چگونه یک عینک آفتابی استاندارد انتخاب کنیم؟


عینک آفتابی استاندارد در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) از چشم محافظت می‌کند، خستگی چشم را در نور زیاد کاهش می‌دهد و تا حدی مانع از ورود گرد و غبار و آلودگی محیطی به چشم‌ها می‌شود. هنگام ،ید عینک آفتابی، مطمئن شوید که از چشم‌ها در مقابل اشعه ماوراء بنفش، به‌طور ۱۰۰درصد محافظت می‌کند. روی برخی از عینک‌های استاندارد ۱۰۰درصد محافظت در مقابل UV (اشعه فرابنفش) نوشته شده و برخی هم بر،بی با ،وان جذب UV تا ۴۰۰ تانومتر دارند که آن هم م،ای مشابهی دارد و ی،ی عینک ۱۰۰درصد UV را جذب می‌کند.

در این مقاله درباره عینک‌های آفتابی استاندارد، انواع آنها، مشخصات و ویژگی‌ها و قیمتشان صحبت خواهیم کرد. برای مطالعه این مقاله به حدود ۴ دقیقه نیاز دارید.

اگر درباره عینک‌های آفتابی استاندارد سوالی دارید، می‌تو،د در انتهای همین صفحه و در ،مت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

عینک آفتابی استاندارد چیست؟

عینک آفتابی استاندارد اشعه ماورابنفش خورشید را به‌طور کامل دفع می‌کند و مانع از رسیدن آن به چشم‌ها می‌شود. به‌دنبال عینک آفتابی باشید که ۹۹ یا ۱۰۰ درصد تمام نور UV را مسدود می‌کند. یادتان باشد که عینک آفتابی استاندارد یو وی 400 نانومتر همان عینک دودی با جذب ۱۰۰درصدی اشعه ماورابنفش است.

عینک‌های استاندارد در مقابل ضربه مقاوم‌اند و شیشه ضدخش دارند. اگر می‌خواهید از استانداردبودن لنزهای عینک مطمئن شوید:

  • به وسیله‌ای مستطیلی مانند کاشی کف نگاه کنید.
  • عینک را در فاصله‌ای راحت نگه دارید و یک چشم را بپوش،د.
  • عینک را به‌آرامی از یک طرف به سمت دیگر و سپس بالا و پایین حرکت دهید.
  • اگر خطوط صاف بمانند، لنزها باکیفیت هستند.
  • اگر خطوط به ویژه در مرکز لنز تکان می‌خورند، عینک استاندارد نیست.

هر چه عینک آفتابی گران‌تر و استانداردتر باشد، احتمال وجود چندین لایه پوشش روی آن هم بیشتر می‌شود. برای مثال، عینک‌های باکیفیت پوشش دفع آب، ضدخش و صدمه دارند. در نتیجه، امکان استفاده از آنها در زمان ورزش، یا محیط‌های مه‌آلود و مرطوب وجود دارد.

پوشش آینه‌ای روی عینک‌ها هم باعث بازتاب بیشتر نور می‌شود. عینک‌هایی با این لنزها اجسام را کمی تیره نشان می‌دهند و برای همین، جهت ایجاد تعادل در ساختارشان، شیشه‌هایی به رنگ روشن دارند.

عینک آفتابی استاندارد

انواع عینک آفتابی استاندارد

انواع مختلفی از عینک آفتابی استاندارد وجود دارد:

  • عینک‌های روزانه
  • ورزشی
  • محافظتی

عینک آفتابی روزانه

بهترین عینک آفتابی برای استفاده روزانه و فعالیت‌های تفریحی اولیه، عینک آفتابی معمولی است. این عینک‌ها رنگ‌های متنوع و مدل‌های مختلفی دارند.

عینک آفتابی ورزشی

این عینک‌ها برای فعالیت‌هایی مانند دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری طراحی شده‌اند. عینک آفتابی ورزشی سبک است و قاب و لنزهایی مقاوم و منعطف دارد. عینک اسپرت یا ورزشی معمولا پدهای ،بنده‌ بینی و انتهای شقیقه دارد تا زم، که عرق می‌کنید، تکان نخورد.

عینک های محافظتی

عینک محافظتی برای مراقبت از چشم در برابر نور شدید بازتاب‌شده از برف در ارتفاعات استفاده می‌شود. ساختار این عینک‌ها به‌گونه‌ای است که نور از دو طرف صورت هم وارد چشم‌ها نشود.

ویژگی‌های عدسی عینک آفتابی استاندارد

عینک‌های آقتابی استاندارد، عدسی‌هایی با ویژگی‌های زیر دارند:

  • لنزهای پلاریزه
  • لنزهای فتوکرومیک
  • لنزهای قابل تعویض

لنزهای پلاریزه

لنزهای پلاریزه به میزان قابل توجهی تابش خیره‌کننده نور را کاهش می‌دهند. اگر به ورزش‌های آبی مشغول هستید یا نسبت به تابش نور حساسیت بالایی دارید، این عینک‌ها برایتان من، خواهند بود. در برخی موارد، لنزهای پلاریزه دید از روی صفحات LCD را کاهش می‌دهند.

لنزهای فتوکرومیک

لنزهای فتوکرومیک به‌طور خودکار با تغییر شدت نور و شرایط تنظیم می‌شوند. این لنزها در واقع در روزهای روشن تیره‌تر می‌شوند و زم، که محیط تاریک‌تر است، روشن‌تر می‌شوند.

لنزهای قابل تعویض

برخی از مدل‌های عینک آفتابی دارای لنزهای قابل تعویض (جداشونده) با رنگ‌های مختلف هستند. این سیستم به شما اجازه می‌دهد که محافظت از چشم خود را متن، با فعالیت‌ها و شرایط تنظیم کنید.

رنگ عینک آفتابی استاندارد

رنگ لنز عینک آفتابی بر میزان نور مرئی که به چشم می‌رسد، اثر می‌گذارد. در ،ید عینک استاندارد به موارد زیر دقت کنید:

رنگ‌های تیره (قهوه‌ای/خا،تری/سبز)  برای استفاده روزانه و فعالیت‌های خارج از منزل ایده‌آل هستند. سایه‌های تیره‌تر عمدتا برای از بین‌بردن درخشش و کاهش خستگی چشم در شرایط نور متوسط ​​تا زیاد در نظر گرفته شده‌اند. لنزهای خا،تری و سبز رنگ‌ها را تغییر نمی‌دهند، در حالی که لنزهای قهوه ای می‌توانند باعث ایجاد اعوجاج جزئی شوند.
رنگ‌های روشن (زرد/طلایی/کهربایی/صورتی(رزگلد))؛ این رنگ‌ها در شرایط نور متوسط ​​تا کم من،‌اند و بیشتر برای اسکی، اس،ورد و سایر ورزش های برفی کاربرد دارند. با این رنگ‌ها، تضاد رنگی کمتر می‌شود و اجسام بهتر دیده می‌شوند. محیط هم روشن‌تر جلوه می‌کند.

جنس فریم عینک آفتابی استاندارد

انتخاب جنس فریم هم به اندازه لنز و شیشه عینک مهم است:

  • ف،؛ به‌راحتی روی صورت تنظیم میي‌شود و مزاحم میدان دید نیست. نسبت به انواع دیگر گران‌تر و بادوام‌تر است و برای فعالیت‌هایی پرجنب‌وجوش من، نیست. ف،ات خاص و مطلوب برای عینک آفتابی استاندارد، عبارت‌اند از فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و تیت،وم.
  • پ،تیکی؛ ارزان، سبک و بادوام‌تر از ف، است. برخی از قاب‌های پ،تیکی دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه برای ورزش هستند. این قاب‌ها قابل تنظیم نیستند، مگر اینکه دارای یک هسته سیم داخلی و قابل تنظیم باشند.
  • استات؛ این قاب‌ها هم پ،تیکی‌اند و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. تنوع رنگی‌شان زیاد است و برای فعالیت‌های پرتحرک من، نیستند.
  •  پلیمر بر پایه روغن کرچک؛ ماده‌ای سبک، بادوام و غیر‌نفتی است که از گیاه کرچک به دست می‌آید.

جنس شیشه عینک آفتابی استاندارد

مواد به کار رفته در شیشه عینک آفتابی در میزان شفافیت، وزن، دوام و قیمت آن نقش دارد. جنس شیشه‌های عینک به‌شرح زیر هستند:

  • شیشه؛ شفافیت نوری عالی و مقاومت در برابر خش را ارائه می‌دهد. با‌این‌حال، نسبت به سایر مواد سنگین‌تر و گران‌تر است.
  • پلی اورتان؛ مقاومت بالایی در برابر ضربه و شفافیت نوری عالی دارد. این شیشه‌ها انعطاف‌پذیر و سبک اما گران‌اند.
  • پلی کربنات؛ مقاومت عالی در برابر ضربه و شفافیت نور بسیار خوبی دارد.  این عینک‌ها مقرون به صرفه، سبک و کم‌حجم هستند، اما در برابر خش مقاوم نیستند.
  • اکریلیک؛ جایگزینی ارزان‌قیمت برای پلی کربنات است و برای عینک‌های آفتابی معمولی من، خواهد بود. شیشه این عینک‌ها شفافیت کمتری دارد و تصویر را با کمی اعوجاج نشان می‌دهند.

اندازه عینک آفتابی استاندارد

در مرور شرایط عینک آفتابی استاندارد باید به اندازه آن هم دقت کنید:

  • مژه‌ها نباید با فریم تماس داشته باشند.
  • قاب باید به‌خوبی روی بینی و گوش‌ها قرار بگیرند.
  • وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش و بینی توزیع شود.
  • قاب باید به‌اندازه کافی سبک باشد تا از اصطکاک بیش از حد در نقاط تماس با گوش و صورت جلوگیری شود.

اندازه و شکل صورت افراد با یکدیگر متفاوت است و برای همین، اندازه استانداردی برای عینک‌ها وجود ندارد. با‌این‌حال، به‌طور کلی، اندازه عینک‌های آفتابی بزرگسالان ویژگی‌های زیر را دارد:

  • عرض لنز از ۴۹ تا ۶۲ میلی‌متر متغیر است.
  • عرض پل عینک (محل اتصال دو لنز و شیشه عینک) معمولا بین ۱۶ تا ۲۴ میلی‌متر متغیر است.
  •  طول دسته بین ۱۳۵ تا ۱۵۰ میلی‌متر است.

روش تشخیص عینک آفتابی استاندارد

برای تشخیص عینک آفتابی اصل و استاندارد باید روش‌های زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • عینک‌های استاندارد دارای برند و مشخصات واضح مانند شماره سریال قابل پیگیری‌اند.
  • انعطاف‌پذیری و ارگونومی دسته و سایر بخش‌های عینک استاندارد مطلوب است.
  • عینک آفتابی استاندارد نسبت به اشعه ماورابنفش حساس است و آن را مسدود می‌کند.
  • به بسته‌بندی و جزئیات ارائه محصول در عینک‌های آفتابی استاندارد توجه می‌شود.

برای اطمینان از کیفیت عینک دودی می‌تو،د آن را به چشم‌پزشک یا اپتومتریست هم نشان بدهید.

قیمت عینک آفتابی

قیمت عینک آفتابی استاندارد

قیمت عینک آفتابی استاندارد ،نه و مردانه پایین نیست. بااین‌حال، حواستان را جمع کنید و بد،د که گران‌بودن، ،وما به‌م،ای برتربودن یک محصول نیست. در واقع، برخی از عینک‌های آفتابی موجود در بازار بسیار گران هستند اما کیفیت مطلوبی ندارند و ویژگی‌های عینکی استاندارد را ارائه نمی‌کنند.

با توجه به ویژگی‌هایی که گفته شد، اقدام به تشخیص گزینه من، کنید و فقط به‌فکر قیمت نباشید. نرخ و قیمت عینک‌های آفتابی بسیار متنوع است و از اعداد و ارقام اندکی در حد چند صدهزار تومان تا چند میلیون در نوسان و تغییر است.

سوالات متداول انتخاب عینک آفتابی استاندارد

منابع:

kraywoods.com

aao.org

rei.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B9%DB%8C%D9%86%DA%A9-%D8%A2%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%A8/

Local domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.