واکسن اچ‌پی‌وی؛ ضروری و تاثیرگذار در سلامت جنسی

گرچه سرواری، و گارداسیل تنها با دو نوع HPV پرخطر، HPV16 و HPV18 از عفونت جلوگیری می‌کنند، اما این دو نوع HPV مسئول بیشتر سرطان‌های ناشی از HPV هستند. در یک مقاله در سال 2017، سازمان بهداشت جه، اعلام کرد که وا،ن‌های HPV کارایی قابل مقایسه ای دارند. علاوه بر این، Cervarix محافظت قابل توجهی در برابر چند نوع HPV اضافی ایجاد کننده سرطان با پدیده‌ای به نام محافظت متقاطع، ارائه می‌دهد. زن، که سه دوز از Cervarix دریافت ،د، محافظت قوی در برابر عفونت‌های جدید با HPV انواع 31، 33 و 45 را تجربه ،د.
تا به امروز مشخص شده است که محافظت در برابر عفونت اچ‌پی‌وی حداقل 10 سال با Gardasil، تا 11 سال با Cervarix، و حداقل 6 سال با Gardasil 9 ادامه دارد. مطالعات اثر طول، مدت وا،ن هنوز ادامه دارد و تکنیک‌های در حال پیشرفت به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از مدت زمان حفاظت داشته باشند.

کمیته مشورتی مرکز کنترل و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی (CDC) در مورد شیوه‌های ایمن سازی (ACIP) توصیه‌هایی را در مورد همه وا،یناسیون‌ها در ایالات متحده، از جمله وا،یناسیون HPV ارائه می‌دهد. توصیه‌های فعلی ACIP برای وا،یناسیون HPV عبارتند از:

  • کودکان و بزرگسالان 9 تا 26 سال: وا،یناسیون HPV به طور معمول در سن 11 یا 12 سالگی توصیه می‌شود. وا،یناسیون را می توان از 9 سالگی شروع کرد و همچنین برای تمام افراد بالای 26 سال که به اندازه کافی وا،ینه نشده‌اند هم توصیه می‌شود.
  • بزرگسالان 27 تا 45 سال: اگرچه وا،ن HPV توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای تزریق تا سن 45 سالگی تایید شده است، اما این وا،ن برای همه بزرگسالان 27 تا 45 سال توصیه نمی‌شود. در عوض، ACIP توصیه می‌کند که پزشکان بیماران خود را در این گروه سنی که قبلاً به اندازه کافی وا،ینه نشده‌اند، بررسی کنند که آیا وا،یناسیون HPV برای آنها من، است یا خیر. وا،یناسیون HPV در این محدوده سنی سود کمتری دارد زیرا افراد بیشتری قبلاً در معرض ویروس قرار گرفته‌اند.

وا،ن اچ‌پی‌وی در بارداری

محافظت زودهنگام بهترین عملکرد را دارد؛ به همین دلیل است که وا،ن HPV در کودکان توصیه می‌شود. این کار از کودک شما قبل از تماس با ویروس محافظت می‌کند.

آیا شما وا،ن اچ‌پی‌وی دریافت کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر در میان بگذارید. اگر سوالی در مورد این وا،ن دارید نیز بنویسید تا پزشکان ما پاسخگو باشند.

mayoclinic

اما به طور کلی هیچ محدودیت سنی برای زدن وا،ن اچ‌پی‌وی وجود ندارد. افرادی که ازدواج کرده‌اند و رابطه ، داشته‌اند نیز می‌توانند وا،ن بزنند؛ اما احتمال ابتلای فرد قبل از تزریق به برخی از سویه‌های HPV وجود دارد و این نکته بسیار حائز اهمیت است که در چه مرحله‌ای از آلودگی وا،ن تزریق می‌شود.

برنامه وا،یناسیون ملی چیست؟

بهترین زمان تزریق وا،ن اچ پی وی

تفسیر نتایج وا،یناسیون HPV

،یب وا،یناسیون HPV و غربالگری دهانه رحم می‌تواند بیشترین محافظت را در برابر سرطان دهانه رحم ایجاد کند. همچنین، وا،یناسیون HPV خطر ابتلا به سرطان‌های ناشی از HPV را در نقاطی غیر از دهانه رحم نیز کاهش داده و در پیشگیری از زگیل تناسلی بسیار موثر است.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

برنامه و، بهداشت برای ورود وا،ن HPV به برنامه وا،یناسیون ملی در حال بررسی است و نیاز به اقدامات کارشناسی دارد که پس از ارزیابی‌های لازم در این زمینه مشخص می‌شود.

آیا وا،ن اچ پی وی به برنامه وا،یناسیون ملی وارد می‌شود؟

برای جلوگیری از غش و صدمات ناشی از افتادن، نوجوانان باید در هنگام وا،یناسیون و به مدت 15 دقیقه پس از تزریق وا،ن بنشینند یا دراز بکشند.

در حال حاضر چگونه باید وا،ن اچ‌پی‌وی بزنیم؟

وا،ن اچ‌پی‌وی شما را از ابتلا به عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انس، (human papillomavirus) محافظت می‌کند. HPV با بیش از 200 ویروس مرتبط است که حدود 40 مورد آن از طریق تماس مستقیم ، منتقل می‌شود. در این میان، دو نوع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و حدود 12 نوع HPV می‌توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان مانند سرطان دهانه رحم، مقعد، اوروفارن، و ، تناسلی شوند.
سه وا،ن برای جلوگیری از عفونت با HPV در ایالات متحده مجوز گرفته‌اند: Gardasil، Gardasil 9 و Cervarix. گارداسیل 9، از سال 2016، تنها وا،ن HPV مورد استفاده در ایالات متحده است. سرواری، از عفونت با انواع 16 و 18 و گارداسیل از عفونت با انواع 6، 11، 16 و 18 جلوگیری می‌کند. در واقع وا،ن گارداسیل 9 شما را از عفونت با 9 نوع HPV زیر محافظت می‌کند:

  • HPV انواع 6 و 11: که باعث 90 درصد موارد زگیل‌ تناسلی مردان و ،ن هستند.
  • HPV انواع 16 و 18: دو HPV پرخطر که باعث حدود 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم و درصد بالاتری از برخی دیگر از سرطان‌های ناشی از HPV می‌شوند.
  • HPV انواع 31، 33، 45، 52 و 58: که 10 تا 20 درصد بیشتر از سرطان‌های دهانه رحم را تشکیل می‌دهند.

از سوی دیگر، وا،یناسیون می‌تواند شیوع انواع HPV را در جمعیت کاهش دهد؛ در نتیجه عفونت در افرادی که وا،ینه نشده‌اند کاهش می‌یابد (پدیده ای به نام حفاظت از گله یا ایمنی گله‌ای). به ،وان مثال، در استرالیا، جایی که نسبت بالایی از دختران با گارداسیل وا،ینه می‌شوند، میزان بروز زگیل تناسلی در طی 4 سال اول برنامه وا،یناسیون در میان مردان جو، که در آن زمان به خوبی ،ن جوان وا،ینه نمی‌شدند، کاهش یافت.

آیا زن، که در برابر HPV وا،ینه شده‌اند هنوز نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم دارند؟

از آنجایی که زگیل تناسلی در بارداری شرایط خاصی را برای بانوان باردار ایجاد می‌کند؛ پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب زگیل تناسلی در بارداری و بررسی تاثیر آن بر جنین را مطالعه کنید.

چند دوز وا،ن اچ‌پی‌وی لازم است؟

وا،ن HPV به صورت یک سری وا،ن تزریق می‌شود. ACIP بسته به سن شروع وا،یناسیون، دوزهای متفاوتی را مشخص می‌کند. کودک، که وا،ن اچ‌پی‌وی را قبل از تولد 15 سالگی خود شروع می‌کنند، تنها به دو دوز برای محافظت کامل نیاز دارند. اما افرادی که این سری وا،ن را در سن 15 سالگی یا بالاتر شروع می‌کنند و افرادی که دارای شرایط خاص با سیستم ایمنی ضعیف هستند، برای محافظت کامل نیاز است که سه دوز دریافت کنند.

وا،ن گارداسیل

وا،ن اچ‌پی‌وی چگونه کار می‌کند؟

وا،ن اچ‌پی‌وی برای ،ن باردار یا افرادی که بیماری متوسط یا شدید دارند توصیه نمی‌شود. وا،یناسیون HPV باید تا بعد از بارداری به تعویق بیفتد، اما آزمایش بارداری قبل از انجام وا،یناسیون لازم نیست. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد وا،یناسیون بر بارداری یا آسیب به جنین تأثیر می‌گذارد. در این رابطه حتما با دکتر ،ن صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.

منابع:

اگر دوست دارید تا بیشتر درباره زگیل تناسلی ،ن بد،د، مطالعه مطلبی تحت همین ،وان را در مجله دکتردکتر به شما توصیه می‌کنیم.

چه ،، باید وا،ن اچ‌پی‌وی را دریافت کنند؟

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%86-%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C/

بیش از 15 سال نظارت نشان داده است که وا،ن های HPV بسیار ایمن و موثر هستند. مانند همه وا،ن‌ها، دانشمندان همچنان بر وا،ن‌های HPV نظارت می‌کنند تا مطمئن شوند که این ایمنی ادامه دارد.

عوارض جانبی احتمالی وا،ن اچ‌پی‌وی

بله! از آنجایی که وا،ن‌های HPV در برابر تمام انواع HPV که می‌توانند باعث سرطان شوند محافظت ایجاد نمی‌کنند، به زن، که وا،ینه شده‌اند توصیه می‌شود که همچنان توصیه‌های غربالگری را دنبال کنند. غربالگری معمول برای سرطان دهانه رحم از طریق آزمایش پاپ اسمیر از سن 21 سالگی انجام می‌شود که بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه است.

بهترین زمان زدن وا،ن اچ‌پی‌وی

مانند هر وا،ن یا دارویی، وا،ن های HPV می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، اما مزایای وا،یناسیون HPV بسیار بیشتر از خطر عوارض جانبی احتمالی است. شایع‌ترین عوارض جانبی که البته بسیار خفیف هستند عبارتند از:

کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که وا،ن‌های HPV در پیشگیری از عفونت دهانه رحم با انواع HPV که آنها را هدف قرار می‌دهند، زم، که قبل از اولین قرار گرفتن در معرض ویروس، ی،ی قبل از شروع فعالیت ،، تزریق می‌شوند، بسیار موثر هستند. وا،ن‌های HPV همچنین عفونت‌های سایر بافت‌هایی را که HPV آلوده می‌کنند، از جمله مقعد و ناحیه دهان کاهش می‌دهند.
از آنجایی که تغییرات سلولی و سرطان‌های ناشی از HPV سال‌ها طول می‌کشد تا ایجاد شود، اخیراً تأیید شده است که وا،ن‌ها خطر این پیامدها را نیز کاهش می‌دهند. کارآزمایی‌ها و داده‌های دنیای واقعی از مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان داده‌اند که وا،ن‌ها تا حد زیادی خطر ابتلا به اختلالات پیش سرط، و سرطان دهانه رحم، واژن و فرج را در ،ن وا،ینه‌شده کاهش می‌دهند. یک کارآزمایی بالینی گارداسیل در مردان نشان داد که می‌تواند از تغییرات سلولی مقعدی ناشی از عفونت مداوم جلوگیری کند. همچنین مطالعاتی که منجر به تایید گارداسیل 9 شد، نشان داد که گارداسیل 9 تقریباً 100٪ در پیشگیری از عفونت‌های دهانه رحم، فرج، و واژن و پیش سرطان‌های ناشی از هر هفت نوع HPV سرطان‌زا، موثر است.

HPV یا ویروس پاپیلومای انس، یک ویروس رایج است که باعث 6 نوع سرطان مختلف در ،ن می‌شود. در حالی که هیچ درم، برای HPV وجود ندارد، اما وا،نی وجود دارد که می‌تواند از آن جلوگیری کند. اگر پسر یا دختر شما بین 9 تا 12 سال دارد، بهترین زمان برای وا،ن برای اوست. این وا،ن بی‌خطر، موثر و طول، مدت است. وا،یناسیون کودک در سنین توصیه شده به حفظ سلامت او تا بزرگسالی کمک کرده و بهترین راه برای پیشگیری از سرطان HPV در آینده است. در این مقاله به توضیح اینکه وا،ن اچ‌پی‌وی چیست و چه ،، به آن نیاز دارند، تعداد دوزها و عوارض جانبی این وا،ن می‌پردازیم.

وا،ن اچ‌پی‌وی چیست و چه ،، به آن نیاز دارند؟

هر دو ،ت می‌توانند وا،ن اچ‌پی‌وی بزنند؛ اما اولویت تزریق وا،ن، دختر خانم‌ها به ویژه در رده سنی 9 تا 14 سال است؛ با این حال برای افراد در سنین بالاتر نیز منعی برای تزریق وجود ندارند. علت در نظر گرفتن این سنین، تزریق قبل از ازدواج دخترخانم‌ها و شروع رابطه ، است تا وا،ن اثر داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر خوب است مقاله راه‌های انتقال اچ‌پی‌وی زگیل تناسلی را مطالعه کنید.

آیا وا،ن اچ‌پی‌وی خطرناک است؟

وا،ن اچ‌پی‌وی؛ ضروری و تاثیرگذار در سلامت ،

وا،ن HPV چقدر موثر است؟

در صورت داشتن هر گونه حساسیت شدید، از جمله حساسیت به مخمر یا لات،، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین، اگر واکنش آ،ژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از اجزای وا،ن یا دوز قبلی وا،ن داشته‌اید، نباید وا،ن را دریافت کنید.

با این حال که ویروس HPV می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بیماری‌هایی از جمله سرطان دهانه رحم شود؛ اما این نوع سرطان ابتلا بالایی در کشور ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه متوجه شده‌اند میزان شیوع این نوع از عفونت در بین خانم‌ها در سنین باروی به میزان هشت درصد است. به همین جهت از سوی متخصصین و کارشناسان باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا تصمیم گیری نهایی برای وا،یناسیون ملی انجام شود.

کودکان 11 تا 12 ساله باید دو دوز وا،ن HPV را با فاصله 6 تا 12 ماه دریافت کنند. البته وا،ن HPV را می‌توان از سن 9 سالگی شروع کرد. کودک، که سری وا،ن HPV را در روز تولد 15 سالگی یا بعد از آن شروع می‌کنند، نیاز به سه دوز دارند که در طی 6 ماه تجویز می‌شود. اگر نوجوان شما هنوز وا،ینه نشده است، در اسرع وقت با پزشک خود در مورد دریافتاین وا،ن صحبت کنید چرا که نوجوانان و جوانان نیز باید وا،ینه شوند.
همه افراد تا سن 26 سال باید وا،ن HPV را دریافت کنند، اگر قبلاً به طور کامل وا،ینه نشده باشند. وا،یناسیون HPV برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی‌شود. اما برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که قبلاً وا،ینه نشده‌اند، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت‌های جدید HPV و مزایای احتمالی وا،یناسیون برای آنها، وا،ن HPV را دریافت کنند.

عفونت‌های HPV و پیش سرطان‌های دهانه رحم (سلول های غیرطبیعی روی دهانه رحم که می‌توانند منجر به سرطان شوند) از سال 2006، ی،ی زم، که وا،ن‌های HPV برای اولین بار در ایالات متحده استفاده شد، کاهش یافته است:

  • در بین دختران نوجوان، عفونت با انواع HPV که باعث بیشتر سرطان‌های HPV و زگیل تناسلی می‌شود، 88 درصد کاهش یافته است.
  • در میان ،ن جوان، عفونت با انواع HPV که باعث بیشتر سرطان‌های HPV و زگیل تناسلی می‌شوند، 81 درصد کاهش یافته است.
  • در میان ،ن وا،ینه شده، درصد پیش سرطان‌های دهانه رحم ناشی از انواع HPV که اغلب با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، 40 درصد کاهش یافته است.

embryo

cdc

آیا وا،ن اچ پی وی خطرناک است

اگر در گروه سنی لازم قرار ندارید، برای محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم می‌تو،د اقداماتی انجام دهید!

cancer

مانند سایر ایمن سازی‌هایی که از عفونت ویروسی محافظت می‌کنند، وا،ن HPV بدن را تحریک می‌کند تا آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که در مواجهه آینده با HPV، به ویروس متصل شده و از آلوده ، سلول‌ها جلوگیری کند.
وا،ن‌های فعلی اچ‌پی‌وی بر اساس ذرات ویروس مانند (VLP) هستند که توسط اجزای سطح HPV تشکیل می‌شوند. VLP ها عفونی نیستند زیرا فاقد DNA ویروس هستند. با این حال، آنها شباهت زیادی به ویروس طبیعی دارند و آنتی‌بادی‌های ضد VLP ها نیز در برابر ویروس طبیعی فعالیت دارند. مشخص شده است که VLP ها به شدت ایمنی‌زا هستند، به این م،ی که سطح بالایی از تولید آنتی بادی را در بدن القا می کنند، بنابراین وا،ن‌ها بسیار موثر باشند.
نکته مهم این است که وا،ن‌های اچ‌پی‌وی از سایر بیماری‌های مقاربتی پیشگیری نمی‌کنند، همچنین عفونت‌های HPV موجود یا بیماری‌های ناشی از HPV را درمان نمی‌کنند.

چرا وا،یناسیون HPV مهم است؟

HPV از طریق تماس ، ده، (اچ پی وی ده،)، واژینال یا مقعدی گسترش می‌یابد. برای محافظت از خود در برابر HPV، هر بار که رابطه ، دارید از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، سیگار نکشید. سیگار خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

وا،ن اچ پی وی چیست

برای تشخیص سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه، به پزشک مراجعه کنید تا تست پاپ اسمیر را انجام دهد. در صورت مشاهده هر گونه علائم یا علائم سرطان دهانه رحم مانند خونریزی واژینال بعد از رابطه ،، بین قاعدگی یا بعد از یائ،، درد لگن یا درد حین رابطه ، فوراً به پزشک مراجعه کنید. با استفاده از امکان ،ت‌دهی اینترنتی می‌تو،د به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، از بهترین متخصصین ،ن سراسر کشور ،ت دریافت کنید.