لیزر موهای زائد | فواید، انواع و قیمت لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

بهترین روش برای از بین بردن موهای زمخت بدن، لیزر موهای زائد است. در این روش، از نور لیزر برای از ضعیف‌، ریشه موهای بدن استفاده می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی در این حوزه و ظهور دستگاه‌هایی همچون لیزر ال،اندرایت، لیزر دایوت و لیزر ND:YAG، رفع موهای زائد بسیار راحت‌تر از گذشته و با عوارض بسیار کمتری انجام می‌شود.

برخی عوارض لیزر موهای زائد شامل قرمزی، تورم و درد، موقتی بوده و عوارض بلندمدتی به جای نمی‌گذارد.

در ادامه این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، قرار است به بررسی انواع لیزر موهای زائد، عوارض و مزایای لیزر موهای زائد و نحوه انتخاب لیزر من، پوست براساس نوع پوست و سن بپردازیم. مطالعه این محتوا، حدود ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی در رابطه با لیزر موهای زائد دارید، می‌تو،د در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید تا پزشک به آنها پاسخ دهد.

لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

لیزر موهای زائد روشی است که از پرتو متمرکز نور، برای از بین بردن موها در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. پرتو نور، با شدت بالا به فولیکول‌های مو تابیده می‌شود و رنگدانه موجود در فولیکول‌ها، نور را جذب می‌کند؛ در نتیجه، موهای زائد به‌مرور زمان از بین می‌روند.

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

انواع دستگاه‌های لیزر موهای زائد

دستگاه‌های مختلفی برای لیزر موهای زائد وجود دارد. انتخاب لیزر من، برای پوست، با هدف تضمین اثربخشی رفع موهای زائد و ایمنی، بسیار مهم است. در ادامه به معرفی هریک از این دستگاه‌ها می‌پردازیم:

دستگاه لیزر دایود (Diod)

لیزر دایود یک سیستم پیشرفته برای لیزر موهای زائد است که از طول موج‌های خاصی برای نفوذ مؤثر به عمق فولیکول مو استفاده می‌کند.

لیزر دایود، برای پوست‌های تیره با موهای ضخیم من، است. این لیزر به دلیل نفوذ و اثرگذاری عمیق بر موهای ضخیم، آن را به انتخابی ایده‌آل برای لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن مانند پشت، سینه، پاها، بازوها، بالای لب، چانه و ناحیه بیکینی تبدیل کرده است.

دستگاه لیزر ال،اندرایت (Alexandrite)

لیزر ال،اندرایت، برای پوست‌های روشن‌تر و موهای ظریف تا متوسط و ضخیم مؤثر است. این لیزر ممکن است در پوست‌های تیره‌تر باعث ایجاد لک‌های تیره شود.

عملکرد لیزر ال،اندرایت، مشابه لیزر دایود است. این لیزر، اغلب برای نواحی بزرگتر بدن مانند پاها، بازوها و پشت به کار می‌رود. لیزر ال،اندرایت، برای ،، که به دنبال روشی سریع و مؤثر برای لیزر موهای زائد هستند، گزینه من،ی است.

دستگاه لیزر یاگ (Nd:YAG)

لیزرهای یاگ، به ویژه نوع پالس‌بلند آن‌ها، جدیدترین فناوری در صنعت لیزر موهای زائد به شمار می‌آیند. لیزر Nd:YAG، به دلیل توانایی نفوذ عمیق‌تر به پوست و هدف قراردادن فولیکول مو بدون آسیب رساندن به بافت اطراف آن، شناخته‌شده هستند.

لیزر یاگ، به‌خاطر قابلیت سازگاری با انواع پوست‌های برنزه و تیره، برای رفع مشکلات مختلفی از جمله اختلالات رنگدانه‌ای، پاک ، تاتو، جوانسازی پوست و رفع دائمی موهای زائد کاربرد دارد. هزینه استفاده از این نوع دستگاه لیزر، نسبت به سایر دستگاه‌ها کمی بالاتر است.

دستگاه لیزر خانگی و کلینیکی، از انواع مختلف دستگاه های لیزر
دستگاه لیزر خانگی و کلینیکی، از انواع مختلف دستگاه های لیزر

دستگاه لیزر روبی (Ruby)

لیزر روبی، اولین سیستم لیزر موهای زائد است که وارد بازار شد. به دلیل قدمت این دستگاه، تحقیقات قابل‌توجهی برای تأیید اثربخشی آن وجود دارد. با این حال، بسیاری از متخصصان پوست، لیزر روبی را به دلیل قدیمی بودن، منسوخ می‌دانند و به سراغ سیستم‌های لیزر جدیدتر می‌روند.

این دستگاه برای پوست‌های روشن و موهای ظریف و تیره بسیار من، است. لیزر روبی همچنین سرعت تکرار پایینی دارد و درمان با این لیزر به زمان بسیار بیشتری نسبت به سایر روش‌ها نیاز دارد. در نتیجه، این لیزر تنها برای نواحی کوچک پوست، من، است.

دستگاه لیزر IPL

IPL نوعی نوردرم، است که برای اه، مختلفی همچون لیزر موهای زائد، جوانسازی پوست، درمان آکنه و کاهش رگ‌های خونی نزدیک سطح پوست به کار می‌رود.
IPL از لحاظ فنی لیزر به شمار نمی‌رود؛ اما اغلب برای لیزر موهای زائد استفاده می‌شود. افراد با پوست روشن و موی تیره، گزینه‌های من،ی برای رفع موهای زائد با IPL هستند.

تفاوت دستگاه‌های لیزر موهای زائد

در ج، زیر می‌تو،د تفاوت میان دستگاه‌های لیزر مو را مشاهده کنید:

نوع دستگاه طول موج من، برای پوست من، برای مو نواحی قابل استفاده
دایود (Diode) 800-810 نانومتر تیره ضخیم تمام بدن
ال،اندرایت (Alexandrite) 755 نانومتر روشن ضخیم تا نازک تمام بدن (خصوصا نواحی بزرگتر)
یاگ (Nd:YAG) 1064 نانومتر تیره ضخیم تا نازک تمام بدن
روبی (Ruby) 694 نانومتر روشن ضخیم تا نازک نواحی کوچک
IPL 500-1200 نانومتر تمام رنگ‌ها ضخیم تا نازک تمام بدن

اگر شما هم نگران انتخاب لیزر من، برای پوست خود هستید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی همچون نوع پوست، رنگ و ضخامت مو، ناحیه مورد نظر و قیمت لیزر موهای زائد بستگی دارد. شما با توجه به نیازها و شرایط خاص خود، می‌تو،د یکی از دستگاه‌های لیزر موهای زائد را انتخاب کنید.

برای کدام نواحی از بدن می‌توان از لیزر استفاده کرد؟

از لیزر، می‌توان برای تمامی نواحی بدن با قابلیت رویش مو، استفاده کرد. البته هر دستگاه لیزر با توجه به عملکرد خود، ممکن است محدودیت‌هایی برای سطح پوشش داشته باشد.
نواحی رایج برای لیزر موهای زائد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • صورت: بالای لب، پیش،، چانه، گونه‌ها، خط ریش و ابروها (اصلاح ابرو)
  • گردن
  • زیر بغل
  • دست و پا
  • شکم
  • سینه
  • کمر
  • خط بیکینی
  • ، و خط ،
  • ناحیه تناسلی

از لیزر، نباید برای نواحی نزدیک چشم استفاده کنید.

لیزر موهای زائد صورت
لیزر موهای زائد صورت

قدرت از بین بردن موهای زائد با لیزر در رنگ پوست‌ها و رنگ موهای مختلف چگونه است؟

لیزر موهای زائد در افراد با پوست روشن و موهای تیره مؤثرتر است. در این افراد، لیزر می‌تواند به طور کامل، فولیکول‌های مو را از بین ببرد و از رشد مجدد مو جلوگیری کند.
در افراد با پوست تیره‌تر یا موهای روشن‌تر، لیزر ممکن است به جلسات درم، بیشتری نیاز داشته باشد و کاملا موها را از بین نبرد. با این حال، لیزر می‌تواند به طرز قابل‌توجهی، ضخامت و تعداد موها را کاهش دهد.

به نقل از  کتابخانه ملی پزشکی (NIH)، انجام مکرر لیزر موهای زائد، می‌تواند حجم موهای زائد را تا 90 درصد کاهش دهد.

قدرت لیزر در از بین بردن موهای زائد، به عوامل مختلف دیگری همچون نوع لیزر، تنظیمات لیزر و مهارت اپراتور بستگی دارد.

مزایای لیزر موهای زائد، نسبت به دیگر روش‌های رفع موی زائد چیست؟

فواید لیزر موهای زائد در مقایسه با سایر روش‌ها، بسیار زیاد و قابل‌توجه است. برای مثال از مهم‌ترین فواید لیزر موهای زائد بیکینی، سرعت، کارآمدی و اثربخشی طول،‌مدت آن نسبت به اپی،یون است. در ادامه به اصلی‌ترین مزایای لیزر موهای زائد پرداختیم:

  • روش دائمی: لیزر موهای زائد، می‌تواند روشی دائمی برای رفع موهای زائد است. در حالی که سایر روش‌ها مانند اپی،یون و استفاده از ژیلت، موها را به طور موقت از بین می‌برند و نیاز به تکرار مداوم دارند.
  • سرعت: این روش در مقایسه با سایر روش‌ها مانند اپی،یون، سریع‌تر است.
  • دقت: لیزر موهای زائد می‌تواند به صورت انتخابی و دقیق، فولیکول‌های مو را هدف قرار دهد و به بافت‌های اطراف آسیب نرساند.
  • ایمنی: لیزر موهای زائد روشی ایمن و مورد تأیید FDA است.
  • کاهش موهای زائد زیرپوستی: لیزر می‌تواند به کاهش موهای زائد زیرپوستی که اغلب دردناک و ناخوشایند هستند، کمک کند.
  • صافی و روشنی پوست: لیزر موها می‌تواند به صاف و روشن شدن پوست در نواحی که موهای زائد از بین رفته‌اند، کمک کند.
  • من، برای انواع پوست: لیزر برای انواع پوست، از جمله پوست‌های حساس، من، است.
  • من، برای نواحی مختلف بدن: لیزر موها می‌تواند برای نواحی مختلف بدن، از جمله صورت، زیر بغل، بازوها، پاها، و خط بیکینی استفاده شود.
  • مقرون‌به‌صرفه: اگرچه هزینه اولیه لیزر موهای زائد ممکن است بیشتر از سایر روش‌ها باشد، اما با توجه به دائمی بودن این روش، در درازمدت می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

با توجه به این مزایا، انتخاب انواع لیزر موهای زائد، انتخاب بهتر و کارآمدتری برای رهایی از موهای زائد بدن خواهد بود

فواید لیزر موهای زائد
فواید لیزر موهای زائد

چه افرادی می توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

به طور کلی، ا،ر افراد می‌توانند از لیزر موها استفاده کنند. هر شخصی با هر رنگی و هر نوعی از ضخامت پوست می‌تواند، از لیزر برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کند. تشخیص این که چند جلسه لازم است که ریشه مو از بین برود یا این که چه دستگاه‌هی من، با وضعیت پوست است، کاملا برعهده پزشک است.

چه افرادی نباید از لیزر استفاده کنند؟

دسته‌ای از افراد با شرایط خاص هستند که لیزر برای آنها مضر است. افرادی با شرایط زیر:

  • خانم‌های باردار؛ لیزر موهای زائد در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.
  • مادران در حال شیردهی؛ لیزر موها در دوران شیردهی لازم است با احتیاط انجام می‌شود.
  • افراد دارای عفونت‌های پوستی فعال؛ لیزر موهای زائد روی زخم باز و عفونت پوستی فعال توصیه نمی‌شود
  • افراد دارای سابقه زخم‌های کلوئیدی؛ این روش می‌تواند خطر ایجاد زخم‌های کلوئیدی را افزایش دهد.
  • افراد در حال مصرف برخی داروهای خاص؛ برخی از داروها می‌توانند حساسیت پوست به نور را افزایش دهند و عوارض جانبی لیزر موهای زائد را بیشتر کنند.
  • افراد دارای تتو؛ لیزر موهای زائد روی تتو، نه‌تنها باعث کمرنگ شدن تتو می‌‌شود، امکان بروز تاول‌های پوستی هم افزایش می‌یابد.

قبل از انجام لیزر، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید که این روش برای شما من، است.

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر مو، روشی ایمن و موثر است؛ اما مانند هر روش درم، دیگری، عوارض جانبی احتمالی هم دارد. با توجه به نوع پوست و شدت اشعه، گاهی اسکار، از جمله مشکلات پوستی است که امکان دارد برای فرد پیش بیاد. دیگر عوارض لیزر موهای زائد، شامل موارد زیر است:

  • قرمزی
  • تورم
  • درد
  • سوزش

این عوارض را می‌توان به کمک کمپرس یخ، پمادهای مسکن و داروهای بی‌حس‌کننده همچون زایلاپی کاهش داد.

عوارض لیزر موهای زائد
عوارض لیزر موهای زائد

عوارض جانبی نادر دیگری مانند خون‌مردگی بعد از لیزر، تاول، پوسته‌پوسته شدن، تغییر رنگ پوست، کبودی، زخم، اسکار، آسیب چشم و پرمویی متناقض، ممکن است مشاهده شود. در عارضه پرمویی متناقض، موهای زائد در ناحیه درمان‌شده، ضخیم‌تر و تیره‌تر می‌شوند.

درصورت بروز هرکدام از این علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

در این راستا، انجمن متخصصان پوست آمریکا (AAD)، لیزر موهای زائد را روشی امن و موثر برای رفع موهای زائد می‌داند.

لیزر موهای زائد به طور مستقیم روی غدد بدن همچون غدد لنفاوی و غدد عرق، تاثیری نمی‌گذارد. لیزر به فولیکول‌های مو تابیده می‌شود و به طور انتخابی آنها را ت،یب می‌کند. غدد در عمق بیشتری از پوست قرار دارند و از تابش لیزر در امان هستند.

همچنین، هیچ مطالعه‌ای تاکنون نشان نداده است که لیزر موهای زائد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان یا نازایی را افزایش دهد.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی

لیزر موهای زائد در دوران بارداری، توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این دوران، هورمون‌ها در بدن زن باردار به‌ طرز قابل‌توجهی تغییر می‌کنند و این تغییرات می‌تواند بر اثربخشی و عوارض جانبی لیزر تاثیر بگذارد. همچنین، در دوران بارداری، خطر ابتلا به لکه‌های تیره پوستی افزایش می‌یابد و لیزر می‌تواند این لکه‌ها را تشدید کند.
لیزر موها در دوران شیردهی نیز با احتیاط انجام می‌شود، زیرا هنوز اطلاعات کافی در مورد اثرات لیزر بر شیر مادر و نوزاد شیرخوار وجود ندارد.
در صورت تمایل به انجام لیزر مو در دوران بارداری یا شیردهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لیزر موهای زائد برای مردان

لیزر موهای زائد برای مردان، روشی ایمن و موثر برای رفع موهای زائد است. این روش می‌تواند تا 90درصد، تراکم موی زائو آقایان را کاهش دهد. لیزر موهای زائد صورت، سینه، کمر، پاها و سایر نقاط بدن مردان می‌تواند اثرگذاری قابل‌توجهی مانند انجام لیزر در خانم‌ها داشته باشد. یکی از دیگر فوایدی که لیزر برای آقایان دارد، جلوگیری از کیست مویی و کاهش موهای زیرپوستی است.

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

آمادگی‌های قبل از لیزر موهای زائد

اگر قصد لیزر موهای زائد خود را دارید، موارد زیر را پیش از مراجعه به کلینیک حتما رعایت کنید:

  • مشورت با پزشک و بررسی سوابق شما توسط او
  • اطمینان از حضور و نظارت پزشک بر کل فرایند، در صورت انجام لیزر توسط دستیار او
  • رعایت جوانب احتیاط برای انجام لیزر در کلینیک‌های زیبایی، سالن‌های آرایشی یا سایر مراکز بدون نظارت پزشک
  • اجتناب از آفتاب‌گرفتن و مراجعه به سولاریوم
  • خودداری از سایر روش‌های رفع موهای زائد
  • اجتناب از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون
  • اصلاح ناحیه موردنظر
  • استفاده از ،‌های بی‌حسی مانند زایلاپی

برای انجام لیزر موهای زائد، انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه در زمینه لیزر و زیبایی، می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد

برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، باید نکاتی را رعایت کنید:

  • اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید به پوست تحت درمان
  • عدم استفاده از سولاریوم، لامپ‌های خورشیدی یا هر نوع تج،ات برنزه‌کننده
  • رعایت دستورالعمل‌های مراقبت بعد از لیزر
  • استفاده از کمپرس سرد،در صورت مشاهده تورم یا قرمزی
  • اجتناب از خاراندن یا دستکاری ناحیه تحت درمان
  • استفاده از ،‌ها و لوسیون‌های ملایم و بدون عطر
  • خودداری از حمام آب داغ یا جکوزی

در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند درد شدید، تورم یا اسکار، به پزشک مراجعه کنید.

یک مرکز معتبر لیزر موهای زائد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

انتخاب یک مرکز معتبر لیزر، برای دستیابی به نتایج مطلوب و جلوگیری از بروز عوارض جانبی، بسیار مهم است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مرکز معتبر لیزر اشاره می‌کنیم:

  • مجوز و پروانه فعالیت: مرکز باید دارای مجوز رسمی از و، بهداشت و درمان و پروانه فعالیت برای ارائه خدمات لیزر باشد.
  • تخصص و تجربه: پزشک یا اپراتور لیزر باید دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه لیزر مو باشد. برای اطمینان از این موضوع، سابقه و نمونه‌کارهای مرکز را بررسی کنید یا از پرسنل مرکز در مورد سابقه و تجربه مرکز پرس‌وجو کنید.
  • دستگاه‌های لیزر: مرکز باید از دستگاه‌های لیزر به‌روز و پیشرفته با تاییدیه FDA استفاده کند و نوع دستگاه لیزر باید با نوع پوست و موی شما متن، باشد.
  • رعایت بهداشت: از استریل بودن تج،ات و استفاده از لوازم یکبار مصرف، اطمینان حاصل کنید.
  • مشاوره و معاینه: قبل از انجام لیزر، باید توسط پزشک یا متخصص پوست معاینه شوید. در جلسه مشاوره باید درباره عوارض جانبی، انتظارات و مراقبت‌های قبل و بعد از لیزر به طور کامل صحبت شود.

برای انتخاب یک مرکز معتبر، نظرات و رضایت مشتریان قبلی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

مراکز لیزر موهای زائد چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند؟

مراکز لیزر موهای زائد، هنگام انجام فرایند لیزر باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • معاینه و بررسی نوع پوست و مو
  • آگاه ساختن فرد از عوارض جانبی احتمالی
  • تست حساسیت به لیزر در صورت نیاز
  • اطمینان از متن، بودن تنظیمات دستگاه لیزر با نوع پوست و موی مراجعه‌کننده
  • ضدعفونی تمام تج،ات و محیط اتاق لیزر
  • ارائه دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از لیزر به مراجعه‌‌کننده
  • استفاده از دستگاه‌های لیزر استاندارد و دارای تاییدیه
  • حضور پرسنل آموزش‌دیده و مجرب
  • رعایت اصول بهداشت محیطی
  • استفاده از لوازم یکبارمصرف برای هر مراجعه‌کننده

عدم استفاده از هر یک از این موارد ایمنی، می‌تواند برای مراجعه‌کنندگان، عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد.

هزینه لیزر موهای زائد

قیمت لیزر موهای زائد، به عوامل مختلفی از جمله ناحیه تحت درمان، تعداد جلسات، نوع دستگاه لیزر، موقعیت مک، مرکز لیزر و مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد.

متوسط هزینه دریافتی برای لیزر موهای زائد آقایان، بابت هر جلسه، بین 1میلیون و 500 هزار تا 1 میلیون و 700 هزار تومان است. برای خانم‌ها، بسته به ناحیه لیزر، دستگاه و پکیج انتخابی، قیمت لیزر موهای زائد، بین 200 هزار تا 1 میلیون تومان مح،ه می‌شود.

مراکز لیزر موهای زائد چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند
مراکز لیزر موهای زائد چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند

آیا لیزر، روشی مطمئن برای رهایی از موهای زائد است؟

انواع لیزر موهای زائد، از مطمئن‌ترین روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن است. ظهور دستگاه‌هایی همچون لیزر ال،اندرایت، لیزر دایوت و لیزر Nd:YAG، رفع موهای زائد را بسیار آسان کرده است. بروز کوتاه‌مدت عوارض لیزر موهای زائد همچون قرمزی، تورم و درد، مزایای لیزر موهای زائد و مقرون‌به‌صرفه لیزر موهای زائد، منجر به محبوبیت کاربرد لیزر موهای زائد در میان ،ن و مردان می‌شود.

اگر برای انتخاب لیزر من، پوست خود، سوال و دغدغه‌ای دارید، می‌تو،د با استفاده از امکانات سایت ،ت دهی آنلاین دکتردکتر، اول از یک متخصص پوست مشورت بگیرید و بعد اقدام کنید. مزیت انتخاب دکتردکتر برای شما این است که در هر زمان و مک،، امکان گرفتن ،ت دکتر یا مشاوره غیرحضوری به‌صورت آنلاین یا تلفنی با پزشک را دارید.

سوالات متداول لیزر موهای زائد

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

]
منبع: https://drdr.ir/mag/laser-hair-removal/

Useful reference for domestic helper. Free & easy ad network.