درمان تب و لرز و راه‌های پیشگیری از آن

conehealth.com

درمان تب و ،ز سخت و پیچیده نیست. برای درمان تب می‌تو،د از داروهای بدون نسخه‌ای مانند استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن که برای درمان سرماخوردگی نیز معمولا تجویز می‌شوند، استفاده کنید. یادتان باشد که هرگز به کودکان آسپرین ندهید. اگر درباره دُز مصرفی تب‌برها اطلاعاتی ندارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و از فردی متخصص درباره مصرف راهنمایی بگیرید. از روش‌های زیر هم برای مدیریت اوضاع و کنترل ،ز استفاده کنید:

  • دمای محیط را زیاد کنید و در اتاق سرد اقامت نکنید.
  • مایعات زیادی بنوشید؛ آب بهترین گزینه است اما می‌تو،د از چای هم استفاده کنید.
  • به‌جای پتویی سنگین و ضخیم از ملحفه‌ای نازک استفاده کنید.
  • از لباس‌هایی مانند ژاکت و سوئیشرت استفاده کنید تا در فواصل بالاوپایین‌شدن دمای بدن بتو،د به‌راحتی آن را دربیاورید یا بپوشید.
  • زیاد استراحت کنید و بدنتان را خسته نکنید. بدن در حالت تب و ،ز بسیار فعال است و اگر فعالیت‌های بیرونی هم داشته باشد، ناتوان و ضعیف می‌شود.

منابع:

شاید بگویید، با بالارفتن دمای بدن و تب‌، باید احساس گرما به وجود بیاید. پس علت ،زیدن چیست؟ در واقع، ،زیدن یکی از گام‌های فرایندی است که سیستم دفاعی بدن برای مبارزها با عوامل بیماری‌زا پیش می‌گیرد.

دلیل این است که سیستم ایمنی از هیپوتالاموس خواسته تا دمای بدن را افزایش بدهد و درجه موردنظر هم پایین‌تر از دمای فعلی است. در نتیجه، بدن شروع به ،زیدن می‌کند. در واقع، تا رسیدن به درجه دمایی من،، احساس سرما به آن تلقین می‌شود.

درمان فوری تب و ،ز

چرا با تب‌،، ،ز هم اتفاق می‌افتد؟

ویروس‌ها و باکتری‌ها در دمای بالای بدن نمی‌توانند به‌ راحتی ت،یر شوند. سیستم ایمنی به مغز پیام می‌دهد تا به‌کمک غده هیپوتالاموس دمای بدن را زیاد کند. با فرمان مغز، دمای بدن شروع به افزایش پیدا می‌کند. اما چرا ،ز ایجاد می‌شود؟

در بیشتر موارد، لازم نیست که برای تب و ،ز به پزشک مراجعه کنید اما اگر پای نشانه‌های زیر به‌میان است، حتما نزد پزشک بروید:

  • سفتی و خشک‌شدن گردن
  • گیجی
  • آبریزش بینی
  • سستی و بی‌حالی
  • بی‌قراری بدن
  • سرفه‌های شدید
  • تنگی نفس
  • شکم‌درد

هیپوتالاموس غده‌ای در مغز است که یکی از وظایفش تنظیم دمای بدن است. دمای بدن در حالت معمولی باید حدود ۳۷ سانتی‌گراد باشد. اگر دما از این نقطه تعادلی دور شود، بدن تلاش می‌کند که دوباره به همان نقطه برسد.

وقتی تب می‌کنیم، علائم دیگری مانند افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، تغییر سوخت‌وساز بدن و بالارفتن فعالیت سیستم ایمنی پیش می‌آیند. ،ز در کنار تب هم یکی از واکنش‌های بدن است که به جنگیدن بدن با عفونت کمک می‌کند.

تب‌، همراه با انقباض ماهیچه‌ها است. این انقباض باعث ،زیدن بدن می‌شود. هدف بدن از انقباض ماهیچه‌ها افزایش دمای خود برای مق، با عفونت است. اگر بخواهیم این موضوع را دقیق‌تر شرح بدهیم، باید به‌ سراغ عملکرد هیپوتالاموس برویم.

برای رسیدن به چنین هدفی، بدن یا عرق می‌کند تا دما را پایین بیاورد یا می‌،زد تا افزایش دما پیدا کند. با تب‌،، بدن دما را بالا می‌برد و شروع به ،زیدن می‌کند. در واقع، می‌خواهد با افزایش دما توانایی خود برای مبارزه با عفونت‌ها را بیشتر کند.

healthline.com

تب‌، همیشه موجب ،زیدن بدن نمی‌شود. وضعیت‌های دیگری هم وجود دارند که فقط با بروز تب همراه می‌شوند. برای مثال:

  • خستگی گرمایی (heat exhaustion) که در اثر گرمازدگی شدید رخ می‌دهد.
  • مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای کاهش فشار خون هم موجب تب و داغی بدن می‌شوند.
  • برخی از مشکلات التهابی در بدن مانند ابتلا به سرطان یا روماتیسم مفصلی هم دمای بدن را بالا می‌برند.

پیشگیری از تب و ،ز چگونه ممکن است؟

شما تب و ،ز را چگونه درمان می‌کنید؟ روش خود را با ما دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

علت تب و ،ز

تب همیشه با ،ز همراه است؟

تب و ،ز

چه زم، برای درمان تب و ،ز باید به پزشک مراجعه کرد؟

medicalnewstoday.com

بیشتر مواقع، حتی تب بالا و ،ز زیاد هم نمی‌توانند وضعیت جدی و خطرناکی به‌وجود بیاورند. با این حال، نباید بررسی علامت‌ها و حالات خود در زمان تب و ،ز را نادیده بگیرید. برای دریافت ،ت می‌تو،د به‌کمک لینک ،ت دهی آنلاین دکتر از بهترین پزشکان وقت بگیرید.

شاید تب و ،ز را در زمان ابتلا به سرماخوردگی تجربه کرده باشید. ،ز واکنش طبیعی بدن در زمان تب‌، است. با ،زیدن به بدن کمک می‌شود تا دمای خود را بالا ببرد و با عفونت‌های ویروسی یا میکروبی بجنگد. باید درباره این واکنش بدن اطلاعات داشته باشید. اگر علت و روش‌های درم، را بد،د، راحت‌تر می‌تو،د آن را کنترل کنید. گاهی هم نیاز به مراجعه به دکتر گوش حلق و بینی پیش می‌آید و باید برای کنترل تب و ،زتان از کمک تخصصی استفاده کنید. در این مقاله از مجله دکتردکتر درباره علت مشکل و روش‌های درمانش می‌خو،د.

درمان تب و ،ز چگونه است؟ چرا این اتفاق در بدن رخ می‌دهد؟

ویروس‌ها و باکتری‌های متنوعی باعث بروز تب و ،ز در بدن می‌شوند اما دلیل چیست؟ اگر دمای بدن بین ۳۷.۵ تا ۳۸.۳ سانتی‌گراد باشد، تب ملایم و خفیف است. عددی بالاتر از این طیف یا رسیدن درجه حرارت بدن به بیشتر از ۳۹.۴ نشان از تب بسیار شدید دارد.

درمان فوری تب و ،ز

به‌جز این حالت‌ها، اگر روش‌های درم، خانگی مؤثر نبودند و درجه تب به ۳۹ سانتی‌گراد رسید به پزشک عمومی مراجعه کنید. در صورتی که تب کرده‌اید و به‌مدت ۳ روز درگیر آن هستید، نیاز به معاینه پزشک دارید. تب و ،ز در کودکان را هم جدی بگیرید. تب ۳۸درجه در آنها نیاز به پیگیری دارد.

تب و ،ز را جدی بگیرید!

بدن می‌خواهد با تب و ،ز راهی برای تنظیم دمای خود پیدا کند. به همین دلیل است که این واکنش در بیشتر موارد آنچنان خطرناک نیست. این را هم در نظر بگیرید که همیشه امکان ردشدن از تب‌و،ز و ساده‌انگاری درباره آن وجود ندارد. در برخی از مواقع، تب و به‌ دنبال آن ،ز می‌تواند نشانه‌هایی از بیماری‌ها و مشکلاتی جدی‌تر در بدن باشند.

با رعایت نکاتی ساده، مانع از ابتلا و پیشرفت بیماری‌ها شوید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه هم راهی برای تقویت بدن است. بدن که قوی باشد، سیستم ایمنی بهتر کار می‌کند و نمی‌گذارد دچار بیماری‌های مختلف از جمله سرماخوردگی‌های رایج شوید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AA%D8%A8-%D9%88-%D9%84%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

برای اینکه به تب و ،ز دچار نشوید به توصیه‌های زیر دقت کنید:

  • اگر بیمار هستید و دچار سرماخوردگی شده‌اید در منزل استراحت کنید.
  • از افرادی که تب دارند اما نشانه‌های دیگری از بیماری در آنها ظاهر نشده، دور بم،د.
  • پیش از غذاخوردن، در هنگام لمس صورت و واردشدن به منزل حتما دست‌ها را تمیز بشویید.
  • در صورت مواجهه با افراد بیمار از ماسک استفاده کنید.