اختلال شخصیت اسکیزوتایپال؛ تداخل خرافه و واقعیت!

تفاوت مهم دیگری که اسکیزوتایپی با اسکیزوفرنی دارد در درک بیماران از واقعیت است. اسکیزوتایپال‌ها واقعیت را درک می‌کنند اما نگرش خاص خود را نسبت به آن دارند، اما بیماران اسکیزوفرنی، هیچ درکی از واقعیت ندارند و کلاً در توهم زندگی می‌کنند.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با پارانوئید

این عقاید ممکن است زندگی روزمره فرد، روابط و فعالیت‌های عادی او را هم تحت‌تاثیر قراردهد و حتی روی اطرافیان او نیز تاثیر منفی بگذارد. اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با مراجعه به متخصص روانپزشکی قابل کنترل است.

برای تشخیص قطعی اختلالات شخصیتی باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرد. بااین‌حال اگر نگران وجود برخی از علائم در خود یا نزدیکانتان هستید، می‌تو،د از تست‌های آنلاین استفاده کنید.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال (Schizotypal Personality Disorder)، مانند دیگر اختلالات شخصیت، الگویی طول،‌مدت از رفتارها و تجارب است که به چشم دیگران عجیب‌وغریب می‌آیند. فردی که به این اختلال مبت،ت، در رفتار خود با دیگران دچار سردرگمی و مشکل است و بسیار پریشان به نظر می‌رسد.

روان‌درم،، متداول‌ترین درمان برای اختلالات شخصیتی است. علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال باعث می‌شود تا روان‌درمان‌گر خیلی سخت بتواند با بیمار ارتباط برقرار کند. بااین‌حال، بعد از چند جلسه، بیمار نیز سعی می‌کند با جریان درمان همراه شود و واقع‌گرایانه‌تر به مسائل نگاه کند.

پس از این‌که تاحدودی او را در مورد عجیب بودن رفتار یا گفتارش مجاب کردید، باید به همراه او به یک روان‌درمان‌گر مراجعه کنید. تلاش نکنید که مشکلات شخصی او را حل یا در تعاملات اجتماعی‌ او دخالت کنید. قرار نیست درمانش کنید. کافیست او را به سمت درمان توسط روانشناس یا روانپزشک هدایت کرده و در مراحل درمان کنارش باشید.

پس از مراجعه به روان‌درمان‌گر و تشخیص اختلال، گام بعدی درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال است. معمولاً روان‌درمان‌گر، ،یبی ار روان‌درم،، دارودرم،، گفتاردرم، و غیره… را پیشنهاد می‌کند. در کنار مجموعه این درمان‌ها، مهارت‌های اجتماعی نیز به بیمار آموزش داده می‌شود تا بتواند در شرایط اجتماعی، رفتارها و اضطراب خود را کنترل کند.

پارانوئید و اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نیز ممکن است به‌صورت هم‌زمان در یک شخص ایجاد شوند. اختلال شخصیت پارانوئید، نوعی اختلال شخصیتی است که باعث می‌شود فرد، نسبت به اطرافیان خود بدبین باشد. فرد پارانوئید، به هیچ‌، اعتماد ندارد و مدام فکر می‌کند دیگران سعی دارند به او آسیب برسانند.

معمولاً داروهای زیر برای درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال تجویز می‌شوند:

  • داروهای ضدروانپریشی، مانند آرپیپرازول (Abilify, Aristada)، الانزاپین (Zyprexa)، کویتیاپین (Seroquel) یا ریسپریدون (Risperidone)
  • محرک‌ها، مانند متیل فنیدات (Concerta, Ritalin)
  • بنزودیازپین‌ها، مانند کلونازپام (Klonopin)
  • و غیره…

پیشگیری از اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، یکی از انواع اختلالات شخصیت است، که نظم فکری و روحی فرد را به هم می‌زند و او را در روابط و فعالیت‌های روزمره دچار مشکل می‌کند. خود بیمار، هیچ اطلاعی از وضعیت خود ندارد و درمان نیازمند این است که یکی از نزدیکان او دست به کار شده و او را به مراجعه به روان‌درمان‌گر تشویق کند. درصورتی که علائم این اختلال در نزدیکان‌تان وجود دارد، می‌تو،د برای ملاقات با بهترین پزشکان روان‌شناس و روانپزشک در تهران از سایت ،ت دهی دکتردکتر اقدام کنید.

علاوه بر این سوالات، لیست کاملی از تمام اطلاعات شخصی ناراحت‌کننده، داروهایی که بیمار مصرف می‌کند، سابقه اختلالات روانشناختی و شخصیتی در بستگان و خانواده بیمار و همچنین سابقه بیماری‌های جسمی و رو، خود بیمار نیز تهیه شده و روند روان‌درم، آغاز می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به این اختلال، بروز رفتارهای عجیب‌وغریب در این افراد است. روند شروع این اختلال، معمولاً از بزرگسالی آغاز می‌شود و درصورتی‌که تشخیص داده نشده و درمان نشود، تا پایان عمر همراه بیمار است.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ممکن است برخی علائم مش، با دیگر اختلالات شخصیتی را داشته باشند که باعث اشتباه در تشخیص شود. برای این‌که تفاوت‌های این اختلال، با اختلالات شخصیتی مشابه مشخص شود، در ادامه، سه اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی، پارانوئید و اسکیزوئید را با اسکیزوتایپی مقایسه می‌کنیم.

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با اسکیزوفرنی

مطالعات نشان می‌دهند که حدود سه درصد از مردم، به این اختلال دچار هستند و شیوع آن در مردان، اندکی بیشتر از ،ن است.

عوارض و مشکلات ناشی از اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

ازدواج با افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اسکیزوتایپال‌ها نیاز به کمک دارند

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

انواع اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اسکیزوتایپال‌ها یا ازدواج نمی‌کنند، یا زم، تن به این کار می‌دهند که حس کنند از طرف قدرت‌های ماورایی مجبور به آن هستند. پس از ازدواج، اسکیزوتایپال‌ها محبت خاصی به همسرشان دارند و درعین‌حال، بسیار به او شکاک هستند. معمولاً نمی‌توانند با خانواده همسر خود ارتباط برقرار کنند و این رابطه ممکن است حتی بعد از سال‌ها همچنان خشک باقی بماند.همسران اسکیزوتایپال‌ها نیز درصورت مشاهده علائم بیماری، بهتر است فرد مبتلا را مجاب کنند تا به روان‌درمان‌گر مراجعه کند. همراهی همسر در طول درمان و شرکت در جلسه‌های زوج‌درم، می‌تواند تاثیر خوبی روی بهبودی بیمار داشته باشد.

تئودور میلون (Theodore Millon)، روانشناس مشهور آمریکایی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را به دو دسته کلی طبقه‌بندی کرده است. این‌دو دسته عبارتند از:

اسکیزوتایپال‌های بی‌روح

پارانوئید و اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با اسکیزوئید

برای این‌که بیمار درمان را آغاز کرده و دوره درمان را تکمیل کند، لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

  • به او اطمینان بدهید که لایق عشق است و شما دوستش دارید.
  • تشویقش کنید قرارهای ملاقاتش با روان‌درمان‌گر را به‌صورت منظم شرکت کند. اگر می‌تو،د او را همراهی کنید.
  • تأکید کنید که این طول درمان موقتی است و پس از بهبودی تمام می‌شود.
  • اگر به هر دلیل دوره درمان را قطع کرده، به‌جای سرزنش با او احساس همدردی کنید و مجابش کنید تا پس از مدت کوتاهی استراحت، دوره را از سر بگیرد.

ازدواج با افراد اسکیزوتایپال

بیماری‌های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اختلال شخصیت مرزی و اسکیزوتایپی

درکی که یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال نسبت به محیط پیرامونش دارد، بیشتر از آن‌که برگرفته از واقعیت و علم باشد، تحت‌تاثیر تفکرات انحرافی (مانند اعتقادات ،افی، توهمات بیمارگونه، اعتقاد به جادو و…) است.

بیش از نیمی از بیماران مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، از علائم افسردگی نیز رنج می‌برند و احتمال این‌که به سمت مواد مخدر کشیده شوند، بسیار بالا است.

وب‌سایت آی‌دی‌آرلبز (idrlabs)، تست تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را به‌صورت آنلاین در قالب ده سوال ارائه کرده است. با پاسخ دادن به سوالات، احتمال ابتلا به این اختلال مشخص می‌شود.

چه زم، و به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای این‌که بتو،د این دو الگو را بهتر درک کنید، برخی از رفتارهای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در زیر آمده است:

  • سوء‌ظن یا افکار پارانوئید
  • اعتقادات افراطی و ،افی حتی در مورد اتفاقات روزمره
  • شنیدن صداهای غیرواقعی که چیزی را زمزمه می‌کنند.
  • ظاهر و پوشش عجیب‌وغریب و ژولیده
  • نداشتن هیچ دوست صمیمی
  • اضطراب اجتماعی بسیار شدید حتی در جمع آشنایان
  • افکار و حرف‌های غیرقابل درک و نامفهوم

مهم‌ترین تفاوت اسکیزوئیدها با اسکیزوتایپال‌ها، در این است که این بیماران معمولاً زندگی روزمره عادی دارند. برخی از آنها با حیوانات ارتباط خوبی دارند و ممکن است ،ی‌که خیلی فرد را نمی‌شناسد متوجه عجیب‌وغریب بودن او نشود. این در حالی است که افراد مبتلا به اسکیزوتایپال، حتی به نظر غریبه‌ها هم عجیب‌وغریب هستند.

نحوه برخورد با افراد اسکیزوتایپال

درنهایت، اگر تجربه‌ای درخصوص اختلال شخصیت اسکیزوتایپال دارید، یا سوالی برایتان پیش آمده، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

اختلال وسواسی – تکراری، نوعی اختلال شخصیتی است که در آن، فرد بعضی کارها را به‌صورت تکراری انجام می‌دهد تا آرام شود. این افراد از آلودگی، خشونت و اشتباه ، می‌ترسند. افراد مبتلا به اختلال وسواسی – تکراری دائماً درحال تمیز ، محیط اطرافشان هستند و حساسیت خاصی نسبت به نظم اشیا دارند.

روانشناس یا روانپزشکی که مراجعه می‌کنید، باید در زمینه درمان افراد دارای اختلالات اسکیزوتایپی تجربه و مهارت داشته‌ باشد. ضمناً بهتر است هنگام مراجعه به درمان‌گر، یک نفر (از اعضای خانواده) نیز حضور داشته باشد تا درصورت نیاز، اطلاعات کامل درمورد بیمار را در اختیار درمان‌گر قرار دهد.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

نقش تروماهای کودکی در ایجاد اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

عوامل منفی در دوران جنینی

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

روان‌درم، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

این اختلال، بیش از دیگر اختلالات شخصیتی سبب به‌هم‌ریختگی در گفتار و رفتار فرد می‌شود، درحدی‌که گاهی کلمات و عبارت‌هایی که افراد مبتلا ادا می‌کنند، برای دیگران مفهوم نیست.

یکی از خصوصیات افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال این است که تصور می‌کنند خودشان نرمال هستند و این دیگرانند که مشکل دارند. به همین دلیل نیز افراد مبتلا به این اختلال، نیازی به مراجعه به پزشک و درمان نمی‌بینند.

اختلال وسواسی – تکراری، دومین بیماری است که می‌تواند در افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال مشاهده شود. دراین‌حالت، فرد، علاوه بر عقاید ،افی، بسیار وسواسی هم می‌شود.

اختلال شخصیت پارانوئید و اسکیزوتایپی

درمان اختلالات و مشکلات روانشناختی باید به کمک یک روانشناس یا روانپزشک متخصص و قابل‌اعتماد انجام شود. درصورت مشاهده مجموعه‌ای از علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در خود یا اطرافیان نزدیک، می‌تو،د تست آنلاین آن را انجام داده و اگر پاسخ تست نیز احتمال ابتلا را تایید کرد، به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

عامل وراثت یا ژنتیک، مهم‌ترین عامل ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال است. این اختلال، در افرادی که بستگان نزدیکشان به اسکیزوفرنی یا روان‌پریشی مبتلا هستند بیشتر مشاهده می‌شود.

تروماهای دوران کودکی

البته، به‌،وان مثال، نداشتن دوست نمی‌تواند به تنهایی دلیل ابتلا به این اختلال باشد. حداقل پنج مورد از موارد ذکر شده باید در فرد وجود داشته باشند تا اختلال شخصیت اسکیزوتایپال تشخیص داده شود.

تست تشخیص اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

پس از عامل وراثت، برخی عوامل محیطی نیز وجود دارند که می‌توانند دلیل ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در افراد باشند.

یکی از مهم‌ترین اختلالاتی که ممکن است هم‌زمان با اسکیزوتایپی در بیماران مشاهده شود، اختلال شخصیت مرزی است. این بیماران، علائم هردو بیماری را از خود نشان می‌دهند. در برخی بیماران علائم مرزی بیشتر است و در برخی دیگر نشانه‌های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال.

اختلال وسواسی – اجباری و اسکیزوتایپی

روان‌درم، شامل موارد زیر است:

  • درمان شناختی‌رفتاری؛ در این درمان، بیمار از دریچه چشم دیگران به رفتارهای خود نگاه می‌کند و سعی می‌کند رفتارهای نادرست خود را بشناسد.
  • درمان حمایتی؛ بیمار کنترل احساسات را یاد می‌گیرد و سعی می‌کند به دیگران اعتماد کند.
  • گفتار درم،؛ بیمار، سعی می‌کند در مورد نگر،‌ها و اضطراب‌هایش صحبت کند تا بتواند آنها را مدیریت کند.
  • خانواده درم،؛ درمان بیمار درحالی‌که خانواده در کنارش هستند و از او حمایت می‌کنند اثربخش‌تر خواهد بود.
  • زوج درم،؛ اسکیزوتایپال‌ها معمولاً تمایلی به ازدواج ندارند. بااین‌حال در مورد مبتلای، که متاهل باشند، حضور همسر می‌تواند روند درمان را تسریع کند.
  • گروه درم،؛ در این درمان، بیمار در یک محیط کنترل‌شده در جمع قرار می‌گیرد تا بر اضطراب اجتماعی خود غلبه کند. این درمان، در مورد مبتلای، توصیه می‌شود که افکار جادویی و ماورایی کم‌تری دارند.

دارو‌درم، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

داروی مشخصی برای درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود ندارد. بااین‌حال از آن‌جا که افراد مبتلا به این اختلال، معمولاً از افسردگی و اضطراب نیز رنج می‌برند، از داروهای مربوط به این بیماری‌ها در کنار روان‌درم، استفاده می‌شود.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، یک بیماری مزمن است که درمان قطعی ندارد. ابتلا به این بیماری می‌تواند باعث از دست دادن همسر، دوستان یا موقعیت شغلی شود. بااین‌حال، بسیاری از افراد مبتلا، همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهند بدون این‌که احساس کنند مشکلی دارند. مهم‌ترین عوارضی که ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال دارد، موارد زیر هستند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • سایر اختلالات شخصیتی
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • اعتیاد به الکل
  • اسکیزوفرنی
  • احتمال اقدام به خودکشی
  • مشکلات تعاملی در محل کار، روابط شخصی و اجتماعی
  • نشانه‌های روان‌پریشی

اسکیزوتایپال‌ها در معرض چه بیماری‌هایی هستند؟

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%DB%8C%D8%B2%D9%88%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7%D9%84/

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، به‌هیچ‌،وان قبول ندارند که رفتارشان مشکل دارد. این افراد، فقط با اصرار خانواده و بستگان نزدیک خود ممکن است به پزشک مراجعه کنند. البته، دلیل مراجعه اغلب تنهایی، افسردگی یا عصبی‌شدن در اجتماع است. متاسفانه آزمایش مشخصی برای تشخیص اختلال اسکیزوتایپال وجود ندارد، اما روان‌درمان‌گر می‌تواند با استفاده از مصاحبه و ارزیابی‌های شخصیتی، وضعیت بیمار را بررسی کند. مهم‌ترین ال،ایی که می‌توانند نشان‌ دهند بیمار به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال دچار است، موارد زیر هستند:

  • پریش، و نداشتن توانایی برقراری رابطه با اطرافیان
  • رفتارهای غیرعادی و عقاید عجیب و ،افی

تعامل با افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال سخت است. در این تعامل، هم بیمار در عذاب است و هم افرادی که با او در تماس هستند. ممکن است حرف‌هایی از او بشنوید که غیرقابل‌باور هستند یا آ،ان می‌دهند. با‌این‌حال، برخی راه‌کارها می‌توانند برخورد با اسکیزوتایپال‌ها را آسان‌تر کنند:

  • سعی کنید از کلمات ساده و بدون‌پیچیدگی استفاده کنید. اسکیزوتایپال‌ها اصلاً از کنایه خوششان نمی‌آید.
  • نسبت به باورهای ،افاتی یا عجیب‌وغریب آنها واکنش شدید نشان ندهید. این‌کار باعث می‌شود بیشتر از شما دور شوند.
  • اگر از حرف‌های او ناراحت یا عصب، شدید، بروز ندهید. آنها خیلی سریع احساسات منفی را می‌فهمند و از شما دورتر می‌شوند.
  • تعصب را کنار بگذارید و کاری با باورهای ،افی او نداشته باشید. یک اسکیزوتایپال ممکن است چیزهایی تعریف کند که اصلاً منطقی نیست یا حتی خلاف باورهای شماست، اما شما نمی‌تو،د باورهای او را تغییر دهید.
  • درمورد اه، زندگیتان با او صحبت کنید. افراد مبتلا به اختلال اسکیزوتایپال هدف مشخصی در زندگی ندارند. شنیدن اه، و شیرینی رسیدن به آن برای این افراد خوشایند است.
  • در جمع‌ها با صحبت ،، اضطراب اجتماعی او را کم کنید.
  • خیال‌پردازی‌های او را مثل یک داستان جذاب گوش کنید. وقتی درمورد موضوعات ماورایی و قدرت‌هایش صحبت می‌کند تصور کنید داستان تعریف می‌کند و واکنش بدی نشان ندهید.
  • سعی کنید به‌صورت غیرمستقیم او را تشویق به درمان کنید.

زندگی با افراد اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، رفتار، ال،ای گفتاری، افکار و درک عجیبی از اطرافیان و محیط پیرامون خود دارند. علائمی که ا،راً واضح بوده و برای دیگران عجیب به نظر می‌رسند. مهم‌ترین علائم این اختلال عبارتند از:

  • انزوا و نداشتن دوست صمیمی
  • رابطه نزدیک، فقط با خانواده و بستگان درجه یک
  • وابستگی شدید به اعضای خانواده
  • عصبی‌شدن در برخورد با افراد جدید
  • عصبی‌شدن هنگام حضور در جمع و شرایط اجتماعی جدید
  • عدم تمایل به برقراری روابط جدید
  • تفسیر اتفاقات روزمره به شکلی عجیب‌وغریب
  • احساس خجالت در جمع
  • ،افاتی بودن
  • توهم داشتن قدرت‌های ماورایی (مثل ذهن‌خو،)
  • اعتقاد به جادو
  • اعتقاد به فال و طالع‌بینی
  • استفاده از کلمات و عبارات عجیب و گاه نامفهوم هنگام صحبت‌،
  • پوشیدن لباس‌های عجیب‌وغریب
  • عدم برقراری ارتباط چشمی هنگام صحبت با دیگران
  • شک بی‌مورد به اطرافیان
  • بی‌اعتمادی نسبت به همه
  • تعصبات شدید مذهبی
  • سردی یا پاسخ‌های عاطفی نامن،
  • توهم شدید (پارانویا)
  • افسردگی شدید
  • دارای ظاهر ژولیده و نامرتب
  • ادعای داشتن تجربه‌های عجیب و باورن،ی
  • شنیدن صداها یا دیدن تصاویر غیرمعمول
  • تمایلات و علایق محدود و نامتعارف

دلایل ایجاد اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی، افرادی منزوی هستند، که نه می‌توانند رفتار درستی با دیگران داشته باشند و نه رفتارهای بقیه را درک می‌کنند. این افراد، معمولاً سعی می‌کنند از دیگران فاصله بگیرند.

افرادی که به اختلال شخصیت مختلط دچار هستند، همه علائم شاخص اسکیزوتایپی را ندارند و مجموعه‌ای از علائم اختلالات مختلف را نشان می‌دهند. بیماری‌ها و اختلالات شخصیتی دیگری که اسکیزوتایپال‌ها در معرض ابتلا به آن قرار دارند عبارتند از:

درصورتی‌که از اعضای خانواده فرد اسکیزوتایپال باشید، باید بد،د که بیمار، خودش اطلاعی از عجیب‌وغریب بودنش ندارد. بنابراین، باید سعی کنید واضح و طوری‌که درک کند، عجیب بودن رفتارش را به او بفهم،د. ممکن است در ابتدا، اهمیتی ندهد یا حتی ناراحت و عصب، شود. چون دوستش دارید باید صبور باشید.

قرار گرفتن مادر در معرض برخی ویروس‌ها یا عوامل محیطی خطرناک می‌تواند ریسک ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را افزایش دهد. مصرف داروهای خاص در دوران بارداری نیز می‌تواند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد.

میزان شیوع اختلال شخصیت اسکیزوتایپال در مردان و ،ن

تصور می‌شود که اصلی‌ترین دلیل بروز این اختلال در افراد، وراثت است. دلیل این امر آن است که بسیاری از علائم ناهنجاری‌های مغزی اسکیزوفرنی در این افراد نیز وجود دارد. با این حال، برخی عوامل دیگر نیز می‌توانند به ایجاد این اختلال منجر شوند. این عوامل، به تفکیک در ادامه آورده شده است.

عامل وراثت

مجموعه‌ای از مهم‌ترین این عوامل، که بیشتر مربوط به تجربیات دوران کودکی فرد می‌شوند، عبارتند از:

  • سوءاستفاده ،
  • نادیده‌ گرفته شدن
  • ضربه‌های عمیق عاطفی
  • استرس مزمن
  • طلاق رسمی یا عاطفی والدین

افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ترسو، بیشتر عقاید منفی دارند تا افکار عجیب‌وغریب. این افراد، به شدت از دیگران دوری می‌کنند، معمولاً تنها هستند، هیچ دوستی ندارند، همیشه نگران هستند، و حتی خودشان هم افکار و احساساتشان را درک نمی‌کنند.

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت اسکیزوتایپال (افکار اسکیزوتایپال)

به دلیل تاثیر شدید تغییرات ساختاری مغز و ژنتیک در ابتلا به این اختلال، تاکنون روش کاملی برای پیشگیری از آن معرفی نشده‌ است. بااین‌حال، راه‌هایی وجود دارند که می‌توانند از تشدید علائم بیماری جلوگیری کنند. برخی از این راه‌ها عبارتند از:

  • تشویق اطرافیان به مراجعه به پزشک، درصورت مشاهده علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال
  • مراجعه به پزشک، درصورت خجالتی بودن یا عدم توانایی کودک در برقراری ارتباط با اطرافیان
  • خودداری از تنبیه‌ بدنی کودکان
  • پر، از تنها گذاشتن کودک با افرادی‌که خوب نمی‌شناسید (به منظور جلوگیری از آزار و تعرض ،)
  • مشاوره پزشکی درصورت وجود سابقه اختلالات رو، در بستگان نزدیک

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با دیگر اختلالات شخصیتی

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

در این افراد، علائم اختلال، اعم از عجیب‌وغریب بودن، افسردگی و وابستگی شدید به نزدیکان بیشتر دیده می‌شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال بی‌روح معمولاً افرادی تنبل هستند، میل ، پایینی دارند و اغلب بی‌تفاوت و بی‌احساس هستند. گفت‌وگو با این دسته از افراد ،ل‌کننده است و برای بسیاری از مردم عادی، رفتارها و احساسات آنها قابل درک نیست.

اسکیزوتایپال‌های ترسو

الگوی اختلال شخصیت اسکیزوئید، بی‌تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی است. افراد مبتلا به این اختلال، قدرت بیان احساسات و برقراری رابطه عاطفی ندارند. بیماران اسکیزوئید معمولاً تصور می‌کنند که هیچ مشکلی ندارند و همانند اسکیزوتایپال‌ها انزواطلب هستند.

مواردی وجود دارد که فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال بابت مشکلات دیگر خود به روانشناش مراجعه کرده و به‌،وان بیمار اسکیزوتایچ شناخته شده‌است. در تعدای از بیماران، بعضی از علائم این اختلال، با اختلالات شخصیتی دیگر مش، است. در این‌ حالت، گفته می‌شود که فرد به اختلال شخصیت مختلط دچار است.

وقتی فردی هر دو اختلال را داشته باشد، علاوه بر رفتارهای عجیب‌وغریب و ،افی، پرخاشگر هم می‌شود و به‌سرعت سر موضوعات پیش‌پا‌افتاده دعوا راه می‌اندازد.

تشخیص اختلال اسکیزوتایپال

در حال حاضر، اختلالات شخصیتی شناسایی‌شده توسط متخصصین، ده اختلال است که در سه خوشه طبقه‌بندی شده‌اند. اختلال شخصیت اسکیزوتایپال به همراه اختلال شخصیت پارانوئید و اختلال شخصیت اسکیزوئید در دسته اول جای می‌گیرند. ویژگی مش، این اختلالات، مشکل در برقراری ارتباط با اطرافیان و مشکوک بودن به آنها است.

ما قصد داریم به منظور آگاهی‌بخشی در این مطلب از دکتردکتر، در مورد چیستی این اختلال، علائم آن و راه‌های درمانش صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟

معمولاً همه ما با افراد ،افاتی روبه‌رو شده‌ایم. حتی ممکن است خودمان نیز کم‌وبیش برخی اعتقادات ،افی داشته باشیم که برگرفته از فرهنگ‌ها و ،ده‌فرهنگ‌های ماست. بااین‌حال، عقاید ،افی بعضی افراد به‌قدری شدید است که تبدیل به یک اختلال جدی مثل اختلال شخصیت اسکیزوتایپال می‌شود.

سوالاتی که ممکن است روان‌درمان‌گر در جلسه اول از بیمار برای بررسی وضعیت او بپرسد عبارتند از:

  • چه علائمی دارید؟
  • اولین بار، چه زم، وجود این علائم را احساس کردید؟
  • رفتارهای عجیبتان چه تاثیری بر زندگی شما دارد؟
  • آیا رفتارهای شما باعث نگر، اطرافیانتان شده است؟
  • آیا در موقعیت‌های اجتماعی احساس راحتی دارید؟ چرا بله و چرا خیر؟
  • آیا دوستان صمیمی و نزدیک زیادی دارید؟
  • اگر از روابط خود در محیط مدرسه، دانشگاه یا کار راضی نیستید، دلیل آن را چه چیزی می‌د،د؟
  • آیا به این فکر کرده‌اید که خودزنی کنید؟ شده‌است که این کار را واقعا انجام بدهید؟
  • تاکنون احساس کرده‌اید که دیگران توانایی کنترل افکار شما را دارند یا برع،؟
  • آیا در خانواده شما سابقه وجود بیماری‌های رو، یا اختلالات شخصیتی وجود دارد؟

درواقع می‌توان گفت اسکیزوتایپی نوع خفیفی از اسکیزوفرنی است که رفتار، گفتار و روابط فرد را دچار اختلال می‌کند. در موارد نادری، مشاهده شده که اسکیزوتایپی پیشرفت کرده و به اسکیزوفرنی تبدیل شده است.

علائم اسکیزوتایپی و اسکیزوفرنی بسیار شبیه هم هستند. در هر دو اختلال شخصیتی، فرد ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد و دچار توهم می‌شود. تفاوت اسکیزوتایپال با اسکیزوفرنی در شدت و زمان دوره‌های روان‌پریشی است. دوره‌های روان‌پریشی در بیماران اسکیزوتایپال کوتاه‌تر است درحالی‌که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولاً دوره‌های شدید و طول،‌مدتی را تجربه می‌کنند.

مهم‌ترین مشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید (بدبین)، بدگم،، شکاکیت و بی‌اعتمادی مزمن آنها به همه افراد است. برخلاف اسکیزوتایپال‌ها که معمولاً آرام و منزوی هستند، بیماران پارانوئید اغلب متخاصم، تحریک‌پذیر و خشمگین‌اند.

Inspección de tuberías con cámara els pallaresos. Simple and effective tools for website owners. Link.