علت بدغذایی در کودکان و 16 راهکار جادویی برای مقابله با آن

به‌همین دلیل است که آشپز‌های معروف جهان نیز به ظاهر غذا بسیار اهمیت می‌هند. با این‌حال بدون شک غذاهای زیبا جذابیت بیشتری برای کودکان خواهند داشت.

یکی از روش‌های اصلاح کودک بدغذا، خواندن قصه‌های آموزنده برای اوست. در این مواقع قصه‌هایی را انتخاب کنید که درباره بدغذایی و بی اشتهایی کودکان صحبت کرده و کودک را به خوردن غذا تشویق می‌کند.

16. قبل از غذا اصلی به کودک تنقلات ندهید

برای مثال به او بگویید که حتما باید غذای گذاشته شده در ظرف را امتحان کند و در صورتی که آن را دوست نداشت، باید گزینه میان وعده ساده‌تر را جایگزین کند.

همانطور که می‌د،د، تنقلات به‌خصوص شیرینی‌ها به کودک احساس سیری کاذب می‌دهند و اشتهای کودک را برای خوردن غذا از بین می‌برد.

بیشتر اوقات علت غذا نخوردن کودک به سلامتی او مربوط است و باید فرزندتان را برای معاینه پیش یک متخصص اطفال ببری اما گاهی  علت بدغذایی، شیطنت‌های کودکی است و باید قلق‌های او را بشناسید.

دلایل بد غذایی کودک

9. به ظاهر غذا کودک توجه کنید

گاهی اوقات کودکان نبست به بعضی از غذاها بی اشتها می‌شوند و ممکن است آن را کلا از وعده‌های غذایی خود حذف کنند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

برای این کار ابتدا آرد، تخم‌مرغ، خمیرمایه، نمک، شیر و روغن مایع را با هم مخلوط کرده و چند ساعت به خمیر استراحت دهید.

هنگامی که برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب می‌دهید، تمایل او به خوردن غذا بیشتر خواهد شد.

بدون شک می‌د،د که کودکان بزرگ‌ترین تقلید‌ کننده‌های جهان به حساب می‌آیند. آن‌ها در بیشتر اوقات از بزرگ‌تر‌ها و به خصوص والدین خود تقلید می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بدغذایی کودکان، دور هم جمع شدن اعضای خانواده برای صرف غذا است. انجام این کار حس صمیمیت و خوشایندی را در کودک به وجود آورده و میل او را به خوردن غذا بیشتر می‌کند.

8. تنوع دادن به برنامه‌غذایی کودک را فراموش نکنید

یا هر روز به فکر این موضوع باشند که کودکشان بیشتر از چه غذا‌هایی خوشش می‌آید تا برای او آماده کنند‌. اما همه کودکان مثل هم نیستند و دلیل بدغذایی کودکان ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد.

شما از چه روش‌هایی برای رفع بدغذایی کودک خود استفاده کرده‌اید؟ آیا کارساز بوده است؟ خوشحال می‌شویم راه حل‌های خود را با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

پس سعی کنید با غذاهای رنگارنگ و طرح‌های خلاقانه، اشتیاق و اشتهای کودک را برای خوردن غذا افزایش دهید.

10. خود شما باید یک الگو خوب باشید

گاهی اوقات دلیل بدغذایی کودک تنها لجبازی یا بی اشتهایی نیست و ممکن است علل مختلفی داشته باشد. گاهی نیز دلیل بدغذایی کودک مربوط به مشکلات تغذیه‌ای بوده و لازم است به متخصص تغذیه یا مشاور کودک مراجعه کنید. اما در حالت کلی مدل‌های مختلف بدغذایی کودکان می‌تواند به علت دلایل زیر باشد:

  • بی‌نظمی و نداشتن زمان مشخص در غذا خوردن
  • عصب،ت والدین از رفتار کودک و افزایش مقاومت و لجبازی او
  • ورم گلو
  • بدغذایی به علت عدم گرسنگی
  • داشتن بیماری‌ جسمی و عفونت‌
  • زیاد بودن حجم غذا در هر وعده غذایی
  • وجود استرس و تنش در خانه
  • تلاش برای جلب توجه والدین
  • تقلید از دیگران به‌ ویژه در رابطه با رژیم و نگر، از افزایش وزن
  • رشد دندان‌ها
  • وجود ویروس در بدن
  • بازیگوشی و کنجکاوی کودک به‌ ویژه در کودکان بیش فعال
  • نگر، بیش از حد والدین و بروز رفتار‌های وسواسی نسبت به غذا خوردن کودک
  • بی‌علاقگی کودک نسبت به طعم‌ یا بوی خاص برخی از غذاها
  • مشکلات گوارشی یا حساسیت کودک به برخی از مواد غذایی یا روش‌های پخت خاص

همانطور که می‌د،د ابتدا چشم انسان باید مجذوب غذا شده و سپس میل به خوردن در انسان ایجاد شود‌.

به شکل عجیبی کودکان عاشق پیتزا هستند اما والدین به دلایل مختلفی از دادن پیتزا به کودکان امتناع می‌کنند. شما می‌تو،د در خانه پیتزا درست کنید و کودک را به پیتزای خانگی عادت دهید.

4. پاستا و تن‌ماهی

با خواندن شعر و بازی ، با کودک می‌تو،د فضای غذا خوردن را برای کودک جذاب کرده و او را به خوردن غذا ترغیب کنید.

بد غذایی کودک

3. دلیل غذا نخوردن کودک سه ساله

یکی دیگر از مواردی که علاقه کودک بدغذا را به خوردن غذا افزایش می‌دهد، مشارکت دادن کودک در انجام کار آشپزی یا ،ید وسایل خوراکی است.

اغلب کودکان و حتی کودک بدغذا نیز عاشق پاستا هستند. پس شما می‌تو،د پاستا را به یک وعده غذای مقوی برای کودکانتان تبدیل کنید و به آن تن ماهی، کمی جعفری ،د شده و روغن زیتون اصافه کنید.

5. کلاب ساندویچ مرغ

پس سعی کنید تحرک کودکان را بیشتر کرده تا اشتهای آن‌ها برای خوردن غذا بیشتر شود.

15. اگر کودک غذا نمی‌خورد برای او قصه آموزنده بخو،د

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A8%D8%AF-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9/

برای مثال به او نگویید که صبحانه می‌خوری یا نه؟ بلکه به او چند مورد صبحانه باب میلش را پیشنهاد دهید تا از میان چند نوع صبحانه مطابق میل خود تصمیم گیری کند. برای مثال به کودک بگویید: “برای صبحانه کره و عسل می‌خوری یا نیمرو؟”

3. برای دادن غذا به کودک زمان‌بندی من،ی داشته باشید

همه ما از کودکان انتظار داریم که هنگام گرسنگی، به راحتی غذا بخورند؛ اما حقیقت چیز دیگری است‌. تعدادی زیادی از والدین‌ از بدغذایی کودک خود شکایت دارند و می‌گویند فرزندشان به اندازه کافی غذا نمی‌خورد و باید قاشق و ظرف به دست به دنبال او بروند تا شاید کمی اشتهای کودک باز شده و غذا بخورد.

بدغذایی کودکان

بهترین واکنش والدین به بدغذایی کودکان

برای مثال می‌تو،د برای تزیین غذا و زیاتر ، آن از کودک کمک بگیرید و نطر او را بپرسید. انجام این کار ساده به او این حس را می‌دهد که در پخت غذا نقش داشته است.

6. متن، با نیاز کودک برای او غذا بریزید

در این مواقع سعی کنید عادی رفتار کرده و حساسیت زیادی به ،ج ندهید؛ زیرا کودک منتظر ع،‌العمل شماست تا کار خود را دوباره تکرار کند.

2. علت بدغذایی کودک دو ساله

هنگامی که بیش از حد نیاز برای کودک غذا بریزید و او را وادار به تمام ، غذا کنید، او از ابتدا نگران تمام ، غذا خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود اشتهای خود را نسبت به غذا از دست دهد.

اگر بدغذایی کودک با استفاده از راه‌حل‌های گفته شده در این مطلب رفع نشد، ممکن است مشکل جدی‌ بوده و در این‌باره می‌تو،د با یک متخصص اطفال، تغذیه و مشاور کودک مشورت کنید و شرایط خود و کودکتان را برای او توضیح دهید، برای ،ت دهی دکتر از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های ترغیب کودک بدغذا به خوردن غذا، آزاد گذاشتن او است. به عبارت دیگر سعی کنید کودک را آزاد بگذارید تا با روش خودش غذا بخورد و حتی با آن بازی کند.

در ویدیوی زیر خانم دکتر نسیم مه مختصص کودکان و نوزادان، علت بدغذایی کودکان را توضیح داده‌اند:

تفاوت بی‌اشتهایی با بدغذایی کودک در چیست؟

سپس گوشت چرخ‌کرده، فلفل دلمه‌ای، پیاز، قارچ، جعفری و رب‌گوجه‌فرنگی را با هم تفت داده و داخل خمیر بریزید‌. بعد از آن پیراشکی‌ها را خوب سرخ کنید.

3. درست ، پیتزا در خانه

پس وجود هر چیزی روی میز غذا ممکن است حواس او را پرت کند و میل او را به خوردن غذا کاهش دهد. علاوه‌براین کودکان در این سن دائم در حال کشف و تجربه‌، هستند، به همین دلیل ممکن است با غذا بازی کنند یا حتی آن را پرت کنند!

یکی از مواردی که در میان والدین بسیار مشاهده می‌شود، اصرار بیش از حد آن‌ها به دادن غذا به کودک است.

پس شما باید حسابی از غذا تعریف کنید و از خوردن آن لذت ببرید تا میل کودک به خوردن غذا بیشتر شود‌.

11. برای غذا خوردن کودک محدودیت ایجاد نکنید

کودک بد غذا

نسبت به بدغذایی کودکان حساس نباشید؛ قابل‌حل هستند

همچنین در هر وعده غذایی بهتر است اعضای خانواده دور هم جمع شوند تا حس صمیمیت به کودک منتقل شود‌.

دلیل بدغذایی کودک در سن ۳ سالگی تقریبا همانند ۲ سالگی است، با این تفاوت که توانایی کودک در این سن برای بیان احساساتش بیشتر است.

برای تبدیل فضای غذا خوردن به یک محیط سرگرم‌کننده، می‌تو،د شعر‌هایی درباره میوه و غذاها برای او بخو،د و از کودک بخواهید شما را همراهی کند.

13. غذایی را که مورد علاقه کودک نیست، درست نکنید

شاید یکی از نگر،‌های اصلی والدین امروزی بدغذایی کودکان باشد، اما با استفاده از روش‌های گفته شده در این مطلب به راحتی می‌تو،د اشتهای کودک را نسبت به غذا بیشتر کنید و نظم را به وعده‌های غذایی او برگرد،د.

در صورتی که کودک بدغذا بود، بهتر است حجم غذای او را کاهش داده و در عوض تعداد دفعات آن را در روز بیشتر کنید؛ زیرا اشتها و گنجایش معده همه کودکان به یک اندازه نیست و انجام این کار میل کودک را به خوردن غذا افزایش می‌دهد.

5. در تهیه غذا کودک را مشارکت دهید

همانطور که مشاهده کردید، دلایل بدغذایی در کودکان بسیار متفاوت است و در هر سنی، علائم خاص خود را دارد.

برای این کار کاهو، هویج، فلفل‌دلمه و پنیر را روی نان گذاشته و سپس آن را به شکل رولت بپیچ،د. برای خوشمزه‌تر شدن آن می‌تو،د به آن مرغ سرخ‌شده نیز اضافه کنید.

2. پیراشکی سرخ شده، پیشنهادی عالی برای رفع بی‌اشتهایی کودک

به این نکته توجه کنید که اگر کودک یک وعده غذایی را میل نکرد، نباید تصور کنید که در وعده غذایی بعدی باید آن را جبران کند و دو برابر قبل غذا بخورد.

علاوه‌براین کودک در این سن در دنیای عجیب و شلوغ کوچک خود زندگی می‌کند و دائم به فکر تکان‌خوردن و جنب و جوش است.

اما شما با استفاده از روش‌های مختلف می‌تو،د میل کودک به خوردن آن غذا را به او برگرد،د. برای مثال می‌تو،د غذاهای زیر را برای او سرو کنید.

1. برای کودک خود لقمه مکزیکی درست کنید

اگر کودکتان از گوشت خوشش نمی‌آید، می‌تو،د برای او پیراشکی گوشت بپزید. برای درست‌، پیراشکی اول باید خمیر آن را درست کنید.

با بزرگ شدن کودک حس قدرت‌طلبی او بیشتر از قبل شده و ممکن است نسبت به غذاهای جدید واکنش نشان دهد. علاوه بر این رشد دندان‌ها و درد ناشی از آن نیز ممکن است یکی از دلایل بدغذایی کودک باشد.

خوب است بد،د که کم‌تحرکی یکی از دلایل کم اشتهایی و بدغذایی در کودکان است. در واقع اگر کودکان به جای بازی ، و تحرک فراوان تنها در یک جایی ثابت بنشینند و به تلویزیون نگاه کنند، طبیعی خواهد بود که میلی به خوردن غذا نداشته باشند.

بدون شک بدغذایی در کودکان برای پدر و مادر‌ها یک معضل بزرگ است و آن‌ها را دچار نگر،‌های زیادی می‌کند. اما دلیل بدغذایی کودک در سنین مختلف ممکن است متفاوت باشد و به خاطر دلایل خاصی کودک در یک سن خاص بدغذا می‌شود.

دلایل بدغذایی کودکان در سنین مختلف عبارت است از:

1. دلیل بدغذایی کودکان یک ساله

اصرار زیاد باعث می‌شود کودک برای جلب توجه یا لجبازی، از خوردن غذا امتناع کند. همچنین عصب،ت شما از نخوردن غذا توسط کودک اوضاع را بدتر خواهد کرد.

در ادامه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر به بررسی مدل‌های مختلف بدغذایی کودکان و راه حل‌هایی برای بهتر ، رفتار کودک بد غذا می‌پردازیم.

علت بدغذایی کودکان چیست؟

انجام این کار رفتار لجبازی و بدغذایی کودکان را کاهش داده و به کاهش مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند.

بد غذایی کودک در سن های مختلف

4. تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم آن‌ها را کاهش دهید

فقط هیچ وقت فراموش نکنید که هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد که کودک باید هر غذایی را که شما برای او سرو می‌کنید، دوست داشته باشد و میل کند. پس فشار و زور را روی کودک کم کنید و او را آزاد بگذارید.

4. علت بدغذایی کودک بزرگ‌تر از سه سال

سعی کنید برای تغذیه کودک خود زمانبندی را رعایت کنید‌. در واقع انجام این کار باعث می‌شود کودک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز احساس گرسنگی کرده و منتظر غذا باشد.

در ادامه تعدادی از رفتارهای من، والدین در برابر بدغذایی کودکان را با هم می‌خو،م:

  • کودک را تحسین کنید
  • حساسیت زیادی به ،ج ندهید
  • نسبت به کودک سخت‌گیر نباشید
  • چند نوع غذا نپزید
  • به الگوی سالم تغذیه توجه کنید
  • بدغذایی در کودک را به یک سلاح نکنید
  • موارد پرت‌کننده حواس کودک را از بین ببرید
  • به زمان دقیق گرسنگی کودک توجه کنید

پیشنهاد چند غذای خوشمزه برای کودک بدغذا

در این مواقع خونسردی خود را حفظ کرده و اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا کودک خود برای خوردن غذا پیش‌قدم شود.

2. برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب دهید

پس سعی کنید کودک را تحت فشار رو، نگذاشته و ابتدا غذای کمتری برای او در نظر بگیرید و کم‌کم با تشویق او، میل کودک را به خوردن غذای بیشتر افزایش دهید.

7. در طول روز حداقل یک‌بار همه اعضای خانواده باهم غذا بخورید

خوب است بد،د که سرعت رشد کودکان در این سن مانند دوران نوزادی نیست و معمولا کودک یک ساله غذای کمتری مصرف می‌کند؛ دلیل آن نیز کمتر گشنه‌شدن کودک است.

اگر شناخت کافی از کودک خود و بدغذایی او دارید، با راه کارهایی می‌تو،د این مشکل را حل و کودک را به خوردن غذا تشویق کنید:

1. با اصرار به کودک غذا ندهید

این موضوع کاملا طبیعی است و در این مواقع باید خونسردی خود را حفظ کرده و به کودک اجازه دهید که مطابق میل و علاقه خود از میان غذا‌های مختلف یکی را انتخاب کند.

بیشتر کودکان عاشق ساندویچ هستند. پس شما در خانه می‌تو،د نان‌های تست را کمی گریل کرده و سپس مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و روی آن بریزید. برای خوش طعم ، آن می‌تو،د به آن خیارشور، کاهو و گوجه اضافه کنید.

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که بی‌اشتهایی با بدغذایی کودک یکی بوده و از غذا نخوردن کودک خود کلافه شده‌اند. اما بدغذایی او با بی‌اشتهایی متفاوت است. آن‌ها با توجه به قانونی غذا می‌خورند که شما به ،وان والدین او تعیین کرده‌اید. درحالی‌که اشتهای کودک بر اساس نیاز و فعالیت بدنی او می‌تواند متفاوت باشد و فاکتور‌های مختلفی را شامل شود.

دلیل بدغذایی کودکان در سنین مختلف

کشمکش و مشاجره‌هایی که بر سر غذا میان شما و کودک به وجود می‌آید، باعث می‌شود کودک اشتهای خود را از دست داده و میلی به خوردن غذا نداشته باشد.

بعضی از خوراکی‌ها همچون چیپس و پفک علاوه بر بدغذایی کودکان، باعث مشکلات گوارشی شده و تمایل کودک را به خوردن غذا از بین می‌برد. پس لازم است به این نکته توجه کنید و این تنقلات را به ،وان یک وعده غذایی در نظر نگیرید.

همچنین ممکن است کودک در هنگام خوردن غذا خسته باشد و از خوردن غذا امتناع کند. برای مق، با رفتارهای کودک بدغذا، بهتر است در هر وعده غذایی دو نوع غذا را روی میز بگذارید تا او با علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

کودک در سنین ۲ سالگی معمولا از خوردن غذای جدید امتناع می‌کند و حتی گاهی از خوردن غذای مورد علاقه خود نیز خودداری می‌کند.

با بزرگ شدن کودک حس قدرت‌طلبی او بیشتر شده و دوست دارد آزادانه برای خوردن یک وعده غذایی تصمیم بگیرد. اما شما می‌تو،د بر سر وعده‌های غذایی با کودک خود توافق کنید.

والدین کودک بدغذا تاثیر زیادی روی کودک گذاشته و آن‌ها باید با رفتارهای صحیح و من، خود به کم‌اشتهایی او کمک کنند.

تفاوت بد غذایی با بی اشتهایی

راه‌حل‌‌هایی برای بدغذایی کودکان

اگر کودک هنگام خوردن غذا لباسش را ،یف کرد، به هیچ ،وان او را سرزنش نکنید؛ زیرا انجام این کار باعث ایجاد حس منفی در او شده و اشتهای کودک برای خوردن غذا از بین می‌رود.

12. فضای خوشایندی را برای صرف غذا به وجود آورید

درست است که برنامه غذایی کودک باید سالم باشد و از مواد مغذی زیادی برخوردار باشد. اما نباید از تنوع آن غافل شوید؛ زیرا کودکان در بیشتر اوقات با دیدن غذا‌های جدید کنجاو شده و میل آن‌ها به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع بسیار طبیعی است که کودک از یک نوع غذا یا ادویه خوشش نیاید. پس شناخت علایق کودک بر عهده والدین است و شما باید قلق کودک را پیدا کنید و از پختن غذاهایی که مورد علاقه کودک نیست، پر، کنید.

14. فعالیت بدنی کودک را افزایش دهید

Local domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.