خار پاشنه؛ علائم، علت و درمان را بشناسید

ایجاد خار در ناحیه پاشنه خطرناک نیست اما می‌تواند باعث بروز درد شود و فعالیت‌های حرکتی را محدود کند. اغلب اوقات، درد بعد از بیدارشدن از خواب بیشتر است و در طول روز از شدت آن کم می‌شود.

این پزشکان از راه کمک‌گرفتن از اشعه ای، و با تصویربرداری اقدام به تشخیص وضعیت می‌کنند. بیرون‌زدگی‌های استخو، معمولاً با چشم قابل شناسایی نیستند.

این رشد استخوان‌مانند رسوبی کلسیمی است که بین استخوان پاشنه و قوس پا به وجود می‌آید. برای درمان و پیگیری وضعیت آن هم نیاز به مراجعه به متخصص اتوپدی دارید. در این مقاله، سعی کردیم که اطلاعات کاملی درباره خار در پاشنه پا در اختیارتان قرار بدهیم.

خارپاشنه چیست؟

شکل‌گیری خار پاشنه واکنشی است که بدن در قبال فشار وارد بر تاندون‌ها و رباط‌های پا از خود نشان می‌دهد. پارگی مکرر پوششی که استخوان پا را می‌پوشاند از جمله دلایل ایجاد خار پاشنه است.

امکان دارد که این بخش از پا دچار حس گرما و داغی هم باشد. بعضی از انواع خار پاشنه هیچ نشانه‌ای به همراه ندارند و حتی هیچ نمود فیزیکی در بخش پاشنه پا هم به وجود نمی‌آید. در این مواقع، تشخیص مشکل با ع،‌برداری با اشعه ای، مقدور می‌شود.

علت ایجاد خارپاشنه چیست؟

منابع:

اگر درد خار پاشنه مزمن و شدید شود، امکان دارد که نیاز به جراحی‌های ارتوپدی وجود داشته باشد. در جراحی این وضعیت، خار پاشنه برداشته می‌شود. با انجام این عمل هم درد ناشی از خار از بین می‌رود و هم امکان تحرک و فعالیت پا بیشتر می‌شود. پیش از جراحی، ع،‌برداری و آزمایش خون انجام می‌شود تا متخصصان به این نتیجه برسند که فرد، کاندید خوبی برای عمل هست یا خیر. بعد از عمل هم نیاز به استراحت، استفاده از کمپرس یخ و پوشیدن جوراب و محافظ طبی وجود دارد.

درمان خانگی خارپاشنه

برای درمان خار در پاشنه از تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی ( corticosteroid) هم استفاده می‌شود. این داروها می‌توانند التهاب و درد ناحیه پا را تسکین بدهند. استفاده از آسپرین و ایبوپروفن هم ایده بدی نیست ولی باید با مشورت پزشک مصرف شوند.

کفش یا دمپایی خارپاشنه

از نشانه‌های دچارشدن به خار پاشنه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درد
  • التهاب
  • تورم در جلوی پاشنه

درباره خار ناحیه پاشنه پا سؤالی دارید؟ اگر تجربه یا مشکلی در این زمینه داشته‌اید، با ما به اشتراک بگذارید.

فشار مکرر ناشی از پیاده‌روی، دویدن یا پ، روی سطوح صاف هم از جمله دلایل اصلی بروز این مشکل است. پوشیدن کفش‌هایی که نامن،‌اند و به خوبی به سلامت کف پا کمک نمی‌کنند از جمله دلایل ابتلا به خار پاشنه است.

خار پاشنه یا خار استخوان رشدی استخو، است که از زیر پاشنه پایتان بیرون می‌زند؛ در نقطه‌ای که استخوان پاشنه به رباطی از پا وصل می‌شود که میان پاشنه و گوی کف پا یا فاشیای کف یا پلانتار (plantar fascia) قرار دارد.

خار پاشنه رشد استخو، است که از زیر استخوان پاشنه پشتی در داخل پا بیرون می آید. با واردشدن فشار روی رباط‌های پا، این مشکل ایجاد می‌شود. بیشتر افراد متوجه بروز چنین مشکلی نمی‌شوند تا زم، که درد در ناحیه پاشنه شدت می‌گیرد و از تحمل خارج می‌شود. درمان خاصی برای این مشکل وجود ندارد و پزشکان هم روش‌های غیرجراحی را توصیه می‌کنند.

در منزل از کمپرس یخ استفاده کنید و به پاهایتان استراحت بدهید. در صورت توصیه پزشک، ورزش‌هایی ساده را هم انجام بدهید. خودتان به دنبال پیدا، ورزش نگردید و حتماً نظر متخصص را در این زمینه جویا شوید.

خارپاشنه و طب سنتی

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای ملاقات با متخصصان حوزه ارتوپدی هم استفاده از سیستم ،ت دکتر سایت دکتردکتر است. این روش را به خاطر بسپارید.

در ضمن، اگر به حال خود رها شود و درم، در کار نباشد، عوارض زیر هم محتمل خواهند بود:

  • درد و مشکلات قوزک پا
  • ش،تگی پا
  • درد کمر
  • درد پا و زانو
  • رگ‌به‌رگ شدن مچ

عوارض خارپاشنه چیست؟

درمان خارپاشنه چگونه است؟

دمپایی‌ها و کفش‌های طبی مخصوص می‌توانند از پا در ناحیه قوس و پاشنه حفاظت کنند. استفاده از کفش و دمپایی‌های من، که پا را در مقابل فشار واردشده در هنگام حرکت محفوظ نگه می‌دارند، از جمله درمان‌های رایج است. از جوراب خار پاشنه هم برای کنترل وضعیت استفاده می‌شود.

خارپاشنه زالو درم،

my.clevelandclinic.org

پیاده‌روی و ورزش‌هایی که روی پا فشار وارد می‌کنند، اصلاً توصیه نمی‌شود. با استراحت و انجام تمرین‌های سبک ورزشی تجویزشده از سوی پزشک و فیزیوتراپی است که می‌تو،د مشکل خار پاشنه را حل کنید.

خار پاشنه

آیا خارپاشنه خطرناک است؟

این مشکل و وضعیت در طول زمان و به تدریج رخ می‌دهد. در بیشتر موارد این مشکل تا زمان دردناک‌شدن وضعیت خاموش می‌ماند و فرد مبتلا متوجه آن نمی‌شود. امکان جراحی این موضوع و برداشتن استخوان اضافی وجود دارد اما بیشتر متخصصان این راه را توصیه نمی‌کنند.

کمپرس یخ می‌تواند درد خار پاشنه را کم و وضعیتش را کنترل کند. کیسه یخ یا کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل درد بگذارید. این کار با بی‌حس‌، موضعی از درد و التهاب کم می‌کند. کمپرس یخ از کمپرس گرم بهتر است؛ مورد دوم برای دردهای ماهیچه‌ای و مفاصل کاربرد بیشتری دارد.

درمان خارپاشنه با لیزر

بروز این مشکل می‌تواند با عوارض متنوعی همراه باشد. در درجه نخست از دردهای آن که نمی‌توان گذشت و باید ذکر کنیم که دردهای این وضعیت در صورت پیشرفت آزاردهنده است.

به سلامت پاهایتان اهمیت بدهید. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند، پا قلب دوم ما است. این حرف بسیار درست است و نشان از اهمیت سلامت این عضو در بدن دارد. به پاها استراحت بدهید و حواستان به شیوه حرکت‌دادن آنها و فشاری باشد که رویشان وارد می‌شود.

توصیه‌هایی در طب سنتی هم وجود دارد که همراه با ماساژ روغن‌های گیاهی هستند. با ماساژدادن پا با روغن‌های زیر از درد و التهاب ناشی از وجود خار در پاشنه کم می‌شود. روغن‌های:

  • ترنج
  • اوکالیپتوس
  • رازیانه
  • اسطوخدوس
  • پرتقال
  • کنجد
  • رزماری

خارپاشنه و استراحت

اگر بیماری‌هایی موجب به هم‌خوردن تعادل بدن در هنگام راه‌رفتن شوند هم امکان بروز خار پاشنه وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم قید شد، خارهای پاشنه به مرور زمان رخ می‌دهند و این طور نیست که با یک‌بار فعالیت ورزشی و فشار وارد، به پا، ایجاد شوند.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AE%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B4%D9%86%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

خار پاشنه

پیشگیری از ایجاد خارپاشنه چگونه است؟

برای درمان خار در ناحیه پاشنه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده از هر روش باید با نظارت پزشک و تجویز او صورت بگیرد. برای مثال:

درمان با کمپرس سرد

از لیزر هم برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شود. در این روش از نور قرمز و اشعه مادون قرمز برای کاهش التهاب ناحیه استخو، استفاده می‌شود.

تزریق داروهای ضدالتهاب

زالودرم، و روش‌هایی از این دست با انجام پژوهش‌های علمی مطمئن همراه نیستند. اعتماد، به این روش‌ها می‌تواند همراه با بروز مشکلات و عوارضی باشد.

جراحی خارپاشنه

هرگونه درد در ناحیه پاشنه را جدی بگیرید و استفاده از کفش‌های استاندارد و مطلوب را فراموش نکنید. در صورت بروز هرگونه نشانه دردآور در پاشنه پا به پزشکان ارتوپدی مراجعه کنید.

برای تشخیص، معاینه پا و ارزیابی وضعیت با بررسی قرمزی و التهاب ناحیه مذکور هم صورت می‌گیرد. در مطب پزشک، از بیمار خواسته می‌شود که روی یک پا بایستد یا اندکی راه برود تا امکان تشخیص راحت‌تر شود.

عوارض خارپاشنه چیست؟

باید دقت کنید که خار پاشنه و خار فاشیای پلانتار ( plantar fasciitis) دو موقعیت نزدیک به هم و شبیه به یکدیگر هستند اما تفاوت‌هایی دارند:

  • خارپاشنه آشیل؛ این مشکل در واکنش به فشار و التهابی است که به فاشیای پلانتار وارد می‌شود. به مرور زمان، بدن به ،وان واکنش به فشار و التهاب، شروع به ساخت بافت‌های استخو، اضافی می‌کند. این بافت اضافه بدل به خار استخو، می‌شود و دردهایی به وجود می‌آورد.
  • فاشیای پلانتار یا التهاب کف پا؛ با کارکشیدن زیاد از این ناحیه پا ی،ی بافت نرم پشت پا تا نوک انگشتان و ایجاد کشیدگی در این ،مت  (رباطی که میان پاشنه و گودی کف پا قرار دارد)، دردی رفت و برگشتی به وجود می‌آید. خار استخو، وضعیت دردناکی است که پیچیدن درد در پا با وجود آن دائمی نیست و در طول روز به طور رفت و برگشتی احساس می‌شود.

علائم خارپاشنه چیست؟

healthline.com

اگر به خار پاشنه رسیدگی نشود، امکان بروز مشکلات جانبی هم قوت می‌گیرد. برای مثال، رگ‌به‌رگ‌شدن و مشکلاتی نظیر ش،تگی پا برای ،، که دچار چنین وضعیتی هستند، با احتمال بیشتری رخ می‌دهد.

انواع خارپاشنه چیست؟

از آنجا که این مشکل شباهت‌های زیادی با مشکلات دیگر ناحیه پا دارد، تشخیص آن کمی دشوار به نظر می‌رسد. برای اینکه تشخیص درستی از وضعیت پا صورت بگیرد، باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

امکان دارد که خار در ناحیه پاشنه به واسطه دچاربودن به مشکلات زیر هم رخ بدهد:

  • آرتروز
  • کبودی پاشنه پا
  • اضافه وزن

تشخیص خارپاشنه چگونه است؟