درباره خودارضایی یا استمنا؛ هر آن‌چه که باید در این رابطه بدانید!

افسانه‌های بسیاری در مورد خطرات خودارضایی وجود دارد، اما هیچ یک از آن‌ها ثابت نشده است. بیشتر ادعاها در مورد این عمل، پشتوانه علمی ندارند. استمنا باعث موارد زیر نمی‌شود:

  • کوری
  • رشد مو در کف دست
  • ناتو، در مراحل بعدی زندگی
  • اختلال در نعوظ
  • کوچک شدن ، تناسلی
  • انحنای ، تناسلی
  • کم شدن تعداد اسپرم
  • ناباروری
  • بیماری رو،
  • ضعف جسم،

در این موارد، قطع یا تغییر مصرف دارو یا مواد مخدر اغلب می‌تواند اجبارهای ، مانند خودارضایی بیش ‌از اندازه را کاهش دهد.

خودارضایی بیش از حد یا تهاجمی می‌تواند باعث کاهش حساسیت ، شود. اگر مردان به روش تهاجمی دست به این عمل بزنند؛ ی،ی ، خود را به سفتی بگیرند، ممکن است حساسیت ، آن‌ها کاهش یابد. تحریک تقویت شده، مانند استفاده از ویبراتور، می‌تواند برانگیختگی و عملکرد کلی ، را در مردان و ،ن افزایش دهد.

برخی از افراد ممکن است به دلیل تنهایی دست به این کار بزنند. به این ترتیب، گذراندن وقت با دیگران نه‌تنها فرد را مشغول نگه می‌دارد، بلکه ممکن است تمرکز او بر خودارضایی را از بین ببرد.

به‌علاوه این عمل فوایدی برای سلامت ، به ویژه برای ،ن مسن نیز دارد، با این کار می‌توان از خشکی واژن و درد هنگام رابطه ، کاست.

یافتن یک گروه حمایتی می‌تواند با ایجاد فضای مورد نیاز برای ابراز نگر،‌ها و مشکلات جهت توقف این عمل  در افراد مفید باشد.

برخی از داروهای غیرقانونی و داروهای تجویزی، به ویژه آن‌هایی که سطح دوپامین را افزایش می‌دهند نیز ممکن است میل ، را در افراد زیاد کنند. مواردی شامل:

  • مت آمفتامین
  • داروهای پارکینسون
  • کوکائین

استمنا می‌تواند سطح آدرنالین را افزایش دهد. محققان میزان بالاتر آدرنالین بزاق و ادرار را با میزان بالاتر رشد شخصی یا احساس هدف در زندگی، مرتبط می‌دانند.

بهبود عملکرد ،

خودارضایی به تحریک اندام تناسلی برای دستیابی به لذت ، توسط خود فرد گفته می‌شود. این عمل در بین مردان و ،ن در هر سنی رایج است و در رشد ، آن‌ها تأثیر زیادی دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در میان نوجوانان 14 تا 17 ساله در ایالات‌متحده، حدود 74 درصد از مردان و 48 درصد از ،ن، اقدام به این عمل می‌کنند.

خودارضایی می‌تواند با آزاد ، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی درگیر در چرخه پاسخ ، انسان، به بهبود عملکرد ، در افراد کمک کند. در این رابطه بانوان می‌توانند به متخصص ،ن مراجعه کنند.

بهبود شناخت

اگرچه یک فرد می‌تواند چنین وب‌سایت‌هایی را رفع انسداد کند، اما وقت گذاشتن برای انجام این کار می‌تواند به آن‌ها زمان بدهد تا کنترل تکانه‌های خود را دوباره به دست بگیرند و اجازه دهند این میل از بین برود.

انجام فعالیت بیشتر

خودارضایی بیش از حد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به ،وان مثال، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • مشکلات مربوط به سلامت روان
  • مشکلات مربوط به رابطه
  • دیدگاه‌های محدود کننده در مورد تمایلات ،
  • ضعف در ارتباط ، و مهارت‌های حل تعارض
  • تفاوت‌های فرهنگی در بیان ،
  • تعارضات فرهنگی و مذهبی

یک مطالعه در سال 2019 که 778 بزرگ‌سال را بررسی کرد، نشان داد نتیجه واضحی از پیامدهای خواب مطلوب مرتبط با ارگاسم وجود دارد. بسیاری از شرکت‌کنندگان احساس ،د استمنا به کاهش زمان به خواب رفتن و بهبود کیفیت خواب آن‌ها کمک می‌کند.

کاهش درد

توسعه اه، جدید می‌تواند به فرد کمک کند تا انرژی خود را دوباره متمرکز سازد و هیجان و رضایت را در مسائل دیگر پیدا کند. تکنیک دیگری که می‌توان به کار گرفت، این است که افراد برای زمان‌هایی که تمایل به استمنا در آن‌ها به وجود می‌آید، جهت انجام فعالیت‌های دیگر برنامه‌ریزی کنند.

کمک‌گرفتن از متخصص

محققان حدس می‌زنند کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات به این دلیل است که انزال مکرر ممکن است از تجمع عوامل ایجاد کننده سرطان در غده پروستات جلوگیری کند.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است بیش ‌از اندازه استمنا کنند. این کار آن‌ها ممکن است:

  • باعث از دست دادن کار، تحصیل یا رویدادهای مهم اجتماعی شود.
  • عملکرد روزانه آن‌ها را مختل کند.
  • بر مسئولیت‌ها و روابط آن‌ها تأثیر بگذارد.
  • به ،وان یک راه‌حل برای فرار از مسائل مربوط به رابطه یا جایگزینی برای تجربیات واقعی زندگی از آن استفاده کند.

ورزش روشی مؤثر برای کاهش تنش و تخلیه انرژی است. فعالیت‌هایی مانند دویدن، شنا و وزنه‌برداری می‌توانند با تقویت بدن و آزاد ، اندروفین باعث شکل‌گیری احساس خوب در افراد شوند. احساس شادی و آرامش بیش‌تر ممکن است میل به استمنا مکرر را کاهش دهد.

صحبت با یک گروه پشتیبان

در این بخش، به ،یبی از تکنیک‌هایی که می‌توانند برای ، خودارضایی مفید باشند، می‌پردازیم.

دوری از ،وگرافی

خودارضایی با افزایش سطح پرولاکتین و اندوکانابینوئیدها به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی را که در کاهش استرس نقش دارند، افزایش می‌دهد.

بهبود خلق‌وخو

برخی نکات و تکنیک‌ها نیز می‌توانند به کاهش یا جلوگیری از خودارضایی بیش از حد کمک کنند. مانند:

  • اجتناب از ،وگرافی
  • کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان یا پزشک متخصص در سلامت ،
  • ورزش کافی
  • بهبود ارتباطات و روابط اجتماعی
  • ایجاد مشغولیت برای خود
  • درک محرک‌های یک فرد، به ،وان مثال بی‌حوصلگی، ترس از صمیمیت یا شرم

عوارض خودارضایی- در مردان و ،ن

، خودارضایی

در اسلام، استمنا امری ناپسند و حرام در نظر گرفته می‌شود. در تعبیرات اسلامی از این کار به ،وان ازدواج با خود نام برده شده و در قرآن آمده است: «هر ، با غیر همسرش شهوتش را دفع کند، از تجاوزکاران است.»

منابع:

استمنا می‌تواند فواید زیادی برای سلامت جسم و روان افراد به همراه داشته باشد؛ در ادامه به برخی از این فواید اشاره می‌کنیم.

کاهش استرس و اضطراب

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا در ادامه درباره استمنا و باورهای غلطی که درباره آن وجود دارد، برایتان بگوییم.

خودارضایی چیست؟

برخی از افراد ممکن است به دلیل ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند موارد زیر اقدام به خودارضایی بیش از حد کنند:

  • بیماری آ،ایمر
  • اختلال دو قطبی
  • بیماری پیک
  • سندرم کلاین-لوین
  • اختلال وسواس فکری عملی
اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

برخی از افرادی که نگران هستند این کار با باورهای مذهبی، م،وی یا فرهنگی آن‌ها در تضاد باشد، ممکن است احساس گناه داشته باشند. با این‌ حال، استمنا غیراخلاقی و نادرست محسوب نمی‌شود و لذت بردن از خود، شرم‌آور نیست.

کاهش حساسیت ،

برخی از زوج‌ها نگران هستند که اگر یکی از آن‌ها این عمل را انجام دهد، به این م،ی است که رابطه آن‌ها رضایت‌بخش نیست. این نیز یک افسانه است. بیشتر مردان و ،ن در زم، که در یک رابطه یا متاهل هستند، چه تنهایی چه باهم این کار را انجام می‌دهند. یک پژوهش نشان داده است زن، که خودارضایی می‌کنند، نسبت به زن، که این کار را انجام نمی‌دهند، ازدواج‌های شادتری دارند.

نظر اسلام درباره خودارضایی

استمنا در دوران بارداری بی‌خطر است، مگر اینکه پزشک یا ماما به شما توصیه کند که به دلیل یک عارضه بارداری از آن اجتناب کنید. هنگام انجام این عمل، رابطه ، یا ارگاسم، نگران آسیب رساندن به کودک خود نباشید. کودک شما به خوبی در رحم محافظت می‌شود. جنین که در مایع آمنیوتیک قرار دارد، توسط لایه‌هایی از ماهیچه محافظت می‌شود. علاوه بر این، پلاگین مخاطی در دهانه رحم از رسیدن مواد خارجی به جنین محافظت می‌کند.

به نظر می‌رسد آزاد شدن ا،ی توسین بر اثر فعالیت‌های ،، باعث کاهش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود و در عین حال حس آرامش در افراد را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از اثرات ا،ی توسین و اندوکانابینوئیدها، کمک به کاهش فشارخون در افراد است.

سلامت ،

وقتی فردی آشکارا در مورد چالش‌هایی که با آن مواجه است صحبت می‌کند، دیگران می‌توانند به او کمک کنند. این کار می‌تواند هرگونه احساس گناه یا شرم مرتبط با خودارضایی اجباری را کاهش دهد.

خودارضایی در بارداری

این امکان وجود دارد که مسائل اضافی، مانند اختلال وسواس فکری، مشکل اساسی باشد. صحبت با یک درمانگر یا روانشناس برای مق، با احساسات منفی و یادگیری راهبردهای اصلاح رفتار، برای توقف این چرخه مفید است.

صرف زمان بیشتر با دیگران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

این آمار در میان افراد مسن 63 درصد به مردان و 32 درصد به ،ن (در بازه سنی 57 تا 64 سال) اختصاص دارد.

عوارض خودارضایی در مردان و ،ن

در برخی موارد، استمنا می‌تواند به احساسات منفی منجر شود یا در جنبه‌های خاصی از زندگی فرد تداخل ایجاد کند. به ،وان مثال، اگر شخصی تعامل خود را با دیگران محدود کند یا به دلیل اعتیاد به این عمل شغل خود را از دست دهد، باید برای متوقف ، این عمل اقدام کند.

خودارضایی می‌تواند به ،وان یک استراتژی برای بهبود سلامت ، از طریق ارتقای صمیمیت، کشف لذت از خود، کاهش حاملگی‌های ناخواسته و جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) و انتقال HIV شناخته شود.

اندورفین‌ها مسکن‌های طبیعی بدن هستند. اندوکانابینوئیدها نیز برای کمک به تنظیم فرآیندهای درد و التهاب شناخته شده‌اند. این مسکن‌های طبیعی می‌توانند به کاهش درد قاعدگی در افراد کمک کنند. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که فعالیت ، منجر به تسکین نسبی یا کامل میگرن و برخی سردردهای خوشه‌ای می‌شود.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

استمنا ممکن است سطح هورمون‌های مرتبط با خلق‌وخوی مثبت مانند دوپامین، ا،ی توسین و اندورفین را افزایش دهد.

بهبود تمرکز

این عمل زم، تبدیل به مشکل می‌شود که در زندگی روزمره و روابط با دوستان، خانواده و همکاران تداخل ایجاد کند. در این شرایط، صحبت با یک متخصص می‌تواند برای حل مشکل مفید باشد. به هر حال اگر در این زمینه نیاز به کمک و مشاوره پزشک دارید، می‌تو،د برای ملاقات با دکتر از سیستم ،ت دهی اینترنتی پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید.

در پژوهشی در سال 2016 ارتباط مشابهی بین انزال مکرر و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کشف شد. پژوهشگران دریافتند مرد، که 21 بار در ماه یا بیشتر انزال می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها کاهش می‌یابد.

خودارضایی عملی طبیعی و سالم است که می‌تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. فوایدی مانند تمرکز بیش‌تر، خواب بهتر، احساس آرامش، کاهش فشارخون و کمک به سیستم ایمنی دارد و منجر به نابینایی یا ایجاد مشکلات جسمی و رو، در افراد نمی‌شود.

استمنا عملی بدون ضرر است؛ اما زم، که با خشونت انجام شود، ممکن است به چروک یا حساس شدن پوست منجر شود. اگر مردان به طور مکرر در مدت‌زمان کوتاهی اقدام به این کار کنند، ممکن است تورم جزئی ، تناسلی را تجربه کنند.

یک مطالعه در سال 2003 نشان داد مرد، که در طول دهه 20 زندگی خود بیش از 5 بار در هفته انزال می‌،د، نسبت به افرادی که کم‌تر انزال می‌،د، یک‌سوم کم‌تر در معرض ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات قرار می‌گرفتند و باید به دکتر اورولوژ مراجعه می‌،د.

استمنا به نوزاد آسیبی نمی‌رساند و نوزاد نمی‌فهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در واقع، برخی از پزشکان بر این باور هستند که نوزادان ممکن است با انقباضات ریتمیک رحمی که در طول ارگاسم اتفاق می‌افتد، احساس آرامش کنند.

باورهای غلط درباره خودارضایی

اگر آقا هستید در رابطه با سوالات استمنا باید به دکتر اورولوژ و اگر خانم هستید، باید به دکتر ،ن مراجعه کنید. اما اگر در این رابطه دچار مشکلات روحی و رو، شده‌اید، باید به دکتر روانشناس در تهران یا دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید.

اگرچه غیرمعمول است، اما استمنا مکرر می‌تواند باعث تحریک پوست و تورم ، تناسلی شود. در این صورت، ممکن است برای کاهش علائم، لازم باشد این عمل را متوقف کنید.

در مقابل، مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد فعالیت ، مکرر در طول دهه 20 و 30 سالگی مردان، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ به خصوص اگر آن‌ها به طور منظم اقدام به خودارضایی کنند.

مختل‌، زندگی روزمره

ا،ر متخصصان، استمنا بیش ‌از اندازه را به ،وان یک رفتار ، اجباری (CSB) یا رفتار ، خارج از کنترل طبقه‌بندی می‌کنند. انجمن مربیان، مشاوران و درمانگران آمریكا درباره مسائل ، اظهار دارد كه شواهد كافی برای حمایت از طبقه‌بندی اعتیاد به رابطه ، یا ، به ،وان یك بیماری رو، وجود ندارد.

درمان و پیشگیری از اعتیاد به خودارضایی

اکنون دسترسی به ،وگرافی تنها در چند ث،ه امکان‌پذیر شده است. افراد می‌توانند با استفاده از فیلترهایی روی دستگاه‌های الکترونیکی، سعی کنند دسترسی خود به ،وگرافی را محدود کنند.

تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که برخی از داروها نیز ممکن است به کاهش CSB کمک کنند، مانند:

babycenter.com

خودارضایی با آزاد ، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی علاوه بر کاهش استرس، بهبود فشارخون و تقویت آرامش می‌تواند به خواب افراد کمک کند.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر در این رابطه سوالی دارید، از مشاور سلامتی ما بپرسید.

خودارضایی

حکم استمنا در اسلام برای زن و مرد تفاوتی ندارد و برای هر دو حرام و گناه است. این عمل در اسلام جز گناهان کبیره نیست، اما گفته می‌شود تکرار آن گناه کبیره به حساب می‌آید.

 

یکی از اثرات پرولاکتین، محافظت از سیستم عصبی و کاهش آسیب‌های عصبی در مواجهه با استرس است. به نظر می‌رسد دوپامین نیز به شناخت سالم کمک می‌کند. یک پژوهش در سال 2016 نشان داد که فعالیت ، باعث افزایش یادآوری و توالی اعداد در مردان مسن و یادآوری در ،ن مسن در بازه سنی 50 تا 89 سالگی می‌شود.

کاهش فشارخون

خود را درگیر کارها و مشغله‌هایی کنید که ذهنتان را از این عمل دور نگه می‌دارند. یافتن دیگر راه‌های تخلیه انرژی می‌تواند جایگزین زمان صرف شده برای خودارضایی شود. افراد می‌توانند سرگرمی جدید یا یادگیری یک مهارت جدید مانند یادگیری یک ساز موسیقی یا امتحان ، یک ورزش جدید را در نظر بگیرند.

هنگامی که تکرار این عمل ، بر زندگی یک فرد تأثیر منفی می‌گذارد، ممکن است کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان مفید باشد.

در ا،ر بارداری‌های کم‌خطر، این عمل یک راه کاملاً ایمن برای کاهش استرس و مدیریت افزایش میل ، است. استفاده از ،اب‌بازی‌های ، مانند ویبراتور یا دیلدو تا زم، که تمیز باشند، بی‌خطر است.

راه‌های مختلفی برای کاهش تنهایی وجود دارد. افراد می‌توانند وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانند، در ک، یا باشگاه ثبت‌نام کنند یا ارتباطات اجتماعی برقرار کنند.

ورزش ،

،ی که فکر می‌کند ممکن است تحت تأثیر عملکرد خودارضایی قرار بگیرد، باید با یک متخصص مراقبت‌های درم، صحبت کند. یک پزشک یا مشاور می‌تواند برای مدیریت رفتار ، فرد، گفتگو درم، را پیشنهاد کند.

فواید خودارضایی

برخی از اشکال روان درم، ممکن است به کاهش CSB و مدیریت عواقب منفی آن‌ها کمک کنند، از جمله:

  • درمان شناختی رفتاری
  • روان درم،
  • گروه‌درم،
  • زوج‌درم،

خودارضایی یک عمل طبیعی است که در کنار عوارض، فوایدی نیز برای جسم انسان دارد. هنگامی که این عمل بیش از حد انجام شود و در فعالیت‌ها و روابط عادی زندگی اخلال ایجاد کند، باید برای متوقف ، آن اقدام کرد.

زن، که از ویبراتور استفاده می‌کنند، عملکرد ، بهتری را گزارش کرده‌اند؛ درحالی‌که مردان با استفاده از ویبراتور بهبود عملکرد نعوظ را تجربه کرده‌اند.

سرطان پروستات

medicalnewstoday.com

در برخی از ،ن باردار، تهوع صبحگاهی و خستگی هرگونه علاقه به فعالیت ،، از جمله خودارضایی را از بین می‌برد. برخی دیگر به دلیل بالا رفتن سطح پروژسترون و استروژن، دچار افزایش میل ، می‌شوند.

در افراد مبتلا به این موارد، درمان مشکل زمینه‌ای پزشکی اغلب به کاهش رفتارهای ، کمک می‌کند.

پرولاکتینی که بر اثر این فعالیت‌ها آزاد می‌شود نیز می‌تواند به تنظیم پاسخ‌های استرس کمک کند و فرد دیگر درگیر پوزیشن‌های ، مختلف نباشد.

بهبود خواب

این تورم معمولاً ظرف چند روز از بین می‌رود. سایر عوارض جانبی بالقوه این عمل ، عبارت‌اند از:

احساس گناه

قرار گرفتن در معرض ،وگرافی ممکن است میل به این عمل ، را تحریک کند. افرادی که می‌خواهند آن را متوقف کنند، باید از فیلم‌ها، تصاویر و وب‌سایت‌های ،وگرافیک خودداری کنند. اگر فردی بتواند بین خود و ،وگرافی مانعی ایجاد کند، می‌تواند به ، استمنا کمک کند.

خودارضایی ممکن است با افزایش سطح هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی درگیر در یادگیری، حافظه و انگیزه، باعث بهبود تمرکز در افراد شود. پژوهشی در سال 2020 نشان داد داروهایی که برای بهبود تمرکز استفاده می‌شوند، مانند ریتالین، ممکن است با افزایش سطح دوپامین و همچنین افزایش انگیزه برای انجام کارهای دشوار به تمرکز کمک کنند.

افزایش عزت‌نفس

اعتیاد به خودارضایی

خودارضایی همچون شمشیر دوتیغه است؛ هم فایده دارد و هم ضرر!

medicalnewstoday.com

استمنا

اعتیاد به خودارضایی

هنوز دانشمندان و پژوهشگران درباره این که این عمل، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش یا کاهش می‌دهد، به نتیجه دقیقی نرسیده‌اند. به نظر می‌رسد نیاز به مطالعات بیش‌تری در این زمینه وجود دارد.