اسکیزوفرنی چیست و چه علائمی دارد؟ 5 نوع شایع شیزوفرنی

عوارض اسکیزوفرنی در مراحل ابتدایی از بیماری خیلی جدی نیست. اما همزمان با پیشرفت بیماری، تأثیر‌های م،ب آن بر روی زندگی فرد بیمار بیشتر می‌شود. موارد زیر جزء عوارض مشاهده شده برای این بیماری هستند:

  • ترس آسیب دیدن از جانب اطرافیان و انزوا طلبی
  • داشتن توهم کنترل شدن یا تحت نظر داشتن که منجر به فرار بیمار از خانه یا شهر می‌شود
  • بروز افکار خودکشی همراه با اقدام از جانب بیمار
  • داشتن نشانه‌های توهم و هذیان که منجر به تغییر رفتار شود
  • کشاندن بیمار به سمت مصرف مواد مخدر و گرفتاری در اعتیاد
  • داشتن فکر و نقشه انتقام از دیگران در نمونه‌های پیشرفته از این بیماری
  • ناتو، در بروز احساسات و مطرح ، افکار شخصی

واژه بی‌تفاوت انتخابی برای این نوع از شیزوفرنی، اشاره به حالت بیمار آن دارد. چون بی‌علاقگی و بی‌احساسی از نشانه‌های مش، در این بیماران است.

چون شاید اختلالات رفتاری بیمار به خاطر مصرف مواد مخدر یا ضربه وارده به مغز باشد. اگر این فرضیه رد شد، احتمال وجود شیزوفرنی افزایش پیدا می‌کند. اگر علائم اسکیزوفرنی تا ۶ ماه متوالی ادامه دار باشد، می‌توان قطعی بودن بیماری را اعلام کرد.

توانبخشی: ایجاد احساس استقلال در فرد بیمار و بهبود مهارت‌های آموزشی، شغلی و اجتماعی او

۴. الکتروشوک درم، (ECT)

اسکیزوفرنی کودکان یک نوع نادر از این بیماری است که در کودکان کمتر از ۱۵ سال رخ می‌دهد. در واقع بازه سنی معمول برای این بیماری اوایل دوران جو، یا میانسالی است. اما تجربه‌های ناخوشایند یا آزار‌های جسمی و رو، باعث وارد شدن استرس‌های روحی و رو، شدید به کودکان می‌شود.

اسکیزوفرنی یک نوع بیماری اختلال رو، با شرایط خاص است که زندگی شخصی و حتی کاری فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیمار اسکیزوفرنی هذیان می‌گوید و مطالبی را بر زبان می‌آورد که واقعیت ندارند. نشانه‌ها و علائم اسکیزوفرنی بسیار شبیه به دیگر اختلال‌های رو، است. پس نباید با مشاهده اولین نشانه‌ها در یک فرد، او را یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی یا روان پریشی دانست، بلکه تشخیص نهایی با دکتر روانپزشک است. این مطلب از از مجله پزشکی دکتردکتر را به توضیح در خصوص شیزوفرنی و مفاهیم مرتبط با آن اختصاص دادیم. این اطلاعات می‌تواند کمک حال شما برای شناسایی و حتی مدیریت این بیماری باشد.

اسکیزوفرنی چیست؟

اما شیوه مورد استفاده متخصصین پزشکی و روانشناسی برای تشخیص این بیماری، بسیار متفاوت است. البته هیچ آزمایش مشخصی وجود ندارد که نشان دهنده ابتلا و رد بیماری اسکیزوفرنی باشد. به همین دلیل اغلب پزشکان از MRI یا تست آزمایش خون برای رد ، احتمال جنون یا بیمار‌های دیگر استفاده می‌کنند.

اختلال شیزوفرنی

تعاریف مفید در ارتباط با بیماری اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی

۲. مراقبت‌های ویژه تخصصی (CSC)

یک دلیل محتمل برای بروز علائم بیماری اسکیزوفرنی، ناشی از عوامل محیطی است. شاید یک سری عوامل محیطی همچون مصرف ماری جوانا یا دیگر مواد مخدر، قرار گرفتن در معرض برخی سموم، عفونت‌های حاد ویروسی یا قرارگیری در شرایط به شدت استرس‌زا باعث ایجاد این بیماری باشند.

اغلب بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، نشانه‌هایی از هذیان را دارند که شامل موارد زیر است:

  • سو تعبیر ، رفتار‌های عادی اطرافیان و نسبت دادن آن‌ها به خود
  • داشتن چنین باوری که آشنایان قصد آزار و اذیت وی را دارند
  • خود را تحت کنترل فرد یا گروهی بیگانه دانستن
  • تصور داشتن قدرتی ماورایی و خود را مهم پنداشتن

۳. علائم منفی (deficit)

چنین عواملی باعث آسیب‌رس، به افرادی می‌شود که ژن معیوب دارند. این بیماری معمولاً در دوران بلوغ و کهنسالی رخ می‌دهد که بدن با تغییرات شدید هورمونی مواجه است.

۲. ناهنجاری در ساختار مغز

پس به تدریج باید منتظر تسکین نشانه‌هایی مانند اختلال دو قطبی و افسردگی بود. یک دوره از این شیوه درم، شامل ۲ تا ۳ جلسه در هفته است که باید تا چندین هفته ادامه پیدا کند. استفاده از این روش درم، زم، من، است که مصرف دارو یا مشاوره‌های روانپزشکی کارساز نباشد.

۵. تحریک عمیق مغز (DBS)

بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی تنها اتفاقات و وقایعی را درک می‌کند که در دنیای او واقعیت خارجی دارند. مثلاً موجودی خیالی که به اعتقاد فرد بیمار دارای حواس لامسه، شنوایی، بینایی و چشایی است، که البته هیچ کدام از این ویژگی‌ها حقیقت نداشته و صرفاً ساخته ذهنیت فریب خورده بیمار است.

نشانه و علائم اسکیزوفرنی چیست؟

رفتار با بیماران اسکیزوفرنی

با بیماران اسکیزوفرنی چگونه رفتار کنیم؟

نکته مثبت در خصوص مراقبت‌های ویژه تخصصی، دخیل ، خانواده و اجرای آن در مراحل ابتدایی از بیماری است. چون برای اثرگذاری بیشتر شیوه‌های درم، و برگشت فرد بیمار به زندگی عادی، باید درمان زودهنگام را شروع کرد.

۳. شیوه درم، روانشناختی

انجام ورزش منظم روزانه، دوری از شرایط استرس‌زا، مدیریت توهم و هذیان، آشنایی با علائم بیماری و رعایت رژیم غذایی از دیگر رفتار‌های خودمراقبتی برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی است.

شیزوفرنی جزء بیماری‌هایی محسوب می‌شود که هنوز علت دقیقی برای آن معرفی نشده است. اما به‌هرحال یک نوع بیماری بر مبنای بیولوژیکی است که آن را با امراضی همچون دیابت و سرطان مقایسه می‌کنند.

روانشناسان برای انجام این کار، از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات رو، (DSM-IV-TR) استفاده می‌کنند. این راهنما توسط انجمن روانپزشکی آمریکا تدوین شده که شامل ویژگی‌های بارز انواع اسکیزوفرنی است.

اسکیزوفرنی پارانوئید یک نوع شناخته شده از این بیماری است. این نوع خاص از شیزوفرنی در اوایل دوران جو، و اوا، نوجو، شروع شده و فرد را دچار شک و توهم می‌کند.

این بیماری انواع مختلفی دارد و نوع شدت آن نیز در افراد مختلف، متفاوت است. بهترین روش درم، این بیماری، مشورت با یک روانپزشک است. او با بررسی وضعیت بیمار، روش‌های درم، من، را پیشنهاد می‌دهد. برای مراجعه به یک روانپزشک می‌تو،د از سایت ،ت‌دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

به دسته‌ای از علائم بیماری شیزوفرنی که ویژگی‌های آن در افراد سالم قابل مشاهده نیست، علائم منفی می‌گویند. کم حرفی، محدود بودن احساسات، نداشتن شوق و اشتیاق زندگی، بی‌انگیزگی، کمبود انرژی، عدم رعایت بهداشت و بی‌توجهی به وضعیت ظاهری نمونه‌هایی از علائم منفی شیزوفرنی هستند.

۴. علائم شناختی

خوشبختانه بیماری اسکیزوفرنی جزء امراض واگیردار نیست. ی،ی تنها ۰. ۳ تا ۰. ۷ درصد از جمعیت جهان در طول زندگی خود این بیماری را تجربه می‌کنند. آمار بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱. ۱ میلیون مورد جدید بود. این آمار در سال ۲۰۱۹ به مجموع ۲۰ میلیون نفر رسید.

تابه‌حال هیچ روش مؤثری برای پیشگیری از این بیماری کشف نشده است. اما مهم‌تر از روش درمان، تشخیص زودهنگام این بیماری است. چون همیشه کنترل و مدیریت اسکیزوفرنی در مراحل ابتدایی از بیماری راحت‌تر است. در این بین کمک‌های روان‌شناسی می‌تواند سرعت بهبود بیماری را افزایش دهد.

اسکیزوفرنی و ازدواج

البته فراموش نکنید که مصرف هر کدام از این دارو‌ها، نیاز به تجویز پزشک یا روانشناس دارد. اما در بین تمامی دارو‌های معرفی شده، «کلوزاپین» از همه معروف‌تر است. چون تأثیرگذاری بیشتری برای بهبود نشانه‌های اسکیزوفرنی داشته و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم تأیید شده است.

حتی آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان ازدواج در بین جوانان مبتلا به این عارضه بسیار کم و آمار طلاق بیشتر است. پس حتماً قبل از ازدواج با یک بیمار شیزوفرنی، تمامی شرایط رفتاری او را در نظر بگیرید.

شیزوفرنی، ناشناخته اما قابل کنترل!

اسکیزوفرنی چیست؟

ویژگی‌های رفتاری اسکیزوفرنی باعث شده تا مردم به چشم یک بیماری تعدد شخصیتی به آن نگاه کنند؛ که البته دیدگاه درستی نیست. چون اسکیزوفرنی نوعی جنون است که قدرت تشخیص واقعیت را از فرد می‌گیرد. ارتباط فرد بیمار با واقعیت قطع شده و جهان اطراف به آشفته بازاری مملو از صد‌ها صدا و تصویر آزار دهنده تبدیل می‌شود.

برای آشنایی بهتر با بیماری اسکیزوفرنی، به مفهومی تحت ،وان «خوشه علائم» نیاز داریم. این اصطلاح به ما کمک می‌کند بیماران مبتلا به شیزوفرنی را بر اساس علائمی که دارند، در چندین گروه مختلف ت،یم‌بندی کنیم که شامل موارد زیر است:

۱. علائم اولیه

در روش الکتروشوک درم،، یک سری الکترود را به پوست سر بیمار وصل می‌کنند. سپس در حالت بیهوشی، یک شوک خفیف به مغز ارسال می‌شود. این شوک الکتریکی کنترل شده بر روی انتقال دهنده‌های عصبی مغز تأثیر می‌گذارد.

تجربه کاری روانشناسان در این بین به ما کمک خواهد کرد تا علائم اولیه بیماری را شناسایی کرده و آن‌ها را مدیریت کنیم. رایج‌ترین شیوه‌های درم، روانشناختی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

رفتار یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی بر خلاف باور عموم، خشونت‌آمیز نیست. چون فقط تعداد محدودی از این بیماران به سر حد جنون رسیده و رفتار‌های خشونت‌آمیز نشان می‌دهند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

البته افرادی هم هستند که اصرار به استفاده از واژگان ،ی داشته و این بیماری را جنون جو، می‌خوانند. اما بهرحال مفهوم کلی تمامی این عبارت‌ها، همین بیماری مش، است.

اسکیزوفرنی در کودکان چیست؟

شواهدی دیگر برای علل بیماری اسکیزوفرنی وجود دارد که مربوط به تجربیات ناخوشایند از دوران کودکی است. تجربه محرومیت یا تجاوز در کودکی، عاملی مهم برای ایجاد چنین بیماری است.

روش‌های درم، اسکیزوفرنی چیست؟

روان درم،: فرآیندی کمکی برای بیمار تا وضعیت خود را درک کرده و در کنار روش‌های مق،‌ای، مهارت حل مسئله را بیاموزد.

سؤالات زیادی در خصوص ارتباط بین اسکیزوفرنی با ازدواج وجود دارد. مثلاً این‌که آیا ازدواج با یک بیمار مبتلا به شیزوفرنی کار درستی است؟ از کجا می‌توان تشخیص داد که نامزد یا همسر آینده ما درگیر چنین بیماری نیست؟

mayoclinic

گاهی اوقات این شرایط رفتاری باعث تبدیل شدن فرد به شخصیتی مشکوک و ترسناک می‌شود. پس باید انتظار تغییرات ناگه، در رفتار و شخصیت این گروه از بیماران رو، را داشت. در علم پزشکی به چنین وضعیتی، اختلال رو، (psyc،tic episode) می‌گویند. البته شدت و نوع این رفتار در هر شخص، نسبت به دیگری متفاوت است.

تفاوت اسکیزوفرنی با افسردگی

خودمراقبتی اسکیزوفرنی

پیشگیری از شیزوفرنی

داده‌های آماری ثابت کرده که احتمال ابتلا مردان به بیماری شیزوفرنی بیشتر از ،ن است. حتی مردان در سنین کمتر دچار چنین اختلالی می‌شوند. البته هیچ مبنای علمی موثقی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

انواع اسکیزوفرنی

به قطع شدن ارتباط انسان با دنیای واقعیت، جنون می‌گویند. فرد مجنون هیچ گونه آگاهی نسبت به عملکرد خود ندارد. پس شاید در طول دوران جنون مفاهیمی بر زبان بیاورد که توهم بوده و واقعیت ندارد.

این نوع از بیماری اسکیزوفرنی، با برخی اختلالات حرکتی همراه است. ی،ی فرد بیمار دچار فعالیت‌های شدید و خشونت‌آمیز یا بی‌تحرکی‌های افراطی می‌شود.

۳. شیزوفرنی بی‌تفاوت (Undifferentiated)

بیمار مبتلا به شیزوفرنی باید از دارو‌های ضد روان‌پریشی استفاده کند. یا دارویی را مصرف کند که باعث تسکین علائم آزار دهنده این بیماری همچون توهم، هذیان و اختلالات فکری شود. بر همین اساس، گروهی از دارو‌های زیر برای تسکین این بیماری پیشنهاد می‌شود:

  • دارو‌های ضد افسردگی
  • دارو‌های ضد روان پریشی
  • دارو‌های تثبیت‌کننده خلق و خو
  • ،یبی از این دارو‌های معرفی شده

تحریک عمیق مغز، جدیدترین شیوه درمان اسکیزوفرنی است که دانشمندان در حال تحقیق بر روی آن هستند. هدف از اجرایی ، این روش، تحریک مناطق خاصی از مغز و کنترل برخی از اختلالات رو، همچون اسکیزوفرنی است.

عوارض اسکیزوفرنی چیست؟

منابع:

اما این تنهایی به ضرر بیمار است و در این بین خانواده باید با حمایت دوستانه خود، کمک حال او باشد. این درک متقابل و همدردی به بیمار کمک می‌کند تا روند درم، خود را ادامه دهد.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%B3%DA%A9%DB%8C%D8%B2%D9%88%D9%81%D8%B1%D9%86%DB%8C/

این شیوه درم، یک مجموعه ،یبی از روش‌های درم، را شامل می‌شود. چون در اصل یک رویکرد تیمی است که پس از ظهور نخستین علائم استفاده می‌شود. اجرای کامل این روش با مصرف دارو، ارائه خدمات اجتماعی، مشاوره روانپزشکی، اشتغال و آموزش میسر است.

این تجربه‌های ناخوشایند زمینه را برای ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی کودکان مهیا می‌کند. اثرات م،ب شیزوفرنی کودکان به مراتب بیشتر از نوع عادی این بیماری است. چون این بیماری در سال‌های ابتدایی از زندگی فرد شروع شده و شاید تا بزرگسالی با او همراه باشد.

شباهت و تفاوت اسکیزوفرنی با دیگر بیماری‌های رو، چیست؟

محققان با بررسی مغز بیماران مبتلا به شیزوفرنی، متوجه یک نوع ساختار غیرطبیعی شده‌اند. پس این احتمال نیز وجود دارد که منشأ این بیماری، همین ساختار غیرطبیعی باشد.

۳. ژنتیک یا وراثت

به آ،ین مرحله از این بیماری، باقی‌مانده می‌گویند. در این مرحله شرایط مثبت بیماری متوقف می‌شود؛ اما برخی از علائم منفی همچنان وجود دارد. ی،ی مثلاً هذیان و توهم فرد رفع شده ولی همچنان نشانه‌هایی از انزوا طلبی در بیمار قابل مشاهده است. که البته این رفتار می‌تواند روابط اجتماعی او را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

دلایل بیماری اسکیزوفرنی چیست؟

iran،phrenia

سؤالات متداول اسکیزوفرنی

احتمال بهبود فرد بیمار پس از ازدواج وجود دارد؟ این سؤالات تنها بخشی از مسائلی هستند که یک روانشناس خانواده با آن سروکار دارد. اما ازدواج یک سری مزایا را برای بیمار شیزوفرنی به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ،ب رضایت از نیاز ،
  • تشکیل خانواده و داشتن یک همدم برای دوری از انزواطلبی
  • رضایت از نیاز‌های عاطفی
  • مراقبت بیشتر از همسر یا فرزندان فرد بیمار

احتمالاً مغز یک بیمار مبتلا به شیزوفرنی قادر به کنترل انتقال دهنده‌های عصبی نیست. پس مدار یا مسیر‌های مربوط به سلول‌های عصبی می‌تواند رفتار و تفکر فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. شاید همین موضوع نیز به ،ه خود دلیلی برای این بیماری ناشناخته باشد.

۵. محرومیت‌های دوران بچگی

منظور از علائم مثبت اسکیزوفرنی، یک دسته از رفتار‌هایی است که عموماً در افراد سالم مشاهده نمی‌شود. پس واژه «مثبت» در این دسته از علائم به م،ای خوشایند بودن آن‌ها نیست.

این موارد جزء عوارض رایج برای اسکیزوفرنی هستند. اما در نوع شدت یافته از این بیماری، فرد قادر به زندگی با خانواده نخواهد بود. پس باید به بیمارستان رو، منتقل شده و یک پرستار حرفه‌ای در کنار خود داشته باشد. البته شدت عوارض در بیماران با سابقه افسردگی بیشتر از سایرین است.

نحوه تشخیص بیماری اسکیزوفرنی

به نظر شما بهترین روش درم، برای افراد دارای اسکیزوفرنی کدام روش است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید و به کامل شدن این مطلب کمک کنید.

بیماری اسکیزوفرنی باعث تغییر در طرز رفتار و دنیای درونی افراد می‌شود. این تغییرات خود را به صورت گوشه‌گیری اجتماعی، هذیان، زوال شخصیت، گفتن حرف‌های نامربوط، کاهش اشتها، توهم و احساس کنترل شدن توسط نیرو‌های خارجی بروز می‌دهند.

اما در حالت کلی، همه چیز بستگی به شدت بیماری فرد درگیر با اسکیزوفرنی دارد. مثلاً در مراحل نسبتاً منفعل از این بیماری، فرد دچار کم تحرکی، فقدان شخصیت و کاهش عواطف می‌شود که اصطلاحاً به این حالت flat affect می‌گویند.

هنوز اطلاعات کاملی در خصوص علل و شیوه‌های درم، قطعی برای بیماری اسکیزوفرنی وجود ندارد. شیوه‌های درم، شیزوفرنی هم صرفاً در حد راهکاری برای کاهش علائم و پایین آوردن احتمال بازگشت نشانه‌ها است. این روش‌های درم، را می‌توان در گزینه‌های زیر خلاصه کرد:

۱. درمان دارویی روان پریشی

جنون یکی از ویژگی‌های برجسته بیماری اسکیزوفرنی است؛ که البته از علائم یک سری بیماری‌های دیگر نیز محسوب می‌شود‌.

توهم (Illusion)

مغز یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی هبفرنیک، آشفته و بی‌نظم است. این نشانه‌های آشفتگی را می‌توان از رفتار و تکلم فرد بیمار تشخیص داد. چنین بیماری از روحیه منزوی و بی‌تفاوتی برخوردار است.

مراحل بیماری شیزوفرنی

واژه شیزوفرنی در اصل تلفظی دیگر از کلمه ،یسی ،phrenia است که به یک بیماری رو، (روان پریشی) اشاره دارد. این واژه در برخی از زبان‌های خارجی همچون فرانسوی و آلم،، بدین شکل تلفظ می‌شود. در زبان ،ی هم استفاده از هر دو تلفظ رایج است.

در نوع باقیمانده از این بیماری، شاهد رفتار‌هایی غیر‌عادی، بی‌توجهی به بهداشت، انزوا طلبی، اختلال در انجام وظایف و ادراک غیرعادی هستیم. ی،ی در واقع این رفتاری است که فرد بیمار در عوض هذیان و توهم، از خود بروز می‌دهد.

۵. هبفرنیک (Hebephrenic) یا سازمان‌نیافته

البته صرفاً نباید بر روی جنبه مثبت ماجرا تمرکز کرد. چون مشکلات ازدواج با بیمار اسکیزوفرنی به مراتب بیشتر از مزایای آن است. چون چنین بیماری دچار اختلالات رو،، هذیان و توهم است و قادر به برقراری روابط خوب نیست.

اصلاح شناختی: استفاده از تکنیک‌های من، برای جبران مشکلات ناشی از پردازش اطلاعات

آنچه که برای یک بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی اهمیت دارد، استفاده از روش‌های خود مراقبتی است. چون اختلال رو، این گروه از بیماران آن‌ها را نیازمند ارتباط با پرستار بخش رو، یا پزشک می‌کند. البته عضویت در انجمن‌های بیماران اسکیزوفرنی هم می‌تواند یک روش خود مراقبتی دیگر باشد. چون در این انجمن‌ها افرادی حضور دارند که تجربه آن‌ها به یکدیگر کمک می‌کند.

تشخیص بیماری اسکیزوفرنی با بررسی علائم و به صورت بالینی امکان‌پذیر است. چنین تشخیصی توسط روانشناسان و پزشکان متخصص انجام می‌شود. این افراد با بررسی مدت زمان بروز نشانه‌ها، سابقه خانوادگی و ارزیابی سلامت جسمی فرد، بیماری را تشخیص می‌دهند.

علائم اسکیزوفرنی چیست؟

خوشه علائم در بیماری اسکیزوفرنی

خانواده درم، جزء شیوه‌های مؤثر در درمان اسکیزوفرنی است که احتمال کاهش علائم یا بازگشت آن را افزایش می‌دهد. شیوه رفتاری با بیماران اسکیزوفرنی باید مطابق با معیار‌های زیر باشد:

  • مشاوره با روانپزشکی که بیمار تحت نظر اوست و مشورت گرفتن از آن
  • تشویق بیمار برای ادامه روند درمان
  • دور نگه داشتن بیمار از شرایط استرس‌زا
  • بحث ن، با بیمار بر سر موضوعات مختلف
  • همراهی با بیمار در انجام فعالیت‌های اجتماعی
  • تنها نگذاشتن بیمار تا حد امکان

روش‌های خودمراقبتی بیماران اسکیزوفرنی

اغلب علائم شناختی مربوط به ناتو، در بهره‌گیری از اطلاعات و درک آن‌ها است. ی،ی علائم مربوط به میزان تمرکز و عملکرد حافظه فعال بیمار را می‌توان از نوع شناختی دانست. البته آنچه که در این نوع از علائم اهمیت دارد، تشخیص فرد درباره ابتلا به اختلال و عادی نبودن وضعیت خود است.

میزان شیوع اسکیزوفرنی

اسکیزوتایپی، نام نوعی اختلال شخصیتی با مشخصه‌های منحصر بفرد است. اختلال در ادراک، بروز ناراحتی حاد در روابط نزدیک و داشتن رفتار‌های عجیب و غریب از نشانه‌های بارز در بیماران مبتلا به اسکیزوتایپی است. حتی رفتار‌های دیده شده در این افراد باعث شده تا مردم آن‌ها را عجیب و غریب بدانند.

هذیان (Delusion)

انواع اسکیزوفرنی شامل مواردی مثل کاتالوتیک (بیمار دچار اختلال حرکتی می‌شود)، پارانوئید (فرد دچار توهم دیداری و شنیداری می‌شود)، آشفتگی فکری و احساسی، تمایز نیافته‌ها (در این دسته به درستی نمی‌توان نوع بیماری را تشخیص داد) و باقی مانده‌ها (بیمار، که علائم محدود دارند) می‌شود. در ادامه کمی بیشتر با انواع این بیماری روان پریشی آشنا شوید.

۱. اسکیزوفرنی پارانوئید (Paranoid)

یک نوه حاد از افسردگی با توهم و شنیدن صدا‌های غیرواقعی همراه است. بیماران اسکیزوفرنی چنین نشانه‌هایی را دارند. ی،ی فرد بیمار در مراحل ابتدایی افسرده به نظر می‌رسد.

این اهمیت باعث شده تا پژوهش‌ها درباره علت این بیماری همچنان ادامه داشته باشد. موارد زیر جزء دلایل محتمل برای بیماری اسکیزوفرنی هستند:

۱. عوامل محیطی

مصرف دارو تنها برای تسکین یک سری از علائم ظاهری اسکیزوفرنی است. اما آنچه که بیمار شیزوفرنی را آزار می‌دهد، مشکلات رفتاری، اجتماعی، شغلی و رو، هستند. پس لازم است که در کنار صرف دارو، از شیوه‌های درم، روانشناختی هم استفاده کرد.

اما در مراحل فعال از این بیماری باید منتظر بروز خشم‌های کنترل نشده، ربط دادن جملات غیرمنطقی به یکدیگر و خشونت در برابر تهدید از جانب بیمار بود. پس می‌توان نتیجه گرفت که افراط و تفریط در رفتار یا غیر قابل پیش‌بینی بودن، از شاخصه‌های رفتاری بیماری اسکیزوفرنی است.

این گروه از بیماران بیشتر رفتار‌های انزواطلبانه و جامعه‌گریز دارند. ی،ی بیشتر دوست دارند در خانه تنها بمانند. حتی از مراجعه به روانپزشک و پذیرش اختلال رفتاری خود امتناع دارند.

این امکان هم وجود دارد که بیماری افسردگی به مرور زمان تبدیل به شیزوفرنی شود. در این بین استفاده از دارو‌های ضد افسردگی با تجویز پزشک، راهکاری من، برای مدیریت علائم این بیماری است.

مشاوره خانوادگی: آموزش شیوه‌های مق،، پیشگیری با اسکیزوفرنی به اعضای خانواده بیمار و استفاده از جایگاه آن‌ها

بیماری اسکیزوفرنی در سه مرحله متفاوت خود را نشان می‌دهد. مرحله مقدماتی از این بیماری در سنین نوجو، یا اوایل جو، رخ داده و با یک سری علائم همراه است. در مرحله فعال، بیمار قادر به دیدن چیز‌هایی خواهد بود که وجود ندارند. توهم، بی‌نظمی در گفتار و هذیان از نشانه‌های این بیماری در این مرحله دوم است.

این موضوع باعث می‌شود تا فرد جایگاه شغلی خود را از دست داده و روابط دوستانه او با اطرافیان ،اب شود. به همین خاطر لازم است تا بیماران مبتلا به این نوع از شیزوفرنی حتماً به پزشک مراجعه کنند.

۲. کاتاتونیک (Catatonic)

برای معرفی بیماری اسکیزوفرنی و درک اطلاعات مرتبط با آن، از یک سری اصطلاحات و تعاریف مهم استفاده می‌شود. پس قبل از شروع مبحث بعدی، بهتر است که با این مفاهیم کاربردی آشنا شویم.

اسکیزوئید (Schizoid)

دلیل بعدی که برای بیماری اسکیزوفرنی می‌توان معرفی کرد، عوامل ژنتیکی است. این احتمال وجود دارد که بیماری از والدین به فرزند رسیده باشد.

۴. شیمی مغز و مدار‌های آن

انواع اسکیزوفرنی با توجه به شدت و نوع علائم بیماری متفاوت است و گاهی ممکن است وجود بیماری مثل اختلال وسواس جبری (OCPD) باعث تشدید آن شود. برخی افراد ممکن است در طول درمان، به انواع مختلف این بیماری مبتلا شوند و علائم گوناگونی را تجربه کنند.

توهم زم، است که فرد دچار اشتباه ادراکی نسبت به مسائلی شود که وجود خارجی ندارند. مثلاً شاید فرد در توهم دیداری، یک سایه را به اشتباه یک آدم در نظر بگیرد. توهم و خیال دو مفهوم مستقل با ویژگی‌های مشابه به یکدیگر هستند که نباید آن‌ها را یکی گرفت.

اسکیزوتایپی (Schizotypal)

شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی (Schizophrenia)، یک نوع جدی از اختلال رو، است که باعث تغییر در نحوه تفکر، بیان احساسات و اعمال فرد می‌شود. این اختلال جزء شدیدترین بیماری‌های رو، است که قدرت درک واقعیت را از فرد می‌گیرد. بیمار درگیر با اسکیزوفرنی وحشت‌زده بوده و رفتار او خارج از حالت طبیعی است.

شایع‌ترین نوع هذیان در بیماران شیزوفرنی

مثلاً شاید رسانه‌های تصویری خبر مربوط به تعمیر یک ساختمان را پخش کنند. خبری که در فضای کاملاً عادی بیان شده و هیچ جای نگر، ندارد. اما فرد بیمار حاضر در جمع، آن را یک تهدید برای جامعه بشری بداند؛ که این خود نشانه‌ای از هذیان است.

خیال و تجسم (Hallucinations)

این موضوع، تشخیص بیماری اسکیزوفرنی را از دیگر امراض مشابه سخت می‌کند. در ادامه به بررسی یک‌سری از این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

تفاوت اسکیزوفرنی با اختلال شخصیت

این ویژگی‌ها باعث شده تا اسکیزوفرنی را به ،وان ناتوان‌کننده‌ترین نوع بیماری رو، بشناسیم. یک بیماری که روابط اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار داده و متأسفانه قابل درمان نیست. ولی خب راهکار‌هایی برای کنترل این بیماری وجود دارد که باید تحت نظر روانپزشک انجام شود.

آیا شیزوفرنی با اسکیزوفرنی فرق دارد؟

بلکه منظور آن است که شاید پس از گذشت یک بازه زم، مشخص، این نشانه‌ها به علائم اولیه اضافه شوند؛ که البته چنین شرایطی می‌تواند روابط اجتماعی و زندگی شخصی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. نشانه‌های مثبت شامل موارد زیر هستند که در بخش قبلی آن‌ها را تعریف کردیم:

  • توهم: مانند حس ، چیز‌هایی که در وافعیت وجود نداشته و تجربه آن‌ها برای اطرافیان ممکن نیست.
  • اختلالات فکری: استفاده از رفتار‌های غیر معمول تفکر یا پردازش اطلاعات مانند عدم تمرکز، استفاده از کلمات بی‌م،ی و تکرار بیش از اندازه جملات.
  • اختلالات رفتاری: همچون پرخاش، ثابت ماندن در وضعیتی خاص یا تکرار برخی حرکات.
  • اختلالات حرکتی: برخی تحرکات آشفته یا حالت‌های غیرمعمولی مانند رفت و آمد‌های مکرر در فضایی نسبتاً کوچک.
  • هذیان: اعتقاد به باور‌های غیرمنطقی و خلاف واقعیت.

بستری ،: من، بیمار، که تمایل به خودآزاری یا آسیب رساندن به دیگران را دارند.

با کمی دقت در این شرایط، متوجه درونی بودن آن‌ها خواهید شد. ی،ی در ا،ر موارد هیچ‌گونه نشانه خارجی برای اثبات بیمار بودن فرد وجود ندارد. مگر این‌که شدت بیماری اسکیزوفرنی زیاد بوده و فرد مجبور به انجام رفتار‌های عجیب و غریب شود. مثلاً برای در‌ امان ماندن نسبت به افکار و امواج م،ب و ورود آن‌ها به مغز، خود را با آلومینیوم بپوشاند!

سال‌های نوجو، و اوایل دهه ۲۰ زندگی، دوران بروز علائم اولیه از این اختلال است. این موضوع باعث شده تا اغلب مردم چنین علائمی را به مشکلات نوجو، و رفتار‌های معمول افراد نسبت دهند. پس علائم ابتدایی از بیماری اسکیزوفرنی چندان مورد توجه نیست. این علائم اولیه شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش تمرکز
  • تغییر گروه‌های اجتماعی و جمع دوستان به صورت مداوم
  • انزوا طلبی
  • مشکلات خواب مانند پرخوابی یا کم خوابی
  • تحریک‌پذیری غیر نرمال
  • داشتن مشکل در انجام و ارائه تکالیف
  • ضعف در عملکرد تحصیلی

۲. علائم مثبت

این شرایط روحی باعث می‌شود تا فرد شخصیتی بی‌روح داشته باشد. ی،ی کاملاً نسبت به مسائل و دنیا اطراف خود بی‌اشتیاق شود.

۴. باقی‌مانده (Residual)

علائم اسکیزوفرنی یا روان پریشی در جوانان و افراد مسن بسیار مشابه با دیگر بیماری‌های رو، همچون اختلال شخصیت مرزی و دو قطبی است. حتی نشانه‌های مشاهده شده در یک بیمار اسکیزوفرنی، بسیار شبیه به وسواس و جنون ناشی از استعمال مواد مخدر یا اختلال اسکیزوتایپال است.

هذیان برای حالتی است که فرد علی‌رغم اطمینان داشتن در خصوص اشتباه بودن یک موضوع، باز هم به آن اعتقاد داشته باشد.

اصطلاح اسکیزوئید برای توصیف حالتی از اختلال شخصیتی است که فرد تمایلی به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ندارد. این بی‌میلی به تدریج روابط بین فردی را هم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. فرد درگیر با اسکیزوئید، شخصیتی سرد و گوشه گیر دارد.

جنون (Psyc،sis)

Advantages of overseas domestic helper. Free & easy ad network.