فیوژن نخاع کمری؛ جراحی و نکاتی که بعد از آن باید رعایت کنید

نکته: کلیه این محدودیت‌ها یک ماه الی یک ماه و نیم هستند و پس از آن، درصورتی‌که احساس کردید بهبودی کامل حاصل شده، می‌تو،د فعالیت‌های روزمره خود را طبق روال عادی در پیش بگیرید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی فیوژن نخاع کمری

بیشتر اتوگرفت‌ها از ناحیه‌ای در لگن به نام ستیغ خاصره‌ای گرفته می‌شوند. در این روش، جراح از لگن شما اتوگرفت را برداشته و در میان مهره‌ها کار می‌گذارد. جای نگر، نیست چون استخوان‌ها خود را بازیافت می‌کنند. مهم‌ترین نکته در مورد این پیوند استخو،، شانس موفقیت بسیار بالای آن است، چرا که مغز استخوان بدن خود بیمار، حاوی سلول‌های زنده‌ای است که به رشد مستمر استخوان و تسریع فرایند التیام کمک می‌کنند.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98%D9%86-%D9%86%D8%AE%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D9%85%D8%B1%DB%8C/

درصورتی‌که احساس می‌کنید دچار ناهنجاری در ستون فقرات هستید یا درد دارید، می‌تو،د برای ،ت‌دهی آنلاین از سایت دکتردکتر اقدام نمایید.

برای جوش خوردن مهره‌ها به‌هم برای همیشه، پزشک جراح مواد پیوند استخوان را بین مهره‌ها قرار داده و درنهایت، از صفحات ف،ی، پیچ‌ها یا میله‌ها استفاده می‌کند تا مهره‌ها را در کنار هم نگه دارد. فی،‌شدن مهره‌ها در کنار هم تا زمان تکمیل شدن پیوند استخوان و تبدیل شدن مهره‌ها به یک استخوان واحد، سرعت بهبودی موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد.

انواع پیوند استخو، در فیوژن نخاع کمری

زم،‌که میان دو مهره از ستون فقرات، حرکت غیرطبیعی یا بیش‌از‌حد وجود داشته باشد، باعث ضعف یا عدم ثبات در ستون فقرات می‌شود. این حرکت‌ها می‌توانند عارضه ناشی از آرتروز شدید در ستون فقرات باشند که علاوه بر آسیب به ستون فقرات، درد زیادی نیز برای بیمار به دنبال دارند.

فیوژن نخاع کمری با وجود این‌که یکی از حساس‌ترین جراحی‌های ستون فقرات است، ولی معمولاً نتیجه‌بخش است و بیمار، که از درد در ستون فقرات یا ناهنجاری در آن رنج می‌برند، با این جراحی پس از چندین ماه به حالت عادی برگشته و می‌توانند از زندگی لذت ببرند. به‌ویژه اگر قرار باشد بهترین متخصصین ارتوپد تهران ویزیت و جراحی بیمار را برعهده داشته باشند.

نکته دیگر برای آمادگی قبل عمل، اصلاح ، موهای ،مت موردنظر و ضدعفونی ، آن است.

روش جراحی فیوژن نخاع کمری

در حالت کلی، بیمار قبل از مرخص شدن از بیمارستان باید بتواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • مصرف داروهای ضد درد خوراکی طبق دستورالعمل پزشک
  • توانایی ایستادن و راه رفتن بدون کمک گرفتن از دیگران
  • خالی ، مثانه

افرادی که در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل هستند، احساس درد دارند یا ناهنجاری در ستون فقرات خود دارند، با مراجعه به متخصص ارتوپد و درصورت تشخیص، می‌توانند با استفاده از این عمل جراحی مشکل خود را درمان کنند. برای آشنایی بیشتر با ماهیت فیوژن نخاع کمری، نحوه انجام عمل و دوران نقاهت آن با ما همراه باشید.

فیوژن نخاع کمری چیست؟

تنگی کانال نخاعی (spinal stenosis)، عارضه‌ای است که باعث می‌شود کانال نخاعی تنگ‌تر از حد نرمال خود شود. باریک شدن کانال نخاعی باعث می‌شود طناب نخاعی و حرکت عصب‌ها با محدودیت مواجه شده و عصب‌های موجود در آن تحت فشار قرار گیرند.

روش جراحی فیوژن نخاع کمری

  1. آماده‌سازی پیوند استخوان

در این جراحی، با متصل ، دائمی دو یا چند مهره به هم، با گذشت زمان مهره‌ها به یک استخوان واحد تبدیل می‌شوند و درنتیجه حرکت بین مهره‌ها از بین می‌رود. حاصل این عمل آن است که در نهایت، از کشیدگی اعصاب و رباط‌ها و عضلات اطراف این مهره‌ها جلوگیری به عمل می‌آید و دردهای ناشی از عدم ثبات مهره‌ها در فرد نیز درمان می‌شود.

جراحی فیوژن نخاع کمری، در حالی روی شما انجام می‌شود که تحت بیهوشی عمومی قرار دارید. تکنیک‌های مختلفی برای انجام این جراحی وجود دارد که بسته به محل مهره‌های درگیر، علت نیاز به فیوژن نخاع کمری و در برخی موارد سلامت عمومی و شکل بدن شما توسط پزشک جراح انتخاب می‌شود.

این پیوندها که سرامیک نامیده می‌شوند، پیوند‌های استخو، مصنوعی تشکیل شده از مواد کلسیم یا فسفات هستند که از لحاظ کارایی و شکل ظاهری، کاملاً شبیه اتوگرفت‌های طبیعی هستند.

انواع جراحی‌های فیوژن نخاع کمری

ورزش ، و درکل داشتن فعالیت بدنی من، بهترین کاری است که می‌تو،د پس از عمل فیوژن نخاع کمری انجام بدهید. ورزش ، علاوه بر این‌که روی روحیه شما تاثیر مستقیم دارد، مزیت‌های زیر را هم دربردارد:

  • حفظ عملکرد عضلات پس از عمل، به دلیل کشش آن‌ها
  • افزایش خون‌رس، به پاها و ،مت‌های مختلف بدن
  • فی، شدن ستون فقرات به دلیل تحلیل نرفتن عضله‌های اطراف آن

جراحی فیوژن نخاع کمری ترس ندارد

پس از انجام عمل جراحی فیوژن نخاع کمری، با توجه به این‌که این جراحی تهاجمی است، عوارضی خواهد داشت که لازم است آن‌ها را بشناسید و نسبت به آن‌ها از خودتان مراقبت کنید:

  • درد در نواحی جراحی‌شده؛ استفاده از قرص‌های مسکن زیرنظر پزشک می‌تواند کارساز باشد
  • داشتن حالت تهوع؛ حالت تهوع به دلیل داروهای بیهوشی طبیعی است و به مرور زمان برطرف می‌شود
  • کاهش توانایی‌های حرکتی؛ کم شدن توانایی‌های حرکتی پس از جراحی طبیعی است. بااین‌حال بهتر است سعی کنید آرام‌آرام از تخت پایین آمده و راه بروید.

خطرات فیوژن نخاع کمری

برخی از داروها هستند که مصرف آن‌ها ،وماً حداقل دو هفته قبل از عمل باید قطع شود. داروهایی مثل:

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (مانند ناپرو،ن، آدویل، موترین، نئوپرین، آلیو و غیره…)
  • داروهای رقیق‌کننده خون (مانند کومادین، پلاوی، و غیره…)

عمل فیوژن نخاع کمری، یکی از حساس‌ترین عمل‌های جراحی ستون فقرات است که برای بهبودی کامل، نیاز است دوره درمان آن را کامل کنید. برای این‌ منظور، برخی محدودیت‌ها وجود دارند که لازم است با رعایت ، آن‌ها، به بهبودی کامل خود کمک کنید:

  • حتما لازم است حداقل دو الی سه روز در بیمارستان بستری شوید
  • به‌طور مداوم نباید خم و راست شوید
  • نباید اجسام سنگین‌تر از دو یا سه کیلوگرم را بردارید
  • اگر می‌خواهید چیزی را بلند کنید یا حمل کنید، از زانوها به جای کمرتان کمک بگیرید
  • حداقل دو هفته پس از جراحی رانندگی نکنید
  • بعد از دو هفته نیز اگر هنوز مسکن و داروهای ضدالتهاب مصرف می‌کنید نباید رانندگی کنید
  • به هیچ‌وجه سراغ ورزش‌هایی مثل دویدن، کوهنوردی و وزنه‌برداری نروید (تا بهبودی کامل)
  • تا بهبودی کامل سعی کنید رابطه ، نداشته باشید
  • از یک‌جا ماندن و استراحت طول، و بیش از حد بپر،ید
  • از مصرف مسکن‌های ضد التهابی مثل آدویل و آلیو بدون تجویز و تأیید پزشک پر، کنید، زیرا از رشد استخوان جدید جلوگیری می‌کند و ممکن است عمل فیوژن نخاع کمری‌تان بی‌نتیجه باشد.

ضمن این‌که استعمال دخ،ات، گردش خون را نیز کندتر کرده و باعث می‌شود زخم‌ها دیرتر التیام پیدا کنند و از این‌رو، خطر عفونت نیز افزایش پیدا می‌کند.

زخم‌ها، به مرور زمان التیام پیدا می‌کنند. اما باید مراقب باشید که دچار عفونت نشوند و التیام پیدا ،‌شان هم با انجام برخی کارها به تعویق نیافتد. بهترین توصیه‌ها برای مراقبت از زخم‌ها، توصیه‌های زیر هستند:

یخ‌درم،

لازم است که اگر مورد شما پیچیده است یا قبلاً روی ستون فقرات خود عمل جراحی دیگری انجام داده‌اید، از یک پزشک متخصص حرفه‌ای وقت بگیرید تا خیال‌تان از بابت جراحی راحت بوده و عوارض کمتری را پس از فیوژن نخاع کمری تجربه کنید.

بسیاری از بیمار، که پس از عمل فیوژن نخاع کمری به هوش می‌آیند، احساس درد، خستگی و رخوت می‌کنند. درد شدید ناشی از جراحی، معمولاً تا چند روز پس از عمل ادامه دارد و به همین دلیل نیز بیمار در بیمارستان تحت مراقبت بوده و مرتب، داروهای مسکن دریافت می‌کند. این داروهای مسکن ممکن است به‌صورت و، یا تزریق در عضله بازو و پا به بیمار تجویز شوند.

فیوژن نخاع کمری (lumbar spinal fusion)، درواقع به‌نوعی به قراردادن پیچ‌ها و کیج‌ها برای نگه‌داشتن ستون فقرات گفته می‌شود. وقتی مهره‌های ستون فقرات به دلایل مختلف دچار آسیب شده یا به زبان عامیانه لق می‌شوند، لازم است با استفاده از این پیچ‌ها و کیج‌ها در جای خودشان فی، شوند. به این عمل، فیوژن نخاع کمری گفته می‌شود.

پس از این‌که تصمیم بر انجام عمل فیوژن نخاع کمری گرفته شد، زمان دقیق عمل مشخص می‌شود. این جراحی، توسط متخصص مغز و اعصاب یا متخصص ارتوپدی انجام می‌شود.

مواردی که لازم است در مورد زخم جراحی خود به آن‌ها توجه داشته باشید و درصورت مشاهده، سریعاً به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

  • باز شدن زخم جراحی
  • التهاب شدید و تورم در محل زخم‌ها
  • ترشح مایعات زرد رنگ یا سبز رنگ از محل جراحی
  • بوی بد از محل جراحی
  • افزایش درد در زخم‌ها به‌طوری‌که غیرقابل تحمل باشد

دوره نقاهت و بهبودی یا روند درمان فیوژن نخاع کمری

آلوگرافت نسبت به اتوگرافت عملکرد ضعیف‌تری در بازسازی استخوان دارد، به همین دلیل نیز دوره درمان آن طول،‌تر است. با این‌حال، در دسترس بودن این گزینه و فراو، آن، و درعین‌حال عدم نیاز به جراحی دوم در بیماران فیوژن نخاع کمری، باعث می‌شود برخی آن را انتخاب کنند.

مواد پیوند استخو، مصنوعی

با وجود این‌که ش،تگی مهره ممکن است به خودیِ‌خود نیز درمان شود، اما اگر منجر به ناپایداری ستون فقرات در بیمار شود، می‌توان با کمک فیوژن نخاع کمری آن را درمان کرد.

یک گزینه دیگر برای برداشت پیوند استخو، آلوگرفت است، که استخوان فرد دیگر در میان مهره‌ها کار گذاشته می‌شود. آلوگرفت معمولاً از بانک استخوان تامین می‌شود. این گزینه، بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که تمایلی به استفاده از استخوان خودشان ندارند، وضعیت بدنی‌شان به نحوی است که نمی‌توانند عمل برداشت نمونه را انجام بدهند یا به استخوان‌های خود نیاز مبرم دارند.

برای این‌منظور، کافی است محل زخم را روزی یک‌بار با استفاده از آب و صابون شست‌وشو داده و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک دوش کوتاه نیز می‌تواند علاوه بر بهتر ، حال‌تان، در بهبودی زخم‌ها و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها تاثیرگذار باشد.

این پروتئین‌های بسیار قوی، تشکیل‌دهنده استخوان هستند و استفاده از آن‌ها در پیوند استخوان ممکن است نیاز به اتوگرفت هم نداشته باشد.

  • استخوان‌های مصنوعی

،،‌که عمل جراحی فیوژن نخاع کمری را انجام داده‌اند، برای این‌که به بهبودی کامل برسند، حتماً باید یک‌سری نکات را در مورد نحوه خوابیدن رعایت کنند. نحوه خوابیدن پس از عمل فیوژن نخاع کمری به شکل زیر است:

  • کمر خود را کاملاً صاف نگه دارید تا هیچ فشاری به ستون فقرات‌تان وارد نشود
  • زانوهای خود را به هم نزدیک کرده و به هم ب،ب،د
  • در همین وضعیت، به آرامی گوشه تخت‌خواب بنشینید
  • همزمان با پایین آوردن سر به سمت بالشت، زانو‌ها را به بالا آورده و روی یک سمت بدن، روی تخت دراز بکشید
  • بعد از این که پاها و و بدن کاملاً، در روی تخت قرار گرفت، به حالت طاق‌باز بخوابید؛ ی،ی روی کمر بخوابید و‌لی سعی کنید هیچ فشاری به آن وارد نشود.

مراقبت‌های در خانه برای بیماران فیوژن نخاع کمری

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

برای آمادگی قبل عمل، لازم است آزمایش‌های لازم را چند روز قبل از جراحی تهیه کنید:

پیوندهای استخو، مصنوعی یا سنتزی، دارای انواع متنوعی هستند که به‌ویژه طی سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند. برخی از رایج‌ترین پیوندهای استخو، مصنوعی عبارتند از:

فیوژن نخاع کمری چیست؟

در حالت کلی، جدا از بحث نوع جراحی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، فرایند جراحی فیوژن نخاع کمری شامل سه مرحله زیر می‌‌شود:

  1. برش جراحی

استعمال دخ،ات (سیگار، سیگارت، پیپ، تنباکو و غیره…) و صدالبته مصرف مواد مخدر، حتماً باید قبل از عمل قطع شوند. نیکوتین موجود در دخ،ات، از رشد استخوان‌ها جلوگیری کرده و احتمال جوش‌ خوردن مهره‌ها را کاهش می‌دهد. این مورد را جدی بگیرید چون احتمال ش،تن فیوژن پس از عمل در افراد سیگاری، 32 درصد بیشتر از افراد عادی است.

این پیوندهای استخو،، که درواقع در فضای بین مهره‌ها قرار می‌گیرند تا ذوب شده و دو مهره را به هم جوش بدهند، ممکن است از یک بانک استخوان تامین شده و یا از استخوان‌های بدن خود شما (معمولاً از لگن) گرفته شوند. امروزه برخی از انواع مواد پیوند استخو، مصنوعی نیز تولید شده‌اند که می‌توانند در میان مهره‌ها قرار گرفته و به یکپارچه شدن آن‌ها کمک کنند. این‌که از کدام نوع پیوند استخو، در ستون فقرات شما استفاده می‌شود، توسط پزشک متخصص و بسته به شرایط و وضعیت شما و صدالبته با مشورت و آگاهی کامل خودتان انتخاب می‌شود.

  1. فیوژن

درنهایت، اگر تجربه‌ای درخصوص فیوژن نخاع کمری دارید، یا سوالی برایتان پیش آمده که مطلب بالا نتوانسته جوابگوی آن باشد، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

البته ترخیص بیمار، علاوه بر توانایی انجام کارهای بالا، به وضعیت بیمار و عدم بروز علائم هشدار دهنده نیز مربوط است. برخی از این علائم هشدار دهنده که می‌توانند باعث طول،‌تر شدن بستری بیمار در بیمارستان شود عبارتند از:

  • تورم در ساق پا، مچ پا و یا خود پا
  • حساسیت و یا قرمز شدن پاها، که ممکن است در ،مت‌های بالا یا پایین زانو گسترش پیدا کند
  • احساس درد در ساق پا
  • احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس یا سرفه شوید
  • حساسیت، قرمز شدن یا تورم در اطراف لبه‌های زخم
  • ترشحات چرکی از زخم
  • تب بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد و ،ز

لازم است هر دارویی که مصرف می‌کنید، چه دارویی‌هایی که توسط پزشک تجویز شده، چه داروهای کم‌اهمیتی که خودسرانه مصرف می‌کنید و چه مکمل‌های گیاهی و ویتامین‌ها را به‌طور کامل و دقیق به پزشک اطلاع دهید. پزشک متخصص‌تان مشخص می‌کند که کدام داروها را می‌تو،د تا روز جراحی نیز ادامه دهید و مصرف کدام داروها را باید متوقف کنید.

معمولاً شش هفته پس از عمل دوران نقاهت شما تمام می‌شود و می‌تو،د به روال عادی برگردید. بااین‌حال، این نکته را در نظر داشته باشید که شما، یک عمل جراحی سنگین و بسیار حساس را پشت سر گذاشته‌اید و بدن‌تان هنوز نیاز به مراقبت دارد.

مشکلاتی که بعد از عمل فیوژن نخاع کمری ممکن است پیش بیاید

فیوژن نخاع کمری را می‌توان نوعی جوشکاری درنظر گرفت که در آن، دو یا چند مهره باهم ادغام می‌شوند تا به مرور زمان، به هم جوش خورده و محکم شوند و یک استخوان واحد را تشکیل بدهند. روش انجام این عمل، که در ادامه به‌صورت کامل توضیح داده می‌شود، به این‌صورت است که جراح، استخوان یا ماده‌ای شبیه استخوان را در فضای بین دو مهره نخاعی قرار داده و با استفاده از یک‌سری صفحات ف،ی، پیچ‌ها و میله‌ها، مهره‌های مورد‌نظر در ستون فقرات را به هم می‌،باند، تا در کنار هم فی، شده و بدون حرکت باقی بمانند.

علت فیوژن نخاع کمری؛ چرا باید این عمل را انجام داد؟

یکی از حساس‌ترین انواع جراحی‌ها، جراحی‌های ستون فقرات است. فیوژن نخاع کمری، یکی از جراحی‌های مهم ستون فقرات است که موضوع این مطلب از دکتردکتر را خودش اختصاص داده است. یک روش جراحی، که برای اصلاح مشکلات استخوان‌های کوچک ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و اساساً مثل فرآیند جوشکاری است.

این علائم هشدار دهنده، ممکن است حتی چند روز پس از مرخص شدن از بیمارستان نیز بروز کنند که در این‌صورت، در اولین فرصت باید با پزشک متخصص خود ارتباط گرفته یا به اورژانس مراجعه کنید.

ممکن است پس از جراحی، یک دوره آزمایش خون برای بیمار درخواست شود. با توجه به این‌که در طول جراحی بیماران معمولاً خون زیادی را از دست می‌دهند، ممکن است پزشک متخصص بخواهد از روی آزمایش خون، سطح هموگلوبین خون بیمار را بررسی کند تا از افت ا،یژن خون در وی جلوگیری کند.

پزشک جراح ارتوپدی، معمولاً درصورت تشخیص موارد زیر توصیه به انجام عمل فیوژن نخاع کمری می‌کند:

  • تغییرشکل در ستون فقرات

مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این است که چه بیمار، این عمل را انجام می‌دهند؟

چند نکته را در شست‌وشوی زخم‌ها رعایت کنید:

  • قبل و بعد از تمیز ، زخم‌ها، دست‌های خود را کاملاً بشورید تا از بروز عفونت جلوگیری شود
  • روز پس از جراحی اگر خواستید دوش بگیرید از از درمابوند (،ب پوست) برای پوشیدن زخم‌ها استفاده کنید
  • زخم‌های خود را به طور کامل در آب غوطه‌ور نکنید (مثل استفاده از وان حمام یا است،)
  • هنگام دوش گرفتن پانسمان‌ها را برداشته، دوش بگیرید و مجدداً از پانسمان جدید استفاده کنید

فتق دیسک، بیماری رایجی است که در آن، ماده ژله‌ای دیسک از بخش سخت آن خارج شده و منجر به ایجاد درد، بی‌حسی یا اختلالات حرکتی در فرد می‌شود. این احتمال وجود دارد که پس از برداشتن دیسک آسیب‌دیده، با استفاده از فیوژن نخاع کمری، ستون فقرات بیمار را ثابت کنند.

  • بیماری دژنراتیو دیسک

در این پیوندها، مواد معدنی از جمله کلسیم از ماده حذف شده و به‌همین دلیل نیز ماتریس، حالت یک بتونه ژله‌ای محکم را دارد. وجود موادی مثل پروتئین در این ماتریس‌ها باعث می‌شود تا بهبود پیوند استخوان بهتر و سریع‌تر صورت بگیرد.

  • پروتئین‌های مورفوژنتیک استخوان

درصورت شدید بودن درد، استفاده از پمپ درد نیز در مورد برخی بیماران توصیه می‌شود که با استفاده از آن، بیمار این امکان را پیدا می‌کند تا با شدیدتر شدن احساس درد، داروی بی‌حسی و مسکن دریافت کند. هرچه روند درمان جلوتر می‌رود و درد کمتر می‌شود، دوز مسکن‌ها هم کاهش یافته و مسکن‌های خوراکی تجویز می‌شوند.

تومور نخاعی، یک توده بافتی غیرعادی در داخل یا اطراف طناب نخاعی یا ستون فقرات است که رشد و ت،یر آن غیرقابل کنترل است و می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم (سرط،) باشد.

برای انجام عمل فیوژن نخاع کمری نیز همانند دیگر عمل‌های جراحی، لازم است یک‌سری فرم‌های اطلاعات را پر کرده و نسبت به انجام جراحی رضایت‌نامه پرکنید. مجموعه اطلاعاتی که باید در اختیار پزشک متخصص‌تان بگذارید تا عمل موفقیت‌آمیزی داشته باشید معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • آ،ژی‌ها
  • داروهایی که مصرف می‌کنید
  • ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید
  • سوابق خونریزی
  • واکنش به بیهوشی
  • عمل‌های جراحی که قبلاً انجام داده‌اید
  • و مواردی از این دست که در فرم‌ها ارائه می‌شوند…

سعی کنید در ابتدای دوران نقاهت که زخم‌ها هنوز تازه هستند، از یخ‌درم، استفاده کنید. برای این‌منظور لازم است:

  • روی محل زخم یک حوله نازک قرار دهید تا از پوست‌تان محافظت کند
  • چهار بار و هر بار به مدت پانزده الی سی دقیقه، از بسته یخ روی زخم استفاده کنید تا تورم و التهاب زخم کاهش پیدا کند
  • سعی کنید بیشتر از سی دقیقه طول نکشد چون دردتان را بیشتر می‌کند

شست‌وشوی زخم

این‌که شما به‌،وان یک بیمار نیاز به عمل فیوژن نخاع کمری دارید یا نه، به‌عهده پزشک متخصص است. پزشک موردنظر، وضعیت بدنی و ستون فقرات شما را بررسی کرده، تست‌ها و آزمایش‌های شما را بررسی می‌کند و درمورد عمل نیز اطلاعات، عوارض احتمالی و گزینه‌های پیشنهادی را مطرح می‌کند تا با اطلاعات کافی انتخاب کنید.

آماده‌شدن برای جراحی فیوژن نخاع کمری

در حالت کلی، جراحی فیوژن نخاع کمری، به منظور بهبود ثبات ستون فقرات، اصلاح ناهنجاری‌های ستون فقرات یا کاهش درد در این ناحیه در بیماران صورت می‌گیرد که عمدتاً ناشی از عدم‌ ثبات مهره‌ها است.

بیماران جراحی فیوژن نخاع کمری، معمولاً باید دو الی سه روز در بیمارستان باشند.

بیماری دژنراتیو ستون فقرات (degenerative spine)، به م،ی از دست رفتن تدریجی ساختار و عملکرد طبیعی ستون فقرات در طول زمان است که می‌تواند با استفاده از دو روش لامینکتومی و فیوژن نخاع کمری (در شرایط حاد دژنراتیو کمری) درمان شود.

  • سُر خوردن مهره‌ها یا اسپوندیلولیستزی

دوره نقاهت و بهبودی عمل فیوژن نخاع کمری، اگر اتفاق خاصی پیش نیامده و مشکلی وجود نداشته باشد، معمولاً به‌صورت زیر است:

  • معمولاً به مدت دو الی سه روز در بیمارستان بستری خواهید بود. کلیه کنترل‌ها و مراقبت‌های لازم در بیمارستان صورت می‌گیرند.
  • پس از مرخص شدن از بیمارستان، باید بتو،د راه‌رفتن، بلند شدن و خوابیدن و فعالیت‌های روزمره‌تان را خودتان به تنهایی انجام دهید.
  • بسته به محل و وسعت جراحی، احتمالاً پس از مرخصی از بیمارستان نیز درد خواهید داشت. برای کنترل این درد، داروهای مختلفی هستند، از جمله داروهای مخدر، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) و بیحس‌کننده‌های موضعی، که می‌تو،د با تجویز و صلاحدید پزشک برای تسکین درد خود استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت زخم‌ها و بهبودی کامل آن‌‌ها، لازم است روزانه شست‌وشو شوند.
  • رابطه ،شویی، رانندگی و در کل محدودیت‌های ذکر شده در بالا را جدی بگیرید تا روند درمان کامل شود.
  • ممکن است چندین ماه طول بکشد تا به زندگی عادی برگردید، پس لازم است توصیه‌ها را جدی گرفته و صبور باشید.
  • ممکن است نیاز باشد به توصیه پزشک از کمربندهای مخصوص استفاده کنید.
  • استرس برای شما سم است. سعی کنید انرژی داشته باشید و امیدوار به آینده.
  • سعی کنید رژیم‌غذایی سالم داشته باشید و با وجود فعالیت کم‌تر نسبت به قبل از جراحی، اضافه‌وزن پیدا نکنید.
  • استعمال دخ،ات برای شما حکم سم را دارد و از التیام زخم‌ها جلوگیری می‌کند..

اما ایرادی که این روش دارد، نیاز به یک جراحی دیگر در کنار فیوژن نخاع کمری است.

پیوند استخو، از بدن فردی دیگر (آلوگرفت)

برای این‌که بهبودی کامل پیدا کنید، لازم است صبر داشته باشید، به بدن‌تان فرصت بدهید و مهم‌تر از همه، به آن فشار نیاورید. چند توصیه برای مراقبت خانگی بعد از جراحی فیوژن نخاع کمری:

  • سعی کنید پس از بیدار شدن از خواب، روزانه یک الی دو ساعت پیاده‌روی داشته باشید
  • فعالیت برای شما خوب است و خون‌رس، را تقویت می‌کند پس بیش‌ از اندازه در تخت نم،د
  • روزهای اول با راه‌رفتن آرام شروع کنید و به مرور زمان، سرعت راه‌رفتن خود را بیشتر کنید
  • از خوابیدن، نشستن یا ایستادن به‌صورت طول،‌مدت پر، کنید
  • سعی کنید پوزیشن خود را هر چند دقیقه یک‌بار عوض کنید
  • حین انجام هر فعالیتی احساس درد کردید سریع آن را متوقف کنید

مراقبت از زخم‌ها برای بیماران فیوژن نخاع کمری

بسته به این‌که مهره‌های موردنظر در چه ،متی هستند، جراح برای دسترسی به مهره‌ها در یکی از سه محل زیر ممکن است برش ایجاد کند:

  • در ،مت پشتی گردن یا کمر، مستقیماً روی ستون فقرات
  • در دو طرف ستون فقرات
  • از طریق شکم یا گلو، طوری که بتواند از بخش جلوی بدن به ستون فقرات دسترسی پیدا کند

جراحی فیوژن نخاع کمری ممکن است بسته به ناهنجاری پیش آمده در ستون فقرات و علت بروز ناهنجاری، یا به صلاحدید پزشک جراح بسته به شرایط بدنی بیمار و عوامل دیگر، انواع مختلفی داشته باشد. انواع جراحی‌های فیوژن نخاع کمری در زیر معرفی شده‌‌اند:

  • فیوژن بین مهره‌ای جانبی با حداقل تهاجم (XLIF) و (DLIF)
  • فیوژن بین مهره‌ای خلفی کمری با حداقل تهاجم (PLIF)
  • فیوژن بین مهره‌ای ترنسفورمیشنال کمری با حداقل تهاجم (TLIF)
  • فیوژن خلفی قفسه سینه با حداقل تهاجم
  • فیوژن بین مهره‌ای جانبی با حداقل تهاجم
  • فیوژن بین مهره‌ای جانبی دو انتها (XLIF)
  • فیوژن بین مهره‌ای جانبی مستقیم (DLIF)

بعد از فیوژن نخاع کمری تا چه زم، باید در بیمارستان باشید؟

م،تورینگ قلب و استفاده از ا،یژن برای بهبود تنفس در بیمار نیز می‌تواند در دوران بستری پس از جراحی در بیمارستان، توصیه‌های خوبی باشند.

در این ناهنجاری ستون فقرات، یک مهره لغزیده یا سر خورده، و تراز آن نسبت به مهره پایینی از بین می‌رود. در صورتی که ابتلا به این عارضه باعث کمردرد شدید یا انسداد عصبی شود، پاها دچار درد و بیحسی می‌شوند. فیوژن نخاع کمری می‌تواند با فی، ، مهره لغزیده در جای خودش، به بهبود این بیماری کمک کند.

  • تنگی کانال نخاعی

انواع فیوژن نخاع کمری

محدودیت‌های فیوژن نخاع کمری؛ بعد از عمل بیمار باید از چه فعالیت‌هایی دوری کند؟

باوجود این‌که جراحی فیوژن نخاع کمتری در حالت کلی یک جراحی ایمن و کم‌خطر است، اما مانند هر جراحی دیگری ممکن است خطراتی هم داشته باشد. برخی از این خطرات، که درصورت وجودشان در شما لازم است سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید عبارتند از:

  • عفونت زخم‌ها
  • خون‌ریزی از محل زخم‌ها
  • ،ه‌شدن خون در پاها
  • آسیب به رگ‌های خونی یا اعصاب داخل و اطراف ستون فقرات
  • ایجاد آتروز کاذب

ورزش ، بعد از جراحی فیوژن نخاع کمری

ناهنجاری‌های ستون فقرات، مثل انحنای جانبی ستون فقرات (اسکولیوز) یا قوز کمر (کیفوز)، از جمله مواردی هستند که می‌تواند با کمک فیوژن نخاع کمری درمان شود.

  • عدم ثبات یا ضعف در ستون فقرات

مهم‌ترین وظیفه‌ای که پیوند استخوان در فیوژن نخاع کمری بر عهده دارد، تحریک ترمیم استخوان است. درواقع، استفاده از پیوند استخوان در فیوژن باعث می‌شود تا مهره‌ها، به استخوان‌سازی تحریک شده و خیلی سریع‌تر و بیشتر به‌صورت یک استخوان جامد رشد کنند و ترمیم یابند.

برخی مشکلات هستند که می‌توانند بعد از عمل فیوژن نخاع کمری آزاردهنده باشند. اگرچه این مشکلات دردساز هستند، اما لازم است با آن‌ها کنار بیایید تا بهبودی‌تان را به دست آورید. مطمئن باشید که سلامتی بعد از بهبودی کامل، ارزشش را خواهد داشت.

  • پوشیدن لباس‌های ،
  • پوشیدن جوراب‌های مخصوص (برای جلوگیری از ،ه شدن خون در پاها)
  • دوری از رابطه ،
  • استفاده از از کفش‌هایی که پشت آن‌ها بسته است و کف تخت دارند

عوارض فیوژن نخاع کمری

پیوند استخو، مورداستفاده در مرحله دوم عمل فیوژن نخاع کمری، می‌تواند به‌صورت استخوان طبیعی یا مصنوعی و سنتزی باشد که بر اساس ماهیت و مزیت، به سه دسته کلی ت،یم‌بندی می‌شود:

پیوند استخو، از بدن بیمار (اتوگرفت)

Servicio de desatascos 24 horas tarragona. Experience the power of this link building network and watch as your website soars to new heights in the digital landscape. Link.