۱۲درمان فوری سرماخوردگی؛ زود و سریع از سرماخوردگی نجات پیدا کنید

برای تسکین التهاب گلو می‌تو،د سرم نمکی را قرقره کنید. محلول آب‌نمک باعث می‌شود که آب از گلوی ملتهب کشیده شود و احساس بهتری در بیمار به وجود بیاید. برای قرقره‌، یا از سرم نمکی کمک بگیرید یا محلول آب‌نمک را خودتان آماده کنید:

  1. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در حدود ۲۰۰ میلی‌لیتر آب گَرم حل کنید.
  2. سرتان را به عقب خم و محلول را قرقره کنید؛ حواستان باشد که آب‌نمک را قورت ندهید.

۴. قوری تنقیه (پوار بینی)

اگر چنین دستگاهی در منزل ندارید از حمام پر از بخار استفاده کنید. شیر آب داغ را باز کنید و بگذارید که فضای حمام پر از بخار شود. در این فضا قرار بگیرید تا راه‌های هوایی تنفستان باز شوند.

۸. نوشیدن مایعات گرم

برای درمان فوری سرماخوردگی ویروسی از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا هم استفاده کنید. بیشتر سرماخوردگی‌ها در زمستان رخ می‌دهند، در این فصل رطوبت هوا زیاد نیست. وجود دستگاهی برای مرطوب‌، هوا به بازشدن راه‌های هوایی و تنفسی‌تان کمک می‌کند.

درمان فوری سرماخوردگی با مصرف ویتامین C

۱۱. مکمل‌های زینک

بزرگ‌سالان در طول سال، معمولا ۲ تا ۳ بار سرما می‌خورند. هیچ‌، از علائم و نشانه‌های سرماخوردگی خوشش نمی‌آید و همه دوست دارند که زودتر بهبود پیدا کنند. واقعیت این است که هیچ روشی نمی‌تواند شما را یک‌روزه و به‌سرعت درمان کند و از سرماخوردگی نجات دهد. به‌طور میانگین، ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بیماری به‌طور کامل بهبود پیدا کند.

منابع:

برای اینکه زودتر بهبود پیدا کنید، خواب کافی را فراموش نکنید. خواب ناکافی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. در چنین حالتی، جنگیدن با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا سخت‌تر می‌شود.

عسل به کاهش التهاب گلو کمک می‌کند و برای کم‌، سرفه‌ها ماده من،ی است. امکان دارد که در زمان سرماخوردگی، مری تحریک شود و رفلا،ی ایجاد کند که باعث تحریک ماهیچه‌های مسیر تنفسی و سرفه‌، می‌شود.

nsider.com

یکی از بهترین کارهایی که می‌تو،د برای درمان فوری سرماخوردگی و سرفه انجام بدهید، نوشیدن مایعات به‌مقدار و دفعات زیاد است. وقتی سرما می‌خورید، راه‌های هوایی دستگاه تنفستان پر از مخاط می‌شوند. تولید زیاد مخاط نفس‌کشیدن را سخت می‌کند.

مصرف مایعات گرم می‌تواند از التهاب گلو کم کند و راهی برای درمان سریع سرماخوردگی باشد. یادتان باشد که بهتر است از چای بدون کافئین استفاده کنید. چای و دم‌نوش‌های گیاهی بدون کافئین گزینه‌های بهتری برای مصرف در زمان سرماخوردگی‌اند. دلیل چیست؟ کافئین باعث می‌شود که آب بدن کم شود و در نتیجه، اثربخشی کمتری در زمان سرماخوردگی دارد. در واقع، نوشیدن چای کافئین‌دار گلو را خشک‌ می‌کند.

۹. مبارزه با بی‌اشتهایی

این ،یب مانع از عفونت‌های تنفسی می‌شود. باید بد،د که چغندر حاوی ماده‌ اُگزالات هم هست و اگر دچار سنگ کلیه هستید، بهتر است که در مصرف آن دقت کنید.

استفاده از قوری تنقیه بینی یا پوار بینی در سرماخوردگی

۵. مسکن‌ها

زینک یا همان روی ماده‌ای است که می‌تواند با توقف ت،یر ویروس و قرارگرفتن آن در گلو و بینی با راینوویروس (ویروس عامل بسیاری از انواع سرماخوردگی) مبارزه کند. پژوهش‌ها و تحقیقات علمی نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های زینک راهی برای درمان فوری سرماخوردگی است.

healthline.com

مصرف مایعات می‌تواند به تسکین التهاب گلو کمک کند. با نوشیدن مایعات زیاد، هم گلویتان صاف و مخاط‌ها خشک می‌شوند و هم مانع از بی‌آبی یا اصطلاحا دی‌هیدراته‌ شدن بدن می‌شوید.

اگر اشتها ندارید، سعی کنید که سوپ‌ها و اسموتی‌ها را وارد وعده‌های غذایی‌تان کنید. مصرف این‌ها ساده‌تر است و به اندازه کافی هم مقوی هستند. حتما میوه‌ و سبزیجات مصرف کنید و بدنتان را قوی نگه دارید.

۱۰. ویتامین C

شدت و مدت سرماخوردگی با مصرف زینک کمتر می‌شود. برای نمونه، تحقیقی علمی نشان داده است، مدت سرماخوردگی ،، که روزانه ۷۵ میلی‌گرم زینک مصرف کرده بودند، ۳۳درصد کوتاه‌تر از افراد دیگر بوده است.

سردرد از عوارض سرماخوردگی است؛ به‌ ویژه در زم، که بینی کیپ می‌شود. مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن می‌تواند چنین دردی را آرام کند. برای از بین‌بردن تب هم استفاده از استامینوفن بهترین گزینه است. این قرص هم تب را پایین می‌آورد و هم خاصیت تسکین‌دهندگی دارد.

۶. عسل

یادتان باشد که هرگز با آب معمولی بینی‌تان را شست‌وشو ندهید. این کار می‌تواند احتمال عفونت میکروبی را بالا ببرد.

هنوز به‌‌طور علمی ثابت نشده که ویتامین C می‌تواند در درمان فوری سرماخوردگی نقش داشته باشد یا خیر. با این حال، مصرف این ویتامین ایمنی بدن را بالا می‌برد. استفاده از آن در دوران بیماری بی‌فایده نخواهد بود. یادتان باشد که ویتامین C محلول در آب است و مصرف بیش از حد آن موجب می‌شود که از راه ادرار از بدن خارج شود.

شما راه دیگری را برای درمان سرماخوردگی امتحان کرده‌اید؟ تجربه و نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

هرچند که درم، مشخص برای این مشکل وجود ندارد و باید دوره‌اش به‌پایان برسد اما روش‌هایی هستند که می‌توانند به درمان فوری سرماخوردگی و کاهش دوره آن کمک کنند. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید:

  • مصرف زیاد مایعات
  • خواب و استراحت کافی
  • استفاده از قطره نمکی
  • قوری تنقیه (پوار بینی)
  • مسکن‌ها
  • عسل
  • استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده
  • نوشیدن مایعات گرم
  • مبارزه با بی‌اشتهایی
  • استفاده از داروهای ضداحتقان
  • ویتامین C
  • مکمل‌های زینک
  • آب چغندر

با چند عطسه و آبریزش بینی شروع می‌شود، گاهی هم ته حلق و گلو شروع به خارش و ملتهب‌شدن می‌کند؛ و بله! شما سرماخورده‌اید. سرماخوردگی معمولا مشکل جدی و سختی نیست اما عوارض ناخوشایندی دارد. بعضی از اوقات هم بی‌توجهی به نشانه‌ها و علائم آن باعث مشکلات جدی می‌شود. در کنار مراجعه به دکتر گوش حلق و بینی و استراحت زیاد، روش‌هایی برای درمان فوری سرماخوردگی وجود دارند که آشنایی با آنها به بهبود سریع‌تر کمک زیادی می‌کند. چه روش‌هایی؟ در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر به بررسی آن می‌پردازیم.

درمان فوری سرماخوردگی چطور امکان‌پذیر است؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C/

از میان آن‌ها، در ،، که روزی ۷ مرتبه آب چغندر مصرف کرده بودند، نشانه‌های کمتری از سرماخوردگی بروز کرد. چغندر سرشار از نیترات است و به بدن در تولید نیتریک‌ا،ید کمک می‌کند.

مصرف عسل به‌رفع این التهاب و وضعیت کمک می‌کند. به اندازه یک قاشق عسل را به چای یا آب داغ اضافه کنید. مصرف این نوشیدنی می‌تواند گلوی گرفته و زخم را التیام دهد. با مصرف عسل و مایعات گرم می‌تو،د مدت‌زمان سرماخوردگی را کم کنید.

۷. استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده

در دوران سرماخوردگی، میل به غذاخوردن کم می‌شود. با این حال باید تلاش کنید که مواد معدنی، کا،ی کافی و ویتامین‌ها را به بدن برس،د. مواد مغذی می‌توانند به بدن در جنگیدن با عفونت‌ها کمک کنند.

مخاط موجود در سینوس و بینی باعث گرفتگی راه‌های تنفسی می‌شود. حس کیپ‌شدن بینی بسیار ناخوشایند است. تخلیه مخاط زیادی که در بینی و گلو جمع می‌شود هم کار ساده‌ای نیست. شست‌وشوی بینی و گلو با سرم نمکی باعث رقیق‌شدن مخاط و تخلیه آسان‌تر آن می‌شود.

در این مطلب، 13 روش برای درمان فوری سرماخوردگی معرفی کردیم اما به یاد داشته باشید که همیشه اولویت اول، مراجعه به پزشک معالج است. با استفاده از ،ت دهی آنلاین می‌تو،د از بهترین پزشکان ،ت بگیرید و نگذارید که سرماخوردگی پیشروی کند و مشکلات جدی‌تری برایتان به‌ وجود بیاورد. شستن مداوم دست‌ها در این‌ روزها را از یاد نبرید و بد،د که یکی از بهترین راه‌های برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی رعایت نظافت است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، پژوهشی با شرکت تعدادی از دانشجویان انجام شد. در این تحقیق، ۷۶ نفر از دانشجوی، حضور داشتند که در معرض سرماخوردگی بودند و استرس بالایی برای امتحان داشتند.

یادتان باشد که مقدار توصیه‌شده و من، زینک برای مصرف روزانه بزرگ‌سالان حدود ۴۰ گرم است. اگر می‌خواهید از مکمل‌های آن استفاده کنید، باید نظر پزشک را درباره دُز مصرفی جویا شوید.

۱۲. آب چغندر

اگر می‌خواهید زودتر خوب شوید، باید دست‌کم ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید. خوابیدن با بینی کیپ و گلوی ملتهب آسان نیست. برای اینکه چنین علائمی را کمتر کنید، به پشت بخوابید و زیر سرتان را با چند بالش بالا بیاورید.

۳. استفاده از سرم نمکی

مراجعه به دکتر برای درمان سرماخوردگی

چه زم، باید برای درمان سرماخوردگی به دکتر مراجعه کنید؟

medicalnewstoday.com

قوری تنقیه (پوار بینی) وسیله‌ای برای شست‌وشوی بینی است. با وجود آن، بینی به‌خوبی تمیز و شست‌وشو داده می‌شود. برای استفاده از آن باید:

  1. قوری تنقیه را با آب استریل یا مقطر پر کنید.
  2. در کنار سینک دست‌شویی بایستید.
  3. سرتان را به یک‌ سمت کج کنید؛ انگار می‌خواهید که برای مثال، گوش سمت راست‌تان را به شانه همین سمت نزدیک کنید.
  4. آب را از دهانه قوری به سوراخ بینی سمت چپ بریزید تا از سوراخ راست بینی خارج شود.
مصرف مایعات زیاد برای درمان سریع سرماخوردگی

۱. مصرف زیاد مایعات

اگر آبریزش بینی شدید داشته باشید، مایعات بدن بیشتر از همیشه خارج می‌شوند و از دست می‌روند. با مصرف مایعات می‌تو،د مقدار از دست‌رفته را هم جبران کنید.

۲. خواب و استراحت کافی

با روش‌های درمان فوری سرماخوردگی معمولا دوره بیماری کوتاه می‌شود و سریع بهبود پیدا می‌کنید. با این حال، گاهی نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد. در چه مواردی؟

  • سختی تنفس
  • بی‌آبی شدید بدن
  • تب ۴روزه یا بیشتر
  • بهبودنیافتن نشانه‌های بیماری طی ۱۰ روز
  • رفت‌وآمد علائم سرماخوردگی و بدترشدن آنها

اولویت اول برای درمان سرماخوردگی، مراجعه به پزشک است!

Useful reference for domestic helper. Join the ranks of savvy entrepreneurs who are revolutionizing their marketing approach with this free ad network today !.