درمان سرفه؛ جدیدترین توصیه‌های پزشکی برای بهبود فوری

انواع مختلفی از سرفه وجود دارد که بیشتر آن‌ها با استفاده از روش‌های طبیعی در منزل درمان می‌شوند. اما اگر سرفه شدید و دوران ابتلا طول، باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کرد. پس مهم‌ترین موضوع در ارتباط با درمان سرفه، شناسایی نوع آن است. در واقع این موضوع به ما کمک می‌کند تا درمان سرفه را متن، با نوع آن انتخاب کنیم. پس قبل از پرداختن به روش‌ های درمان سرفه، به معرفی شایع‌ترین نوع آن می‌پردازیم.

درمان سرفه

درمان خانگی سرفه

سرفه خشک، شایع‌ترین نوع سرفه است که به خاطر ورم در مسیرهای تنفسی فوق، ایجاد می‌شود. سرفه خشک ویژگی‌ هایی آزار دهنده، غیرمولد، تحریک کننده و خشن دارد. این نوع از سرفه بدون مخاط است و خود را با ایجاد خارش در مجاری تنفسی نشان می‌دهد. علاوه بر این در هنگام خواب تشدید شده و باعث بی خوابی فرد خواهد شد.

ولی این احتمال وجود دارد که مصرف دمنوش این گیاه موجب تداخل در برخی داروها شود. این روش از درمان سرفه، در ابتدا توسط بومیان آمریکا استفاده شد. آنها از پوست درخت نارون قرمز برای رفع مشکلات گوارشی خود استفاده می‌،د.

کاربرد ن،اع فلفلی در درمان سرفه

اغلب سرفه‌ های خشک یا خلط دار را می‌توان با انجام روش های طبیعی درمان کرد. البته برای درمان سرفه شدید و طول، مدت، باید به پزشک مراجعه کرد. برای مشاوره و درمان می‌تو،د برای ،ت دهی آنلاین از دکتردکتر کمک بگیرید.

درمان سرفه با استفاده از آویشن

درمان دارویی سرفه

درمان گیاهی سرفه

اگر سرفه اذیتتان می‌کند و می‌خواهید سریع‌تر درمان شوید، درمان‌های دارویی سرفه با بالاترین اثر در درمان عبارتند از:

بروملین برای درمان سرفه

مسیرهای ورودی هوا در شب حساس‌تر خواهند شد. بنابراین اگر فرد سرما خورده دراز بکشد، سینوزیت و مخاط بینی از گلو تخلیه شده و موجب سرفه حین خواب می‌شود. حالت تشدید شده‌ای از این سرفه می‌تواند خواب فرد را بر هم زده و او را اذیت کند. اگر از این نوع سرفه دارید، برای درمان سرفه شبانه به پزشک مراجعه کنید.

7. سرفه دائم

آسم، تحریک مسیر تنفسی با دود سیگار، ترشح بینی، عوامل محرک محیطی و حساسیت از عمده‌ ترین علل ایجاد سرفه خشک هستند. خوب است به این نکته اشاره کنیم که کودکان زیر سه سال با توجه به باریک بودن مسیر ورودی هوا، بیشتر در معرض ابتلا به سرفه خشک هستند. در بخش‌ های بعدی از این مطلب، در خصوص روش‌های طبیعی درمان سرفه های خشک توضیح خواهیم داد.

2. سرفه همراه با خس خس

بدون شک همه افراد تجربه سرفه ، را داشته‌اند. سرفه یک عمل اختیاری یا بیشتر اوقات غیر اختیاری است که برای پا،ازی گلو و مسیر تنفسی انجام می‌شود‌. گاهی اوقات علت سرفه کاملا طبیعی بوده و خطر جدی سلامتی فرد را تهدید نمی‌کند. با این حال گاهی ممکن است علت سرفه مربوط به بیماری خاصی باشد و به صورت سرفه خود را نشان دهد. برای رفع سرفه روش‌ های مختلفی وجود دارد که با انجام آن ها می‌توان علائم آن‌ را بهبود بخشید؛ هرچند که بهترین کار برای درمان این بیماری، مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی است. اما سرفه چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر به درمان سرفه و بررسی ماهیت آن می‌پردازیم.

درمان سرفه و انواع مختلف آن

برگ‌های آویشن حاوی نوعی آنتی ا،یدان است که می‌تواند گلودرد، مشکلات گوارشی، سرفه و برونشیت را درمان کند. اثرگذاری شربت‌ های حاوی آویشن در درمان سرفه فرد مبتلا به برونشیت، حتی از شربت‌ های دارویی نیز بیشتر است. پس برای درمان سرفه خشک، دو قاشق چای خوری آویشن خشک را در یک فنجان آب داغ ریخته و سپس دمنوش آن را میل کنید.

با این راهکارها از شر سرفه خلاص شوید!

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%81%D9%87/

پرتوزیس یا سیاه سرفه، حالتی است که مسیر هوا توسط یک باکتری با نام «بوردتلا پرتوزیس» دچار عفونت شود. فرد مبتلا به سیاه سرفه، علائمی مانند آبریزش بینی، تب پایین، عطسه و سرفه خفیف دارد.

به همین خاطر افرادی که گلودرد یا سرفه دارند، از آب آناناس استفاده می‌کنند. البته تاثیر گذاری این نوشیدنی کمتر از مکمل‌های بروملین است؛ ولی بهرحال اثر گذاری خود را دارد. استفاده از این روش برای افرادی که داروهای رقیق کننده یا آنتی‌بیوتیک‌ مصرف می‌کنند، خطرناک است.

استفاده از پروبیوتیک‌ ها

البته قبل از انجام هر روشی، باید از نوع سرفه و من، بودن روش انتخابی خود با آن مطمئن شوید. چون برخی از گونه‌های گیاهان با سایر داروها تداخل دارند و فرد دچار عوارض جانبی ناخواسته خواهد شد. پس اگر در تشخیص نوع سرفه مشکل داشته و یا سرفه‌های شما ادامه دار شد، حتما به پزشک معالج مراجعه کنید. همچنین معمولا سرفه با درمان سرماخوردگی درمان می‌شود. در ادامه این بخش، رایج‌ترین روش‌ های درمان سرفه را به شما معرفی می‌کنیم.

بروملین نوعی ماده ضد التهاب و خلط آور است که در آناناس یافت می‌شود. مغز آناناس حاوی بیشترین مقدار از بروملین است که برای درمان سرفه خلط آور استفاده می‌شود.

گاهی اوقات سرفه بخاطر هوای سرد و یا تشدید فعالیت فرد است. این سرفه معمولا در طول روز و در اثر شرایط محیطی رخ می‌دهد؛ به همین خاطر به آن سرفه در روز گفته می‌شود.

پروبیوتیک به طور غیرمستقیم، موجب درمان سرفه می‌شود. در واقع مصرف این ماده باعث متعادل شدن میزان باکتری‌های روده شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. یک سیستم ایمنی قوی نیز به ،ه خود، عملکرد بهتری در مق، با مواد آ،ژی زا و عفونت‌ها خواهد داشت. مکمل‌های حاوی باکتری لاکتوباسیلوس (نوعی پروبیوتیک‌) را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. البته غذاهایی مانند سوپ میسو، کیمچی و کلم ترش نیز سرشار از پروبیوتیک‌ هستند.

استفاده از اِن-استیل سیستئین (NAC)

ریشه این گل به صورت گیاه خشک و یا دمنوش کیسه‌ای در بازار یافت می‌شود. دقت داشته باشید که هر چقدر که ریشه گل ختمی بیشتر در آب گرم بماند، لعاب نوشیدنی شما بیشتر خواهد شد. برای غلبه بر ناراحتی معده تیز، نوشیدنی بیشتری مصرف کنید.

نارون قرمز یا لغزنده

طبیعت برای درمان سرفه گیاهان بسیار خوبی را در اختیار ما گذاشته که از ان‌ها می‌تو،م به ،وان دارویی کامل برای درمان سرفه بهره ببریم:

استفاده از زنجبیل برای درمان سرفه

برای درست ، چنین ،یب آرام بخشی، باید 20 تا 40 گرم زنجبیل را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. اجازه دهید زنجبیل به خوبی در آب داغ خیس خورده و دم بکشد. پس از این‌که دمنوش کمی خنک شد، آن را میل کنید. اگر هم سابقه سوزش معده داشته یا با طعم دمنوش زنجبیل مشکل دارید، کمی عسل به آن اضافه کنید.

صدای خس خس گلو در هنگام بازدم، به خاطر ملتهب شدن مسیر تحت، ورودی هوا است. این شرایط برای افرادی رخ می‌دهد که مبتلا به آسم یا عفونت ویروسی برونشیت هستند. البته اگر مسیر تحت، ورودی هوا نیز با جسم خارجی مسدود شود، باز هم صدای خس خس از گلو شنیده می‌شود. در چنین شرایطی، سرفه‌ های فرد مبتلا همراه با خس خس خواهد بود.

3. سیاه سرفه

همچنین این ماده، موجب کاهش علائم ابتلا به برونشیت مزمن می‌شود. برونشیت مزمن، نوعی از التهاب طول، مدت در مجاری تنفسی است که خود به صورت سرفه بروز می‌دهد. مصرف این ماده در برخی افراد، با عوارضی همچون کهیر، تب و مشکلات تنفسی همراه است. پس قبل از مصرف این ماده، حتما با پزشک مشورت کنید.

یک راهکار من، برای درمان سرفه خشک یا خلط دار، از بین بردن خلط موجود در گلو است. در برگ ن،اع فلفلی ماده‌ای به نام منتول وجود دارد که موجب تسکین گلو و از بین رفتن خلط می‌شود. این ماده را می‌توان به صورت دمنوش مصرف کرده و یا از بخار آن، بخور بگیرید. برای بخور گرفتن، به ازای هر 150 میلی لیتر آب داغ به 3 تا 4 قطره اسانس روغنی ن،اع فلفلی نیاز دارید.

سرفه ، طبیعی باعث پا،ازی بدن از عفونت و مواد محرک می‌شود. اما گاهی اوقات میزان سرفه به قدری است که موجب اذیت شدن فرد می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان از روش‌ های طبیعی درمان سرفه، برای رفع مشکل استفاده کرد. چون بیشتر سرفه‌ها در منزل و با استفاده از دمنوش گیاهی درمان می‌شوند.

یکی از اولین روش‌هایی که به ذهن هر ،ی برای درمان سرفه می‌رسد، استفاده از روش‌های خانگی درمان سرفه است. اثرگذارترین آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

غرغره آب نمک برای درمان سرفه خلط دار

دمنوش نارون قرمز، برای افرادی من، است که از داروهای شیمیایی استفاده نمی‌کنند. چون نارون قرمز حاوی «موسیلاژ» است که به تسکین گلو درد و سرفه کمک می‌کند.

برای درمان سرفه‌ خشک و سرفه‌ های ناشی از آسم، بهتر است که از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل حاوی ،یباتی ضد التهابی است که غشای مخاطی دستگاه تنفسی را شل می‌کند. شل شدن این بخش از بدن، موجب کاهش سرفه و تسکین فرد خواهد شد.

سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، خود را با آبریزش بینی و تب تخفیف نشان می‌دهند. اما اگر درجه تب بیشتر از 39 درجه سانتی گراد باشد، دلیل سرفه را باید از سینه پهلو دانست. این حالت بیشتر در افراد ضعیفی رخ می‌دهد که تند تند نفس می‌کشند. این نوع از سرفه را نمی‌توان با روش‌ های طبیعی در منزل درمان کرد و باید فورا به پزشک مراجعه کند.

6. سرفه شبانه

کودک مبتلا به این بیماری، پشت سر هم و بدون معطلی سرفه می‌کند. پس از اتمام سرفه‌ های پیاپی نیز، یک نفس عمیق کشیده و از گلویش صدای ،وسک شنیده می‌شود. برای جلوگیری از این ابتلا، باید وا،ن پرتوزیس به نوزادان زیر یک سال زده شود.

4. سرفه در روز

ان- استیل سیستئین، نوعی مکمل به دست آمده از آمینو اسید ال- سیستئین است. مصرف روزانه این ماده موجب کاهش میزان خلط موجود در مجاری تنفسی شده و تعداد و شدت سرفه‌ های خلط دار را کاهش می‌دهد.

مقداری رزماری یا اکالیپتوس به آب اضافه کنید تا گرفتگی رفع شود. سپس بر روی کاسه خم شده و یک پتوی بزرگ روی سرتان بکشید. اگر هم داغی بخار پوست شما را اذیت کرد، این کار را با وقفه انجام دهید. همچنین استفاده از بخور بدون چشم بند، می‌تواند به بینایی چشم شما آسیب بزند.

مصرف مایعات

تب و سرفه

5. سرفه همراه با تب

ریشه گل ختمی

استفاده از ریشه گل ختمی

بهترین روشی که برای درمان سرفه خلط دار وجود دارد، استفاده از بخار یا بخور است. پس حمام را از بخار پر کرده و چند دقیقه در آن بم،د. سپس یک دوش آب گرم بگیرید تا علائم سرفه فروکش کند. اما اگر قصد استفاده از بخور را دارید، یک کاسه بزرگ را از آب داغ پر کنید.

موثرترین روش که برای درمان سرفه خلط دار وجود دارد، غرغره ، آب نمک است. چون آب نمک باعث کاهش خلط و بلغم موجود در پشت گلو شده و سرفه را کاهش می‌دهد. برای درست ، چنین ،یبی، نصف قاشق غذاخوری را در یک فنجان گرم حل کنید. پس از خنک شدن محلول، آب نمک را چند لحظه در انتهای گلو نگه دارید. پس از کمی غرغره ، آب نمک، آن را بیرون بریزید.

شستشوی بینی با آب نمک

ریشه گل ختمی حاوی ماده‌ای به نام «موسیلاژ» است. موسیلاژ یا لعاب گیاهی، ماده ای غلیظ و ،بناک است که با پوشش دادن سطح گلو، موجب تسکین سرفه می‌شود. تاثیر گذاری این ماده برای درمان سرفه خشک، چندین برابر بیشتر از داروهای سرماخوردگی است.

معجون چای عسل، یک ،یب معجزه گر برای درمان سرفه است. بر اساس آزمایشات انجام شده، اثرگذاری این ،یب حتی از داروی ضد سرفه د،ترومتورفان هم بیشتر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای درمان سرفه کودکان بالای ی،ال، از چای عسل استفاده شود. برای درست ، چنین ،یبی، باید دو قاشق چای خوری از عسل را در یک فنجان چای کرده و به صورت و،م بنوشید.

درمان دارویی سرفه

یکی از اصلی‌ ترین دلایل سرفه، زیاد بودن ریفلا، اسید معده است. پس یک روش آسان برای درمان سرفه، تغییر رژیم غذایی است. ی،ی از خوردن غذاهایی که ریفلا، معده را تحریک می‌کند، خودداری کنیم. نوع این محرک‌ ها بسته به ذائقه و برنامه غذایی افراد متفاوت است. اما معمولا خوردن و آشامیدن مواد زیر موجب تحریک اسید معده می‌شود:

  • شکلات
  • سیر، ن،اع و پیاز
  • گوجه فرنگی و محصولات تولید شده از آن
  • الکل و نوشیدنی های گازدار
  • غذاهای تند و پرادویه
  • کافئین
  • غذای چرب و سرخ شده
درمان سرفه
نوشیدن چای عسل

سرفه خشک

1. سرفه خشک

مصرف مایعات موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود. چون مایعات موجب هیدراته ماندن بدن شده و سرفه یا آبریزش بینی را کاهش می‌دهد. آب گرم، دمنوش گیاهی، سوپ رقیق حاوی سبزیجات، چای سیاه فاقد کافئین و آبمیوه‌های گرم جزو موثرترین نوشیدنی‌ هایی هستند که برای درمان سرفه استفاده می‌شود.

 تغییر رژیم غذایی

اما بیماری تنها یکی از علل سرفه است و شاید این واکنش غیر ارادی بدن به خاطر حساسیت، آلودگی هوا، رفلا، معده و یا سینوزیت باشد. پس سرفه را نمی‌توان دلیلی برای مبتلا شدن فرد به آنفولانزا و یا کرونا دانست. اغلب سرفه‌ها را می‌توان با استفاده از گیاهان دارویی و روش‌های خانگی درمان کرد. در ادامه این مطلب، بهترین روش‌ های درمان سرفه را به شما توضیح خواهیم داد.

انواع مختلف سرفه

سرفه (Cough)، نوعی از رفل، یا واکنش دفاعی بدن است که نسبت به محرکات تنفسی همچون آلودگی هوا یا دفع ترشحات بیماری انجام می‌شود. مک،سم سرفه بدین شکل است که ابتدا عضلات تنفسی منقبض شده و سپس هوای بازدمی با سرعت از مجاری تنفسی خارج می‌شود. این واکنش طبیعی بوده و تقریبا بیشتر افراد تجربه سرفه ، در زمان بیماری را داشته‌اند.

اگر شما هم تجربه درمان سرفه در منزل را دارید، خوشحال می‌شویم روش خود را با ما در میان بگذارید.

گاهی اوقات علت سرفه، التهاب مجاری تنفسی فوق، است. در چنین شرایطی باید مجاری بینی را با آب نمک شستشو دهید. این کار موجب از بین رفتن مخاط و کاهش التهاب در مجاری تنفسی خواهد شد. البته به جای آب نمک می‌توان از سرم های فیزیولوژی مخصوص شست و شو نیز استفاده کرد.

استفاده از بخار

در این مقاله به معرفی یک سری روش برای درمان سرفه پرداختیم. متوجه شدیم که قبل از استفاده از هر روشی، باید نوع سرفه را مشخص کرد. چون روش استفاده برای درمان سرفه باید متن، با نوع آن انتخاب شود.

بیشتر سرفه‌های دائم بخاطر سرماخوردگی ویروسی، عفونت مزمن در سینوزیت و یا آسم هستند. در چنین شرایطی، فرد پشت سر هم سرفه می‌کند و این واکنش دو الی سه هفته ادامه دارد. ولی اگر میزان سرفه‌ها بیشتر از سه هفته باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

بهترین روش‌ها برای درمان سرفه

Useful reference for domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.