سرفه کودکان؛ نشانه‌ای مهم از سلامت دلبندتان

در انتها اگر سوالی در این رابطه دارید، از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید.

کودک مبتلا به سرفه خشک نباید ورزش کند. سرفه کودکان بزرگ‌تر معمولا بعد از فعالیت‌های بدنی تشدید می‌شود.

۴. داروهای ضدسرفه به کودک بدهید (اگرچه ممکن است موثر نباشد).

،وسک نوعی بیماری است که باعث بروز سرفه‌های شدید و خشک می‌شود و صدای آن شبیه صدای خوک آبی است. ،وسک در کودکان باعث تورم در ،مت بالایی نای می‌شود که معمولا دلیل آن، عفونت ویروسی است.

کودک، که سرفه می‌کنند، اغلب علائم دیگری مثل تب، آبریزش بینی یا مشکل تنفسی نیز دارند. یادداشت علائم دیگر نیز می‌تواند به تشخیص بیماری کودک کمک کند. دلایل سرفه کودکان عبارتند از:

حساسیت

سرفه کودکان نشانه چیست

دلایل سرفه در کودکان

اگر مطمئن هستید که کودک‌تان در حال خفگی نیست، بررسی کنید ببینید آیا علائم جدی دیگر وجود دارد؟ اگر کودک شما علائم زیر را داشت، برای همین امروز از پزشک وقت بگیرید:

  • استفراغ کند یا در قفسه سینه درد داشته باشد؛
  • آسم یا واکنش آ،ژیک داشته باشد؛
  • عفونت سینوسی داشته باشد؛
  • بیش از ۷۲ ساعت تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷٫۷ درجه سانتی‌گراد) داشته باشد؛
  • یک الی ۳ ماهه باشد و بیش از ۷۲ ساعت سرفه کند؛
  • از افزایش یا مداوم شدن سرفه‌ها به مدت بیش از ۳ هفته رنج ببرد.

چه زم، باید به پزشک کرد؟

کودکی که سیاه سرفه می‌گیرد، علائمی شبیه به سرماخوردگی معمولی دارد؛ اما به تدریج سرفه بدتر، شدیدتر و سریع‌تر می‌شود، به‌خصوص شب‌ها. این نوع از انواع سرفه را می توان یکی از بدترین سرفه ها در کودکان توصیف کرد.

هرچند با وا،یناسیون هم گاهی کودکان به نوع خفیف این بیماری مبتلا می‌شوند اما در خصوص سرماخوردگی نوزاد در شرایطی که در برابر بیماری ایمن نشده‌اند، مستعد ابتلا به عفونت هستند. مثلا بزرگسالان و نوجوان، که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. افرادی که وا،ینه نشده‌اند، به راحتی می‌توانند عفونت را بین دیگران گسترش دهند.

درمان دارویی سرفه کودکان

parents

بیماری‌های مختلفی وجود دارند که به‌خاطر ضعف جسم، کودکان، متاسفانه نمی‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. اما با مرطوب نگه‌داشتن محیط خانه، رعایت نظافت و دوری از گردوغبار می‌توان تا حدود زیادی از سرفه کودک پیشگیری کرد. با این‌حال همانطور که بارها در این مطلب اشاره کردیم، برای مشورت، درمان و مشاوره حتما با پزشک مشورت کنید. برای استفاده از امکان ،ت دهی دکتر هم می‌تو،د از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید. 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

سرفه، رفل، یا واکنش بسیار مهمی است چراکه خلط‌های اضافی را از بین می‌برد و به هوا اجازه می‌دهد که به راحتی از طریق نای در  شش‌ها جریان پیدا کند و به کودک کمک می‌کند تا نفس بکشد.

در هر بار حمله‌ سرفه، فرد ۵  الی ۱۵ سرفه بریده بریده و پی در پی می‌کند. بعد از سرفه کودک نفس عمیقی می‌کشد و گاهی این تنفس صدایی شبیه خس خس دارد.

داروهای درمان سرفه کودکان را بهتر است دکتر تجویز کند اما داروهای بدون نسخه هم برای تسکین سرفه در گروه سنی کودک هم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

محل تورم، زیر پرده‌های صوتی است و باعث ایجاد سرفه ،وسک می‌شود. کودکی که ،وسک دارد، ممکن است هنگام تنفس صدای زیری داشته باشد که با ،وان «سوت تنفسی» شناخته می‌شود.

سرفه مرطوب

رنگ خلط سرفه کودکان نمایانگر حالات مختلفی است:

عوارض سرفه‌ کودکان

ویروس سنسیشیال تنفسی علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد اما اگر درمان نشود، بسیار خطرناک‌تر از آن است.

آسم

این نوع سرفه کوتاه و مکرر است و معمولا در اثر عفونت دستگاه تنفسی فوق، (بینی و گلو) مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. سرفه خشک معمولا در اتاق گرم یا بعد از دراز کشیدن بدتر می‌شود.

سرفه یک مک،سم طبیعی در بدن است؛ گاه برای باز شدن سیستم تنفسی است و گاهی نشانه بیماری مثل سرماخوردگی. سرفه کودکان هم دقیقا تابعی از همین قاون است منتها انواع مختلفی دارد و راهکارهای درم، مختلفی برای آن معرفی می‌شود.

یک دلیل خطرناک برای انواع سرفه این است که چیزی در گلو یا نای کودک گیر کرده باشد. اگر کودک شما ناگهان شروع به سرفه کند و به نظر برسد مشکل جدی در تنفس دارد، یا گلویش را با دست‌هایش بگیرد، حتما چیز کوچک یا تکه‌ای سفت از غذا در نای او گیر کرده است.

سرفه تند از انواع سرفه هایی است که می‌تواند به مشکلات تنفسی منجر شود و رنگ کودک ممکن است به دلیل کمبود موقتی ا،یژن، کبود گردد.

سرفه کودکان خلط دار

رنگ خلط سرفه کودکان و مفهوم آن

سرفه کودک زم، بدتر می‌شود که دراز کشیده باشد. در این شرایط خلط در پشت گلو جمع می‌شود. کودکان به جای اینکه خلط را تف و از گلو خارج کنند، معمولا تمایل دارند آن را ببل،د. این امر می‌تواند موجب ناراحتی معده یا استفراغ شود. به‌خصوص زم، که بی‌امان سرفه می‌کنند. خلط همچنین می‌تواند در مدفوع کودک دیده شود.

تب و ذات‌ا،یه یکی از بیماری‌های مش، بین کودکان و بزرگسالان است که سرفه و تب بالا است.

انواع سرفه کودکان

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B3%D8%B1%D9%81%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

بهتر است که درمان سرفه کودکان را به پزشک اطفال بسپارید اما خوب است بد،د که سرفه کودکان را هم با دارو و هم با روش‌های خانگی می‌توان درمان کرد. در ادامه درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

درمان خانگی سرفه کودکان

این داروها نباید برای سرفه‌های مرطوب استفاده شود، چون برای خارج ، خلط، فرد باید سرفه کند. همچنین این دارو نباید برای بچه‌های زیر ۱۲ سال مورد استفاده قرار گیرد.

۵. وا،ن DTap برای کودکان و TDap برای بزرگ‌سالان

نفس کشیدن در هوای خنک، تورم دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد و درنتیجه باعث کم شدن سرفه می‌شود. شما می‌تو،د این کار را به روش‌های مختلف انجام دهید:

اگر کودک‌تان سرفه می‌کند، می‌تو،د برای درمان یکی از روش‌های خانگی زیر را حتی برای درمان آ،ژی کودکان و سرفه انتخاب کنید:

۱.مایعات زیادی به فرزندتان دهید.

از سایر علل این نوع از انواع سرفه می‌توان به آسم (که ابتدا به شکل سرفه‌های خشک شبانه ظاهر می‌شود) و قرار گرفتن در معرض دود سیگار اشاره کرد.

سرفه ،وسک

یکی از دیگر دلایل ایجاد سرفه پشت سر هم  در کودکان، سیاه سرفه است. این بیماری به شدت مسری است و توسط باکتری ایجاد می‌شود.

ذات‌ا،یه

توجه! داروهای سرکوب کننده سرفه برای کودکان زیر 6 سال ممکن است خطرآفرین است.

شربت توسیان و Saline Solution از جمله داروهای بهبود دهنده سرفه کودکان است.

سرفه کودکان طب سنتی

پیشگیری از سرفه کودکان

سرفه‌های سرماخوردگی کودک معمولا با خلط همراه هستند. بنابراین اگر چنین نشانه‌ای را دیدید، هر چه سریع‌تر به دکتر اطفال مراجعه کنید. لازم به ذکر است که کرونا نیز همین شرایط را ایجاد می‌کند.

برونشیت

بخار آب باعث کاهش سرفه می‌شود. این کار می‌‌تواند به روش‌های زیر انجام شود:

  • در اتاق کودک از دستگاه بخور و رطوبت‌ساز استفاده کنید؛
  • شیر آب گرم را باز کنید و در حمام را ببندید؛ زم، که حمام پر از بخار شد، با کودک‌تان به داخل حمام رفته و حدود ۱۰ دقیقه بنشینید. در این مدت می‌تو،د برایش کتاب یا آواز بخو،د تا حوصله‌اش سر نرود و احساس آرامش کند؛
  • حوله مرطوبی در اتاق کودک قرار دهید.

۳. اگر کودک سرفه خشک یا ،وسک داشت، اجازه دهید هوای خنک استنشاق کند.

این کار از غلیظ شدن خلط جلوگیری می‌کند. مایعات گرم یا سوپ درد گلو و سوزش قفسه‌ی سینه را تسکین می‌دهد و همچنین می‌تواند باعث خشک ، و از بین بردن خلط شود.

۲. اجازه دهید کودک هوای مرطوب (هوایی که رطوبت دارد) استنشاق کند.

در کودکان بالای یک سال می‌تو،د مانور هایملیک (فشار دادن شدید و ناگه، شکم، درست زیر جناق سینه) را اجرا کنید. در غیر این صورت، اگر شرایط زیر به وجود آمد، با اورژانس تماس بگیرید:

  • از تولد کودک‌تان کمتر از یک ماه گذشته باشد؛
  • اختلال تنفسی آشکاری داشته باشد که علت آن گرفتگی بینی نباشد؛
  • کودک دچار اسپاسم یا بیهوشی (از دست دادن هوشیاری) شود؛
  • اطراف لب‌ها، دهان و ناخن‌هایش کبود شود؛
  • هنگام سرفه خون بالا بیاورد؛
  • حرکت کودک کمتر از حالت نرمال باشد؛
  • کودک تشنج کند.

این نوع سرفه ممکن است نشانه اولیه عفونت در دستگاه تنفسی تحت، باشد، مثل برونشیت (التهاب کوچک‌ترین راه‌های هوایی در ریه‌ها) یا ذات‌ا،یه (التهاب بافت ریه).

چهار نوع متفاوت سرفه وجود دارد؛ سرفه خشک، سرفه مرطوب، سرفه ،وسک، سیاه سرفه. در ادامه هرکدام از آن‌ها را به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سرفه خشک

دو نوع داروی ضدسرفه وجود دارد:

  • شربت سینه (داروی خلط‌‌آور) که به از بین بردن خلط در سرفه‌های مرطوب کمک می‌کند؛
  • داروهای کاهنده سرفه که از رفل، سرفه در سرفه‌های خشک جلوگیری کرده و باعث می‌شود شب خواب راحتی داشته باشد.

سرفه مرطوب به دلیل ترشحات مایع و خلط موجود در دستگاه تنفسی تحت، (نای و ریه‌ها) ایجاد می‌شود. علل شایع سرفه مرطوب عفونت و آسم است. این سرفه خلط را از دستگاه تنفسی تحت، بیرون می‌کشد.

سیاه سرفه

کودکان جثه‌ای ضعیفی دارند و هر نشانه‌ جسم، در آن‌ها اگر کنترل نشود، می‌تواند منجر به شرایط سخت‌تری شود. بنابراین اولین پیشنهاد ما مراجعه به متخصص اطفال در تهران و دیگر شهرهای ایران است. اما در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر قصد داریم تا به بررسی سرفه کودکان و هرآنچه در پی آن وجود دارد، بپردازیم؛ اگر فرزند ،دسالی دارید، تا به انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سرفه در کودکان

 

آسم بیماری مزمن است که در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد. سرفه کودکان در اثر آسم کودکان و نوزادان در شرایطی مثل آلودگی هوا، دود سیگار و وزش شدید باد بدتر می‌شود.

سیاه سرفه

اگر سرفه‌های کودکتان شدید و شدیدتر شد یا رنگ آن تغییر پیدا کرد و همراه با علائم دیگر شد، حتما هرچه سریع‌تر به دکتر مراجعه کنید. 

درمان سرفه کودکان

منبع:

برونشیت نوعی التهاب مجاری ادرار است که عامل وجود آن ویروس و یک نوع واکنش بدنی است و از بیماری‌های شایع کودکان محسوب می‌شود. برونشیت هم مانند دیگر بیماری‌هایی که نام بردیم، باعث سرفه کودکان می‌شود و همراه با تنگی نفس است.

ویروس سنسیشیال تنفسی

سرفه کودکان به دلیل بروز حساسیت معمولا برای کودکان بالای 3 سال است و همراه با علائمی مثل خارش، اشک چشم، آبریزش بینی و گاهی گلودرد همراه است.

سرماخوردگی

کودکان زم، سرفه می‌کنند که فضای داخلی نای آن‌ها ملتهب شده باشد. این اتفاق معمولا زم، می‌افتد که کودک مریض است، سرفه کودکان در شب دارد و بدن با بیماری مبارزه می‌کند و خلط زیادی ایجاد می‌شود. سرفه معمولا علامت عفونت تنفسی است؛ اما ممکن است بر اثر سایر بیماری‌های تنفسی مثل آسم ایجاد شود.