هیسترکتومی؛ آغازی متفاوت در زندگی زنان با عمل برداشتن رحم

پزشک شما احتمالا پیش از انجام هیس،تومی از شما بخواهد آزمایش خون و ادرار انجام دهید. اگر خون‌ریزی بعد از یائ، داشته باشید ممکن است برخی تست‌های دیگر هم مانند آزمایش تست پاپ‌اسمیر برای تشخیص وجود سرطان انجام شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم در جراحی‌هایی که کمتر تهاجمی هستند؛ مانند هیس،تومی  واژینال و ،راسکوپی، دوره نقاهت کوتاه است و بیمار نیاز به ماندن در بیمارستان ندارد. در هیس،تومی شکمی به دلیل برش خارجی شکم ممکن است بیمار برای جلوگیری از ،ه‌شدن خون یا خونریزی، چند روز در بیمارستان بستری شود. البته برای جلوگیری از ،ه‌شدن خون در پاهایتان به شما پیشنهاد می‌شود در اسرع ‌وقت پس از جراحی راه بروید. به طور کلی، 6-4 هفته طول می‌کشد تا بیمار به طور کامل بهبود پیدا کند.

پزشکان به دلایل گوناگونی عمل هیس،تومی  را برای بیماران خود تجویز می‌کنند، از جمله:

  • خونریزی شدید یا غیرطبیعی واژینال که با روش‌های درم، دیگر کنترل و درمان نشده‌ است،
  • درد شدید قاعدگی که علی‌ا،غم مصرف مسکن قابل‌تحمل نیست،
  • لیومیوم یا فیبروم رحم که تومورهای غیر سرط، محسوب می‌شوند،
  • احساس درد شدید و غیرقابل‌کنترل در لگن،
  • ضعیف‌شدن عضلات و افتادگی رحم که به بی‌اختیاری ادرار یا ایجاد مشکل در حرکات روده منجر شده است،
  • برای درمان سرطان رحم یا دهانه رحم و حذف ناهنجاری‌هایی که ممکن است به سرطان منجر شود،
  • برای رفع هیپرپلازی، پولیپ‌های عودکننده رحم یا آدنومیوز.

عمل برداشتن رحم با ربات

روش‌های انجام هیس،تومی یا عمل برداشتن رحم

برای آنکه دوره نقاهت را باموفقیت طی کنید و زودتر از شر درد ناشی از عمل جراحی خلاص شوید، بهتر است در دوره نقاهت موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • ممکن است پس از جراحی، خونریزی خفیف واژینال را برای 1 تا 6 هفته تجربه کنید. در این زمان می‌تو،د از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • حداقل تا 6 هفته پس از هیس،تومی اجسام سنگین بیش از ۴ کیلوگرم را بلند نکنید.
  • حداقل تا 6 هفته پس از هیس،تومی رابطه ، نداشته باشید و اجسامی مانند کاپ قاعدگی وارد واژن خود نکنید.
  • در هنگام‌ حمام، محل بخیه را با آب و صابون شست‌‌وشو دهید. اگر بخیه‌ها جذبی باشند نیاز به کشیدن بخیه ندارید و به‌مرورزمان جذب می‌شوند.
  • اگر هیس،تومی شکمی انجام داده‌اید بعد از دو هفته و اگر هس،تومی واژینال یا ،راسکوپی انجام داده‌اید بعد از چند روز می‌تو،د رانندگی کنید.
  • بعد از گذشت 4 تا 6 هفته و در صورت نداشتن درد می‌تو،د ورزش‌، را دوباره شروع کنید‌.
  • بسته به‌سختی کارتان، می‌تو،د بعد از شش هفته در محل کار خود حاضر شوید.

با بروز چه علائمی پس از هیس،تومی باید مجدد به پزشک مراجعه کرد؟

حال ،ت شماست تا بگویید که چه تجربه‌ای هیس،تومی دارید؟ توصیه‌ها و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید. اگر هم در این زمینه سوالی دارید، از مشاور سلامتی مجله دکتردکتر بپرسید.

به بی، ساده، به عمل خارج‌، رحم هیس،تومی (Hyst،omy) گفته می‌شود. در این عمل بسته به اینکه دلیل جراحی چیست، ممکن است لازم باشد دهانه رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها هم بیرون آورده شوند. رحم محل رشد جنین است و پوشش داخلی آن در طول ، فرومی‌ریزد؛ بنابراین مهم‌ترین اثر هیس،تومی روی بدن شما این است که دیگر ، نمی‌شوید و در نتیجه پس از انجام این عمل دیگر امکان بارداری نخواهید داشت.

حالت دیگری که خشکی واژن باعث درد و ناراحتی می‌شود، بعد از یائ، است. در مطلب خونریزی بعد از یائ، به‌طور کامل در اینباره توضیح داده‌ایم؛ مطالعه این مطلب را توصیه می‌کنیم.

بعد از عمل جراحی برداشتن رحم، هنوز هم زندگی ادامه دارد …

توجه داشته باشید که در جراحی هیس،تومی نیز مانند سایر جراحی‌ها ممکن است به بافت‌های اطراف آسیب وارد شود. در این عمل، احتمال آسیب‌دیدن مثانه، مجاری ادراری و روده وجود دارد که پس از جراحی در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی، می‌تو،د مشکلات احتمالی را با پزشک خود در میان بگذارید.

مطالعه مقاله سرطان دهانه رحم و علل و علائم آن می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد‌.

علت جراحی هیس،تومی چیست؟

شایع‌ترین عارضه جانبی هیس،تومی تخلیه واژن است که ممکن است شش هفته پس از جراحی رخ دهد. همچنین، اگر تخمدان‌ها هم در این عمل برداشته شوند، حتی اگر بیمار در دوره یائ، نباشد، علائم یائ، مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، ازدست‌دادن میل ، و بی‌خوابی بروز پیدا می‌کنند.

خشکی واژن می‌تواند موجب رابطه ، دردناک شود و بیمار را دچار مشکل کند. برای ،ب آگاهی بیشتر دراین‌رابطه پیشنهاد می‌شود مقاله خشکی واژن؛ دلایل و درمان هنگام رابطه ، را مطالعه کنید. عفونت شدید، خون‌ریزی، پاره شدن بخیه‌های داخلی، آسیب به مجاری ادراری و انسداد روده از دیگر عوارضی هستند که ممکن است برای بیمار ایجاد شود.

دوره نقاهت و بهبود پس از هیس،تومی

در طی هیس،تومی، رحم و گاهی بافت‌های اطراف آن برداشته می‌شوند. هیس،تومی ممکن است به دلایل مختلفی مانند سرطان رحم، ، بسیار دردناک، لیومیوم یا افتادگی رحم انجام شود. بسته به شرایط رحم بیمار پزشک می‌تواند در سه روش هیس،تومی شکمی، ،راسکوپی و واژینال عمل جراحی را انجام دهد.

در صورتی که به مشورت و ویزیت دکتر ،ن احتیاج دارید، با استفاده از سیستم ،ت‌دهی آنلاین دکتردکتر، می‌تو،د از بین هزاران پزشک متخصص در سراسر ایران، وقت ویزیت بگیرید.

ع، زخم عمل برداشتن رحم

انواع عمل برداشتن رحم

در این نوع هیس،تومی رحم و دهانه رحم برداشته می‌شوند، اما تخمدان‌ها سر جای خود می‌مانند.

هیس،تومی ساب توتال

روش هیس،تومی واژینال اغلب برای افرادی انجام می‌شود که افتادگی رحم دارند یا مبتلا به سرطان نیستند. این روش کمترین عوارض و کوتاه‌ترین دوره نقاهت را دارد و ا،ر بیماران همان روز می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند. از آنجایی‌که رحم از طریق برشی از بالای واژن برداشته می‌شود، پزشک برش خارجی ایجاد نمی‌کند و بخیه‌های واژن هم جذبی هستند. دوره نقاهت در روش هیس،تومی واژینال حدا،ر 4 هفته است.

در این نوع از هیس،تومی رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ (سالپنژکتومی) و تخمدان‌ها (اوفورکتومی) برداشته می‌شوند. حتی اگر به سن یائ، نرسیده باشید، با برداشتن تخمدان‌ها علائم یائ، شروع خواهند شد.

 هیس،تومی رادیکال با سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه

متخصص بیهوشی ممکن است برای انجام هیس،تومی به دو روش عمل کند. روش اول بیهوشی عمومی است که در طی عمل شما کاملا بیهوش خواهید بود. در روش دوم دارویی نزدیک به اعصاب کمر شما تزریق شده و باعث بی‌حسی اپیدورال می‌شود و شما حتی با وجود بیهوش نبودن، در هنگام عمل درد را احساس نخواهید کرد.

این روش معمولا برای افرادی استفاده می‌شود که مبتلا به سرطان هستند و رحمشان بزرگ شده یا بیماری آن‌ها به سایر نواحی لگن در حال گسترش است. در هیس،تومی شکمی برشی به‌اندازه شش تا هشت اینچ در شکم شما ایجاد شده و رحم برداشته می‌شود. بیماری که تحت هیس،تومی شکمی قرار گرفته است، باید 2 الی 3 روز در بیمارستان بستری شود و دوره نقاهت طول،‌تری را طی کند.

هیس،تومی واژینال

مدت‌زمان انجام عمل هیس،تومی به‌اندازه رحم بیمار و نوع هیس،تومی بستگی دارد. همچنین اگر سایر بافت‌های شما مانند لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها همراه رحم خارج شوند، مدت‌زمان عمل طول،‌تر خواهد شد. به طور متوسط جراحی هیس،تومی 1 تا 3 ساعت به طول می‌انجامد.

شایع‌ترین عوارض هیس،تومی چیست؟

هیس،تومی جزئی

آیا هیس،تومی روی رابطه ، بیمار تأثیر منفی می‌گذارد؟

در هیس،تومی ساب توتال بخش بالایی رحم که ،مت اصلی آن است، برداشته می‌شود و دهانه رحم دست‌نخورده باقی می‌ماند.

هیس،تومی توتال با سالپنگو اوفورکتومی دوطرفه

اگر علائم زیر را بعد از هیس،تومی  مشاهده کردید بهتر است، به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی واژینال به رنگ قرمز روشن،
  • تب شدید،
  • حالت تهوع یا استفراغ شدید،
  • تکرر ادرار یا احساس سوزش هنگام ادرار،،
  • درد شدید و غیر طبیعی،
  • قرمزشدن، تورم یا التهاب محل بخیه،

منابع:

پیش از اینکه عمل هیس،تومی انجام شود، پزشک به طور کامل راجع به نوع آن با بیمار صحبت می‌کند. اینکه تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ نیاز به برداشته‌شدن دارند یا خیر بستگی به نوع هیس،تومی دارد. هیس،تومی 4 نوع متفاوت دارد که به شرح زیر هستند:

 هیس،تومی توتال

پس از هیس،تومی بیمار باید تا مدت مشخصی از داشتن رابطه ،، برداشتن اجسام سنگین، رانندگی و ورزش خودداری کند و بعد از بهبود نسبی می‌تواند به روال عادی زندگی برگردد.

my.clevelandclinic.org

در این نوع هیس،تومی رحم، دهانه رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، ،مت‌ فوق، واژن و برخی بافت‌ها و غده‌های لنفاوی اطراف از بدن بیمار خارج خواهد شد. این عمل جراحی اغلب برای افراد مبتلا به سرطان تجویز می‌شود.

بیمار پس از هیس،تومی ساده همچنان می‌تواند به ارگاسم و انزال برسد، البته برداشته‌شدن تخمدان‌ها همراه رحم می‌تواند باعث خشکی واژن شود که استفاده از روان‌کننده می‌تواند راهکار خوبی برای بهبود شرایط باشد. اگر هیس،تومی به خاطر سرطان انجام شده باشد، ممکن است شکل کانال واژن تغییر کند و موجب شود بیمار رابطه ، دردناکی داشته باشد که در این حالت بهتر است با پزشک ،ن و زایمان برداشته شود.

برای انجام هیس،تومی ،راسکوپی یک برش کوچک در ناف ایجاد شده و ،راسکوپ که لوله‌ای باریک با دوربین است وارد شکم می‌شود. ابزارهای جراحی هم از طریق برش‌های کوچک دیگری وارد شکم می‌شوند. پزشکان می‌توانند رحم شما را به‌صورت قطعات کوچک از طریق برش‌هایی که ایجاد کرده‌اند یا از طریق واژن خارج کنند. دوره نقاهت در هیس،تومی ،راسکوپی کوتاه‌تر از هیس،تومی شکمی است و ا،ر افراد در همان روز یا روز بعد از جراحی مرخص می‌‌شوند.

هیس،تومی ،راسکوپی به کمک ربات

عمل هیس،تومی واژینال

عمل هیس،تومی چقدر طول می‌کشد؟

عوامل مختلفی باعث بروز بیماری در بدن ما می‌شوند. بعضی از این بیماری‌ها چنان تاثیری بر اندام‌های ما می‌گذارند که ناچار می‌شویم که آن عضو را با عمل جراحی خارج کنیم. عمل هیس،تومی یکی از همین روش‌های جراحی است که با صلاح‌دید پزشک ،ن، برای برداشتن رحم انجام می‌شود.

این عمل برای خانم‌ها بسیار حساس و البته سرنوشت‌ساز است و از این رو باید حتما درباره آن، مراقبت‌های بعدش و هر آنچه که در مورد آن وجود دارد، اطلاعات لازم و کافی را ،ب کرد. برای همین توصیه می‌کنیم که اگر در آینده قرار است که این عمل جراحی را انجام دهید، این مطلب از مجله دکتردکتر را مطالعه کنید.

هیس،تومی یا عمل برداشتن رحم چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%87%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D8%AA%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%B1%D8%AD%D9%85/

این روش هم تقریبا شبیه به هیس،تومی ،راسکوپی است با این تفاوت که جراح عمل را به کمک ربات انجام می‌دهد و بازوهای ربات را کنترل می‌کند.

هیس،تومی شکمی

برای آگاهی از نحوه انجام این تست و آمادگی‌های آن می‌تو،د مقاله آزمایش تست پاپ‌اسمیر را مطالعه کنید.

انواع عمل برداشتن رحم

نکاتی که باید بعد از عمل برداشتن رحم باید رعایت کرد

جراحی هیس،تومی به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که پزشک با توجه به دلیل انجام این عمل، بهترین روش را برای بیماری خود تجویز می‌کند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

هیس،تومی ،راسکوپی

Advantages of overseas domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.