کلاژن و جوان‌سازی پوست؛ پروتئین تأثیرگذار در زیبایی را بشناسید!

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%DA%A9%D9%84%D8%A7%DA%98%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA/کلاژن در حقیقت داربست پوست است و آن را محکم نگه می‌دارد. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین بدن است و در بافت‌های مختلف بدن وجود دارد. با افزایش سن کلاژن‌ ت،یب و روند تولید آن نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین پوست به مرور افتاده و چین و چروک‌های پوست پدیدار می‌شوند.

در نظر داشته باشید که یک دوره مصرف مکمل‌های کلاژن‌دار معجزه نمی‌کند و باید به صورت روتین مصرف شود. اگر تصمیم به ،ید مکمل‌های کلاژن دارید، تنها مکمل هیدرولیز شده با ویژگی های ذکر شده را ،یداری کنید. مکمل‌های کلاژن گلد در ایران مطابق استاندارهای بالای داروسازی در ایران تولید و صرفا در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

حداقل شانزده نوع پروتئین کلاژن در بدن وجود دارد که از بین آن‌ها کلاژن نوع 1 و 3 برای پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. این دو پروتئین در لایه می، پوست که به آن درم (Dermis) می‌گویند، به تولید کلاژن توسط فیبروب،ت‌ها کمک می‌کند.

چه مکمل کلاژنی ب،یم؟

پزشکان توصیه می‌کنند که مکمل‌های کلاژن، به مدت سه ماه مصرف و با یک ماه استراحت دوباره مصرف شود تا تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. در ادامه تأثیرات استفاده از مکمل‌های کلاژن را بررسی می‌کنیم.

  • حفظ استحکام و سفتی پوست و کاهش سرعت پیری پوست
  • ازبین‌برنده چین و چروک
  • تأخیر در روند پیری پوست
  • آبرس، به پوست
  • جلوگیری از افتادگی پوست بعد از رژیم لاغری
  • کمک به روند بهبود جای زخم، اگزما و التهاب پوست
  • بهبود عملکرد ژل، فی، و بوتا،
  • از بین بردن لکه‌های پوستی (لک‌های ناشی از لیزر و آفتاب‌سوختگی)
  • بهبود ، پوستی و سلولیت

همچنین استفاده از مکمل‌های خارجی که به صورت غیررسمی و قاچاق وارد کشور توصیه نمی‌شود. این مکمل‌ها به دلیل شرایط نگهداری و حمل نامن، ویژگی خود را از دست داده و تأثیر‌گذاری من،ی ندارند.

انواع کلاژن پوست

نیاز بدن به کلاژن از دو طریق تامین می‌شود: مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و مصرف مکمل‌های کلاژن‌دار.

 

نحوه مصرف و تأثیر مکمل کلاژن‌دار

در سال های اخیر در دنیا مصرف مکمل‌های کلاژ‌ن‌دار به شدت افزایش یافته است و مصرف آن به صورت روتین روزانه در کنار سایر مراقبت‌های پوستی مثل ضدآفتاب برای خانم‌ها و آقای، که به زیبایی طبیعی و جو، پوستشان اهمیت می‌دهند، توصیه می‌شود.

کلاژن چیست؟

انتخاب بهترین مکمل جوان کننده و کلاژن ساز

اگر به داروخانه‌ها مراجعه کنید، با مجموعه وسیعی از انواع مکمل‌های کلاژن‌دار مواجه می‌شوید که ادعای شادابی و جوانسازی پوست را دارند و مدعی هستند پوست را جوان‌تر می‌کنند و مانع شکل‌گیری چین و چروک می‌شوند. بنابراین انتخاب مکمل من، برای گرفتن بهترین نتیجه بسیار حائز اهمیت است. در ادامه با مهم‌ترین نکات در انتخاب مکمل من، آشنا شوید.

  1. حداقل دوز مورد نیاز بدن را تأمین کند. حداقل 5.2 گرم کلاژن روزانه برای تأثیر‌گذاری باید به بدن برسد و کمتر از این میزان بی‌تأثیر است.
  2. از کلاژن هیدرولیز تشکیل شده باشد تا قابلیت جذب و هضم در بدن را داشته باشد.
  3. برگرفته از منابع دریایی و ماهی باشد و در عین حال طعم و بوی مطبوع داشته باشد.
  4. کلاژن تخصصی پوست، به عبارتی کلاژن نوع 1 و 3 باشد تا تخصصی و هدفمند روی پوست تأثیر بگذارد.
  5. آ،ین و مهمترین نکته، تحت استاندارهای داروسازی تولید شده باشد (مکمل‌های کلاژن‌دار با منبع ماهی اگر تحت استاندا‌رهای دارویی و من، تولید نشوند ممکن است در طول، مدت باعث ایجاد بیماری و حساسیت شوند).

از 20 سالگی به بعد، به دلیل افزایش سن، کلاژن کمتری در بدن تولید می‌شود و از طرفی تحت تأثیر عواملی مانند نور آفتاب، سیگار کشیدن، استرس، رادیکال‌های آزاد و… کلاژن موجود تجزیه و ت،یب می‌شود. به عبارت دیگر با افزایش سن، میزان تولید کلاژن از میزان ت،یب‌شده آن بسیار کمتر است و به همین دلیل پیری رخ می‌دهد.

افزایش کلاژن برای جوانسازی پوست

در نظر داشته باشید که یک دوره مصرف مکمل‌های کلاژن‌دار معجزه نمی‌کند و باید مانند ضدآفتاب، ، مرطوب‌کننده، آبرسان و… به صورت روزانه استفاده شوند تا در بلندمدت تأثیرات ماندگاری داشته باشد. اگر هدف شما از استفاده از محصولات مراقبت از پوست کلاژن، تحریک تولید کلاژن است، می‌تو،د همراه با آن از رتینوئید یا رتینول و ویتامین سی استفاده کنید.

مواد غذایی مانند ماهی، مرغ، سفیده تخم مرغ، مرکبات و… حاوی کلاژن هستند اما خوردن مواد غذایی کلاژن‌دار به تنهایی نمی‌تواند نیاز روزانه بدن را تامین کند. از این رو پزشکان در کنار مواد غذایی خوراکی، مصرف مکمل‌های کلاژن‌دار را نیز توصیه می‌کنند. تحقیقات نشان داده که مکلمل‌های کلاژن‌دار هیچ ضرری ندارند و در ا،ر کشو‌های اروپایی و آمریکایی به صورت روتین روزانه مصرف می‌شوند. در ایران نیز مطالعه تحقیقاتی در ارتباط با اثبات تأثیر استفاده از کلاژن هیدرولیزشده انجام شده است که در ویدیوی زیر می‌تو،د آن را مشاهده کنید.