند
مجرای ادرار لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند

متخصص اورولوژی همچنین در درمان بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی مردانه، ی،ی ، تناسلی، بیضه ها، کیسه بیضه و پروستات تخصص دارد.

تخصص و فلوشیپ اورولوژی چیست؟

در مرحله اول اورولوژیست ها برای تحصیل در رشته پزشکی عمومی وارد دانشگاه می شوند و پس از گذراندن 7 سال باید برای تخصص آماده شوند. دوره تخصصی حدود 4 تا 5 سال طول می کشد. پس از آن زمان تحصیل در سطح تخصصی فرا می رسد که 2 تا 3 سال طول می کشد.

دوره های فلوشیپ از چند ماه تا چند سال طول می کشد و با تمرکز بر بخشی خاص از تخصص پزشکان ارائه می شود. متخصصان اورولوژی در جهات مختلف به تخصص و فوق تخصص می رسند.

ناباروری مردانه

متخصصان ارولوژی در این راستا به بررسی مشکلات ناباروری در مردان می پردازند. پزشکان متخصص در درمان ناباروری مردان می توانند علل ناباروری مردان و راه های درمان آن را شناسایی کنند.

اورولوژی کودکان

این تخصص شامل مطالعه سیستم ادراری و همه کودکان است. متخصص اورولوژی کودکان می تواند مشکلاتی مانند شب ادراری مربوط به سیستم ادراری کلیه را درمان کند.

عصب شناسی

متخصصان این رشته می توانند مشکلات سیستم ادراری را حل و درمان کنند. این مشکلات ریشه در اختلالات عصبی دارند.

انکولوژی

یک متخصص اورولوژی که انکولوژی را مطالعه می کند، توانایی شناسایی و درمان سرطان های پروستات، کلیه، مثانه و بیضه را دارد.

تخصص اورولوژی چیست؟

تفاوت بین بیماری های کلیه و مجاری ادراری چیست؟

بین اورولوژی و بیماری کلیوی تفاوت هایی وجود دارد. نفرولوژیست فقط در مشکلات و بیماری های کلیوی متخصص هستند و نفرولوژی تخصص پزشکان داخلی است.

برای اینکه دقیق تر بگوییم تفاوت رشته نفرولوژی با تخصص اورولوژی چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند باید به این نکته اشاره کنیم که نفرولوژیست ها جراح نیستند.

این افراد می توانند مشکلات مختلف کلیوی و عوارض آن را شناسایی و درمان کنند. اما به یاد داشته باشید که آنها توانایی انجام جراحی را ندارند و تخصص آنها فقط روی کلیه ها متمرکز است.

متخصص اورولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

اورولوژیست ها می توانند مشکلات مختلف دستگاه ادراری و کلیه را درمان کنند. این متخصصان توانایی انجام اقدامات جراحی را دارند. برای پاسخ به اینکه متخصص اورولوژی کیست باید به توانمندی این پزشک در زمینه درمان های جراحی، مشکلات مجاری ادراری و کلیوی و درمان بیماری های باروری اشاره کرد.

عفونت های مکرر دستگاه ادراری

این مشکل به دلیل وجود باکتری های ناخواسته در سیستم ادراری رخ می دهد. این باکتری بخشی از دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهد و عوارضی مانند سوزش و خارش در ناحیه تناسلی ایجاد می کند.

ناتو، در کنترل ادرار (بی اختیاری ادرار)

از دست دادن کنترل ادرار یکی از مشکلاتی است که توسط متخصص دستگاه تناسلی درمان می شود. اگر بی اختیاری ادرار ناشی از مشکلات دستگاه تناسلی باشد، باید به متخصص نفرولوژی مراجعه کنید. در برخی موارد، این عارضه ناشی از اختلال در عملکرد مغز و غدد آن است. در این صورت متخصص اورولوژی مشکل را درمان نمی کند و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

شرایط دستگاه تناسلی مرد

دستگاه تناسلی مردانه از ،مت های مختلفی تشکیل شده است و شرایط متفاوتی برای هر اندام وجود دارد. از جمله این مشکلات باید به هایپرپلازی یا بزرگ شدن خوش خیم پروستات اشاره کرد.

متخصص اورولوژی کیست؟

سیستیت بینابینی (مثانه دردناک)

سندرم مثانه دردناک یک بیماری مزمن است که با درد در لگن و مثانه همراه است. از طریق عفونت با آن، اختلالات و مشکلاتی در هنگام ادرار ایجاد می شود.

سرطان مثانه، کلیه و پروستات

توده های سرط، می توانند در نواحی مختلف کلیه و دستگاه تناسلی در مردان و ،ن ایجاد شوند. برای تشخیص اولیه و تعیین ابعاد مشکل می توان به متخصص اورولوژی مراجعه کرد.

اختلال نعوظ (ED) ناشی از بیماری کلیوی

ناتو، مرد در برقراری رابطه ، و ناتو، در ،ب لذت کافی از جمله اختلالاتی است که با مراجعه به متخصص اورولوژی درمان می شود.

سنگ کلیه

سنگ های کلیه به دلایل مختلف از مواد موجود در ادرار تشکیل می شوند و با حرکت به سمت مجاری ادراری مسدود می شوند. برای رفع این مشکل و عوارض آن باید با متخصص نفرولوژی مشورت کنید.

نفرولوژیست چه خدماتی ارائه می دهد؟

متخصصان کلیه و اورولوژی خدمات متنوعی را به مراجعین خود ارائه می دهند. این خدمات شامل سه گروه کلی است:

  • خدمات اورولوژی برای آقایان
  • خدمات اورولوژی ،ن
  • خدمات اورولوژی کودکان

هر یک از این گروه ها خدمات مختلفی را شامل می شود.

خدمات اورولوژی برای آقایان

اورولوژیست ها خدمات زیر را در زمینه بیماری های مردان ارائه می دهند:

  • سنگ کلیه
  • سرطان های دستگاه ادراری
  • پروستات بزرگ
  • پروستاتیت
  • مثانه بیش‌فعال
  • اختلال نعوظ در مردان
  • تستوسترون پایین
  • بی اختیاری ادرار در مردان
  • عفونت مجاری ادراری
  • ارزیابی ناباروری
  • وازکتومی
  • هیدروسل

اگر از مشکلات ذکر شده در بالا رنج می برید، می تو،د با مراجعه به پزشک کلیه از وضعیت خود مطلع شده و درمان را پیگیری کنید.

خدمات اورولوژی ،ن

در زمینه ،ن و زایمان، متخصصین کلیه و اورولوژی خدمات زیر را ارائه می دهند:

  • مثانه بیش‌فعال
  • بی اختیاری
  • عفونت مجاری ادراری
  • بیماری های دستگاه ادراری
  • افتادگی لگن
  • جراحی بازسازی کف لگن
  • افتادگی واژن

،ن همچنین می توانند برای درمان سنگ کلیه و سرطان مجاری ادراری به متخصص کلیه و دستگاه تناسلی مراجعه کنند.

خدمات اورولوژیست

خدمات اورولوژی کودکان

متخصصان ارولوژی کودکان می توانند مشکلات کلیوی و دستگاه تناسلی را برای این گروه سنی شناسایی کرده و ریشه اختلالاتی مانند بیماری های مادرزادی دستگاه ادراری را کشف کنند.

روش های تشخیصی در تخصص کلیه، اورولوژی و مجاری ادراری چیست؟

برای اینکه بد،د اورولوژیست ها چه چیزی را تشخیص می دهند و چگونه مشکلات مختلف را تشخیص می دهند، باید از موارد زیر آگاه باشید. پزشکان در این زمینه روش های تشخیصی مختلفی دارند. این متخصصان از همه چیز از معاینه فیزیکی گرفته تا استفاده از آزمایشات و تصویربرداری برای شناسایی مشکلات بیماران خود استفاده می کنند.

معاینهی جسمی

معاینه فیزیکی بین زن و مرد متفاوت است. اگر مرد هستید، ممکن است پزشک از معاینه رکتوم برای تشخیص استفاده کند. اگر شما یک زن هستید، ممکن است نیاز به معاینه لگن داشته باشید.

نمونه های ادرار، خون و منی

برای انجام این آزمایش ها نمونه هایی از ادرار، خون و مایع منی تهیه می شود. بهتر است قبل از انجام آزمایش ها از آمادگی برای آزمایش ها آگاه باشید. به ،وان مثال، برای انجام آزمایش ادرار، باید آب بنوشید تا مثانه شما پر شود.

تست های تصویربرداری

روش های مختلف تصویربرداری مانند سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT) که همان اسکن است، برای تشخیص وضعیت دستگاه ادراری، کلیه ها و سایر ،مت ها استفاده می شود.

آزمایش ادرار در دستگاه ادراری

روش های درم، در جراحی اورولوژی چیست؟

اورولوژیست ها با تجویز دارو، انجام تمرینات درم، مانند تقویت عضلات لگن و جراحی، بیماران را درمان می کنند. آنها از طیف گسترده ای از روش های درم، برای بهبود بیماران کمک می گیرند.

سیستوسکوپی

به منظور ارزیابی و بررسی وضعیت مثانه و مجرای ادرار از ابزار ویژه ای شبیه تلسکوپ به نام سیستوسکوپ برای بررسی وضعیت بیمار استفاده می شود.

اورتروسکوپی

این ابزار تشخیصی و درم، برای معاینه حالب و کلیه ها استفاده می شود. حالب در مثانه قرار دارد.

بیوپسی پروستات

اورولوژیست نمونه کوچکی از بافت پروستات را برمی دارد و برای بررسی سرطان به آزمایشگاه می فرستد.

نفرکتومی

این جراحی با هدف برداشتن کلیه انجام می شود. اگر به دلیل سرطان بیمار نیاز به برداشتن کلیه باشد، متخصص اورولوژی نفرکتومی را انجام می دهد.

وازکتومی

متخصص اورولوژی لوله های حامل اسپرم را برای جلوگیری از بارداری برش می دهد. این روش برای جلوگیری از بارداری در مردان انجام می شود.

چه زم، باید به اورولوژیست، متخصص کلیه و اورولوژیست مراجعه کنیم؟

در برخی موارد، پزشک عمومی می تواند مشکلات خفیف دستگاه ادراری را درمان کند. اما اگر علائم شدید باشد یا از بین نرود، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • اختلال نعوظ در مردان
  • وجود خون در ادرار
  • بزرگ شدن پروستات
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • درد هنگام ادرار ،
  • درد در پشت، شکم یا ران
  • سرطان های دستگاه ادراری

قبل از مراجعه به پزشک برای هر یک از این مشکلات، بهتر است از وضعیت پوشش بیمه ای خود مطلع شوید. در این صورت در مدیریت هزینه ها راحت تر خواهید بود.

در انتخاب بهترین متخصص اورولوژی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

پزشکان متخصص اورولوژی سال ها در زمینه دستگاه تناسلی ادراری، بیماری های کلیوی و موارد مرتبط مطالعه و تدریس کرده اند. در نتیجه باید اطلاعات و دانش خوبی در زمینه پیشگیری از بیماری های کلیه و مجاری ادراری و یا اقدام در تشخیص سریع و صحیح داشته باشند.

با در نظر گرفتن این نکات به پزشک معتبری که این ویژگی ها را دارد مراجعه کنید. در انتخاب متخصص به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی کنید که مشتریان قبلی در مورد تجربه خود چه می گویند. با دسترسی به سامانه های آنلاین مانند DoctorDoctor این قابلیت در اختیار شما قرار می گیرد.
  • به پوشش بیمه ای خود و خدمات ارائه شده در مطب پزشک توجه کنید.
  • اعتبار پزشک یا متخصص را بررسی کنید.

برای پیشرفت در مسیر بهبودی حتما باید به متخصصان مراجعه کنید.

اورولوژیست و پزشک کلیه

هنگام مراجعه به اورولوژیست، انتظار چه آزمایش ها و روش هایی را باید داشته باشیم؟

نفرولوژیست کیست؟ این پزشک دقیقاً فردی است که باید به وضوح در مورد مشکلات کلیوی که تجربه می کنید به او بگویید. سوالات او در مورد وضعیت پزشکی و سوابق شما

مهم است که داروهایی را که مصرف می کنید نام ببرید و در مورد علائم و عوارض جانبی صحبت کنید. اورولوژیست ممکن است شما را معاینه کند و آزمایشاتی را انجام دهد.

معاینه فیزیکی معمولا برای تشخیص بیماری دستگاه ادراری کافی نیست. در واقع برای تشخیص بیماری های کلیوی و مجاری ادراری باید از روش هایی مانند آزمایش خون و سونوگرافی استفاده کرد.

پس از شناسایی عفونت های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و سایر مشکلات، بیماری های دستگاه ادراری با درمان دارویی یا جراحی درمان می شوند. این فرآیند بهترین پاسخ به سوال است متخصص اورولوژی کیست؟

با شناسایی بهترین پزشکان با تجربه در اورولوژی، می تو،د به سرعت بیماری هایی مانند سرطان پروستات را شناسایی و درمان کنید. در سامانه آنلاین دکتر دکتر نیز امکان آشنایی با بهترین متخصصان و گرفتن ،ت آنلاین از آنها وجود دارد.

اگر می خواهید بد،د بهترین راه برای یافتن متخصص اورولوژی چیست، باید همین روش را به شما پیشنهاد کنیم. به راحتی و به سرعت ،ت بگیرید و بدون نگر، به متخصصان خبره مراجعه کنید.

سوالات متداول اورولوژی چیست؟

منابع:

webmd

Healthdirect

کلینیک من

محتوای این مقاله فقط برای اطلاعات عمومی شما است و نسخه تجویز نمی شود.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/what-is-urology/

Standard units of measure of domestic helper | 健樂護理有限公司 kl home care ltd. Free & easy ad network.