برونشیولیت در کودکان؛ شایع ولی کم‌خطر

برونشیولیت علائمی‌ مشابه سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی تحت، مانند برونشیت و پنومونی دارد. همچنین ممکن است به دلیل ایجاد خس‌خس سینه و مشکلات تنفسی مانند آسم به نظر برسد. هر زمان که متوجه شدید فرزندتان مشکل تنفسی دارد، باید به دکتر کودکان مراجعه کنید؛ آنها ،، هستند که می‌توانند برونشیولیت را از سایر انواع مشکلات تنفسی تشخیص دهند.

کدام کودکان در معرض ابتلا به برونشیولیت هستند؟

در موارد نادر، برونشیولیت ممکن است توسط باکتری ایجاد شود.

علائم و نشانه‌های برونشیولیت در کودکان

همه کودکان ،دسال در معرض خطر ابتلا به برونشیولیت هستند. این بیماری می‌تواند به راحتی از طریق قطرات موجود در هوا ناشی از سرفه، عطسه و صحبت ، سرایت کند. اما برخی از کودکان شانس بیشتری برای ابتلا به آن دارند. اینها کودک، هستند که:

  • خیلی زود به دنیا آمده‌اند (نارس)
  • در معرض دود تنباکو یا سیگار قرار گرفته‌اند
  • به مهد کودک می‌روند
  • بیماری زمینه‌ای دارند
  • خواهد یا برادر بزرگتر دارند
  • با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند

تشخیص برونشیولیت

تشخیص برونشیولیت کودک

medicalnewstoday

آزاردهنده‌ترین دوره برونشیولیت ممکن است حدود 7 تا 10 روز طول بکشد؛ روزهای سوم تا پنجم اغلب بدترین روزها هستند. ا،ر کودکان اگر کم آبی نداشته باشند در 14 تا 21 روز بهبود می‌یابند. اگرچه سرفه گاهی ممکن است به مدت چهار هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. اگر به طور کلی کودک شما از سلامت خوبی برخوردار است، پس از بهبودی از عفونت اولیه، ریه‌های او به حالت عادی باز می‌گردند و جای نگر، نیست.

آیا ممکن است کودک من بیش از یک بار به برونشیولیت مبتلا شود؟

cedars-sinai

پزشک متخصص اطفال می‌تواند برونشیولیت را با سابقه سلامت و معاینه فیزیکی کودک تشخیص دهد. در برخی موارد، کودک شما ممکن است برای رد سایر بیماری‌ها مانند ذات‌ا،یه یا آسم به آزمایشاتی نیاز داشته باشد. این تست‌ها عبارتند از:

اشعه ای، قفسه سینه

هیچ درم، وجود ندارد که بتوان از شر برونشیولیت خلاص شود، بنابراین درمان با هدف تسکین علائم تا زم، که عفونت برطرف شود، انجام می‌شود. درمان برونشیولیت نوزادان در خانه معمولاً شامل اطمینان از نوشیدن کافی شیر و استفاده از قطره‌های بینی نمکی یا ،شن برای تمیز نگه داشتن بینی آنهاست.

چه زم، باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برونشیت و برونشیولیت از جهاتی شبیه هم هستند؛ هر دو می‌توانند ناشی از ویروس باشند و هر دو راه‌های هوایی در ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما برونشیت راه‌های هوایی بزرگ‌تر (نایژه‌ها) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که برونشیولیت مجاری هوایی کوچکتر (برونشیول‌ها) را درگیر می‌کند. برونشیت معمولا کودکان بزرگتر و بزرگسالان را مبتلا می‌کند، در حالی که برونشیت در کودکان کوچکتر شایع‌تر است.

علت برونشیولیت در کودکان

این آزمایش تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها ایجاد می‌کند.

آزمایش خون یا گازهای خون

nhs

شما می‌تو،د به جلوگیری از گسترش برونشیت کمک کنید؛ قبل و بعد از دست زدن به کودک دست‌های خود را بشویید یا از پاک کننده‌های الکلی استفاده کنید. اگر کودک شما علائم دارد، او را از سایر کودکان دور نگه دارید. به طور مرتب ،اب بازی‌های کودکان را پاک کنید. دقت کنید که فرزندتان را در معرض دود سیگار و سایر محرک‌های محیطی قرار ندهید.

آزمایش خون به بررسی اینکه آیا عفونت توسط ویروس یا باکتری ایجاد شده است کمک می‌کند.

پالس ا،یمتری

اگر تجربه‌ای درخصوص برونشیولیت در کودکان دارید، یا سوالی برایتان پیش آمده، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

ا،یمتر دستگاه کوچکی است که میزان ا،یژن خون را اندازه‌گیری می‌کند. به این منظور، پزشک یک حسگر کوچک (مانند بانداژ) روی انگشت یا پای کودک شما قرار می‌دهد. هنگامی‌که دستگاه روشن است، یک چراغ قرمز کوچک در سنسور دیده می‌شود. سنسور بدون درد است و نور قرمز گرم نمی‌شود.

سواب بینی و گلو (سواب نازوفارن،)

برونشیولیت با علائمی مانند سرماخوردگی شروع می‌شود؛ اما پس از مدتی بدتر شده و سرفه و صدای سوت بلند در هنگام بازدم ایجاد می‌کند که به آن خس خس می‌گویند. گاهی اوقات کودکان مبتلا به برونشیولیت در تنفس مشکل دارند. علائم برونشیولیت ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر طول بکشد.

به طور کلی داروهای گیاهی مثل زنجبیل، سیر و زردچوبه که اثر ضد التهابی در برابر عفونت‌های تنفسی دارند، می‌توانند در بهبود علائم برونشیولیت نیز موثر باشند؛ اما از آنجا که این بیماری در کودکان و به خصوص نوزادان زیر یک سال شایع است، بهتر است بدون نظر و مشورت پزشک هیچ کدام از این گیاهان دارویی را استفاده نکنید.

بیماری برونشیولت چقدر طول می‌کشد؟

اگرچه هیچ وا،نی برای پیشگیری از شایع ترین علل برونشیولیت ی،ی RSV و راینو ویروس وجود ندارد؛ اما تزریق وا،ن آنفولانزا در هر سال برای افراد بالای 6 ماه توصیه می‌شود. به نوزاد، که در معرض خطر بالای عفونت RSV هستند، مانند نوزاد، که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند یا آنهایی که دارای بیماری ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است داروی پالیویزوماب (Synagis) داده شود. این دارو می‌تواند خطر عفونت RSV را کاهش دهد.

برونشیولیت ممکن است در ابتدا با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود، چرا که با بسیاری از علائم مشابه شروع می‌شود. اما کودک شما ممکن است سرفه و سایر مشکلات تنفسی داشته باشد که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. شایع‌ترین علائم برونشیولیت عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • تب خفیف (زیر 38.3 درجه سانتیگراد)
  • سرفه
  • تنفس سریع یا کم عمق
  • خس خس سینه

ا،ر کودکان مبتلا به برونشیولیت بدون هیچ مشکلی خوب می‌شوند. اما آنهایی که زودتر به دنیا می‌آیند یا مشکلات دیگری مانند بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیشتر در معرض عوارض این بیماری هستند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • م، در تنفس (آپنه)
  • نارسایی تنفسی

پیشگیری از برونشیولیت کودکان

mayoclinic

برخی از نوزادان با مشکلات تنفسی شدید در بیمارستان درمان می‌شوند و روش درم، آنها معمولا شامل موارد زیر است:

  • تزریق داخل و، سرم (IV)؛ در صورتی که کودک شما نمی‌تواند به میزان کافی مایعات بنوشد.
  • استفاده از ا،یژن اضافی و دستگاه تنفس، برای کمک به تنفس
  • ،شن مکرر بینی و دهان کودک به منظور خلاص شدن از شر مخاط غلیظ
  • درمان‌های تنفسی، طبق دستور پزشک معالج

آیا دارویی برای درمان برونشیولیت وجود دارد؟

clevelandclinic

برونشیولیت چیست؟

تفاوت میان برونشیت و برونشیولیت

همانطئر که گفته شد برونشیولیت یک عفونت شایع قفسه سینه در کودکان ،دسال است که در اثر عفونت ویروسی ریه‌ها ایجاد می‌شود. عفونت باعث ایجاد التهاب و تجمع مخاط در مجاری تنفسی می‌شود و تنفس را دشوارتر می‌کند. برونشیولیت بیشتر در نوزادان زیر شش ماه شایع است، اما گاهی اوقات در نوزادان تا 12 ماهگی نیز رخ می‌دهد.

درمان برونشیولیت نوزادان

ممکن است کودک شما به وا،ن پالیوزوماب نیز نیاز داشته باشد. در طول فصل RSV، این وا،ن‌ها برای نوزادان در معرض خطر توصیه می‌شود. نوزادان پرخطر شامل ،، هستند که نارس به دنیا آمده‌اند یا ،، که بیماری‌های ریوی، قلبی یا سیستم ایمنی دارند. با پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا تزریق برای کودک شما من، است یا خیر.

برونشیولیت اغلب توسط ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ایجاد می‌شود؛ اما ویروس‌های دیگری نیز می‌توانند باعث آن شوند، از جمله:

  • راینوویروس
  • ویروس پاراآنفلوانزا
  • آدنوویروس
  • آنفولانزا
  • متاپنوموویروس انس،

آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین را به کودک کمتر از 19 سال ندهید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. مصرف آسپرین می‌تواند کودک شما را در معرض خطر ابتلا به سندرم ری قرار دهد. این یک اختلال نادر اما بسیار جدی است که اغلب بر مغز و کبد تأثیر می‌گذارد.

درمان برونشیولیت کودکان در طب سنتی

پیشگیری برونشیولیت

برونشیولیت در نوزادان

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

درمان برونشیولیت

درمان خانگی برونشیولیت کودکان

rch

این آزمایش می‌تواند به سرعت RSV و سایر ویروس‌ها را شناسایی کند.

برونشیولیت در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

kidshealth

در برونشیولیت، 3 روز یا بیشتر از سه علامت اول رخ می‌دهد. سپس کودک شما ممکن است علائم شدیدتری را نشان دهد، از جمله:

  • ایجاد صداهای ،،
  • مشکل در مکیدن و بلعیدن؛ که علاوه بر کم اشتهایی، تغذیه را با مشکل مواجه می‌کند.
  • به قدری تلاش می‌کند که نفس بکشد که قفسه سینه او جمع می‌شود (پوست به شدت در برابر قفسه سینه به سمت پایین کشیده شده و به نظر می رسد که به سمت داخل می‌رود).
  • آبی یا خا،تری شدن لب‌ها، نوک انگشتان یا پاها
  • خستگی و کندی

اگر فرزندتان مشکل تنفس دارد، رنگ لب‌ها و نوک انگشتان به آبی یا کبودی تبدیل شده است، خیلی تند نفس میکشد یا اگر علائم کودک شما در حال بدتر شدن است، فوراً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید.

نکات کلیدی در مورد برونشیولیت در کودکان

برونشیولیت (Bronchiolitis) یک عفونت شایع ریه در کودکان ،دسال و نوزادان است که باعث تورم، تحریک و تجمع مخاط در راه‌های هوایی کوچک ریه می‌شود. این راه‌های هوایی کوچک برونشیول نام دارند. برونشیولیت تقریباً همیشه توسط یک ویروس ایجاد می‌شود.

اگر کودک شما علائم کم آبی بدن مانند خشکی دهان، ادرار ن، مکرر و گریه بدون تولید اشک را نشان می‌دهد، هر چه سریع‌تر او را به اورژانس ببرید. کم آبی در یک کودک ،دسال بسیار جدی و خطرناک است.

چگونه می‌توان تفاوت بین برونشیولیت و سایر بیماری‌های با علائم مشابه را تشخیص داد؟

شایع‌ترین علت برونشیولیت یک ویروس است. در ابتدا، ویروس باعث عفونت در دستگاه تنفسی فوق، شامل بینی، دهان و گلو می‌شود. سپس به سمت پایین به نای و ریه‌ها (مجاری تنفسی تحت،) گسترش می‌یابد. این ویروس باعث التهاب و حتی مرگ سلول‌های داخل دستگاه تنفسی می‌شود. در نتیجه جریان هوا را به داخل و خارج از ریه‌های کودک مسدود می‌کند.

برخی از پزشکان از استروئیدها استفاده کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر از ،کننده‌های برونش استنشاقی برای درمان برونشیولیت استفاده می‌کنند. هیچ مدرک محکمی ‌وجود ندارد که نشان دهد این موارد مفید هستند. با این حال، تحقیقات برای یافتن راه‌هایی برای بهبود درمان ادامه دارد. ا،یژن درم، نیز در حال مطالعه است و گاهی اوقات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر برونشیولیت داشته باشید، در مقابل RSV و سایر ویروس‌ها مصونیت پیدا می‌کنید. با این حال، ایمنی کامل نیست و ممکن است دوباره آلوده شوید.

عوارض برونشیولیت در کودکان

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی‌ کودک شما بستگی دارد. خوشبختانه ا،ر موارد این بیماری خفیف بوده و در خانه قابل درمان هستند. البته هیچ درم، برای برونشیولیت وجود ندارد و هدف از درمان کنترل و کاهش علائم است. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان برونشیولیت استفاده نمی‌شوند مگر اینکه علت عفونت، باکتری باشد.

بنابراین مهم است که در صورت بروز هر گونه نشانه غیر طبیعی در فرزندتان حتما با یک پزشک حاذق مشورت کنید تا در صورت ،وم با درمان به موقع از عوارض بعدی بیماری پیشگیری کنید. شما می‌تو،د برای دریافت ،ت دکتر بهترین پزشکان متخصص اطفال در تهران یا هر شهر دیگری که هستید، از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید.

ا،ر کودکان با مراقبت در خانه بهتر می‌شوند، به ندرت ممکن است تعداد کمی از کودکان مبتلا نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند. برونشیولیت معمولا در زمستان و اوایل بهار اتفاق می‌افتد و اغلب کودکان زیر 2 سال را مبتلا می‌کند.

برونشیولیت یک عفونت ویروسی ریه است که باعث تورم برونشیل‌ها می‌شود و تنفس را دشوار می‌کند. این عفونت شایع قفسه سینه که نوزادان و کودکان زیر 2 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، معمولاً خفیف و در خانه قابل درمان است؛ اما می‌تواند در مواردی جدی و نیازمند درمان تحت نظر متخصص اطفال باشد. در این مقاله از مجله دکتردکتر به توضیح هر آنچه در مورد برونشیولیت کودک باید بد،د می‌پردازیم.

برونشیولیت در کودکان چیست؟

اگر فرزند شما در خانه است، درمان زیر ممکن است برای او مفید باشد:

  • نوشیدن مایعات زیاد
  • ،شن بینی و دهان کودک با سرنگ به خصوص قبل از شیر دادن
  • هنگام خواب سر فرزندتان را بالا ببرید؛ بهتر است از بالش برای نوزادان استفاده نکنید.
  • دادن استامینوفن برای تب، در صورت تجویز
  • در شب در اتاق کودک خود از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.
اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9/

Advantages of local domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.