آبریزش بینی در کودکان و نوزادان؛ علت‌ها و روش‌های درمانی

اصلاً جای نگر، نیست. این سبزرنگ بودن نشانه عود ، سرماخوردگی و بدتر شدن حال کودک نیست و یک روند طبیعی است. سرماخوردگی کودک را درمان کنید، به مرور زمان این ترشحات هم تمام می‌شوند.

آبریزش بینی کودک همراه با خون نشانه چیست؟

شایع‌ترین علت‌های آبریزش بینی در کودکان و نوزادان عبارتند از:آبریزش بینی در کودکان

آ،ژی‌های تنفسی در کودکان و نوزادان

درصورت مشاهده هریک از این علائم، لازم است به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا با بررسی علائم، معاینه و انجام برخی تست‌های تشخیصی، مشکل کودک را شناسایی کرده و برای درمان، اقدامات لازم را انجام دهد.

علائم سرماخوردگی در کودکان و نوزادان

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A2%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%86/

در مورد آترزی‌کوان نیز اگر نقص در حفره‌ها دردساز باشد، متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند با جراحی، حفره‌ها را باز کرده و مشکل آبریزش بینی در نوزاد یا کودک یا برطرف کند.

درصورتی که آبریزش به دلیل آرتژی‌کوان یا وجود جسم خارجی در بینی باشد، مهم‌ترین علائم موارد زیر خواهند بود:

  • دشواری نفس کشیدن و تنگی نفس
  • آبریزش فقط از یکی از حفره‌های بینی
  • آبریزش چرکی و عفونی
  • تلاش کودک برای نفس کشیدن از طریق دهان

علائم کودک‌تان را چک کنید و اگر آبریزش بیشتر از دو هفته ادامه داشت، احتمالاً سرماخوردگی نبوده و باید برای درمان دست به کار شوید.

آبریزش بینی کودک به رنگ سبز نشانه چیست؟

برای پاسخ به این سوال، اول باید دید دلیل این آبریزش‌های بینی در کودک شما چیست؟ مطمئناً اگر آبریزش به دلیل وجود یک جسم خارجی در بینی کودک باشد، تا جسم را خارج نکرده‌اید آبریزش‌ها ادامه خواهند داشت. اما اگر به دلیل سرماخوردگی یا عواملی مثل آن باشد، با بهبودی بیماری، آبریزش هم تمام می‌شود.

حساسیت‌ها و آ،ژی تنفسی، عواملی هستند که ممکن است از همان آغاز تولد، نوزاد را درگیر کنند. ترشح مواد التهابی توسط سلول‌های ایمنی در قبال محرک‌های مختلف، در قالب علائمی هم‌چون آبریزش بینی، آبریزش چشم نوزاد و عطسه بروز می‌کند.

نداشتن تب نمی‌تواند اطلاعات کافی در مورد دلیل آبریزش بینی باشد. اگر ،مت دلایل آبریزش بینی در کودکان و نوزادان را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که بسیاری از علت‌های آبریزش بینی در کودکان و نوزادان، بدون تب هستند. وقتی جسم خارجی در بینی گیر کرده، وقتی نوزاد رفلا، دارد یا وقتی نقص مادرزادی آترزی‌کوان باعث آبریزش بینی در کودکان شده، خبری از تب نیست.

اما درمورد ورود جسم خارجی به بینی، برای تشخیص جسم، ابتدا از بینی کودک تصویربرداری شده، و سپس جسم موردنظر با استفاده از دستگاه مخصوص از بینی خارج می‌شود.

درمان رفلا، در نوزادان

پس از این‌که مشخص شد آبریزش بینی به چه علت است، می‌توان بر اساس آن اقدامات درم، لازم را انجام داد. در ادامه، درمان‌های مربوط به هریک از علت‌های آبریزش بینی را بررسی می‌کنیم.

درمان آ،ژی‌های تنفسی در کودکان و نوزادان

ازاین رو، لازم است علائم علت‌های آبریزش بینی را بشناسید تا با علائم موجود در فرزند خود تطابق دهید و از این طریق بفهمید که دلیل آبریزش بینی در او چه بوده است. در ادامه، علائم دیگر علت‌های آبریز بینیی، به تفکیک معرفی می‌شوند.

خارج شدن خون هنگام عطسه در نوزادان و کودکان کم‌سن‌وسال یا آبریزش خونی از بینی، به دلیل خشک‌شدن مخاط است که بر اثر سرماخوردگی وعفونت ویروسی در آن‌ها ایجاد می‌شود. حتی ممکن است تا پایان سرماخوردگی چندین بار این اتفاق تکرار شود و جای نگر، وجود ندارد.

آبریزش بینی خلطی کودکان نشانه چیست؟

ممکن است در کنار آبریزش بینی، علائم دیگری نیز در کودک یا نوزاد وجود داشته باشند. این علائم، کاملاً به علتی که زمینه‌ساز آبریزش بینی در کودک یا نوزاد شده است بستگی دارد. اگر آبریزش بینی به دلیل سرماخوردگی باشد، علائم دیگر سرماخوردگی نیز در وی وجود خواهند داشت.

اولین و موثرترین راه، دور ، عامل حساسیت‌زا از کودک یا نوزاد، یا به نوعی کنترل محیط است. وقتی نوزادتان به حیوان خانگی آ،ژی دارد، باید سعی کنید پت پشمالوی دوست‌داشتنی‌تان را از او دور کنید.

مصرف دارو‌های ضدحساسیت یا آنتی هیستامین‌ها

این سرماخوردگی‌ها، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای آبریزش بینی در کودکان و نوزادان هستند. اگر سرماخوردگی خفیف است، لازم نیست نگران آبریزش بینی کودک باشید، اما اگر سرماخوردگی حاد است، لازم است درمان آن را جدی‌تر دنبال کنید و حتماً به یک پزشک کودکان خوب مراجعه کنید.

علائم آنفولانزا در کودکان و نوزادان عبارتند از:

  • تب و ،ز
  • خستگی
  • دردهای عضل،
  • سرفه خشک
  • تهوع، استفراغ یا اسهال

درصورتی که یک جسم خارجی در مسیر هوایی بینی گیر کرده باشد، خودش را به‌صورت سرفه و تنگی نفس نشان می‌دهد. این اتفاق، پس از مدتی باعث ،وج ترشحات و چرک از بینی کودک می‌شود و لازم است با مراجعه به پزشک، نسبت به خارج ، جسم از بینی کودک اقدام شود.

دندان درآوردن در نوزادان

درمان آبریزش بینی در کودکان

تب و آبریزش بینی در کودکان و نوزادان چه ارتباطی باهم دارند؟

آبریزش بینی کودکان و نوزادان، یک واکنش طبیعی نسبت به آ،ژی‌ها یا ویروس‌ها و میکروب‌هایی است که وارد بدن آن‌ها می‌شود. سلول‌های ایمنی بدن، در مقابل این تهدیدات مواد التهابی ترشح می‌کنند که در قالب آبریزش بینی از بدن خارج می‌شود.

برای تشخیص و درمان درصورت ادامه‌دار شدن آبریزش بینی، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

این علائم ممکن است در نوزادان زیر دو سال خیلی مشهود نباشند. ممکن است نوزاد چند وقت پیش با یک گربه در تماس بوده، دچار آ،ژی شده و بینی او به مرور زمان کیپ شده و آبریزش بینی دارد، اما علائم دیگری از آ،ژی در وی دیده نمی‌شود. این‌ درحالی است که معمولاً در کودکان بالای دو سال، آ،ژی‌ها مشخص‌تر هستند و علائم زیر را دارند:

  • آبریزش بینی، کیپ شدن بینی یا آبریزش پشت حلق
  • عطسه‌های پی‌در‌پی
  • خارش سقف دهان، بینی، گوش‌ها و چشم‌ها
  • ،وپف ، هنگام خواب
  • گلودردهای پی‌در‌پی
  • صاف ، مدام صدا و سرفه ،
  • سردرد داشتن

رنگ سبز آبریزش بینی در کودکان، معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که کودک سرماخوردگی دارد. ترشحات سرماخوردگی، در ابتدا بدون رنگ و شفاف هستند و پس از مدتی به رنگ زرد یا سبز درآمده و احتمال دارد غلیظ‌تر شوند.

آبریزش بینی در کودکان

علائم آ،ژی‌های تنفسی در کودکان و نوزادان

اگر در کنار آبریزش، علائم غیرعادی و بدی را مشاهده می‌کنید که ممکن است نشانه ابتلای کودک یا نوزاد به بیماری دیگری باشد، لازم است حتماً به پزشک مراجعه کنید. برخی از موارد دیگر هم که مراجعه به پزشک در آن‌ها ضروری است عبارتند از:

  • ادامه‌دار شدن آبریزش بینی (بیش از دو هفته)
  • تب بالای مزمن
  • ترشحات زرد و سبز غلیظ همراه با درد سینوزیت‌ها
  • وجود خون در ترشحات
  • و هر نشانه دیگری که غیرعادی است…

راهکارهای جلوگیری از آبریزش بینی کودک کدامند؟

برای جلوگیری از آبریزش بینی کودک یا درواقع درمان آبریزش بینی، هم می‌توان از راه‌های درم، خانگی استفاده کرد و هم دارودرم، را انتخاب کرد. البته ممکن است در برخی موارد، نیاز به جراحی هم باشد که پزشک متخصص تشخیص می‌دهد.

درمان آبریزش بینی در کودکان

اگر این تغییرات جواب ندادند، احتمالاً درمان دارویی نیاز است. برای درمان دارویی، لازم است نوزاد توسط یک پزشک اطفال مجرب ویزیت شده، کلیه علائم نوزاد را به پزشک اطلاع دهید تا تشخیص به درستی صورت گرفته و درمان درست پیش برود. برخی از داروهای تجویزی برای درمان رفلا، نوزادان عبارتند از:

  • مسدود کننده‌هایی مثل ر،تیدین
  • مهارکننده‌های پروتون مثل امپرازول (Prevacid)

برای درمان سرماخوردگی در نوزادان و کودکان موارد زیر توصیه می‌شوند:

  • مصرف مایعات کافی
  • قطره سدیم ک،اید 0.9 درصد (د،الین)
  • مرطوب نگه داشتن هوا

درمان عفونت سینوس‌ها یا عفونت لوزه سوم، آرتزی‌کوان و جسم خارجی

البته جای هیچ نگر، نیست، چون اگر این سرماخوردگی‌ها به درستی کنترل شوند، نه تنها مضر نیستند بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی کودک شما نیز می‌شوند. به آن‌ها به چشم یک وا،ن طبیعی نگاه کنید که به بدن کودک یا نوزاد شما می‌آموزند که چطور باید ویروس‌ها را از بدن برانند. با این‌حال، خصوصاً اولین سرماخوردگی نوزاد معمولاً برای والدین ترسناک است.

کودکان و نوزاد، که مدام سرما می‌خورند و همیشه دماغ‌شان گرفته و آبریزش دارند، ممکن است به پولیپ بینی دچار باشند. این مشکل، صرفاً توسط پزشک قابل تشخیص است و درصورت وجود، اگر حاد باشد، می‌تواند با استفاده از جراحی برطرف شود.

علائم همراه با آبریزش بینی

اگر آبریزش بینی در کودک یا نوزادتان به علت سرماخوردگی است، علائم آن به مرور زمان بهبود خواهد یافت. بااین‌حال، ممکن است شیر نخوردن در نوزادان یا بالا بودن تب، مراجعه به پزشک و اقدامات درم، را ضروری کند.

آترزی‌کوان یک نقص مادرزادی در برخی نوزادان است که از بدو تولد همراه آن‌ها است. در این بیماری، حفره بینی از درون بسته است. درجه مسدود بودن سوراخ بینی در این بیماری، متفاوت است و ممکن است در برخی نوزادان کمتر و در برخی بیشتر باشد. حتی در بعضی نوزادان هر دو حفره بینی از داخل بسته هستند.

برخی درمان‌های خانگی هم برای آبریزش بینی معرفی می‌شوند که برای مطالعه‌شان، بهتر است با ما همراه باشید.

آبریزش بینی در کودکان نشانه چیست؟

اگر دور شدن از عامل آ،ژی‌زا موثر واقع نشد، مجبور خواهید بود برای درمان آ،ژی و آبریزش، از دارودرم، کمک بگیرید.

آبریزش بینی کودک یک ساله، آبریزش بینی کودک سه ساله و آبریزش بینی کودک شش ماهه، از جمله‌هایی هستند که در اینترنت جست‌وجو شده‌اند. برای این‌که به پاسخ دلیل آبریزش بینی در کودک یا نوزادتان برسید، بیشتر از سن او، باید به علائمی که دارد توجه کنید.

آبریزش بینی در کودکان

عفونت سینوس‌ها یا عفونت لوزه سوم

کودک، که به دلیل سرماخوردگی دچار آبریزش بینی می‌شوند، معمولاً تب هم دارند. همچنین نوزاد، که می‌خواهند دندان دربیاورند، همزمان با آبریزش، تب هم دارند. با وجود تب در کودکان و نوزادان، جای هیچ نگر، نیست و حال کودک یا نوزاد شما کاملاً خوب است.

دلیل آبریزش بینی در کودکان زیر دو سال چیست؟

علائم رفلا، در نوزادان نیز به شرح زیر است:

  • آبریزش بینی و دهان
  • وزن نگرفتن نوزاد
  • استفراغ پرتابه‌ای
  • استفراغ مايع زرد رنگ
  • استفراغ قهوه‌ای
  • امتناع از شیر خوردن
  • وجود خون در مدفوع
  • مشكلات تنفسي

برای درمان آبریزش بینی کودک چه باید کرد؟

این نکته را نیز باید متذکر شد که در مورد کودکان، معمولاً از شربت استفاده می‌شود چون خوردن قرص برای کودکان اندکی سخت است.

آبریزش بینی کودک چند روز طول می‌کشد؟

درمان آبریزش بینی در کودکان با دارو

چه زم، باید به دکتر مراجعه کرد؟

این مورد، به‌خصوص در مورد نوزاد، که هنگام دندان درآوردن تب دارند و اذیت می‌شوند بسیار شایع است. ا،ر نوزادان، بین ماه‌های پنجم الی دوازدهم، به این دلیل که درگیر درآوردن اولین دندان‌های خود هستند، آبریزش از بینی و دهان دارند و اصلاً جای نگر، نیست.

رفلا، در نوزادان

آبریزش بینی در کودکان

با‌این‌حال، اگر نقص آترزی‌کوان از درجه پایین باشد یا فقط یکی از حفره‌های بینی را درگیر کند، ممکن است در سنین کودکی خودش را نشان ندهد. کودک با همان حفره سالم یا نیمه‌سالم، تنفس می‌کند تا وقتی که بزرگ‌تر شده و مشکل خودش را نشان دهد. یکی از مهم‌ترین علائم آترزی‌کوان یک‌طرفه این است که از یک حفره بینی، به طور مداوم ترشحات و چرک خارج می‌شود.

عفونت سینوس‌ها و لوزه سوم، معمولاً با استفاده از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود. با این‌حال، اگر آنتی بیوتیک‌ها جوابگو نبودند، می‌توان از طریق جراحی لوزه (آدنکتومی) یا تخلیه عفونت درمان را انجام داد.

مصرف خودسرانه این داروها ممکن است عوارض زیادی را درپی داشته باشد. به همین دلیل، بهتر است درصورت جواب ندادن درمان‌های خانگی، برای درمان دارویی زیرنظر پزشک درمان را شروع کنید.

ممکن است درمورد برخی نوزادان، نیاز به جراحی هم باشد.

درمان خانگی آبریزش بینی در کودکان

ویروس‌های زیادی هستند که می‌توانند منجر به سرماخوردگی و آبریزش بینی در نوزادان شیرخواره و کودکان به‌صورت ناگه، شوند.

علائم ذات‌ا،یه نیز به شرح زیر هستند:

  • تب و ،ز
  • برافروخته شدن پوست
  • عرق ،
  • تب بالا
  • احساس درد و حساسیت در ناحیه شکم
  • بدتر شدن سرفه‌ها
  • تنفس تند یا تنگی نفس
  • آبی یا کبود شدن لب‌ها و سرانگشتان
  • کشش یا جمع‌شدگی (حرکت عضلات بین دنده‌ها به سمت داخل)
  • ،، ، بعد از تنفس

علائم آترزی‌کوان و وجود جسم خارجی در بینی

اگرچه باورش سخت است اما آبریزش بینی در کودکان و نوزادان می‌تواند نشانه خوبی باشد! درواقع، این آبریزش‌ها نشان می‌دهند که کودک دارد تلاش می‌کند از شر میکروب‌های دستگاه تنفسی‌اش راحت شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

علائم دندان درآوردن در نوزادان عبارتند از:

درمورد نشانه‌های سرماخوردگی، به این موضوع نیز توجه داشته باشید که هنگام سرماخوردگی، مایع ترشح شده از بینی معمولاً اول بی‌رنگ است و پس از مدتی به رنگ زرد و سبز درمی‌آید و غلیظ‌تر می‌شود. البته، جای نگر، نیست؛ این یک فرایند طبیعی است و به م،ی بدتر شدن سرماخوردگی نیست.

با وجود این‌که آبریزش بینی در کودکان و نوزادان موضوع شایعی است و اغلب جای هیچ نگر، وجود ندارد، اما در بهترین حالت نشانه سرماخوردگی در فرزند شماست. برهمین‌اساس، بهتر است در کنار توجه به علائم دیگر فرزندتان و سعی در درمان خانگی او با روش‌های بدون عارضه، با یک پزشک متخصص کودک یا گوش‌، حلق و بینی هم مشاورت کنید.

قرص آبریزش بینی در کودکان

یک شربت آبریزش بینی برای کودکان معرفی کنید؟

آبریزش بینی خلطی در کودکان، معمولاً به دلیل سرماخوردگی است. هرچه از بیماری می‌گذرد، ترشحات خارج شده از بینی غلیظ‌تر و خلطی‌تر می‌شوند و رنگ آن‌ها نیز به زرد و سبز متمایل می‌شود. این اتفاق کاملاً طبیعی است و با بهبودی سرماخوردگی متوقف می‌شود.

آیا آبریزش بینی کودکان در تابستان طبیعی است؟

در حالت کلی، دو راه برای درمان آ،ژی‌های تنفسی در کودکان و نوزادان وجود دارد:

دوری از عوامل آ،ژی‌زا

این دو مورد در نوزاد، که به پولیپ بینی دچار هستند بیشتر مشاهده می‌شوند. برای درمان این‌عفونت‌ها، احتمالاً آنتی‌بیوتیک تجویز شده و درصورت مزمن‌شدن بیماری، به جراحی لوزه (آدنکتومی) یا تخلیه عفونت سینوس‌ها نیاز خواهد بود.

آترزی‌کوان در کودکان و نوزادان

برای این‌که بد،د چطور باید از آبریزش بینی در کودک یا نوزادتان جلوگیری کنید، ،مت‌های درمان آبریزش بینی، درمان خانگی آبریزش و درمان با دارو را مطالعه کنید.

آبریزش بینی کودکان ردر سنین مختلف به چه علت است؟

رفلا، در نوزادان، یک مشکل رایج است که ا،ر نوزادان تجربه می‌کنند. زم،‌که رفلا، با برگشتن مواد از معده همراه باشد، ممکن است مواد هنگام عبور از بینی نوزاد، به دلیل اسیدی بودن‌شان باعث آبریزش بینی در او شوند. در این حالت نیز نگر، اصلی، رفلا، نوزاد است که اگر حاد باشد نیاز به درمان دارد.

درنهایت، اگر تجربه‌ای درخصوص آبریزش بینی در کودکان و نوزادان دارید، یا سوالی برایتان پیش آمده که مطلب بالا نتوانسته جوابگوی آن باشد، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

گاهی تجمع مو، و خلط در سینوس‌ها و عدم تخلیه آن‌ها در بینی، منجر به سینوزیت و آبریزش بینی در کودکان و نوزادان می‌شود. لوزه‌های سوم یا آدنوئید نیز ممکن است دچار عفونت و تورم یا اصطلاحا آدنوئید شوند که در این صورت، همین علائم را خواهند داشت.

کودکان زیر دو سال ممکن است بیشتر از دیگران دچار آبریزش بینی شوند. در این کودکان، علاوه بر علت‌های مش، با بزرگسالان، دو دلیل رفلا، و دندان درآوردن نیز باعث آبریزش بینی می‌شوند. ضمن‌ این‌که کودکان معمولاً در این سنین بیشتر دچار سرماخوردگی می‌شوند.

ارتباط آبریزش بینی در کودکان و کرونا چیست؟

آبریزش بینی کودکان و نوزادان، دلایل مختلفی دارد که در ادامه، به تفصیل معرفی شده و راه‌کارهای درم، پزشکی و خانگی هریک نیز بررسی می‌شود.

دلایل آبریزش بینی در کودکان و نوزادان

شاید دقت کرده باشید که ا،ر کودکان، آبریزش بینی دارند. اگرچه این آبریزش‌ها، معمولاً علت‌های خاصی دارند که سعی داریم در این مطلب از دکتردکتر به آن بپردازیم، اما درکل همین اول کار باید بگوییم که معمولاً جای نگر، نیست.

درست است که داشتن آبریزش بینی برای نوزادان شش ماهه خیلی طبیعی‌تر است و اغلب به دلیل دندان درآوردن یا گاهاً رفلا، در آن‌ها است، اما در مورد کودکان یک‌ساله و بالاتر، به غیر از سرماخوردگی، عوامل دیگری هم هستند که احتمال دارد باعث آبریزش بینی شوند.

نوزادان و کودکان در هر زمان از سال می‌توانند سرما بخورند. با‌این‌حساب، اگر کودک‌تان در تابستان دچار سرماخوردگی شده، شوکه نشوید. ضمن این‌که کودکان، در 2 سال اول زندگی ممکن است هشت الی ده بار در سال سرماخوردگی را تجربه کنند.

درمان خانگی آبریزش بینی در کودکان

درمان آبریزش بینی در کودکان با دارو

بله؛ کودکان و نوزادان ممکن است در هر فصلی سرما بخورند و دچار آبریزش بینی شوند. چه تابستان باشد، چه زمستان…

آبریزش بینی کودک بدون تب نشانه چیست؟

استفاده از دارو برای درمان آبریزش بینی، بستگی زیاد به دلیلی دارد که باعث شده است کودک یا نوزاد آبریزش داشته باشد. وقتی نوزاد به دلیل رفلا، آبریزش دارد، نمی‌توان با داروهای سرماخوردگی آبریزش بینی او را درمان کرد. بااین‌حال، مجموعه‌ای از داروها نیز به‌صورت مستقل معرفی شده‌اند که فارغ از دلیل آبریزش، می‌توانند تاحدودی این مشکل را کنترل کنند.

در ا،ر موارد، رفلا، نوزادی با تغییرات ساده‌ای در روش غذا دادن به نوزاد، خودبه‌خود برطرف می‌شود. مهم‌ترین این تغییرات عبارتند از:

  • حجم غذای کمتر ولی در دفعات بیشتر
  • توقف مداوم غذا دادن و گرفتن آروغ نوزاد
  • راست نگه داشتن کودک در حین غذا دادن و بعد از آن
  • نخواباندن نوزاد به پهلوی چپ
  • حداقل زاویه نوزاد از سطح 30 درجه باید باشد تا شیر یا غذا بالا نیاید
  • حذف پروتئین‌های ،ی از رژیم غذایی نوزاد

ا،ر رفلا،‌ها نهایتاً تا یک سالگی برطرف می‌شوند و مشکل آبریزش بینی نوزاد شما نیز اگر به دلیل رفلا، باشد، به زودی حل خواهد شد.

پولیپ بینی در کودکان و نوزادان

اگر علت آبریزش بینی در کودکان و نوزادان علت حادی نباشد، می‌توان با برخی درمان‌های خانگی آن را برطرف کرد. تعدادی از این درمان‌های خانگی به شرح زیر هستند:

  • دوش آب گرم
  • کمپرس گرم بینی
  • مصرف مایعات به میزان کافی
  • استفاده از دستگاه بخور گرم
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی و چای داغ
  • استفاده از محلول آب‌ونمک برای شست‌وشوی بینی

اگر کودکتان به کرونا مبتلا شده است، علاوه بر اقدامات درم، لازم، سعی کنید او را از دوستان و هم‌سن‌وسالانش دور نگه دارید تا بیماری به دیگر کودکان سرایت نکند.

با مراجعه به دکتر خیالتان را راحت کنید

درواقع، این‌دو مورد، بیشتر فیزیکی هستند و علائم‌شان نیز صرفاً در ،مت بینی کودک است و اندام‌های دیگر را درگیر نمی‌کند.

علائم دندان درآوردن و رفلا، در نوزادان

برای این منظور می‌تو،د برای ،ت‌دهی اینترنتی از بهترین متخصصین گوش، حلق و بینی تهران از سایت ،ت دهی آنلاین دکتردکتر اقدام نمایید.

دود سیگار، آلاینده‌های هوا و گرده گیاهان در سنین بالاتر از دو سال، از جمله شایع‌ترین محرک‌هایی هستند که این سلول‌های ایمنی را تحریک می‌کنند. در کودکان زیر دو سال نیز بیشتر محرک‌هایی مثل حیوان خانگی یا گرد و خاک تاثیرگذار هستند.

سرماخوردگی در کودکان و نوزادان

آبریزش بینی معمولاً اولین سرنخ از سرماخوردگی در کودکان و نوزادان است. با این‌حال، اگر می‌خواهید مطمئن شوید که قضیه فقط یک سرماخوردگی ساده است، علائم زیر را هم چک کنید:

  • بی‌حالی
  • تب بالا
  • سرفه ، مخصوصاً هنگام شب
  • عطسه ،
  • کاهش اشتها در کودکان یا خوب شیر نخوردن در نوزادان
  • سخت به خواب رفتن

کارشناسان می‌گویند که ا،ر این آبریزش‌های بینی طبیعی هستند. یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز آبریزش بینی در کودکان و نوزادان، ابتلا به سرماخوردگی است.

تنها قرصی که برای آبریزش در کودکان معرفی شده است، آنتی‌هیستامین است که آن هم نباید به‌صورت خودسرانه و بدون مشورت پزشک استفاده شود. دوز مصرفی این قرص، بسته به سن کودک متفاوت است و پزشک باید آن را تجویز کند.

درصورتی‌که چنین علامتی در فرزندتان وجود دارد، تشخیص آن کار شما نیست و لازم است به یک متخصص اطفال مراجعه کنید تا نقص تشخیص داده شده و درصورت نیاز، درمان صورت گیرد.

ورود جسم خارجی در بینی کودکان

مهم‌ترین داروها برای درمان آ،ژی در کودکان و نوزادان عبارتند از:

  • شربت ستیریزین (Cetirizine)
  • شربت نئوتادین یا دس‌لوراتادین (Desloratadine)

درمان سرماخوردگی در کودکان و نوزادان

یکی از مهم‌ترین علت‌های آبریزش بینی در کودکان، می‌تواند شروع پاندمی کرونا باشد. اگر علائم دیگر کرونا نیز در فرزند شما وجود دارد، لازم است او را به یک پزشک نشان داده و برای درمان کرونای او اقدام کنید. شایع‌ترین علائم کرونا عبارتند از:

  • سرفه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • تب یا ،ز
  • خستگی غیرعادی
  • سردرد
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • دردهای عضل، یا بدن
  • گلو درد
  • تهوع و استفراغ یا اسهال و استفراغ

از آن‌جاکه نوزاد کاملاً از بینی نفس می‌کشد و هنوز یاد نگرفته است با دهانش نیز تنفس کند، در همان لحظات نخست تولد، مشکلات تنفسی‌اش را در اتاق زایمان نشان می‌دهد.

برای درمان آبریزش بینی کودک، قبل از هرچیز لازم است علت آبریزش تشخیص داده شود. اگر علائمی که در نوزادتان دارید، با علائمی که در بالا مطرح شدند تطابق دارند، احتمالاً خوب می‌د،د مشکل از کجا آب می‌خورد. با این حال، برای ،ب اطیمنان بیشتر، حتماً نوزاد یا کودک را نزد یک متخصص کودکان یا متخصص گوش، حلق و بینی ببرید.

معرفی و تجویز شربت برای آبریزش بینی در کودکان و نوزادان، حتماً باید توسط پزشک معالج صورت بپذیرد. داروها، به‌‌ویژه در مورد کودکان و نوزدان ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشند و نباید خودسرانه مصرف شوند. بااین‌حال، چند مورد از رایج‌ترین شربت‌های درمان آبریزش بینی در کودکان، در بالا (،مت درمان آبریزش بینی کودکان با دارو) معرفی شده است.

یک قرص آبریزش بینی برای کودکان معرفی کنید؟

در کنار سرماخوردگی، برخی بیماری‌های دیگر مثل آنفولانزا یا ذات‌ا،یه هم هستند که با آبریزش بینی همراه هستند و نیاز به درمان در آن‌ها ضروری‌تر است. علام این بیماری‌ها را نیز باید شناخته و جدی بگیرید.

با وجود این‌که آبریزش بینی چندان مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و تقریباً در همه کودکان و به‌ویژه نوزادان وجود دارد، اما اگر این آبریزش به حدی شدید باشد که جلوی تنفس یا شیرخوردن نوزادان شیرخوراه را بگیرد، لازم است با یک پزشک کودکان  مشورت کنید تا درمان شود.

شایع‌ترین داروهای کنترل‌کننده آبریزش بینی در کودکان عبارتند از:

  • شربت پلارژین کیدز
  • شربت سیموکلد
  • شربت فیتوکاف
  • شربت‌های سرماخوردگی کودکان
  • رومولین یا اسپری کورتیکواستروئید
  • اسپری ک،ید سدیم و پوآر نوزادان
  • پماد وازلین
  • قرص آنتی هیستامین
Urgencias de desatascos ascó 24 horas. Martins. Link.