علائم و درمان سرماخوردگی + روش‌های موثر (1401)

لازم به ذکر است که نشانه‌ های سرماخوردگی در سنین و شرایط مختلف متفاوت هستند. مثلا علائم سرماخوردگی گودکان و سرماخوردگی بارداری ممکن است در چند مورد، با نشانه‌های معمول یکدیگر فرق داشته باشند.

آبریزش بینی

با این که سرد شدن هوا تاثیر بسیار زیادی در ابتلا به سرماخوردگی دارد اما تنها علت آن نیست. ضعف دستگاه ایمنی بدن آن را تبدیل به میزب، خوب برای باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌کند. برای همین به محض ضعیف شدن بدن و سردی هوا، بدن دیگر در برابر ویروس‌ها مقاومت نمی‌کند و بیمار می‌شود.

داروهای سرماخوردگی باعث درمان قطعی آن می‌شوند

بیشتر این داروها نیازی به نسخه پزشک ندارند و به راحتی از داروخانه قابل تهیه هستند. هرچند که برای استفاده از آن‌ها، بهتر است که ابتدا توسط پزشک معاینه شوید و سپس طبق تشخیص او درمان شوید.

داروهای ضد ویروسی

اگر تب و ،ز کردید، آب زیاد بنوشید، از داروهای تب بری مثل استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید و غذاهای گرم و آبکی مثل سوپ، بخورید. همچنین بیش از اندازه لباس نپوشید و از آب سرد و الکل به هیچ ،وان برای پاشویه استفاده نکنید.

اگر تعداد دفعات سرفه زیاد باشد و با خلط یا خون از دهان خارج شود، باید به دکتر معالج مراجعه کنید. برای درمان سرفه می‌تو،د از روش‌های خانگی و پزشکی در کنار هم بهره ببرید. آبنبات‌های ضدسرفه، عسل و آب‌لیمو، سوپ، مایعات گرم، شربت ضدسرفه و شربت ا،پکتورانت، بعضی از بهترین داروهای درمان سرفه هستند.

درمان فوری سرماخوردگی با سیر یکی از روش‌های بهبودی در کمترین زمان است. سیر خواص آنتی‌بالکتریال قوی دارد و یکی از مواد غذایی مهم در رژیم غذایی فرد مبتلا به سرماخوردگی محسوب می‌شود. سیر را می‌توان به صورت خام با یک لیوان آب خورد یا از آن در غذا استفاده کرد. البته ،یب سیر و عسل یکی از داروهای خانگی محبوب برای درمان سرماخوردگی است.

نوزادان سیستم بدنی ضعیف‌تری نسبت به دیگر گروه‌های سنی دارند و از این رو زودتر از همه به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. بیشترین دلیلی که یک نوزاد ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شود، اطرافیان او هستند. اختلال در خواب، عطسه، تب، کاهش اشتها و سرفه، علائم سرماخوردگی در نوزادان است. لطفا توجه داشته باشید که اگر در کنار این نشانه‌ها، نوزادتان دارای علائم دیگری مثل ،ز، استفراغ و اسهال بود، به احتمال زیاد به آنفولانزا مبتلا شده است. همچنین اگر نشانه‌هایی مثل قرمزی پوست، تب شدید، سرفه‌های شدید، مشکل تنفسی، تعریق و ،ز داشت نیز ممکن است به ذات‌ا،یه مبتلا شده باشد.

غرغره ، آب و،م با نمک، محیط گلو را تا حد زیادی پا،ازی کرده و التهاب گلو را تسکین می‌دهد. نمک خواص ضد میکروبی دارد و آب و،م، درد گلو را بهبود می‌دهد.

نوشیدن حدا،ر 10 لیوان آب

گرفتگی بینی

سرفه

توجه! مصرف داروهایی همچون مسکن‌ها و تب‌برهایی مثل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپرو،ن، داروهای ضد احتقان مثل د،ژستانت و قرص سرماخوردگی که دارای آنتی‌هیستامین باشد، در دوران بارداری ممنوع است. مصرف این داروها ممکن است به جنین آسیب برساند.

آنتی هیستامین‌ها همانطور که از اسمشان پیداست، مسیر آزاد شدن هیستامین در بدن را مسدود می‌کنند. آزاد شدن این ماده در بدن باعث خارش گوش و چشم، آبریزش بینی، عطسه، ترشحات بینی و سرفه می‌شود. داروهایی مثل ستیریزین، ف،وفنادین و لوراتادین از جمله داروهای آنتی هیستامین هستند که اثر خواب آلودگی در بیمار ایجاد نمی‌کنند. در عوض مصرف قرص‌هایی همچون دیفن هیدرامین، برم فنیرامین و ک،فنیرامین در این دسته ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی شود.

اسکپکتورانت‌

راه‌های زیادی برای درمان گلودرد وجود دارد؛ می‌تو،د یک خوراکی سرد مثل بستنی میل کنید یا داروهایی تسکین دهنده همچون استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین بخورید.

پنیرک پف‌نبات بیشتر برای درست ، شیرینی‌ استفاده می‌شود اما دمنوش این گیاه به تسکین گلودرد کمک خواهد می‌کند.

دم‌نوش گون

مصرف زیاد آب نه تنها در تمامی روزهای سال بلکه به درمان فوری سرماخوردگی در تابستان هم بسیار کمک می‌کند. در تابستان به خاطر گرمای هوا، بدن بیشتر از هر زمان دیگری آب از دست می‌دهد. برای همین نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در طول روز به درمان فوری سرماخوردگی مخصوصا در این فصل بسیار کمک می‌کند.

درمان فوری سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی چیست؟

راحت‌ترین روش برای درمان سرماخوردگی استفاده از دارو است. داروها با ورود به دستگاه گوارش و جریان خون، تاثیرگزاری سریع‌تری دارند؛ برای همین درمان دارویی انتخاب اول بسیاری از بیماران است. البته در کنار تمامی مزایای مصرف داروهای سرماخوردگی، هر کدام از آن‌ها عوارضی دارند و برای بهبود علائم خاصی مصرف می‌شوند.

سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی نوزاد

فرق سرماخوردگی با کرونا، آنفولانزا و آ،ژی فصلی

باورهای غلط در مورد درمان سرماخوردگی

میل ، جوشانده‌های گیاهی خانگی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شوند و از دیگر راه‌های درمان سرماخوردگی هستند. استفاده از این گیاهان باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و ویروس کشی می‌شود.

دم‌نوش سرخارگل

عسل به دلیل داشتن خاصیت درم، و ضدمیکروبی بالا، در بهبود سرماخوردگی و سرفه تاثیر بسیار بالایی دارد. عسل برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان بسیار موثر است و تاثیر بالایی در کاهش سرفه در آن‌ها دارد. برای تاثیر بیشتر، می‌توان عسل را به همراه چای داغ میل کرد. مخلوط آب‌گرم و آب‌لیمو با عسل و حتی آویشن، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان است. این مخلوط باعث بهبود سیستم دفاعی و کاهش سرفه و درد گلو است.

استراحت یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سرماخوردگی است. بدن در هنگام استراحت و مخصوصا در خواب، شروع به ترمیم خود می‌کند. همچنین استراحت باعث می‌شود تا انرژی از دست رفته خود را مجددا بازیابی کرده و درمان شوید.

فضای خانه را مرطوب نگه دارید

گرفتگی بینی یا احتقان، حالتی است که در آنی بینی دچار خس خس شده و کاملا کیپ می‌شود. گرفتگی بینی معمولا نشانه سرماخوردگی، آسم یا بسیاری از بیماری‌های دیگر است. این حالت زم، ایجاد می‌شود که بینی دچار التهاب شده و درون آن پر از مخاط است. گرفتگی بینی ممکن است تا یک هفته طول بکشد اما معمولا با درمان سرماخوردگی درمان می‌شود.

ریحان در غذا یا دم‌نوش باعث تسکین علائم سرماخوردگی می‌شود. برای درست ، دم‌نوش ریحان می‌تو،د 5 برگ از این گیاه را برای 5 دقیقه در نیم لیتر آب بجوش،د.

دم‌نوش آقطی

برخلاف بسیاری از بیماری‌ها، می‌توان سرماخوردگی را به راحتی مهار و درمان کرد. روش‌های درمان فوری سرماخوردگی مختلف هستند و باعث تسریع در روند بهبودی می‌شوند. روش‌ های درمان سریع سرماخوردگی ،یبی از روش‌های درمان خانگی و پزشکی هستند. با توجه به تجربه بیماران مختلف، این روش‌‌ها بیشترین تاثیرگزاری را در بهبود سریع آن‌ها داشته‌اند. در ادامه بعضی از بهترین روش‌های این سبک از درمان سرماخوردگی را معرفی می‌کنیم:

استراحت، بهترین روش درمان سریع سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی در منزل اولین راه‌حل، مصرف بالای مایعات است. نوشیدن آب به هیدراته ، بدن و دفع ویروس کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب و دیگر مایعات روی دمای بدن فرد بیمار تاثیر بسیاری می‌گذارد.

عسل بخورید

بیشترین تاثیری که درمان دارویی سرماخوردگی دارد، بهبود و کاهش علائم این بیماری است. برای همین بسیاری فکر می‌کنند با مصرف داروهایی مثل آنتی هیستامین‌ها و در نتیجه از بین رفتن علائم، کاملا بهبود یافته‌اند و این در حالیست که امکان دارد هنوز ویروس در بدن آن‌ها زنده باشد.

وا،ن سرماخوردگی از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند

علائم سرماخوردگی در بارداری معمولا با نشانه‌هایی مثل عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سرفه‌های خشک و تب خفیف خود را نشان می‌دهد. اگر باردار هستید و این نشانه‌ها را دارید، حتما بدنتان میکروبی و ویروسی شده و به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید. ولی اگر تب بالای 38 درجه دارید و علائمی مثل سرفه با خلط سبز رنگ و درد در قفسه سینه و التهاب سینوس‌ها را در خود مشاهده می‌کنید، هرچه زودتر باید برای معاینه و مداوا به پزشک معالج مراجعه کنید.

با استفاده از دستگاه بخور نه تنها محیط خانه را مرطوب نگه خواهید داشت بلکه احتقان سرماخوردگی را درمان خواهید کرد. مرطوب بودن فضایی که در آن هستید، مجرای تنفسی را اصطلاحا نرم خواهد کرد و به اینصورت، هم راحت‌تر نفس می‌کشید و هم سریع‌تر درمان خواهید شد.

از رژیم غذایی متن، با سرماخوردگی پیروی کنید

طول درمان سرماخوردگی کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است. کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و نسبت به ویروس‌ها و باکتری‌ها شکننده‌تر هستند. برای همین، سرماخوردگی در کودکان در حالت عادی بین یک تا سه روز و در شرایط سخت تا دو هفته طول می‌کشد.

تفاوت سرماخوردگی با کرونا، آنفولانزا و آ،ژی فصلی چیست؟

هر زمان که دردی تیز و مبهم را در گوش خود احساس کردید، شما دچار گوش درد شده‌اید. درد گوش یکی از نشانه‌های رایج سرماخوردگی و بیماری‌های دیگری مثل عفونت شدید گوش می، و خارجی، عفونت سینوس، تغییرات سینوس یا عفونت و آبسه دندان است. امکان دارد که گوش درد، یکی از گوش‌ها یا هر دو آن‌ها را برای مدت زم، کوتاه یا طول، درگیر کند.

راه‌های انتقال ویروس سرماخوردگی بسیار ساده هستند. این بیماری خیلی راحت از طریق تنفس، سرفه، عطسه، تماس با بیمار (مثلا دستن دادن) به افراد دیگر منتقل می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده، بعضی از انواع مختلف ویروس سرماخوردگی می‌توانند تا ساعت‌ها و روزها روی سطوح مختلف زنده بمانند و همین یکی از راه‌های انتقال این بیماری است. برای همین، همیشه بسیار بر رعایت بهداشت و نکات ایمنی مخصوصا توسط فرد بیمار برای جلوگیری از انتشار ویروس سرماخوردگی تاکید می‌شود.

داروهای ضد احتناق بینی به باز شدن مجرای تنفسی بیمار بسیار کمک می‌کنند. این داروها با باریک ، رگ‌های خونی بینی، باعث انقباض بافت متورم شده و در نتیجه، مخاط بینی را کاهش می‌دهند و آبریزش از عقب بینی را برطرف می‌کنند. این داروها به صورت قطره بینی، اسپری و قرص به فروش می‌رسند و برای کودکان زیر 3 سال ممنوع هستند. ا،ی متازولین، نئو سینفرین، فنیل افرین خوراکی و سودوافدرین از جمله داروهای ضد احتناق بینی هستند.

داروهای ضدسرفه

آبریزش بینی

گرفتگی بینی

سرماخوردگی نوعی بیماری مرتبط با دستگاه‌ تنفسی است که عامل اصلی ابتلا به آن میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند. این بیماری برای تمامی سنین است و با وجود سرماخوردگی نوزاد باید بگوییم که هیچ رده سنی از ابتلا به آن ایمن نیست. این بیماری، سینوس‌ها، بینی، نای و گلو را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و به راحتی منتقل و البته در بیشتر اوقات هم به راحتی درمان می‌شود . تقریبا 200 نوع ویروس مختلف سرماخوردگی وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها، راینوویروس (rhinovirus) است.

مصرف داروهای مخصوص سرماخوردگی مثل قرص کلداستاپ، تلفست، استامینوفن، قرص لوزن (lozen)، آنتی هیستامین د،ژستان و ا،پکتورانت، باعث سرعت گرفتن روند درمان سرماخوردگی خواهند شد.

تزریق آمپول دگزامتازون

برای از بین بردن عفونت ویروسی داخل بدن به روش خانگی، می‌تو،د عصاره هسته گریپ فروت را با آب ،یب کنید. اگر برای درمان سرماخوردگی کودک از این روش می‌خواهید استفاده کنید، بین 3 تا 5 قطره به او بدهید.

سرماخوردگی

درمان دارویی سرماخوردگی

بابونه یکی از گیاهان موثر برای درمان التهاب است و استفاده راحتی دارد. برای استفاده مقداری بابونه را با آب جوش به مدت 20 دقیقه دم‌کرده و بعد با یک قاشق عسل به آن طعم دهید. بهتر است قبل از هر وعده غذایی، چند جرعه از این دم‌نوش را میل کنید.

دم‌نوش زنجبیل

هسته بِه را می‌توان دم کرد و گرم نوشید. البته می‌توان ژله‌هایی که در اطراف هسته‌ بِه به‌وجود می‌آیند را هم میل کرد. هسته بِه سرفه را کم می‌کند و التهاب گلو را کاهش می‌دهد.

درمان گیاهی سرما خوردگی

درمان فوری سرماخوردگی

کودکان یکی از گروه‌های بسیار آسیب‌پذیر در برابر سرماخوردگی هستند. تماس مستقیم و بدون حفاظت کودکان با اشیا مختلف و ضعف سیستم ایمنی بدن آن‌ها، مهم‌ترین دلیل سرماخوردگی کودکان است. کودک می‌تواند ویروس سرماخوردگی را با سرفه یا عطسه خود به دیگران منتقل کند.

در درمان سرماخوردگی نوزاد، اول از هر چیزی به یاد داشته باشید که برای درمان او باید به دکتر کودکان مراجعه کنید. بدن کودک مخصوصا در ماه‌های اولیه تولدش توانایی بسیار کمی برای مبارزه با باکتری‌های مختلف دارد و از این رو مراجعه به دکتر ضروری است. سرماخوردگی نوزادان بین 10 روز تا دو هفته درمان خواهد شد.

معمولا کودکان زیر دو سال به صورت میانگین تا 10 بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند که البته بیشترین تعداد دفعات ابتلا به آن در فصول سرد سال است. قرار گرفتن در محیط‌های سربسته و ارتباط نزدیک‌تر با دیگر بزرگسالان، احتمال سرماخوردگی کودکان را بالاتر می‌برد. در صورتی که فرزند شما به سرماخوردگی دچار شده، باید در اسرع وقت توسط دکتر کودکان معاینه و درمان شود. معمولا علائم سرماخوردگی کودکان دارای نشانه‌های زیر است:

  • از دست دادن اشتها و میل به غذا
  • آبریزش بینی
  • تورم لوزه‌ها
  • مشکل در بلع غذا
  • تب 38 تا 39 درجه
  • عطسه
  • زیاد شدن آب دهان به دلیل گلودرد

مهم‌ترین تفاوت سرماخوردگی و تفاوت آ،ژی فصلی این است که آ،ژی واکنش بدن به شرایطی نامطلوب است در صورتیکه سرماخوردگی یک بیماری است. زم، که بدن به اتفاقاتی مثل گرده‌افش، گل‌ها واکنش نشان می‌دهد، ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌شود و همین باعث بروز علائم آ،ژی می‌شود. تمامی علائم سرماخوردگی با آ،ژی فصلی به جز خارش چشم، خس خس سینه و کهیر، شبیه به هم هستند.

بعضی از علائم سرماخوردگی بین کرونا، آنفولانزا و حساسیت فصلی مش، است و همین امر گاهی تشخیص بیماری را سخت می‌کند. شرایط زم، پیچیده‌تر می‌شود که در زمستان یا بهار به دلیل سردی هوا و همچینین تغییرات فصلی، احتمال بروز آ،ژی و ابتلا به سرماخوردگی زیادتر می‌شود. با شناخت این بیماری‌ها و تفاوت‌هایشان با سرماخوردگی، می‌تو،د سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

سرفه

گلودرد

همچنین ،یب دارچین و عسل باعث کم شدن درد گلو در زمان سرماخوردگی خواهد شد. دارچین خواص ضد تب و ضد التهاب دارد و دارای آنتی ا،یدان است.

استراحت کنید

 درمان سرما خوردگی

درمان خانگی سرماخوردگی

هر زمان که احساس خشکی، سوزش و درد در ناحیه گلو داشتید؛ به گلو درد دچار شده‌اید. انواع مختلف گلودرد بیشتر به دلیل عفونت یا خشکی و آلودگی هوا ایجاد می‌شوند. گلو درد فرآیندی ناخوشایند اما قابل درمان است. فارنژیت، تونسیلیت و لارنژیت سه نوع مرسوم گلو درد هستند. فارنژیت در ناحیه پشت دهان، تونسیلیت در لوزه‌ها و لارنژیت در حنجره به وجود می‌آید. گلو درد معمولا با احساس خارش، سوزش، خشکی، خلط و درد در ناحیه گلو همراه است. البته گاهی حرف زدن یا غذا خوردن هم می‌توانند باعث درد گلو شوند.

در حالت عادی طول دوره درمان سرماخوردگی بین یک هفته تا 10 روز است اما این مدت برای همه و تحت هر شرایطی قابل تعمیم نیست. مثلا بعضی از بیماران سیستم دفاعی قوی‌تری دارند و در کمتر از یک هفته خوب می‌شوند اما برخی دیگر ممکن است مدت زمان بیشتری درگیر بیماری باشند.

سرماخوردگی به تنهایی بیماری خطرناکی برای خانم های باردار محسوب نمی‌شود اما ممکن است که مصرف بعضی از داروها باعث بروز علائم شدید و طول، در این دوره شود. سیستم ایمنی بدن خانم‌ها در هنگام بارداری برای مراقبت از جنین، نسبت به قبل کندتر عمل می‌کند. برای همین سرماخوردگی بارداری نیاز به مراقبت‌های ویژه و تحت نظر پزشک دارد.

البته علائم سرماخوردگی کودکان با علائم آنفولانزا کودکان تفاوت‌هایی دارد. اگر در کودک خود علائمی مثل نفس تنگی، دیده شدن دنده‌هایش با هربار نفس کشیدن، خس خس ،، بی‌آبی بدن، گوش درد، بی‌خوابی و بداخلاقی و ضعف شدید بدنی را مشاهده کردید، ممکن است که او به آنفولانزا مبتلا شده باشد. برای همین توصیه می‌کنیم تا حتما فرزند خود را تحت نظر یک پزشک متخصص درمان کنید.

بسیاری فکر می‌کنند که با ورزش ، می‌توانند باعث بهبود هر چه سریع‌تر سرماخورگی شوند اما این باوری غلط است. استراحت به بدن فرصت ترمیم شدن می‌دهد و در مقابل، فعالیت های بدنی باعث کند شدن روند درمان می‌شوند.

سونا باعث ،وج مریضی از بدن می‌شود

به یاد داشته باشید که برای درمان سرماخوردگی می‌توان از روش‌های خانگی نتیجه گرفت اما برای درمان آنفولانزا حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت سرماخوردگی با کرونا

علف لیمو برای بهبود سرماخوردگی، سرفه و تب استفاده می‌شود. علاوه بر دم‌نوش، می‌تو،د این گیاه را در وان حمام بریزید و داخل آن بنشینید.

دم‌نوش مرزنجوش

اگر با انجام این اقدامات همچنان تب و ،ز دارید، آرامش خود را حفظ کنید و هر چه سریع‌تر به پزشک یا یک مرکز درم، مراجعه کنید.

با این که سرفه باعث ،وج میکروب از بدن می‌شود اما گاهی شدت و تعداد دفعات تکرار آن اذیت‌کننده می‌شود. داروهایی همچون روبیتوسین، تریامینیک، Vicks 44 و د،ترومتورفان بعضی از داروهای ضدسرفه معروف هستند. این داروها، محرک عصبی که باعث سرفه می‌شود را به صورت موقت مسدود می‌کنند و اثر کوتاه مدتی دارند.

آنتی هیستامین‌ها

سرفه مک،سمی دفاعی و طبیعی در بدن است که به دلیل ورود محرک‌های خارجی به گلو ایجاد می‌شود. با ورود هر محرک خارجی به بدن، این پیام از طرف مغز به عضلات قفسه‌ سینه و شکم منتقل می‌شود که از طریق هوا، آن را خارج کنند. دلایل ایجاد سرفه مختلف‌اند؛ سرماخوردگی، آنفولانزا، آلودگی هوا، کرونا، سیاه سرفه، ذات‌ا،یه، آ،ژی، آسم، برونشیت و بسیاری از بیماری‌های دیگر، باعث ایجاد سرفه می‌شوند.

گلودرد

تب و ،ز

توجه! استفاده از هر دارویی برای درمان سرمارخوردگی در کودکان تنها باید به وسیله پزشک معالج باشد.

توجه داشته باشید که اگر تب و ،ز را به سرعت درمان نکنید، امکان بروز تشنج وجود دارد. همچنین اگر در هنگام پاشویه ،ز کردید، سریعا آن را متوقف کنید.

قرص‌هایی همچون استامینوفن (تیلنول)، آسپرین، ایبوپروفن (ادویل)، ناپرو،ن، سودواپی نفرین و روبیتوسین یا ا،پکتورانت (ضدسرفه) از جمله داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک برای درمان سرماخوردگی هستند. این داروها با وجود این که بدون نسخه به فروش می‌رسند، دارای عوارض جانبی هستند. به طورمثال، مصرف بیش از حد استامینوفن باعث سرگیجه و ،زش و البته آسیب به کبد می‌شود. همچنین داروهایی مثل ایبوپروفن و ناپرو،ن در دسته داروهای ضدالتهاب استروئیدی قرار می‌گیرند و امکان دارد که خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته و حتی خونریزی دستگاه گوارش (در صورت استفاده طول، مدت) را افزایش دهند.

داروهایی با چند اثر برای درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی کودکان

درمان سرماخوردگی چقدر طول می کشد؟

همچنین در راستای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان و بهبود سریع‌تر او، لازم است تا محیط را برای کودک آرام نگه دارید و به او به اندازه کافی مایعات بدهید. همچنین استراحت در روند درمان او تاثیر ویژه‌ای دارد.

خوردن غذاهای داغ، کم‌ادویه و مقوی به شما کمک خواهند کرد تا زودتر درمان شوید. خوردن غذاهایی مثل سوپ مرغ و سبزیجات در دوران سرماخوردگی باعث می‌شود تا حجم زیادی از پروتئین و ویتامین‌هایی که نیاز دارید را از طریق وعده غذایی دریافت کنید.

یکی از دلایل بالا رفتن دمای بدن به این خاطر است که گلوبول‌های سفید در حال مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند؛ بالا رفتن دمای بدن باعث بالا رفتن توانایی دفاعی می‌شود. زم، که درجه دمای بدن بالاتر از 38 درجه (درجه دمای بدن در هنگام تب) باشد، طبیعی است که نسبت به دمای اتاق احساس سرما کنید اما علت به وجود آمدن ،ز در بدن فلسفه جالب‌تری دارد. باکتری و ویروس در دمایی بالاتر از 98.6 درجه فارنهایت، قدرت ت،یر کمتری دارند و مغز برای این که جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد، به ارگآن‌های مختلف بدن دستور انقباض و انباسط می‌دهد که در نتیجه آن، احساس سرما و ،ز در فرد بیمار به وجود می‌آید.

مصرف پیاز خام هم یکی از روش‌هایی است که معمولا برای مهار سرماخوردگی و آنفولانزا از آن استفاده می‌شود. پیاز اثر ضدعفونی کنندگی دارد، تب‌بر است و از ت،یر بیشتر ویروس ممانعت می‌کند.

غرغره آب نمک

زنجبیل باعث کم شدن التهاب گلو، سرفه و دیگر نشانه‌های سرماخوردگی می‌شود. دم‌نوش زنجبیل را با مقداری لیمو میل کنید تا ویتامین C بیشتری به بدن خود برس،د.

دم‌نوش زنیان رومی

سرماخوردگی بیماری‌ است که همه ما چندین بار به دلایل مختلف به آن مبتلا شده‌ایم. برای همین خیلی‌ها به‌،وان اولین راه‌حل برای بهبود، به خود درم، روی می‌آورند. اما سرماخوردگی این بیماری به ظاهر ساده، اگر توسط دکتر گوش و حلق و بینی بررسی و درمان نشود، می‌تواند به مشکل جسم، سخت و نسبتا دردسرساز تبدیل شود.

معمولا برای درمان سرماخوردگی بارداری پزشک با توجه به سطح پیشرفت بیماری داروهایی مثل استامینوفن، داروهای ضدسرفه و انواع آنتی بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند.

گون گیاهی از خانواده نخودها است. خواص گون باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و ترشح آنتی‌بادی‌ها را زیاد می‌کند. گون را می‌تو،د به ،وان دم‌نوش یا ماده‌ای غذایی میل کنید.

دم‌نوش علف لیمو

البته برای درمان سرماخوردگی در بارداری می‌تو،د از روش‌های خانگی در صورت صلاحدید پزشک معالج خود استفاده کنید. مصرف پیاز و سیر تازه، خوردن آویشن دم‌کرده، استفاد از کمپرس آب‌ گرم، گرفتن بخور (بخور معمولی یا بخور اکالیپتوس)، سونا، شستشوی منظم بینی، غرغره ، آب‌ نمک، مصرف شلغم، لبو، پرتقال، نارنگی و کدو حلوایی به درمان سرماخوردگی در بارداری بسیار کمک می‌کنند.

داروهای سرماخوردگی کودکان با بزرگسالان به صورت کلی مثل هم هستند اما در آن‌ها از مواد ضد احتقان کمتری استفاده شده و در هیچ کدام آسپیرین وجود ندارد. شربت پلارژین، کوریزان، شربت آسماویت ویتابیوتی،، شربت برونشی پرت، شربت سینوپرت سافت و شربت برون کلد برخی از داروهای مخصوص درمان سرماخوردگی کودکان هستند که کاملا متن، با ذائقه و سیستم بدنی کودک درست شده‌اند.

یکی از راه‌های درمان سرماخوردگی استفاده از روش‌های خانگی است. این روش‌های متنوع و تأثیرگذار، گاهی با روش‌های مرسوم درمان سرماخوردگی در طب سنتی، مش، هستند.

زیاد آب بنوشید

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C/

حتما از اکالیپتوس برای درمان خانگی سرماخوردگی استفاده کنید. این گیاه ضد باکتری و ضد ویروس است و با عفونت‌های ویروسی می‌جنگد. دم‌کرده اکالیپتوس را می‌تو،د بخورید و به ،وان بخور استفاده کنید. البته این گیاه اسپری و روغن هم دارد.

عصاره گریپ فوروت مصرف کنید

اختلال در تنفس، تب، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی بینی و خستگی به‌ظاهر ناتمام، از معروف‌ترین علائم سرماخوردگی مخصوصا در رده سنی بزرگسال هستند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که علائم سرماخوردگی با علائم بیماری‌های دیگری مثل آنفولانزا یا علائم آ،ژی فصلی، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. برای همین، تشخیص بیماری از روی علائم سرماخوردگی باید توسط دکتر گوش و حلق و بینی صورت بگیرد. شایع‌ترین علائم سرماخوردگی بزرگسالان به صورت کلی عبارتند از:

سرماخوردگی بیماری به ظاهر آسان است که اگر درمانش را جدی نگیرید، امکان دارد سرآغاز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات بدنی دیگر شود. این در حالیست که همانطور که در این مطلب درباره آن صحبت کردیم، روش‌های مختلفی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد که البته بهتر است با توجه به صلاحدید پزشک معالج برای درمان این بیماری به کار گرفته شوند. اگر هرکدام از علائم این بیماری را دارید و نیاز به مشاوره با دکتر گوش حلق و بینی دارید، می‌تو،د با دریافت ،ت آنلاین از دکتردکتر در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان خود اقدام کنید.

همچنین استفاده از ریحان، فلفل سیاه، دارچین، سیر و ترب کوهی در غذاهای بیمار مبتلا به سرماخوردگی به تسریع روند درمانش کمک خواهد کرد.

اکالیپتوس را حتما در روتین درمان خانگی خود داشته باشید

اگر سرماخوردگی کودک پیشرفته نشود و به موقع تحت درمان قرار بگیرد، معمولا بعد از یک هفته تا 10 روز بعد، سرماخوردگی خوب شده و علائم آن از بین خواهد رفت. اگر کودک شما به دلیل ذات‌ا،یه یا عفونت گوش مبتلا شود، معمولا دکتر برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. اما معمولا بیشتر داروهایی همچون داروهای ضداحتقان، آنتی‌هیستامین‌ها، ضدسرفه و خلط ‌آورها نیز برای درمان و کنترل علائم سرماخوردگی کودکان تجویز می‌شوند.

تزریق آمپول دگزامتازون از خانواده کورتون‌ها، یکی از روش‌های درمان فوری سرماخوردگی است. در مورد این روش باید این تکه را تذکر دهیم که این دارو اثرات م،بی دارد و اثر آن تا چند ماه در بدن فرد باقی خواهد ماند. بدون نظر و نسخه پزشک به هیچ ،وان این دارو را تزریق نکنید.

مصرف قرص‌ها و تزریق آمپول‌های تقویتی

بهترین دستورالعمل برای مصرف این داروها، طبق تجویز پزشک است.

فین ، بهترین کار برای خارج ، مخاط است

قبل از هر چیز بگذارید تا تکلیف این موضوع را یک بار برای همیشه روشن کنیم، سرماخوردگی وا،ن ندارد! ویروس‌هایی که منجر به سرماخوردگی می‌شوند، تنوع بالایی دارند و همین مانع از ساخت وا،ن این بیماری شده است. در واقع تمام وا،ن‌هایی که تحت این ،وان به فروش می‌رسند، وا،ن آنفولانزا هستند و برای پیشگیری از این بیماری کاربرد دارند.

آنتی بیوتیک‌ها باعث درمان حتمی سرماخوردگی می‌شوند

درمان سرماخوردگی را جدی بگیرید!

گروهی از مردم بر این باور هستند که از طریق عرق ، در سونا، بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی درمان می‌شوند. این در صورتی است که سونا در چنین شرایطی باعث بی‌حالی شدید فرد، دهیدراته شدن او و انتقال بیماری به دیگران می‌شود.

زوفا برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و دیگر بیماری‌های عفونی تنفسی مفید است. زوفا را می‌توان به ،وان دم‌کرده یا مکملی در انواع سوپ‌ میل کنید.

دم‌نوش گندنای کوهی

استراحت یکی از رکن‌های مهم سرماخوردگی در تمامی مراحل این بیماری است. اگر با دیدن اولین نشانه‌های سرماخوردگی به اندازه کافی استراحت کنید، سریع‌تر درمان خواهید شد.

داروهای شتاب‌دهنده درمان سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی و کرونا در بسیاری از موارد شبیه هستند اما بعضی از نشانه‌های کرونا، فقط مختص به این بیماری است. از بین رفتن حس بویایی و چشایی، تنگی نفس، تهوع یا استفراغ و اسهال حالاتی هستند که در صورت ابتلا به کرونا، آن‌ها را تجربه خواهید کرد.

مصرف داروهای اسکپکتورانت‌ باعث می‌شود تا مخاط چرکی رقیق‌تر شده و راحت‌تر از بدن خارج شود. در واقع گایافنزین موجود در این دارو بیشترین تاثیر را روی ،وج این مخاط از گلو و بینی دارد. قرص و شربت ا،پکتورانت، ک،فنیرامین، گایافنزین، سودوافدرین و پکتورامین از جمله داروهای این دسته هستند.

داروهای گیاهی سرماخورگی

برای درمان سرماخوردگی اول از همه نیاز دارید که استراحت کنید و مایعات بسیار بنوشید. این بیماری به خاطر ضعف و هجوم ویروس به بدن به وجود می‌آید پس اولین راه‌حل عمومی برای درمانش این است که فعالیت دفعی بدن را بالا برده و دائما در حال تجدید قوا باشید. اما برای درمان سرماخوردگی روش‌های مختلف دیگری وجود دارد. برای بهبود این بیماری هم می‌توان از روش‌های پزشکی استفاده کرده و هم از روش‌های درمان سرماخوردگی در خانه و البته طب سنتی بهره برد. در ادامه تمام راه‌های درم، این بیماری را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مصرف قرص‌های تقویتی مثل زینک، روی، B 12 و دیگر ویتامین‌های مورد نیاز بدن، سرعت بهبود بیماری را بیشتر خواهند کرد. آمپول‌های تقویتی مثل نوروبیون، باعث تقویت بدن و درمان سریع‌تر بیماری می‌شوند.

مصرف سیر  و پیاز خام

داروهای ضدویروسی مثل تامی فلو، زانامیویر، پرامیویر و زوفلوزا تا حدی علائم را کمتر می‌کنند و شرایط استفاده خاص‌تری دارند. برای اثرگذاری بیشتر این داروها لازم است تا در دو روز اول بیماری مصرف شوند.

داروهای مسکن سرماخوردگی

داروهای سرماخوردگی ،یبی مثل ادالت کلد و کلداستاپ نیز از جمله داروهای پر طرفدار و شناخته شده‌ای است که چندین اثر را با هم دارند. این داروها از ،یب داروهای ضداحتقان، آنتی‌هیستامین، ضدسرفه و ضد درد درست شده‌اند.

داروهای ضد احتناق بینی

با این که آمار میزان ابتلا به سرماخوردگی در پاییز و زمستان بیشتر می‌شود اما اگر درباره ماهیت این بیماری، دلایل ابتلا به آن و این که اصلا علائم سرماخوردگی چیست به اندازه کافی آگاهی نداشته باشید، در هر موقعی از سال حتی تابستان می‌تو،د به آن مبتلا شوید. بنابراین از شما می‌خواهیم تا در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا همه چیز درباره سرماخوردگی و البته درمانش را مورد بررسی قرار دهیم.

درمان سرماخوردگی و بهترین روش‌های اثربخش آن

در بیشتر اوقات، سرماخوردگی بیماری ساده‌ای است که با رعایت چند نکته مهم و با خوردن داروهای بدون نسخه سرماخوردگی (OTC) به سادگی درمان می‌شود. با این حال در مورد درمان این بیماری، باورهای غلطی وجود دارد که گاه مردم را به اشتباه می‌اندازد. یادتان باشد که بهترین درمان سرماخوردگی ،یبی از روش‌های پزشکی و خانگی است با این حال، چند مورد از این موارد را بررسی خواهیم کرد:

ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند

تب و ،ز

گوش درد

گوش درد ناشی از سرماخوردگی هم زمان با سرماخوردگی درمان می‌شود اما می‌تو،د برای رفع آن از روش‌های خانگی درمان گوش درد بهره‌مند شوید. استفاده از کمپرس سرد یا گرم، آب ا،یژنه، انجام ورزش‌های مخصوص، ماساژ درم، و دارودرم، از جمله روش‌های درمان گوش درد هستند.

گوش درد

سرماخوردگی در بارداری

یکی از علائم دردسرساز سرماخوردگی آبریزش بینی است و بسیاری راه‌حل مق، با آن را فین ، می‌دانند. این در حالیست که این کار باعث فشار به ناحیه حلق و بینی و تجمع ویروس‌ها در این ناحیه می‌شود. در چینی شرایطی، بالا کشیدن آب بینی راه‌حل بهتری نسبت به فین ، است.

ورزش ، به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند

آقطی منبعی غنی از بیوفلاونوئید‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. از خواص درم، و ضد التهابی این گیاه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شود. آقطی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و تورم سینوس‌ها را کاهش می‌دهد.

دم‌نوش هسته بِه

پزشک معمولا برای درمان سرماخوردگی نوزاد از تب‌برها، داروهای ضد دردی مثل استامینوفن و داروهای سرفه و سرماخوردگی تجویز می‎کند. به یاد داشته باشید که به هیچ ،وان نباید به صورت خودسرانه از دارو استفاده کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر برای درمان پزشکی کرونا به موقع اقدام نکنید، این بیماری پیشروی کرده و ریه‌ها را درگیر می‌کند و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

تفاوت سرماخوردگی با حساسیت فصلی

سرماخوردگی نوزاد

سرماخوردگی کودکان

یکی از موثرترین راه‌های درمان سرماخوردگی داشتن یک رژیم غذایی سالم است. مثلا مصرف سبزیجات و گیاهان در زمان سرماخوردگی به شما کمک خواهد کرد تا التهاب بیماری را به شکل موثری کاهش دهید و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کنید. مصرف سیر نیز به خاطر خاصیت ضدباکتری که دارد، به درمان سریع‌تر بیماری کمک خواهد کرد. همچنین خوردن شلغم آب‌پز شده در کنار مرکباتی مثل پرتقال و لیموشیرین و سبزیجات دیگری همچون فلفل دلمه‌ای سرعت بهبودی را بالاتر می‌برند.

ویروس‌ها در کنار باکتری‌ها، یکی از دلایل ایجاد سرماخوردگی هستند. باکتری‌ها ساختاری پروتیئنی و قشایی دارند و ویروس‌ها، سلولی هستند. در این میان باور اشتباهی که در میان مردم وجود دارد این است که مصرف آنتی بیوتیک‌ها باعث درمان سرماخوردگی می‌شود. در واقعیت، این دسته از داروها روی ویروس‌ها تاثیری ندارند و اگر زیاد مصرف شوند، باعث مقاومت بیشتر باکتری‌ها می‌شوند.

علاوه بر سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های گوش، عفونت سینوسی، برونشیت، سینه پهلو، مننژیت، آپاندیس و بسیاری از دیگر بیماری‌ها نیز باعث تب و ،ز می‌شوند.

پریمولا وریس در واقع نوعی از گیاه سرده پامچال است که خواص خلط آور بسیار زیادی دارد. برای استفاده از آن لازم است تا ریشه این گیاه را در آب بریزید و با یک پیمانه آب، آن را بجوش،د.

دم‌نوش بابونه

در انتها به ما بگویید که به نظرتان بهترین راه درمان سرماخوردگی چیست؟ شما از چه روشی برای درمان جواب گرفته‌اید؟ نظر و تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

برای رفع احتقان بینی بهتر است محیط خود را مرطوب نگه دارید، دوش آب گرم بگیرید و هنگام خواب، سرتان را در زاویه‌ای بالاتر روی بالش قرار دهید. همچنین می‌تو،د از اسپری بینی نفازولین، ا،ی متازولین، فنیل افرین یا اسپری بینی استروئیدی استفاده کنید.

تحریک بینی و سینوس‌ها، باعث تولید مخاط شفاف می‌شود که اصطلاحا به آن آبریزش بینی می‌گوییم. این پدیده تحت شرایط مختلفی مثل سرماخوردگی، هوای سرد، حساسیت، گرد و غبار یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. مخاط آبریزش بینی همیشه شفاف نیست و ممکن است بعد از گذشت چند روز، سفید، زرد یا سبز شود که البته هیچ‌کدام نشانه عفونت نیستند.

برای درمان آبریزش بینی بهتر است تا همیشه داخل بینی خود را با سرم‌های شستشو بشویید و داخل آن را تمیز نگه دارید. استراحت کافی، نوشیدن مایعات و مرطوب نگه داشتن هوا نیز تاثیر بالایی در بهبود آبریزش بینی دارند.

زنیان رومی را به نام اجوان هم می‌شناسند. مصرف این گیاه برای کاهش سرفه و درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان مفید است. برای استفاده از زنیان رومی، برای یک دقیقه دانه‌های این گیاه را تفت داده بعد و بوی آن را تنفس کنید.

دم‌نوش ریحان

مرزنجوش گیاهی ضد احتقان است و مصرفش به باز شدن راه‌های تنفسی و پاک شدن مجراهای آن کمک می‌کند. بهترین روش برای استفاده از مرزنجوش، اضافه ، روغن آن به آب وان حمام است.

دم‌نوش فرنجمشک

سرماخوردگی و آنفولانزا علائمی شبیه به هم دارند اما آنفولانزا علائم شدیدتری نسبت به سرماخوردگی دارد. مثلا پایداری علائم آنفلوانزا چند روز طول می‌کشد و گاهی به بستری شدن فرد می‌انجامد. علائم تنفسی سرماخوردگی نسبت به آنفلوانزا کمتر است و زودتر درمان می‌شود. آنفولانزا باعث به وجود آمدن مشکلات جدی‌تری مثل ذات‌ا،یه می‌شود اما سرماخوردگی اثرات جانبی پایداری از خود به جای نمی‌گذارد. لازم به ذکر است که آنفولانزا با علائم دیگری مثل اسهال، استفراغ وعفونت گوش همراه است.

توجه! به هیچ ،وان به کودکامی که دچار تب و ،ز شده، آسپرین ندهید.

سرخارگل را که با نام اکیناسه می‌شناسند، گیاهی مفید برای بهبود سیستم ایمنی بدن است و از حمله باکتری‌ها و ویروس‌ها به سلول‌های سالم بدن جلوگیری می‌کند. بیشترین تاثیر این گیاه، تسکین گلودرد، سردرد و التهاب ورم لوزه است. نام دیگر این گیاه، اکیناسه است.

دم‌نوش پنیرک پف‌نبات

از قطره بینی استفاده کنید و مجرای تنفسی نوزاد خود را تمیز نگه دارید. همچنین به هیچ ،وان اجازه ندهید که بدن نوزادتان آب خود را از دست بدهد. در رژیم غذایی او حتما شیر خود را بگنج،د؛ شیر مادر از کودک در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند. در ضمن، هوای اتاق او را همیشه مرطوب نگه دارید.

فرنجمشک برای تسکین و درمان درد گوارشی در زمان سرماخوردگی من، است. البته از این گیاه برای درمان اگزما پوستی نیز استفاده می‌شود. نام دیگر این گیاه وارنگ است.

دم‌نوش زوفا

گندنای کوهی یک گیاه بومی اروپایی و آسیایی است و جوشونده آن خواص ضدسرفه دارد. برای درست ، آن کافیست تا برای 10 دقیقه، مقداری از این گیاه را جوشانده و از صافی رد کنید. می‌تو،د این جوشانده را برای دو ماه در یخچال نگه دارید. توجه کنید که گندنای کوهی برای درمان سرماخوردگی خانم‌های باردار یا کودکان اصلا من، نیست.

دم‌نوش پریمولا وریس

ویتامین C که آن را با نام اسید اسکوربیک هم می‌شناسند، یکی از مهم‌ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که باعث تقویت بدن و بالا رفتن ایمنی آن می‌شود. بسیاری اینطور فکر می‌کنند که هرچه بیشتر این ویتامین را مصرف کنند، بیشتر در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی ایمن خواهند بود. این در شرایطی است که بدن تنها به اندازه نیازش این ویتامین را جذب می‌کند و مازاد آن داخل بدن نمی‌ماند. مصرف بیش از حد اسید اسکوربیک باعث فشار به کلیه‌ها، مثانه و تکرر ادرار می‌شود.

سردی هوا تنها دلیل سرماخوردگی است

داروهای گیاهی سرماخوردگی، ،یبی از عصاره گیاهان مفید برای درمان سرماخوردگی است که به صورت صنعتی تهیه می‌شوند. این داروها منجر به درمان سریع نمی‌شوند اما بی‌ضررند و تاثیر بلند مدتی دارند. شربت برونکو، شربت بنفشه و شربت ضدسرفه کافنولی، از جمله این داروها هستند.

درمان دارویی سرما خوردگی

درمان گیاهی سرماخوردگی

Advantages of local domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.